webshop menü
Scott Spark 900 RC TEAM ISSUE AXS (2020) teszt #blog #hegyi kerékpározás #teszt

Scott Spark 900 RC TEAM ISSUE AXS (2020) teszt + videó

Idén előszőr nem képviselteti magát a Scott a 2019-es EuroBike kiállításon, így egy-két modellt már az szakmai konferencia megrendezése előtt bemutattak. A scott-sports.com weboldalra augusztus 30-án kerültek fel jövő évi modellek, de nekünk már több mint egy hónapja sikerült megcsípnünk egy 2020-as évjáratú Scott Spark 900 RC TEAM ISSUE AXS bringát. (Igen, ez az eddigi leghosszabb nevű Spark… :)) Ezután természetesen nem volt más hátra mint alaposan szemügyre venni és tesztelni a biciklit! Így született meg saját benyomásainkból és menet közbeni tapasztalatinkból ez a kis zömök írás, a Scott Spark teszt.

Véleményünk szerint ez a fully a 2020-as év egyik legkedveltebb Scott bringája lesz. A színe nagyon diszkó, a SRAM EAGLE X01 AXS váltás high-tech, és a vázszett az utóbbi pár év legjobb versenyeredményeit elérő darabja. Megérdemelne egy SRAM X01 karbon hajtóművet, de ezen kívül nincs más, amit kifogásolni lehetne benne. Igyekeztünk kipróbálni a bringát mindenféle körülmény között.

A legendás vázszett

Az utóbbi években a XC pályák technikailag egyre nehezebbé váltak, ezért a nevesebb gyártók egyre több energiát fektettek a 100mm-t mozgó versenyfully vonal fejlesztésébe. Ennek eredménye, hogy a Scott a 2017-es szezonra alapjaitól áttervezte a Spark RC modellt.

Ezzel együtt Nino Schurter is átigazolt a 29”-es ligába, ami javarészt az új geometriának tudható be (a kormánymagasság a N1N0 által preferált 27,5”-os modellel megegyező lett), amit a 8 szoros világbajnok és a Scott mérnökei karöltve fejlesztettek. Ez a negatív kormányszárral elérhető alacsony kormánypozíció leginkább a 95mm magasságú fejcsőnek köszönhető.

A 68,5 fokos fejcsőszöggel úttörőnek számít a Spark RC a kategóriájában, ami akár enduró felhasználásra szánt bringák körében is megállná a helyét. A lapos villaszög sziklás lejtőkön kiegyensúlyozott viselkedést eredményez, az első kerék gyakorlatilag minden akadályon könnyedén átfut. A tesztidőszak elején úgy éreztem, hogy a Spark RC-t rá kell kényszeríteni a kanyarokra. Ez az érzés szintén a lapos fejcsőszögnek tudható be, így a kanyarodási technikába bele kell vinni az ívre döntést is, ami nem probléma, hiszen így fejlődik a lejtőzési technika.

A láncvillák 435mm hosszúak (M-es méretnél), aminek az előnyét a szűkebb, egymást sűrűn követő kanyarokban éreztem meg. Egy kis érdekesség: a korábbi Spark hátsó háromszöge 18 darabból állt, míg az aktuális modellnek egy jobb és bal oldali karbontestből és a hátsó féktest állványából áll, amivel 130 grammot nyertünk.

18 alkatrész helyett hármat kaptunk.

18 alkatrész helyett hármat kaptunk.

Súlycsökkentés minden fronton

A 2020-as Spark 900 RC TEAM ISSUE AXS egy színváltó kaméleon mintás fényezést kapott. Napsütésben látható igazán, hogy mennyire tökéletes munkát végeztek a Scott fényező részlegén, a szivárvány minden árnyalatában, de elsősorban kékes és lilás színekben pompázik a váz.

Scott Spark 900 RC TEAM ISSUE AXS (2020)

Színt vált a kaméleon.

Tesztünk alanya, a Scott Spark 900 RC TEAM ISSUE AXS, aka “hosszúnév Spark” kerékpár HMF technológiával készült, így a vázszett a hátsó taggal együtt 1932 grammot nyom. Természetesen van ennél is könnyebb verzió a Scott-nál. A HMX-SL névre keresztelt verzió csupán 1779 gramm. Hogy milyen fejlesztésekkel érhető el ez a pehelysúly? Jöjjön egy-két példa!

Grammvadászat és a karbonszálak

A kormánycsapágy perselyei is karbonszálakból vannak szőve, amivel meg lehet spórolni néhány grammot, hiszen nincs szükség fémpersely bepréselésére. Amit még a szakavatott grammvadászok megfigyelhetnek, hogy a hátsó váltószemet a váz két oldalról is körbeöleli, így ezen a helyen a váz anyagán tudtak némi súlycsökkentést elérni, valamint a féktest egyik felfogatási pontja is a hátsó átütőtengelyen helyezkedik el.

A legtöbb súlyt a hátsó háromszög áttervezésével takarították meg, hiszen annak forgáspontjait teljesen kiiktatták. Ezzel a hátsó rész súlya felére csökkent, és a kerékpárnak a hátsó felfüggesztése jelenleg 5 forgáspontból áll a korábbi 6 helyett.

Scott Spark 900 RC TEAM ISSUE AXS (2020)

Az áttervezett hátsó háromszögből kikerült egy forgáspont.

Kábelvezetés terén is nagyon tiszta képet kapunk, természetesen minden kábel a vázban van elvezetve. Ezzel a megoldással a kábelek élettartama is nő. Korábbi tapasztalatunkból tanulva a középcsapágy felett, ahol a hátsó fékcső kilép az első fővázból és átfut a hátsó háromszögbe, érdemes szintén fóliázni a vázat, mivel a hátsó rész mozgásakor sérülhet a fényezés.

 

Minden kábelnek megvan a helye.

Minden kábelnek megvan a helye. A fékcsöveket érdemes szivacscsőbe húzni, így elkerülhető a zörgés. 

 

A demobringánkon (ez még megjelenés előtt lett leszállítva és például a gumi láncvilla védő is hiányzik róla) a hátsó fékcső lejtőzéskor zörög a vázban, amit egy méterenként 1 eurós csőszivaccsal el lehetne kerülni. Nem is értettük, miért maradt ki a gyártáskor, de már meg is rendeltük hozzá a pótalkatrészt.

Egyébként a Spark RC modellcsalád mellett elérhető kínálatunkban a 120 mm-t mozgó Spark is, ami 27,5” és 29”-os kerékmérettel egyaránt kompatibilis.

Állítható futómű

A Spark RC futóművét a kormányról a TwinLoc kar segítségével tudjuk állítani. Az itt választható módok közül, nyitott állapotban 100mm-es rutóút áll rendelkezésünkre mind elöl mind hátul. Ez egy gombnyomással 70 mm-re csökkenthető. A következő nyomásra a csillapítás teljesen kikapcsol és a szerkezet merevvé válik.

Scott Spark 900 RC TEAM ISSUE AXS (2020)

TwinLoc kar, teljesen nyitott állapotban.

A zárt állapotot olyan jól megoldották a Scott-nál, hogy ha egy „csukott szemes” ride után meg kellene mondanom, hogy egy merev vagy egy fully gépen másztam, akkor bizony gondban lennék. Ez így leírva talán elfogultnak hangzik tőlem, mint Scott rajongótól, de tényleg egy merevfarú kerékpárt kapunk teljesen zárt állapotban.

Scott Spark 900 RC TEAM ISSUE AXS (2020)

A teljesen zárt állapotot két kattanásig történő nyomással érjük el. A kar lehetne ergonomikusabb, túl hosszú úton jár.

A Scott a Fox céggel közösen a hátsó rugóstagot a forgáspont nélküli hátsó háromszöghöz fejlesztette. A NUDE minden aktuális Spark modellen (beleértve az elektromos darabokat is) fordítva kerül beszerelésre, tehát a becsúszó szár felül helyezkedik el. Így a TwinLoc rendszer bowdenezése esztétikusan beköthető. A hátsó rugóstag elhelyezkedése sajnos nem teszi lehetővé két kulacs rögzítését. Elöl egy RockShox SID Select+ RL3 Air villa dolgozik. Itt is a fent felsorolt 3 mód közül választhatunk, és az első villa csillapítása természetesen teljesen összhangban állítható a Fox Nude-dal.

Sram EAGLE AXS – váltás kábelek nélkül?

A 2019-es év újdonsága a Sram EAGLE AXS vezeték nélküli elektromos váltórendszere volt. Eleinte szokatlan volt a váltó használata, mivel a bovdenhúzó váltókarok helyett váltógombok irányítják a váltót. A váltógombok pozíciójának beállításával bajlódtam egy darabig, végül a fékkarokat helyeztem beljebb, hogy a váltókart a megfelelő távolságba tehessem.

A váltó akkumulátora

Az X01 AXS akkumulátora az első 150 kilométer megtétele után kb. 25 százalékot merült. Ez a távolság nagyságrendileg 6-7 kerékpározás eredménye, tehát ritkán lesz szükség a váltó akkumulátorának töltésére. A váltó nyomaték alatt is szépen teszi a dolgát, pontosan működött, ami a X01 bowdenes verziójáról is szintén elmondható. Az elektromos váltó beállítása egyébként pofonegyszerű, de erről majd egy következő bejegyzésben írunk.

Scott Spark 900 RC TEAM ISSUE AXS (2020)

A vezeték nélküli XO1. A hátsó láncvillán a bowdenezés érkező nyilása egy műanyagdugót kapott.

Mivel az Sram EAGLE AXS rendszere az EAGLE család összes komponensével hibátlanul együttműködik, így a Scott a bringát egy DUB Stylo hajtóművel, 32 fogas első tányérral és hátul 10-50-es GX EAGLE koszorúval szállította. Az első tányéron az utóbbi időben elterjedt keskeny-széles (narrow-wide) fogak követik egymást. A rendszer jól működik, a fórumokban sem hallani láncledobásokról, azonban a Scott-nál a fully modelleket egy saját gyártmányú, műanyag láncterelővel látják el, ami extra biztonságérzetet ad. A láncvezető állítható 32, 34, és 36 fogkiosztásra, és egy gyári felfogatási pontban két csavarral van rögzítve.

Scott Spark 900 RC TEAM ISSUE AXS (2020)

Syncros láncvezető

Felső kategóriás alkatrészek

Stop!

Fékekből az új XT M8100-at kapta meg a Spark RC, amik már 4 dugattyús verzióban is elérhetőek. Azt figyeltem meg, hogy az elődjéhez képest kecsesebb lett az olajtartály, illetve műszakilag abban változott, hogy a fékkar bilincse beljebb került és így a kar forgáspontja a bilincs helyett a Syncros Fraser 1.0 karbon kormányon kapott megtámasztást. A Syncros Pro Lock-On markolatok alumínium bilinccsel vannak rögzítve, amelyből a baloldalit a TwinLoc kar bilincse váltja ki. (Ezzel is pár grammot spóroltak nekünk a gyárban.) A markolat egyébként annyira bevált, hogy a régebbi Scott bringáinkon is átálltunk erre a darabra.

Kerékszett

Az Syncross XR 2.0 kerékszett a középkategória legmagasabb szintjét képviseli a maga 1740 grammos súlyával. A 2,35”-os Maxxis Rekon Race gumikat, a számomra jól bevált Rocket Ron Addix Speed 2,25”os modellekre cserélem majd. A kerekek átalakíthatóak tubeless rendszerre (felni is és a gumiköpeny is), amit szintén hamarosan megteszünk.

Ülés

A gyárilag szállított Syncros Belcarra regular 1.5 ülést egy rövid kör erejéig teszteltem csak. Külső megjelenése kíváló, nagyon esztétikus darab, viszont hamar lecseréltem az én személyes kedvencemre, a Specialized Power 143 mm-es ülésre. Egy fontos észrevétel: a sportos üléspozíció eléréséhez a nyeregvázcsőszöget 73,8 fokosra tervezték, ami elég meredeknek számít. Pont emiatt a Belcarra nyerget a gyári 10 mm hátranyúlású Syncros Duncan 1.5 nyeregcsővel nem tudtam vízszintesnél lejjebb állítani. Mivel én egy picit negatívra veszem az ülés dőlésszögét, így emiatt is a Power lett a befutó. Ez utóbbi – formájából adódóan – vízszintes beállításnál is egy minimálisan biccent a föld felé, ami pontosan elegendő nekem. Akiknek a lefelé álló üléspozíció vált be, azoknak érdemes egy másfajta állítási mechanizmussal szerelt nyeregcsövet beszerezniük.

Scott Spark teszt tűzön vizen át

A Spark RC kezdeti beállításai nálam a következőek voltak: a NUDE-ot 125 PSI nyomással használtam és a visszaút csillapítás (a sebességet melynél a teleszkóp a teljesen összenyomott helyzetből visszatér eredeti állapotába) sebességét úgy állítottam be, hogy 6 kattanásra legyen a nagyon lassú irányától a gyors felé. A RockShox SID villán 80 PSI légnyomást állítottam be, és itt 7 kattanásra állítottam a visszaút-csillapítást a fent leírt módon. A kerékpárhoz szállított, de online is elérhető SAG beállítási javaslat szerint elöl 20% körüli értéket érdemes, míg a hátsó NUDE-nál 25-30%-os értéket ajánlják. A SAG az az út amin a futómú terhelés alatt (kerékpárossal és neki minden felszerelésével együtt) mozog. Túl sok SAG esetén egy alacsonyabb tekerési pozíció alakul ki, aminek eredményeként könnyebben felüthető a hajtókar. Túl alacsony értékre állított SAG a tapadás rovására is megy. A Scott azt javasolja, hogy inkább válasszunk egy kicsivel több SAG-et és mellé aktívan használjuk a TwinLoc rendszert.

Scott Spark 900 RC TEAM ISSUE AXS (2020)

Nagyságrendileg 20% a SAG.

Felfelé is a lejtőre tapadva

Emelkedőkön felfelé általában a félig zárt állást választottam, így 70mm rugóúttal dolgozott a felfüggesztés, a talaj egyenetlenségeit szépen kimozogta, állandó tapadás érhető el így, de mégsincs az a himbálózás a hátsó háromszög felől, mint teljesen nyitott állapotban. Ahogy meredekebbek lettek az emelkedők, úgy sem volt szükség kiállni, a kiegyensúlyozott üléspozíciónak köszönhetően ülve is sokáig megakadályozható volt az első kerék földtől való elemelkedése. Kiállva viszont egy-két helyen elkapart a hátsó kerék, ráadásul olyan ösvényeken, ahol a Scale bringámmal ez nem történik meg. Ebben lehet, hogy szerepet játszanak a Maxxis külsők. Ahogy fentebb írtam, hamarosan megérkeznek majd a jól bevált Rocket Ron-ok, amikkel ismét beveszem ezeket az emelkedőket. Kíváncsi leszek, lesz-e különbség!

Egyenetlenségek kimozgatva

Nagy hasznát vettem a gyors egyenesekben az állítható futóműnek. A TwinLoc és a 29”-os kerekeknek köszönhetően hatékonyan tudtam haladni nyeregben ülve, olyan terepen, ahol az apró lyukak, gyökerek, kövek miatt a merev Scale-lel állandóan ki kell könnyíteni, tehát minimálisan el kell emelnem az üléstől a fenekemet. Ezeken a helyeken félig zárt állapotban is végig tudtam gázolni. A hátsó rugóstag tudatos használatával ezekben az egyenesekben a derekat is kímélhetjük, illetve lejtőzésekkor a lábaink aktív pihentetése is megoldható. A 100mm-es rugóút a legtöbb egyenetlenséget kimozogja.

Zúzás lefelé

Amint szép lassan elfogynak az emelkedők és az ösvény a völgy felé fordul, akkor kezdi el igazán elemében érezni magát a Spark RC. Ekkor egy igazi trail bringává változik, egyedül a 100mm-es rugóút szab határt. A sziklás, gyökeres, kisebb ugratókkal tarkított lejtőzéseknél nagyon jól jön, hogy a fejcsőszöget ennyire laposra vették. Mindezt egy olyan kerékpárnál, ami cross-country szegmensben hivatott a versenyzőt a dobogó felső fokára segíteni.

Nagy örömömre szolgált, hogy a hosszú tengelytáv ellenére sem viselkedik „csuklósbuszként” a Spark RC. Ebben nagy szerepe van a viszonylag rövid láncvilláknak is. A csiki-csuki kanyarokra pedig rá kell érezni, minimálisan az ívekre való döntéssel kell operálnunk, amit ha elsajátítunk, akkor hatalmas mosollyal fogunk minden egyes kanyarívet bevenni.

Veszélyben a fényezés

Sárférőhely tekintetében szerintem kicsit alulméretezték a hátsó háromszöget. A 2,35-ös Recon Race gumik és az alsó láncvillák között kevés a hely. Így egy sarasabb tekerés alkalmával könnyen előfordulhat, hogy a láncvillák belső felén a fényezés megsérül. Ezt mi a 3M-es fényezésvédő fóliáinkkal még az első bevetés előtt megakadályoztuk. A Scale és az Addict CX modelleknél is tapasztaltuk ezt a helyhiányt, ami egyébként a Q-faktort (hajtókarok közötti távolság) hivatott csökkenteni. Ha igényt tartasz Scott kerékpárod védőfóliázására, keress minket bátran!

Itt a vége, gurulj el véle

A Scott Spark 2020 teszt során több újdonsággal, változással találkoztam. A bringa messze megfelelt az előzetes elvárásoknak, habár még mindig volt néhány apróság, amin lehet fejleszteni a jövőben. Ezek egy részét persze eBike szervizünkben is orvosolni tudjuk.

Bejegyzésünket még frissíteni fogjuk a jövőben hosszú távú tapasztalatinkkal is, így ha érdekel nézz vissza néha!

Teszteld Te is!

Befejezésnek nem írnék mást, csak azt, hogy ha érdekel a bringa, gyere el és próbáld ki nálunk, akár összehasonlítva a Scale RC 900 modellel, ami pár héten belül szintén elérhető lesz tesztelésre.

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük