eBike hibakódok
Szebi – 2019. augusztus 13. – 0 hozzászólás
Hirtelen leáll, vagy hibakódot ír a motor? Hiába eBike, nincs több rásegítés? Ha szerencsés vagy, egy pillanat alatt visszakapcsol és folytathatod a tekerést. Kellemetlenebb azonban, ha nem indul újra és immár bio üzemmódban, motorerő nélkül kell folytatnod a hajtást. Netán Di2 rendszert is használsz? Nem irigylünk… Ilyenkor előfordul ugyanis, hogy a váltást is blokkolja a Shimano szoftvere. Tehát a legutoljára használt áttétellel kell beérned. Az biztos, hogy fel fog szökni a pulzosod – egy átlagosan több mint 23 kilogrammos kerékpárt kell, motor nélkül hajtanod, kevésbé szerencsés esetben a válladon vinned. Bármi is a baj, a kerékpár által jelzett hibakódok segíteni fognak, merre érdemes elindulni a probléma orvoslásával. Cikkünkben az eBike hibakódok értelmezésében segítünk valamint tippeket adunk motortípusonként és helyzettől függően.
Tartalomjegyzék
Gyors tippek!
Ha a fenti szituációba kerülnél, a hibakódok elemzése előtt itt van néhány gyors, gyakorlati megoldási javaslat, ami segíthet:
- kapcsold ki az eBike-ot, majd 35-40 másodperc után kapcsold vissza
- ellenőrizd az akkumulátort, hogy jól van- e csatlakoztatva, nincs-e korrodálva a csatlakozója, nem szorult-e valami a lábak közé
- ha már csak 1 rubrikát mutat az akkumulátor indikátora, akkor töltsd fel az akkut
- ellenőrizd, hogy a kijelző megfelelően van-e csatlakoztatva
- vizsgáld meg, hogy a sebességmérő jeladó előtt fut-e a küllőmágnes. Például ha a mágnes hiányzik, akkor a meghajtási rendszer nem kap adatokat a jeladótól, így vészprogramba kapcsol és nem működteti tovább a rásegítést
Amennyiben ezek az egyszerű megoldási jávaslatok nem hárítják el a hibát, akkor jöhet a számítógépes eBike hibakód elemzés.
eBike hibakódok
Az iPad és iPhone szerviz részlegünkön sokszor futunk bele a “készülék visszaállítása nem sikerült, ismeretlen hiba lépett fel, hibakód: 4003, 4005″ üzenetbe. Ehhez hasonló hibakódokkal találkozhatunk az eBike szervizben is, mivel az elektromos rásegítéshez használt Bosch, Shimano, Brose, Yamaha rendszerek szoftverei folyamatosan figyelik a motort és ha a gyári értékektől eltérő adatokat kapnak, hibakódokat jegyeznek fel. Ezek a hibakódok a központi LCD kijelzésre kerülnek, illetve a gyári szoftverek és interfészek segítségével is kiolvashatóak. Előszőr vegyük górcső alá a Bosch motorokat, majd következzenek a Shimano és Brose gyártmányok.
Bosch
A Bosch Performance Line és Perfornce Line CX motorok a legjobban elterjedt rásegítési rendszerek a piacon. A használati utasításuk nagyságrendileg 40 kölönböző hibakódot rögzít, az okokat és megoldási javaslataikat is feljegyezve. Mi most a leggyakoribb hibakódokat vizsgáljuk.
Hibakód | Oka | Megoldási javaslat |
430 | A központi egység (pl.: Intuvia) akkumulátora ki van merülve. | Töltsd fel a központi egységet. Ezt megteheted úgy, hogy az LCD kijelzős egység rajta marad a kormánytartón és az eBike akkumulátoráról tölt fel, illetve a rajta lévő USB csatlakozón is feltölthető egy USB-s töltő segítéségével. |
431 | Szoftver-verzióhiba | A rendszer egy régi vagy nem támogatott szoftververziót talál. Ezt a hibát Bosch által autentikált szerviz tudja orvosolni, a diagnosztikai egység segítségével, szoftverfrissítésssel. |
503 | Sebességérzékelő hiba | Ez az egyik leggyakoribb hibajelenség. Sokszor előfordul az, hogy a küllőmágnes elmozdul vagy elvész. A jeladó és a mágnes optimális távolsága 5-17 mm között van, úgy hogy azok teljesen párhuzamosan fussanak. Ha a hibát nem oldja meg a mágnes helyreigazítása, akkor érdemes felkeresni egy Bosch szakszervizt. |
7xx | Váltó hiba | Ez a porbléma akkor szokott jelentkezni, amikor az eShift nincs megfelelően konfigurálva és emiatt nem tud tökéletesen együttműködni a meghajtási rendszerrel. |
530 | Akkumulátor inicializálási hiba | Kapcsold ki az eBike-ot majd vedd ki az akkumulátort. Ezt követően ellenőrid a kontaktpontokat, majd tedd vissza az akkut a helyére. Ezt írja a Bosch, de nekünk ez még egyszer sem segítettl. Egyelőre nem találtunk még megoldást. Szoftverfrissítés után tapasztalható, amikor egy újabb szoftver nem ismeri fel a régebbi szoftververziójú akkumulátort. Ezeket az akkumulátorokat egy korábbi szoftververzióval tapasztalatunk szerint tovább lehet használni. Sajnos egyelőre nincs arra lehetőség, hogy újabb szoftver downgradel-jünk, ezért ha nincs problémád a gyári szoftvereddel, akkor nem javasoljuk a frissítését. Új funkciókat nem kínál a Bosch eBike szoftver egyelőre a verziófrissítések során. |
Service felirat a kijelzőn
A kerékpárgyártó meghatározhat bizonyos szervizintervallumokat, futott kilóméter és/vagy egy bizonyos időintervallum alapján. Ebben az esetben a kijelzőn minden bekapcsolás után a Service feliratot láthatjuk, ezzel jelezve az eBike szervizelésének esedékességét. Ez az üzenet 4 másodperc után eltűnik a kijelzőről. Az szerviz intervallum kijelzés a Bosch gyári diagnosztikai eszközével visszaállítható.
Shimano
A Shimano STEPS E8000 motor a Bosch Performance Line CX rendszer után a második legelterjedtebb a piacon. A rendszer nagy előnye, hogy a felhasználó által is hozzáférhető szoftveresen. Ez egy nagyon szimpatikus dolog a Shimano részéről, hiszen így nincs szükség a frissítések miatt egy eBike szerviz felkeresésére, otthon is elvégezehtő az update egy Bluetooth kapcsolatra képes okostelefonnal. Erről korábbi bejegyzésünkben is olvashatsz.
A Shimano rendszereknél fontos, hogy be és kikapcsoláskor soha sem szabad a hajtást nyomaték alá helyezni, tehát ilyenkor vedd le a lábad a pedálról. Amennyiben nem figyelsz erre, úgy hibakódokat tud rögzíteni a rendszer, ami van úgy, hogy csak a PCE01 vagy PCE2 eszközökkel törölhető.
Hibakód | Oka | Mit fogok észlelni a gyakorlatban? | Megoldási javaslat |
---|---|---|---|
W013 | A nyomatékérzékelő szenzor valószínűleg nincs megfelelően beszerelve. | Lehetséges, hogy a rásegítés alacsonyabb lesz, illetve teljesen megszűnik. | Vedd le a lábad a pedálról és indítsd újra a rendszert az akkumulátoron található bekapcsoló gomb segítségével. Nagyon fontos, hogy ne nyomd a pedált amíg a rendszer betölt. |
W011 | A kerékpár sebessége nem meghatározható. | A maximális támogatott sebesség valószínűleg alacsonyabb a gyári értéknél. | Ellenőrizd, hogy a sebességérzékelő szenzor megfelelően van-e beszerelve, és a küllőmágnes a megfelelő pozícióban van-e. A láncvillán elhelyezett sebességérzékelő szenzor és a küllőmágnes közötti távolság 3 és 17mm között legyen. |
W010 | A rendszer magasabb hőmérsékleten üzemel a gyári értéknél. | Lehetséges, hogy a rásegítés alacsonyabb lesz a gyári értéknél. | Ilyenkor várj addig, amíg a rendszer hőmérséklete csökken. A rásegítési funkciót ilyenkor ne használd. |
Brose
A legtermészetesebb kerékpráozási élményt nyújtó Brose cég szíjas hajtású eBike motorja 2014 óta van jelen a piacon. Több gyártó is együttműködik a berlini céggel, így a Brose-nak nincs komplett rendszere. Ők a motorokat szállítjak a kerékpárgyártóknak, akik saját fejlesztésű szoftverekkel, akkupakkokkal és kezelőegységekkel szerelik a német gyártó motorjait. A cég a Specialized mellett a Rotwild, FANATIC és BULLS gyártóknak is beszállít, és a termékeit legtöbbször eMTB kerékpárokhoz használják.
Mióta a Specialized nem használ kijelzőmodult, azóta hiba esetén a Mission Control applikáció segítségével tudunk beavatkozni. Mielőtt megnyitnánk az alkalmazást, a rendszer az akkumulátoron található bekapcsoló gomb melletti ledpanelen 3 piros leddel fogja jelezni a hibát. Az alkamazáson belül érdemes a „Diagnosis” menűpontot megkeresnünk, hogy részletesen megismerhessük a hibát. A leggyakrabban előforduló küllőmágnes okozta hibajelenséget, a Specialized úgy javította ki, hogy a féktárcsa rögzítőgyűrűjére installálta a mágnest. Ezt a megoldást egyébként a Shimano is alkalmazza, ezzel az alkatrésszel van szerelve a Scott E-Spark gépünk is.
Yamaha
A Yamaha 1993 óta gyárt motorokat eBike-okhoz. Aktuálisan futó palettájuk a következő 4 modellből áll: PW-X, PWseries SE, PWseries TE, PWseries 45, ez utóbbi 45 km/h-ig képes rásegíteni. A Japán gyártó motorjait a Brose meghajtásokhoz hasonlóan, több kerékpárgyártó is használja, így teljesen gyártó válogatja, hogy éppen milyen akkumulátorral és melyik típusú kijelzővel vannak szerelve a fenti motorok. Természetesen a Yamaha kínálatában is megtalálhatunk saját fejlesztésű kijelzőket és akkumulátor pakkokat, valamint töltőket is. Mivel a legtöbb gyártó, aki Yamaha eBike rendszert épít, saját maga által tervezett perifériákat és szoftvert használ, így hibakódok terén sincs egységes megállapodás, a jelöléseket tekintve.