eBike tuning szakszerű beépítése (VolSpeed) #szerviz #eBike #eBike kiegészítő #eBike tuning

eBike tuning. Pörgesd fel magad!

25km/h sebesség felett mind a Bosch, mind a Shimano, a Brose és a Yamaha eBike rendszereknél  kikapcsol az elektromos motor által nyújtott rásegítés. A sebességkorlát elérésekor egy úgynevezett fal effektust észlelünk, majd az elektromos rásegítés inaktívvá válik. Így tehát önerőből kell mozgásban tartanunk az ebike-ot. És ez persze nem mindig kellemes, de be kell látni: biztonsági szempontból előnyös funkció. Mégis, ha ezzel nem érjük be, van más választásunk: az eBike tuning. Ebben a bejegyzésben az általunk forgalmazott eBike tuning készletekről lesz szó, részletesen bemutatjuk a termékeket és gyakorlati tapasztalatainkat is megosztjuk mind a használat mind a beszerelés terén.

Hogyan lehetséges a 25 km/h feletti rásegítés? 

Az eBike-ba szerelt tuningmodul a motor maximális teljesítményét emeli, aminek a segítségével a 25 km/h feletti rásegítésre is képes lesz az elektromos kerékpár. A legtöbb eBike tuning a hátsó láncvillára szerelt sebességérzékelő szenzor által a motorvezérlő felé továbbított adatok módosításával működik, általában a kerékfordulások számát harmadolja, amivel azt éri el, hogy a fejegység úgy érzékel, mintha a valós sebességünk harmadával kerékpároznánk. Így a gyártók által meghatározott 25 km/h-ás korlátozás felett is aktívan dolgozik az eBike motorja. (Na persze, nem lesz mindig ilyen egyszerű a helyzet. Lesznek még kihívások az eBike tuningolás terén, már ami például a későbbi Anti-Tuning szoftverekkel vívott harcot illeti…)

Sorakoznak a beépítésre váró VolSpeed ebike tuning készletek

Sorakoznak a beépítésre váró VOLspeed ebike tuning készletek

Az eBike tuningok típusai

Az eBike tuningokat három csoportra oszthatjuk.

A sebességérzékelős mód

A sebességérzékelőre szerelt tuningmodul előnye, hogy könnyedén egyik kerékpárról a másikra áthelyezhető, beszerelése nem szerszámigényes, felhasználó által is könnyen installálható. Ezekben a tuningok nem tartalmaznak olyan mikroprocesszort, ami számításokat végez, hogy a megjelenített pillanatnyi sebesség, vagy az átlagsebessg a valós értéket adja. Tehát egyszerűen harmadolják a jeladó által küldött aktuális sebességet. Hátrányuk ezenfelül az, hogy a szakavatott tolvajszemek azonnal kiszúrják. És sajnos amilyen könnyen felszerelhető a tuning, olyan könnyen le is kapható, pillanatok alatt.

A motorburkolat alá beszerelt változat

A motorburkolat alá beépített eBike tuning egy jóval komplexebb, saját mikroprocesszorral szerelt műszaki megoldást rejt magában. Ezeket a tuningmodulokat a motorba érkező fejegység (Bosch motorok esetén, Intuvia, Purion, Kiox, Nyon) és a sebességérzékelő szenzor gyári kábelezései közé kötjük be, majd a motorburkolat alatt helyezzük el. Nagy előnyük, hogy a pillanatnyi sebességet, az átlagsebességet, a megtett távot valósan számítják. Illetve a VOLspeed tuningmodul az összes megtett kilométert is utólag kikalkulálja. Tehát elérhető kínálatunkban olyan tuningmodul is, ami teljesen kompromisszummentesen használható. 

"<yoastmark

Szoftveres eBike tuning

Szoftveres eBike tuningot a Shimano rendszereihez kínálunk, amely konfiguráláshoz egy a Shimano által gyártott SM-PCE1 vagy PCE02 gyári interfészre, egy Windows operációs rendszert futtató gépre valamint magára a tuninghoz rendelkezésre bocsátott termékkulcsra van szükségünk. Előnye, hogy a valós mért értékekből számított adatokat kapjuk vissza a fejegységre. Installálása nem igényel szerszámokat, viszont nem árt ha rendelkezünk szoftveres tapasztalatokkal. Valamint a fenti interfészre is szükségünk lesz a kommunikációhoz. 

Melyik motorhoz melyik tuning passzol?

BOSCH

A Bosch autóipari cég idéntől 5 eBike motorral vezeti az európai piacot. A kínálat jelenleg az Active Line, Active Line Plus, Cargo Line, Performance Line és Performance Line CX motorkból áll. Ezek közül talán a legnagyobb port mindig is a csúcsmodell  a Performance Line Cx motor kavarja, amelynek jelenleg a 4. generációja fut – ezt a 2020-as kerékpárokban érhetjük el.

Az alábbi diagrammon jól látszik, hogy a legtöbb tuningmodult Bosch motorral szerelt eBike-okba építjük be. Több Bosch rendszerrel kompatibilis tuningot is kipróbáltunk (Speedbox, VOLspeed, Badass), és végül a VOLspeed mellett tettük le a voksunkat, ezt a tuningmodult építettük be az összes Bosch motoros eBike-unkba. Az alábbiakban pár mondatban leírom a SpeedBox és a VOLspeed tuningok közötti lényeges különbségeket.

SpeedBox 2

A SpeedBox 2-t is minden motorindításkor aktiválni kell, a Walk gomb nyomásával. Ezzel a gombbal lehet egyébként igény esetén kikapcsolni is. A rásegítés mértéke nem szabályozható ennél a terméknél, tehát ha bekapcsolod akkor automatikusan 99 km/h-ig lesz elérhető a motoros rásegítés.  

VOLspeed

A VOLspeed ezzel ellentétében állítható, tehát ha csak 43 km/h-ig szeretnél rásegítést, akkor azt állítod be, egyszerűen az Intuvia gombjaival, ami akár menet közben is emelhető/csökkenthető! Ennél a terméknél mindig a legutoljára beállított limitmódosítás az alapértelmezett. Tehát ha ezt is 99km/h-ra állítod, akkor aktiválás után minden esetben eddig fog rásegíteni a motor, de megvan a lehetőséged módosítani a limitet. 

Mégegy pluszpont, hogy az összes megtett kilométert folyamatosan kalkulálja és frissíti is, tehát valós futásteljesítményt fogsz mindig látni, ami a tuning kiépítése után sem vész el. A piacon jelenleg ez az egyetlen eBike tuning gyártó, aki erre is odafigyel.

Az eddigi legmagasabb futásteljesítménynél beszerelt tuning az szintén VOLspeed volt, és egy 18.560 km-t futott Performance Line motorral szerelt Gost Andasol volt a tuningalany.

VolSpeed eBike tuning gif

SHIMANO

A japán Shimano cég, a Sram mellett, minőségi alkatrészeivel kétségtelenül az egyik vezető szereplője a kerékpáriparnak. A 2010-es évben a Shimano belépett az eBike piacra is és bemutatta az első saját motorkerékpár-meghajtóját, amely “STePS” (“Shimano Total Electric Power Systems”) néven fut. Ez még frontmotoros meghajtás volt. A gyártó 2014-ben úgy döntött, hogy leteszi a voksát a középmotor mellett és meg is érkezett az új STEPS rendszer amely egy középmotorból, akkumulátorból, kijelzőből és komplett hajtási rendszerből áll. A kínálat részei az E6000 és E8000 motorok.

E6000

Ezt a rendszert leginkább trekking és városi kerékpárokban használják a gyártók. A DU-E6000 motor kompakt, könnyű darab, mely 50Nm nyomatékot kínál, 3 rásegítési módban: Eco, Normal, és High. Tuningolására két hangolási lehetőséget ajánlunk. Az egyik a külsőleg szerszámok nélkül felszerelhető BadAss, a másik pedig a motorburkolat alá beszerelhető SpeedBox.

E8000

Az E8000 egy teljesen átalakított, nagyon erős hajtás, amelyet kifejezetten az elektromos hegyi kerékpárok számára fejlesztettek ki. A motor rendkívül alacsony súlyú, 3 kg alatti és a maximális nyomaték óriási, 70 Nm. Az akkumulátor teljesítményét az E6000-es motorban lévő 418 Wh-ról 504 Wh-ra növelték. Három támogatási mód közül választhatunk: Eco, Trail és Boost.

Többször meséltem már a Scott E-Spark 720 Plus bringánkról, amit a leggyakrabban használunk erdei túráinkon. Nos, ezt az eBike Shimano STEPS E8000 rendszer hajtja. Többször felmerült már a tuningolás kérdése az eddig megtett cirka 500km alatt. Sokat vacilláltunk a Speedbox termékén, ami sajnos csak 22km/h-ás sebességig jeleníti meg a valós értékeket, efelett nem növekszik a sebesség kijelzőn kijelzett mértéke. Úgy gondolom, hogy érdemes volt ennyit gondolkodni a megfelelő eBike tuning kiválasztásán, mert itt is megtaláltuk a gyári rendszerbe legjobban illeszthető limitmódosító eszközt.

Ez nem más mint a német eMax szoftver. Ennek az eBike tuningnak a beépítésekor nem lesz olajos a kezünk, hiszen szoftvers beavatkozással oldjuk meg a motor “áthangolását”. Egy következő cikkünkben ennek a tuningnak (és a hozzá tartozó szoftvernek) a működését is be fogjuk mutatni részletesen. 

Yamaha és Giant rendszerek

Yamaha PW motorral szerelt kerékpárt szintén a jól bevált VOLspeed termékünkkel tuningoltunk. A VOLspeed itt is végzi a valós adatok kijelzéséhez szükséges számításokat, ugyanúgy mint a Bosch motorokkal szerelt eBike-ok esetében. A PW-X és PW-SE rendszerekkel is kompatibilis a VOLspeed. Aktiválásban egy kicsit különbözik a Bosch rendszerhez fejlesztett termékekkel, de ezt nem jelent problémát. Hiszen jó esetben csak egyszer kell aktiválni a tuningot, amit a műhelyünkben történő beszereléskor elvégzünk. Természetesen az aktiváció lépéseit a használati utasításban is megtalálod, tehát ha otthon szeretnéd beépíteni a tuningot, akkor sem fogsz elakadni.

BROSE

A neves német autóipari cég a Brose Fahrzeugteile GmbH 2014 óta gyárt saját eBike meghajtást. A BROSE eBike motor alapjául a több millió darabszámban gyártott és az autóiparban használt kormánymű motor szolgál, amelyet a cég az eBike továbbfejlesztett és az elektromos kerékpárokhoz optimalizált, amely végeredménye egy kompakt, könnyű és hatékony eBike motor lett. Noha a Brose eBike meghajtókat még mindig viszonylag kevés eBike modellben használják, a fent említett Badass és SpeedBox a Brose e-Bike-okat is segít felturbózni.

Elvégezhető otthon is a beépítés? Mire lesz szükségem?

Természetesen mint minden javítás a tuning beépítése is elvégezhető otthoni műhelykörülmények között. Hozzá kell tenni persze, hogy csak akkor érdemes otthon nekiállnod, ha a szereléshez szükséges jó minőségű szerszámok a rendelkezésedre állnak. A későbbiekben majd részletesen beszámolunk egy tuning beszerelésének folyamatáról is, amiben minden általunk használt szerszámot fel fogunk tüntetni. Fontos még a jó kézügyesség is, hiszen a tuningmodul extra kábeleinek az elhelyezésével könnyen meggyűlhet az ember baja. Természetesen, ha elakadnál otthon a beépítéssel, akkor keress minket bátran, akár telefonon vagy email-en keresztül is, és mi szívesen segítünk, megosztjuk a tapasztalatunkat Veled. 

A hajtómű leszedése speciális céleszközzel

A hajtómű leszedése speciális céleszközzel

Hol használható? 

A eBike tuning használata közutakon nem megengedett, mivel az eszköz megváltoztatja az elektromos kerékpár legnagyobb megengedett teljesítményét. Csak magánterületen vagy forgalom elöl elzárt, kijelölt pályán használható legálisan. A tuningok nem megfelelő használatából, beépítéséből, kiszereléséből eredő esetleges személyi és/vagy tárgyi károkért semmilyen felelősséget nem vállalunk. Az eBike tuning csak saját felelősségre használható. A gyártói jótállás korlátozott lehet a tuning használata után. A tuning használata Magyarországon a KRESZ szabályozása alapján nem legális. A KRESZ szerint a “Kerékpár: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti.”

 

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük