Bosch eBike tuning #blog #eBike #szerviz

eBike tuning és a Bosch Anti-Tuning szoftver

Gyakran felmerül a kérdés, hogy mi történik 25 km/h felett. Leáll a motor, vagy továbbra is aktív a rásegítés? Az eBike motorok egy jogi szabályozás alapján 25km/h-s sebességig segíthetik a haladást. Azok az eBike-ok sorolhatóak a kerékpár kategóriába, melyek folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 250 Watt, legmagasabb támogatott sebességüket pedig 25km/h-nál érik el. A Bosch a 2020-as modellek bemutatásakor felhívta a figyelmet arra, hogy még aktívabban fellépnek az illegális tuning ellen. Ebben a bejegyzésben a Bosch Anti-Tuning szoftverének működését fogjuk bemutatni.

Bejegyzésünket egy német szaklap ihlette, amelynek a szerzői részt vettek a Bosch sajtótájékoztatóján. Gyakorlati tapasztalattal még nem rendelkezünk, de az egyik általunk forgalmazott tuning fejlesztője, hamarosan tesztelni fogja a 4. generációs Bosch motorokat. A fejleményekkel bővíteni fogjuk a cikkünket!

Frissítés (2020.02.06.) A Bosch mérnökei a tuningok figyelésére több szenzort is aktivált a 4. generációs motorokban. Van úgy, hogy az első vészüzem csak 600-700 kilóméter megtétele után kapcsol be. Az általunk forgalmazott VOLspeed ebike tuning gyártója jelenleg több kerékpáron is teszteli a tuning box-ot, és az egyik eBike már több mint 1000 kilométert futott szeptember óta és a vészüzemmód még egyszer sem jelentkezett, míg a SpeedBox 2 tuning használók közül többen is jelentettek 504-es hibát 4. generációs motornál. Azóta a SpeedBox is frissítette a box-ot, jelenleg a 3.0-ás verzió fut. A 2019-es modellévig gyártott motoroknál egyelőre nem aktiválták ezeket a szenzorokat. 

Hogyan működik az eBike tuning?

Az eBike tuningok megnövelik a motor maximális teljesítményét, ez pedig lehetővé teszi a 25km/h feletti rásegítést is. Az eBike tuningok a következő elv szerint működnek: a tuning a hátsó kerék egyik küllőjére szerelt mágneses forgásérzékelő által észlelt kerékfordulások számát (ez szükséges a kerékpár sebességének meghatározásához) harmadolja, ennek következtében a motorvezérlő úgy észleli, mintha a valós sebességünk harmadával haladnánk. Így a gyártó által beállított 25km/h-s sebességhatáron túl is aktívan segíti a pedálozást.

Legális?

Attól függ. Fontos tudni, hogy a tuningolt elektromos kerékpárok használata közutakon nem megengedett! A tuning eszközök megváltoztatják az elektromos kerékpár legnagyobb megengedett teljesítményét, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a beépített „turbó” 25km/h sebesség felé is felröpítheti a kerékpárost!

Ezért mi is azt javasoljuk, hogy a felturbózott elektromos biciklidet csak magánterületen vagy forgalom elől elzárt, kijelölt pályán használd! Az eBike tuning használata Magyarországon a KRESZ szabályozása alapján nem legális. A KRESZ szerint a “Kerékpár: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti.”

Nálunk is van lehetőség eBike tuningolásra, de a nem megfelelő (helyen történő) használatából, beépítéséből, kiszereléséből eredő esetleges személyi és/vagy tárgyi károkért semmilyen felelősséget nem vállalunk!

Anti-Tuning szoftver

A Bosch új tuningfigyelő szoftvere minden 2020-as motorral szerelt eBike-ban aktív lesz, és menet közben meg fogja tudni állapítani, hogy manipulálták-e az elektromos kerékpárt. Ha a rendszer aktív tuningot észlel, a következőképpen reagál majd rá.

Első alkalommal az eBike “vészmódba” kapcsol, ami annyit jelent, hogy megjelenik majd egy dedikált tuning hibakód a kijelzőn, és a rásegítés drasztikusan visszaesik. A motorral még képesek leszünk továbbhaladni de információink szerint egy dimbes-dombos vidékre tervezett eBike túrát már javarészt fizikai erőből kell megoldanunk.

Büntetők

Ilyenkor még lehetőséget kap a felhasználó a tuning eltávolítására, hiszen egy 90 perces “vészmódban” letekert büntetőkör után ismét visszaáll a régi rend, és a teljes rásegítés ismét igénybe vehető lesz. Természetesen a továbbiakban is aktívak lesznek a manipulációt figyelő szenzorok. Ezek folyamatosan rögzítik és vizsgálják az adatokat és ha a gyáritól eltérő értékeket észlelnek, ismét közbeavatkoznak.

Ilyenkor a felhasználó ismét „kimarad egy körből”, tehát a fent leírtak alapján ismét a 90 perces Bosch által kiírt analóg tréning következik.

És a piros lap

Ha idáig eljutottunk, akkor már azt javasoljuk, hogy érdemes elgondolkodni a tuning kiépítésén, hiszen a következő körnél már kizárja a Bosch új Anti-Tuning szoftvere az eBike-ot a játékból. Itt már nem lesz lehetőségünk a büntetőkör „lefutásához”. A blokkolás feloldásához fel kell majd keresnünk a hivatalos Bosch szervizt, ahol a Bosch diagnosztikai szoftverével lehet ismét visszaállítani az eredeti értékeknek megfelelő rásegítést.

Kelendőbbek lesznek a régebbi eBike motorok?

Kíváncsiak vagyunk, hogy a tuningcégek milyen megoldásokkal fognak előállni az Anti-Tuning kikerülésere! Lehetséges, hogy az egekbe fog röppenni a “régi” 3. generációs Bosch motoros kerékpárok ára?

 

Forrás

Az írásban a német eBike-news cikke is segítségünkre volt.

Ezek a cikkeink is érdekelhetnek

Bosch eBike motorcsere és tesztelés

Testreszabható az ECO mód is!

eBike tuning. Pörgesd fel magad!

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

6 hozzászólás

  1. Lengyel Balázs on

    Kérdés: A 90 percet egyben kell letekerni vagy lehetőség van több részletben is?

    Nekem a vadi zsír gen 2 cx motort a sima badax 3.0 box mistt tiltotta le.Ma mert kb 40 kmh val mehettem többször is. Vagy még szerintetek miért?
    Ja felteszem egy biciklis állványra ott is tekerhetem kézzel 90 percet?
    Üdv Balázs

    Válasz
    • Várhegyi Márk on

      Kedves Balázs!

      A kérdésre a válasz: Igen, lelehet tekerni a 90percet kézzel állványon, de nem érdemes.
      Mert elvileg 15-16km/h-ig tilt le, szóval én azt javaslom, hogy ezt a 90 percet ki kellene tekerni.
      Azután a limitet egyből 32-34km/h állítani, mert ha már egyszer kidobta az 504-es hibát, akkor jóval érzékenyebb lesz már a rendszer a tuninggal.
      A badass helyett a volspeedet ajánlanánk, mert jóval megbízhatóbb mint a badass, tapasztalataink alapján.
      Erről egy cikket is írtunk, érdemes átolvasni, vagy megkeresni minket valamelyik elérhetőségünkön.
      https://sport.appsolute.hu/2020/04/melyik-a-legjobb-ebike-limitmodosito-box/

      Márk
      APPSolute Sport

      Válasz
  2. Ádám Vollancs on

    Sziasztok, lehet későn irok ide, de azt szeretném kérdezni ,hogy egy Haibike Sduro hardnine 2.0 – ám van, 2020 as maga a bringa, de viszont egy bosch performance line van benne ,ami 3. generációs bosch motor tudtommal ,és akkor ezek egyáltalán nem érvényesek rá ?

    Válasz
    • Várhegyi Márk on

      Kedves Ádám!

      A negyedik generációs motorok megjelenése után a téma továbbra is érdekelt minket és utánajártunk, hogy a második és harmadik generációkba is érkezett egy anti-tuning szoftver. Erről egy évvel később 2020-ban írtunk is.

      https://sport.appsolute.hu/2020/09/bosch-performance-cx-tuning-vs-504-es-hibakod/

      „A korábbi, GEN2 és GEN3 Bosch eBike motoroknál is létezik anti-tuning védelem. Ezeknél a motoroknál azonban, még nem rögzítettek eddig egyetlen esetben sem 504-et (napjainkban már az 1.8.4.0. szoftver verziónál járunk) – az általunk forgalmazott német tuning gyártó VOLspeed közlése szerint.”

      Márk,
      APPSolute Sport

      Válasz

    Vélemény, hozzászólás?

    Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük