Testreszabható az ECO mód is!
Szebi – 2019. június 14. – 2 hozzászólás
A Shimano STEPS (Shimano Total Electric Power System) E8000-es rendszerrel június közepe óta ismerkedünk, ugyanis ekkor érkezett meg a Scott E-Spark 720 Plus típusú kerékpárunk (a bringáról még később részletesen beszámolunk). A japán gyártó a STEPS eBike meghajtásaihoz ingyenesen letölthető applikációt fejleszt. Az E-TUBE PROJEKT névre keresztelt szoftver funkcióit tekintve kissé elmarad a Specialized Mission Control app-tól, de a meghajtási rendszer főbb tulajdonságai testreszabhatóak. Beállíthatóvá vált tehát az ECO mód is, egyenesen a telefonodról!
Véleményünk szerint a Shimano és a Specialized (utóbbiban a Brose gyártja a motort) eBike meghajtások nagy előnye a Bosch rendszerekkel szemben, hogy a rendszer szoftveresen, a felhasználók által is hozzáférhető és konfigurálható.
Az ECO mód beállítása mobilról, Bluetooth-szal
Az alkalmazást iPhone és iPad felhasználók az App Store-ból, Androidos készülékkel rendelkezők pedig a Google Play áruházból tudják letölteni. A telepítés után nincs szükség regisztrációra, egyszerűen, Bluetooth-on kell párosítani az E-TUBE app-ot a Shimano STEPS hajtásrendszer SC-E8000-es kijelzőjével. Az alapértelmezett, négy számjegyű 0000 kód igény esetén módosítható egy felugró ablakban.
Miután a kód elfogadása vagy módosítása megtörtént, az alábbi főképernyő fogad minket, ahol az alábbi három opció közül tudunk választani: Customize, Update firmware, és Preset. Mi egyelőre az első kettővel ismerkedtünk meg. Az E-TUBE alkalmazás a Di2 rendszerek konfigurálására is alkalmas az Shimano EW-WU111 Bluetooth adapter segítségével.
Customize – igény szerinti beállítás
E menüpont alatt a motor és a kijelző beállításai érhetőek el. Egy Bluetooth kapcsolattal rendelkező mobiltelefonról vagy tabletről az applikáción keresztül testreszabható a három rásegítési mód (ECO, TRAIL, BOOST). A DYNAMIC, EXPLORER és COSTUMIZE opciók közül utóbbiban érhető el az a kis csúszka aminek a segítéségével, legnagyobb örömünkre a 2019.06.14-én kiadott E-TUBE frissítés óta, már az ECO módban is testreszabható a motor rásegítési karakterisztikája. A rásegítés mértéke itt szintén három fokozatban állítható (alacsony, közepes, magas).
Egy jó kondícióban lévő kerékpáros, aki az eBike-ot intenzívebb edzésre is használni szeretné, a 27 kg súlyú Scott Spark E-Ride 720 Plus bringán, minimum értékre állított ECO üzemmódban tapasztalatunk szerint hasonló megterhelést fog érezni, mint egy körülbelül 10-11 kg-os elektromos meghajtás nélküli MTB kerékpáron. Mindemellett jelentős energiamegtakarítás is elérhető az ECO mód lefokozásával. Mi az alábbi képen is látható beállítást használjuk:

A Shimano E-TUBE alkalmazás használata
Ha Te is szeretnéd kipróbálni a Shimano rendszerét, keress minket bátran és megszervezünk egy próbakört!
A Display menüpont alatt az SC-E8000 (kormányra szerelt kijelző) beállításai érhetőek el. Itt például a mértékegységek, valamint a kijelzőn megjelenítendő adatok testreszabására van lehetőségünk. Ezeknek a nagy része elérhető SC-E8000 egységről is, ami egyébként a rendszer Bluetooth modulja is egyben.
Firmware update – szoftverfrissítés
A szoftverfrissítés segítségével új funkciókhoz juthatunk hozzá, és mivel a kerékpárunk rendszeréhez éppen elérhető volt egy új szoftververzió, így ki is próbáltuk, hogyan lehet azt telepíteni. Szerencsére – a Bosch rendszerekkel ellentétben – a szoftverfrissítéshez nem szükséges szervizbe vinnünk a kerékpárt, mivel otthon is könnyen elvégezhető ez a művelet. A szoftverfrissítés menüpont alatt az applikáció a STEPS rendszer összes elemét listázza. Ez a mi Spark bringánknál az alábbi három komponensből áll össze:
– Shimano DU-E8000 motor
– Shimano SC-E8000 kijelző és vezeték nélküli kommunikációs egység
– Shimano SW-E800-L vezérlő kar
– Shimano BT-E8020 akkumulátor
Az alkalmazás indításkor ellenőrzi, hogy naprakészek-e a szoftverek és ha van új frissítés, azt jobb felül piros számmal jelzi. A részegységek frissítése nem bonyolult feladat, ahogy írtam otthon is könnyen elvégezhető. Az iPhone SE készülékemen frissítés közben más alkalmazásokat is tudtam használni, az update a háttérben lefutott. Azt javasoljuk, hogy a szoftveres módosítások elvégzése előtt mindig töltsétek fel a kerékpárt, illetve a mobileszközt is. Emellett a gyártó arra is figyelmeztet, hogy a munkamenet lezárásához a E-TUBE applikáció Bluetooth kapcsolatának bontása is szükséges.
Mikor keressek fel egy ebike szervizt?
A Shimano STEPS rendszerben felmerülő hibák kivizsgálásához és a hibakódok elemzéséhez továbbra is egy Shimano SM-PCE1 vagy SM-PCE02 interfészre, valamint tapasztalt szakemberre van szükség, de a finomhangolásokat otthon is elvégezhetjük. Annak ellenére, hogy a Bosch Active és Performance Line rendszerei nagyon megbízhatóak, sokaknak hiányzik belőle ez a szoftveres finomhangolási lehetőség. Kíváncsiak vagyunk a 2020-as év újdonságaira. Vajon a Bosch is készül applikációval?
A Bosch Nyon 1 és Nyon 2 custom riding modes testreszabhatósága fényévekkel jobb bármelyiknél. Kb 3 ezer Ft a költsége. Sajnos a gyártó és az eladók nem tudtak használható beállítási szempontokat adni, nekem 3 év (és egy véletlen) kellett a jó beállításhoz.
Tehát például egy minta:
0km/h 100% rásegítés, hogy ne pörögjön ki a kerék induláskor alólad, CX motor
9km/h 180%, meredek emelkedőn legalább 9km/h kell a manőverezéshez, itt kell igazán a segítség
12km/h 120%, mivel ez már kisebb, a görbe degressziv, nem rángatózik az állat CX motor
22km/h 70%, hogy ne legyen zuhanós a 25km 0%
Erősen tol felfelé a meredeken és a degresszió miatt automatikusan spórol az árammal ha felgyorsultál.
Mindezt persze 4 módra külön-külön finomíthatod. Nem tudjuk elképzelni az e-mtb-t enélkül.
Szia Tamás! Köszönjük az infót, hasznos! Kár, hogy a gyári Bosch diagnosztikai szoftverrel nem lehet ezeket konfigurálni. Így csak a Nyon 1 és Nyon 2 tulajoknak van lehetőségük a finomhangolásra. Az új Smart System-nél is lesz lehetőség a finomhangolásra. Linkeltem egy videót: https://www.youtube.com/watch?v=l4tNkttn0Aw
Üdv, Szebi