eBike tuning és a Bosch Anti-Tuning szoftver

Bosch eBike tuning

Gyakran felmerül a kérdés, hogy mi történik 25 km/h felett. Leáll a motor, vagy továbbra is aktív a rásegítés? Az eBike motorok egy jogi szabályozás alapján 25km/h-s sebességig segíthetik a haladást. Azok az eBike-ok sorolhatóak a kerékpár kategóriába, melyek folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 250 Watt, legmagasabb támogatott sebességüket pedig 25km/h-nál érik el. A Bosch a 2020-as modellek bemutatásakor felhívta a figyelmet arra, hogy még aktívabban fellépnek az illegális tuning ellen. Ebben a bejegyzésben a Bosch Anti-Tuning szoftverének működését fogjuk bemutatni.

Bejegyzésünket egy német szaklap ihlette, amelynek a szerzői részt vettek a Bosch sajtótájékoztatóján. Gyakorlati tapasztalattal még nem rendelkezünk, de az egyik általunk forgalmazott tuning fejlesztője, hamarosan tesztelni fogja a 4. generációs Bosch motorokat. A fejleményekkel bővíteni fogjuk a cikkünket!

Hogyan működik az eBike tuning?

Az eBike tuningok megnövelik a motor maximális teljesítményét, ez pedig lehetővé teszi a 25km/h feletti rásegítést is. Az eBike tuningok a következő elv szerint működnek: a tuning a hátsó kerék egyik küllőjére szerelt mágneses forgásérzékelő által észlelt kerékfordulások számát (ez szükséges a kerékpár sebességének meghatározásához) harmadolja, ennek következtében a motorvezérlő úgy észleli, mintha a valós sebességünk harmadával haladnánk. Így a gyártó által beállított 25km/h-s sebességhatáron túl is aktívan segíti a pedálozást.

Legális?

Attól függ. Fontos tudni, hogy a tuningolt elektromos kerékpárok használata közutakon nem megengedett! Az eszköz megváltoztatja az elektromos kerékpár legnagyobb megengedett teljesítményét, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy 25km/h sebesség felé is felröpít a beépített “turbó”!

Ezért mi is azt javasoljuk, hogy a felturbózott elektromos biciklidet csak magánterületen vagy forgalom elől elzárt, kijelölt pályán használd! Az eBike tuning használata Magyarországon a KRESZ szabályozása alapján nem legális. A KRESZ szerint a “Kerékpár: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti.”

Nálunk is van lehetőség eBike tuningolásra, de a nem megfelelő (helyen történő) használatából, beépítéséből, kiszereléséből eredő esetleges személyi és/vagy tárgyi károkért semmilyen felelősséget nem vállalunk!

Anti-Tuning szoftver

A Bosch új tuningfigyelő szoftvere minden 2020-as motorral szerelt eBike-ban aktív lesz, és menet közben meg fogja tudni állapítani, hogy manipulálták-e az elektromos kerékpárt. Ha a rendszer aktív tuningot észlel, a következőképpen reagál majd rá.

Első alkalommal az eBike “vészmódba” kapcsol, ami annyit jelent, hogy megjelenik majd egy dedikált tuning hibakód a kijelzőn, és a rásegítés drasztikusan visszaesik. A motorral még képesek leszünk továbbhaladni de információink szerint egy dimbes-dombos vidékre tervezett eBike túrát már javarészt fizikai erőből kell megoldanunk.

Büntetők

Ilyenkor még lehetőséget kap a felhasználó a tuning eltávolítására, hiszen egy 90 perces “vészmódban” letekert büntetőkör után ismét visszaáll a régi rend, és a teljes rásegítés ismét igénybe vehető lesz. Természetesen a továbbiakban is aktívak lesznek a manipulációt figyelő szenzorok. Ezek folyamatosan rögzítik és vizsgálják az adatokat és ha a gyáritól eltérő értékeket észlelnek, ismét közbeavatkoznak.

Ilyenkor a felhasználó ismét “kimarad egy körből”, tehát a fent leírtak alapján ismét a 90 perces Bosch által kiírt analóg tréning következik.

És a piros lap

Ha idáig eljutottunk, akkor már azt javasoljuk, hogy érdemes elgondolkodni a tuning kiépítésén, hiszen a következő körnél már kizárja a Bosch új Anti-Tuning szoftvere az eBike-ot a játékból. Itt már nem lesz lehetőségünk a büntetőkör “lefutásához”. A blokkolás feloldásához fel kell majd keresnünk a hivatalos Bosch szervizt, ahol a Bosch diagnosztikai szoftverével lehet ismét visszaállítani az eredeti értékeknek megfelelő rásegítést.

Kelendőbbek lesznek a régebbi eBike motorok?

Kíváncsiak vagyunk, hogy a tuningcégek milyen megoldásokkal fognak előállni az Anti-Tuning kikerülésere! Lehetséges, hogy az egekbe fog röppenni a “régi” 3. generációs Bosch motoros kerékpárok ára?

Forrás

Az írásban a német eBike-news cikke is segítségünkre volt.

Ezek a cikkeink is érdekelhetnek

Bosch eBike motorcsere és tesztelés

Testreszabható az ECO mód is!

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük