webshop menü
#blog #hegyi kerékpározás #teszt

Három nap egy Spark 940 nyergében

Tavaly augusztusban amikor a zelli tó partján kempingeztünk, az jutott eszembe, hogy milyen jó volna kipróbálni egy összteleszkópos Spark bringát. Végül az egyik partnerünk által ajánlott leogangi Sport Mitterer tesztközpontnál lehetőségem adódott kipróbálni az alu vázas fully-t. A Scott Spark 940 tesztelése sok izgalmat tartogatott, de nyugalom, mindenről beszámolok e rövidebb – ám tömör – összefoglalómban.

Scott Spark 940 tesztelés 3 nap alatt

Az osztrák sportbolt kínálatában akkor, csak L és XL méretű Spark-ok voltak elérhetőek. A Scott gyári specifikációja szerint az én 175 cm magasságomhoz az M-es méret passzol, így jobb híján egy L-es gépet választottam. Az átvétel után egy rövid tesztkör következett. Ezalatt beállítottam az ülés magasságát és dőlésszögét, teszteltem a villa és a hátsó tag mozgását, majd a váltót.

Váltó

Ez utóbbi az egyik nagy kedvencem, a Sram GX EAGLE 1×12-es rendszere. Egy két le-és felváltás után konstatáltam, hogy pontatlanul működött, így kértem a szerviztől egy finomhangolást, ami több nekifutás után sem lett sajnos tökéletes. Nagy valószínűséggel kaphatott egy ütést és vagy a váltófül deformálódott, vagy a váltókanál volt minimálisan ferde. Végül túltettem magam a váltó minimális cicergésén. Örültem, hogy korábban már többször is használhattam a GX EAGLE rendszert, így tudtam, hogy egy gyári értékeknek megfelelő 1 x 12 nem így viselkedik.

A terep

Nem is vesztegettem az időt, mivel nagyon erősen tűzött a nap és tudtam, hogy a mászások nagy részét nyílt terepen fogom megtenni. A helyiek által javasolt leogangi teszttúrám .gpx fájlját megosztom itt is. Izgalmas karika, nagyságrendileg 1300 méter szintemelkedéssel, izgalmas lejtőzésekkel, singletrail-ek mellett legelésző bocikkal. Egy ebéd beiktatásával kényelmesen 5 órát vesz igénybe.

Váz

Na de térjünk vissza a Scott bringa teszteléséhez! A Spark 940 egy alumínium vázas összteleszkópos hegyikerékpár, ami elől és hát is 120mm rugóúton mozogja ki a terep egyenetlenség.

A Scott által szabadalmaztatott TwinLock rendszer lehetővé teszi a felfüggesztés kormányról történő állítását. Az első fékkar alatt elhelyezett kétállású, bowden feszítésén alapulú kapcsolóval, a Spark futóműve 3 fokozatban állítható. Választható módok, a full lockout (azaz 0mm rugóút), a traction, mely 85mm-t enged, illetve a descent, azaz a teljesen nyitott állapot. A Scott Spark 940 modellnél ez utóbbi 120mm-es úton történő csillapítást jelent.

 A korábbi tapasztalatok is segítettek

A Scott Scale 730 bringám is fel van szerelve a Twin-Lock rendszerrel, így jól ismerem a működését.

Már az első aszfaltos mászáskor tudatosan felkeményítettem a futóművet, a teljesen zárt állapotot választva. Az első nyeregből történő kiálláskor nagyon meglepett, hogy a fully-ból egy gombnyomással valóban merev gépet lehet varázsolni.

A lefeléken természetesen a teljesen nyitott állapotot választottam, de a 120mm-es rugóút gyakran elfogyott, erre a terepre véleményem szerint jobban passzol a Scott Genius fully.

Az első villa: FOX 34 Float Performance Air

A FOX 34 Float Performance Air első villa számomra csalódás volt, nem hozta a FOX-tól megszokott vajpuha mozgást, valamint fékezéskor erős kotyogást véltem felfedezni, ami sajnos FOX típushiba. Ezt a problémát a villaszárban lévő perselyek cseréjével tudják szakavatott kezek orvosolni. Mi több Fox Evolution 32 és 34 villának a javíttatásán túl vagyunk már, ezek között van olyan is amit a perselycsere óta több mint 5500 km-t futott és teljesen kotyogásmentes. Érdekes, hogy volt olyan új villánk ami a gyári persellyel kevesebb mint 500 km után kotyogott már, de fórumokban lehet olyanokról is olvasni, hogy vadonatúj darabok is kotyognak. Sajnos a hibát a Step Cast-os modelleknél sem orvosolta a Fox.

Dropper nyeregcső

Ennél a kerékpárnál használtam először dropper nyeregcsövet. A Syncros Dropper 2.0-t úgy állítottam be, hogy a legfelső állása a saját ülésmagasságomon legyen. Mivel technikás volt a pálya, így jó szolgálatot tett a dropper. Azóta egyébként több bringán is használtam és többször megfogalmaztam már: lehetséges, hogy nincs is szükségem fullyra? Talán a tökéletes setup nekem egy 29”-os Scale dropper üléscsővel?

A gyári Syncros XR 2.0 nyerget én túl keskenynek találom. A Scale 730 és az E-Spark 720 Plus bingáinkat is ilyen nyereggel szállította anno a Scott, mindegyikre felkerült már a Specialized Power 143mm-es ülés.

Néhány szárazabb adat

A bringa 13,3 kilogrammot nyom, amit a 10,8 kilogrammos Scale-em után soknak éreztem. Bár ha azt nézzük, hogy egy 120 mm rugóúttal, dropper nyeregcsővel és 29-es kerekekkel felszerelt alu bringáról beszélgetünk, akkor végül is érthető, hogy miből adódik a 2,5 kilogrammos többlet. Az L-es méretű vázat nagynak éreztem amit a számok is alátámasztanak. A felső vázcső, a tengelytáv, valamint a reach is közel 3 centiméterrel hosszabb volt mint a nekem ajánlott M-es vázon.

Geometria és tanulságok

Jelentős az eltérés geometria tekintetében a Spark versenyverziójától az RC-től. A villaszög lapos (67,2 fok) ami majdnem 3 centivel hosszabb tengelytávot eredményez, emeleltt a reach-ben is körülbelül 3cm az eltérés pluszban a sima Spark javára. Nagy élmény volt a bringával túrázni, jó volt belekóstolni a fully világába, de a harmadik nap végén arra jutottam, hogy egyelőre nem indokolt számomra a Scott Spark, az általam járt utakon tökéletes szolgálatot tesz a merevfarú Scale.

 

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük