Scott Scale 900 RC TEAM 2019 #blog #hegyi kerékpározás #teszt #bemutató

Scott Scale 900 RC Team villámteszt

A Scott Scale nem más mint egy versenyorientált merevfarú “torpedó”, amire én 2015-ben ültem fel előszőr és kis idő elteltével be is szereztem egyet magamnak a 27,5″-os kerékméretű darabból. Ismerkedtem vele, majd jól beállítottam és azóta nem találtam ennél jobb gépet, egyszerűen passzol hozzám. A 2015-ös Scale 730-as bringámmal kicsit több mint 6.500 kilométert tettünk meg közösen, eközben alaposan átalakult és jelenleg pedál nélkül 10,3 kilogrammot nyom. Tökéletes darabnak érzem, de hajtott a kíváncsiság, hogy mivel tudhat többet az új geometria…

Scott Scale 730 2015

Scott Scale 730 2015

Következzen egy beszámoló a bringáról, ami nem túl fotogén, élőben viszont baromi vagányul néz ki és izig-vérig verseny XC mivoltja ellenére játékosabbra sikerült mint a korábbi geometria.

Ismerkedjünk meg az idei Scott Scale 900 RC TEAM bringával (2019)!

Idén és 2020-ban sem változott a Scale geometriája

Az aktuálisan futó Scale modelleket a Scott mérnökcsapata élén álló Joe Higgins, a Scott-Sram MTB csapattal együtt fejlesztették. A 2016-os szezonban Nino Schurter a prototípusokat a UCI versenyeken és edzéseken is tesztelte. így a 2017-es évben már az új geometriával tervezett vázakat kínálta a Scott.

Nino Schurter gépe.

Nino Schurter győztes gépe a 2018-as ablstadti XCO futamon, itt még a prototípus Sram AXS XX1 vezeték nélküli váltással.

Érdekes, hogy a 2017-es évben még az összes modell elérhető volt a 27,5”-ös (650B) méretben is, amit ki is futtattak, és a 2018-as modellpaletta már csak 29”-os kerékpárokból állt. Én sokáig kitartottam a 650B mellett, sőt az OPEN U.P.-on is egy DT1700 27,5-ös kerékszett a mindenes, de be kell látnom, hogy az új Scale valóban a 29″ köré lett fejlesztve és nem kérdés, hogy igazán ezen a méreten hozható ki belőle a legtöbb, mind a felfelé mászásokkor, mind a lejtőzésekkor.

Geo – alaposan belenyúltak a mérnökök!

Kifejezetten kompakt lett az új geometria amit leginkább a hátsó alsó láncvillák hosszcsökkentésének köszönhető. A 2015-ös Scale-hez képest a tengelytáv rövidebb lett, a hátsó alsó láncvillák 438mm-ről 425mm-re rövidültek, a nyeregvázcsövet pedig domborították, hogy a 29″-os kerék kényelmesen elférjen, ami szuperül néz ki.  Az első méterek után úgy éreztem, hogy a felsőcső rövidebb, mint a saját 2015-ös 730-as gépemen. Ez egyébként tetszett, kényelmesebb volt így az üléspozíció.  Az első tesztkör után, otthon egyből le is ellenőriztem, ám meglepetésemre a felsőcső hossz milliméterre megegyezik.

Ezt követően jöttem rá, hogy az új modellt gyárilag 70cm-es stucnival szerelik, ami 1 cm-rel rövidebb mint a korábbi Scale kormányszára. A fejcsőszög a klasszikus 69,5 fokról nem változott, ami érdekes hiszen a Spark RC-t 68,5 fokosra tervezték át.

A Scale számomra nem más mint a korábbi modell tökéletesre csiszolt változata:

Kompakt, csiki-csukiban is jól fordul, mászásoknál teszi a dolgát, kiállva még extrém meredekeken sem igazán kapar el. A szélesebb kormány és a 29″-os kerekeknek köszönhetően biztonságosabbnak érzem a lejtőkön is, pont annyira játékos amennyire én kívánom. A saját Scale 730 kerékpárommal tudtam bunny-hopp-ozni, de nem szíven tettem, ehhez képest az 900 RC-vel ahol lehetett ott a levegőbe emeltem a kerekeket. Egyszerűen nem lehet belekötni ebbe a gépbe!

A Specialized meglépte, amit a Scott csak a Spark-nál mert?

Teszek egy kis kitérőt, mert felkeltette az érdeklődésemet  a Specialized Epic Hardtail 2020-as modellje. Az amerikai cég is hisz a merevfarú XC gépekben és a jövő évre ez a modell is ráncfelvarráson esett át. Szakítottak az old school 69,5 – 69,8 fokos fejcsőszöggel és az új váz megkapta az enduro és freeride össztelósok körében kedvelt 68,5 fokot. Egyébként nem vagyok meggyőződve, hogy merevvázas cross-country kerékpárnál feltétlenül szükséges ez az adoptálás. Ezért is vagyok kíváncsi erre a gépre is, hamarosan remélem, hogy lesz lehetőségem gurulni vele egyet.

Specialized Epic Hardtail 2020

Specialized Epic Hardtail 2020

Minél laposabb a fejcsőszög annál  könnyebben fut át a kerékpár az akadályokon, kevésbé kell hátravinnünk a súlypontot, a meredekebb lejtőkön. Hátrányaként talán az hozható fel, hogy a csiki-csuki kanyarokban kormányzás helyett inkább ívre döntéssel érzi jól magát a paripa.

A finomhangolások

A gyári ülés az XR 1,5 egy titánim pálcás, ultra könnyű darab, de hiába ha a maga 134mm-es szélességével egyáltalán nem kompatibilis az én ülőcsonti gumómmal. A teszt idejére fel is pattintottam a jól bevált Specialized Power 143-as nyergemet. Törekedtem a lehető legközelebb húzni a kormányhoz, hogy kíméljem a derekamat.

Annak ellenére, hogy a bringa X01 karbon hajtókarral és x01 váltóval érkezik, váltókar téren egy Sram GX-et találunk rajta. Ez egy kategóriával a X01 alatt helyezkedik el, ennek ellenére, sem súlyban sem váltási minőségben nem vélek felfedezni különbséget.

Örültem volna az X01 váltókarnak

Az X01 váltókar előnye, hogy az alsó kar, amivel a nagyobb lánckerekek felé kapcsolsz, állítható. Ez utóbbi finomhangolási lehetőségnek akkor van igazán nagy jelentősége, ha a mászásoknál gyakran állsz ki a nyeregből. Ilyenkor felmerül az igény, hogy a fenti kar, ami a kisebb áttétel felé kapcsol, közel kerüljön a hüvelykujjadhoz. Ezt vagy úgy érheted el, hogy váltókart kijjebb állítod a markolat felé, vagy a váltókaron döntesz lefele, aminek a hatására sajnos az alsó kar egyre fentebb fog kerülni. Szóval itt jól jöhet az X01 finomsága. Sajnálom, de érthető, hogy a majd 80 euróval drágább váltókar nem az alapcsomag része. (Sajnos a Sram váltóknál ezt a kart nem lehet visszafele is pöckölni mint a Shimano-nál, fenébe a sok szabadalommal)

Sram Gx Eagle váltókar.

Sram Gx Eagle váltókar, sas madárral.

Sram 1 x 12

Tetszik egyébként a Sram 1×12-es rendszereinél, hogy játszi könnyedséggel tudsz kapcsolgatni a fokozatok között, úgy, hogy a váltó vezető kanala mindeközben baromi feszesen dolgozik. Ez részben annak is köszönhető, hogy a mérnökök az EAGLE termékcsalád tervezésekor elhelyeztek egy bowdenvezető görgőt a hátsó váltóba. Ennek további előnye, hogy egész rövidre vágható a vázból kilépő, hátsó váltó felé tartó bowdenház is. Nagyon szeretjük, hogy a Sram hátsó váltói, a kerék kivételekor kiakaszthatóak, ami szintén egy szabadalom tehát Sram Shimano 1-1 😉

A hajtókar és a középcsapágy DUB rendszerű, ami a SRAM 24 és 30 milliméteres hajtókartengelyét ötvözi egy 29mm átmérőben. Elől gyárilag egy 32 fogas tányérral van felszerelve a Scale, hátul pedig az EAGLE 10-50-es koszorúját kapjuk. A tesztidőszak alatt egyszer-kétszer ki tudtam volna használni a 34-es első lánckereket. Amióta elérhető a SRAM 10-50-es hátsó sor (10-51 Shimano 1×12), azóta én már nem látom értelmét a 2×10 vagy 2×11-es hajtásnak, hiszen az 1×12-es rendszer egy kifejezetten strapabíró, könnyen tisztán tartható hajtáslánc, logikus működéssel és letisztult kinézettel.

Sram karbon hajtókar, DUB rendszerrel.

Sram karbon hajtókar, DUB rendszerrel.

A hátsó váltóhoz érkező bowdenház és a hátsó fékcső is rejtve a vázban futnak. Mivel első váltó felszerelésére is van lehetőségünk ennél a modellnél amivel két tányéros hajtás alakítható ki, így ennek a bowdenháza valamint egy dropper üléscső kábelezését is képes fogadni a váz. Az alábbi képen látható az ICCR2 fantázianévre keresztelt “kábelrendező”.

Jól elrejtették a kábeleket.

Jól elrejtették a kábeleket.

Itt vezethető be a vázba, az első váltó, vagy a Dropper nyeregcső bovdenháza.

Itt vezethető be a vázba az első váltó, vagy a Dropper nyeregcső bovdenháza. A gumi kupak alatt egy csavar található.

Fékek

A Shimano SLX M7000 fékek megbízható darabok, véleményem szerint manapság már adagolhatóságban nem maradnak el a SRAM fékeitől és nagy előnyük, hogy karbantartásuk egyszerűbben elvégezhető mint a Level és Guide családnak. A légtelenítéshez használt Shimano ásvány olaja nem hagy nyomot az alkatrészeken, fényezésen, ezzel szemben ha a DOT 5.1-et nem kezeljük elég odafigyeléssel, könnyen kárt okozhatunk a lakkozott felületeken. Ez az SLX fékszett talán súlyban kicsit elmarad az XT-től, de minőségben és fékezési élményben nem érzek különbséget, tőlem 5 csillagot kap.

A tárcsák egyszerű SM-RT66-as 6 csavaros darabok, amiket én az első cserével aluminium bakos tárcsákra cserélnék, szimplán mert azok jobban néznek ki és talán a hűtésük is egy kicsit jobb. A hátsó féknyerget egy speciális bakra rögzítjük. Ez az egyedi fejlesztásű alkatrész azért érdekes mert immáron csupán a féktest első csavarjának menetes betétje helyezkedik el a karbon vázon. A hátsó csavart már a fentebb említett bakra tudjuk rögzíteni, ami a hátsó boost-os 12x148mm-es átütőtengelyen támaszkodik. Ezzel érhető el, hogy a felső hátsó láncvilla rugalmassága a fék felöli oldalon meg tud egyezni a váltó felöli oldalon lévővel, hiszen a féktest nem gátolja a mozgást. A Scott szerint a korábbi vázhoz képest az új Scale 47 százalékkal komfortosabb lett.

Hátsó fék felfogatási rendszere.

Hátsó fék felfogatási rendszere.

Hol az első láncvezető?

A bringáról hiányoltuk az első láncvezetőt. A Scott kínálatában elérhető a Scale RC és normál Scale modellekhez is egy olyan gyári láncvezető, ami a vázon előre kialakított menetes betétekbe Torx fejű csavarokkal rögzíthető. Ez így teljesen gyári megoldás, és a kiskereskedelmi ára sem vészes, így minden Vásárlónknak ajánlani szoktuk az utólagos felszerelését. Köztudott, hogy a narrow-wide technológiával az 1×11 és 1×12-es rendszerekhez fejlesztett első lánckerekek gyakorlatilag tépőzárként kapaszkodnak össze a kompatibilis láncokkal, de előfordulhatnak még így is láncdobások – általában saras körülményekkor.

Fontos alkatrész: gyári láncterelő

Fontos alkatrész: gyári láncterelő

Ez a láncvezető, leginkább azt gátolja, hogy a lánc belülre, a középcsapágy házra essen és ott megsértse a fényezést. A 120-as Spark, Genius és Ransom modellekhez gyártott láncterelő, már a külső oldalon is igazítja a láncot, így ott a hajtókar is védve van. Kíváncsi vagyok, hogy a két láncvezető összekombinálható-e. Ezzel kapcsolatban még jelentkezünk!

Érdemes beszerezni!

Mivel a Scale 900 RC TEAM, Scale RC 900 Pro, Scale 910, Scale 920, Scale 925, Scale 930, Scale 940 modellek mind geometriában mind anyaghasználatban (HMF karbon) teljesen megegyeznek, így mi erősen ajánljuk a láncvezető beszerzését ezekhez a modellekhez. Egyébként a Scott a 2020-as palettában a 900 RC TEAM és 900 RC PRO gépeknél szériában szállítja ezt a kiegészítőt.

Sárférőhely

Az imént említettem a saras körülményeket. Vizsgáljuk meg a sárférőhelyet a tesztpéldányon! Érthető, hogy a gyártó a lehető legkisebb Q-faktorra törekszik, de hogy ezt a sárférőhely rovására teszi, az nem egy jó lépés véleményem szerint. Gyakorlatilag a 2,25-ös Rocket Ron gumik (ezzel szállítja a Scott a bringát) mellett is kevés a hely, nem beszélve arról, hogy az XC és maraton gépeknél egyre gyakoribbak a 2,35-ös külsők, 30mm széles felniken. A Scale 900-nál 25mm-es felniken futnak a fenti gumik.

Nincs sok hely.

Nincs sok hely.

Halló, OPEN?

OPEN U.P. jobb hátsó alsó láncvilla

Az OPEN U.P.-nál a jobb hátsó láncvilla ejtett vezetésének köszönhetően nagyobb sárférőhely alakult ki.

Érdemes volna egyeztetni a Scott-nak az Open-nel hiszen a WI.DE. modellnél a lehető legkeskenyebb hajtókartávolság mellett sikerült megoldani, hogy a vázszett könnyedén fogadjon 2,4-es gumikat, és itt egy Gravel bringáról van ám szó! A Scale hátsó alsó láncvilláinak belső felének karcmentes állapotát 3M karosszériavédő fóliával javasoljuk megőrizni, amit egyébként mi díjmentesen felhelyezünk, ha nálunk vásárolsz Scale-t.

Igényes megoldás, hogy a bal hátsó alsó láncvillából, ahogy kilép a fékcső, ott egy gumitömítést alkalmaz a gyártó.

Felnik, agyak

Felnik és agyak terén Syncros Silvertone 2,5 kerékszettet kapunk. Érdemes tudni, hogy a felsőbb kategóriás Syncros kerekeket a DT gyáraiban szerelik össze, ezek valójában DT SWISS kerekek, Syncros márkajelzéssel. Mi nem mértük pucéran a kerekeket, de a srácok az MTBR fórumban dolgoztak helyettünk és kiderült, hogy a kerékszett 2021 grammot nyom. A gyári kerékszett cseréjével könnyen megtakarítható 200 gramm körüli súly, amit ha tubeless rendszerrel tökéletesítünk, akkor ezen felül tudunk még spórolni 160 grammot. A Rocket Ron Addix Speed külsők a 610 grammos súlyukkal nagyon könnyűnek számítanak ebben a szegmensben. Így gyors fejszámolás után csak a belsők (160gramm/darab) kiszerelése és folyadékkal feltöltés után nagyságrendileg 150 grammal könnyebb lesz a bringa, amit ha még egy könnyebb kerékszettel megfejelünk, akkor a gyári 10,4kg-os súly picivel 10kg alá is belökhető, pedál nélkül. Hiányoltuk a Spark-nál jól bevált hátsó tengelybe rejtett imbusz és torx kulcsot, amivel az első kerék Maxle tengelyét tudjuk oldani.

Villa

Pár évvel ezelőtt, még a SID modellfrissítését megelőzően használtam több alkalommal is a sokak által etalonnak nevezett villát. Az utóbbi években Fox villákkal mentem, és ezeknek a vaj puha mozgásához vagyok hozzászokva. Az új Debon Air-es SID annyira jól sikerült, hogy a jövőben nem fogom átugrálni kerékpárválasztáskor a SID-del szerelt Scale vagy Spark modelleket. A villát a gyártó alaposan kikönnyítette, ami sajnos a lábak ugrálását eredményezi, ha csak az első fékkel fékezünk és a testsúlyt a villára helyezzük. Terepen ezt nem tartom zavarónak, aszfalton annál inkább. A villa karakterisztikáját a Scott által fejlesztett RideLoc karral tudjuk változtatni. Elérhető egy teljesen zárt, kb. 80%-ot mozgó és nyitott állás is. A kar nyomásához nincs szükség erőkifejtésre, könnyen kapcsol. Ez nem mondható el a Spark modellnél, hiszen ott a TwinLoc egyik bowdene a hástó taghoz van futtatva, így egy jóval hosszabb bowdent húzunk ugyanakkora erőkarral, mint amivel a Scale modelleknél az első villát szabályozzuk.

A bónusz kérdés: merev vagy össztelós XC bringa?

Talán az egyik leggyakoribb kérdés a bringás fórumokban. Nem véletlen, hogy a YouTube is tele van a fenti kérdéssel foglalkozó videókkal. A csapatunkban is gyakran kezdünk bele hosszas beszélgetésekbe, de a végén mindig ott lyukadunk ki, hogy nincs igazán jól bevált recept. Ha adott a lehetőség, akkor ki kell próbálni mind a kettőt, így akár egy rövidebb tesztkör befutása után, tapasztalatokra tehetsz szert és közelebb leszel a számodra ideális futómű kiválasztásához. Én azt vettem észre, hogy a fully-nál minden egyes lejtőt izgatottan várok. Merevvel óvatosabb vagyok a lefeléken, cserébe a mászásoknál nem nyúlok azonnal a Twin-Lock karhoz zárni az első villát, tudniillik a Spark, azokon az ösvényeken, ahol én leginkább használom, mászásnál csak teljesen zárt állapotban működik hatékonyan. A merev váz mellett szól még a két kulacstartó felfogatásának lehetősége, valamint a cikra 800-1000 grammos súlyelőny is.

Várj csak, a második kulacsra visszatérve, a FidLock mágneses darabja elég stabilan üzemelt a Spark nyeregcsövén!

Én úgy döntöttem, hogy a 2020-as szezonra egy Scott Scale 900 RC TEAM masinát is nyúzni fogok, mivel az én felhasználásomhoz 80 százalékban elegendő a merev gép. Ha szeretnék egy kicsit komolyabb lejtőzésekbe belemenni, akkor felpattanok az E-Spark eBike-unkra, amivel a felvonózást is helyettesítem, esetleg előveszem majd a demo Spark 900 RC TEAM ISSUE AXS gépünket.

 

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük