eBike tuningolás otthon – így állj neki

A tuning beszereléséhez ezekre a szerszámokra lesz szükséged.

Az eBike tuningolás témájáról korábbi cikkünkben már sokat írtunk (lásd itt), azonban két gyakori kérdésről még nem ejtettünk szót: “Otthon is elvégezhető az eBike gyorsítása?” illetve “Milyen szerszámokra lesz szükségem az eBike-om tuningolása során? ”

Az eBike tuningolás menete

A legtöbb tuningot Bosch motoros kerékpárokba építjük be, így ebben a bejegyzésben összefoglaljuk, hogy miként történik eBike szervizünkben a VolSpeed limit-módosító beszerelése egy Performance Line CX  motoros bringába.

Az eBike felhelyezése a szerelőállványra

A választásunk egy Park Tool PCS 4-2 állványra esett, mert könnyű súlya ellenére stabilan tartja még a Scott Spark Eride gépünket is, ami a maga 27 kilogrammjával (eddigi legnehezebb eBike-unk) a nehézsúlyú ligába tartozik. Amikor belevágtunk az eBike szervizelésbe helytelenül használtuk a szerelőállványt, ami annyit jelent, hogy nem emeltük fel a megfelelő magasságra az eBike-ot, amit a derekunk alaposan megsínylett.

Figyeljünk a megfelelő magasságra!

Figyeljünk a megfelelő magasságra!

Ha már állványon való szerelés, akkor essen pár szó a helyes állványhasználatról is: ha állványon szerelsz, akkor az emelés előtt távolítsd el az akkut, ezzel 2,5-3 kilogrammot nyerhetsz. Törekedj arra, hogy az eBike éppen szerelés alatt álló része, mindig olyan magasságban legyen, hogy egyenes háttal tudj bütykölni!

Bekapcs, tesztlista, kikapcs

Az állványra való rögzítést követően visszahelyezzük az akkumulátort majd bekapcsoljuk a kerékpárt. Ezt követően végigmegyünk tesztlistánkon, majd ha minden megfelelően működik, kikapcsoljuk a bringát, kivesszük az akkumulátort el is kezdjük a szerelést.

Szétszerelés

Bosch motoros bringáknál a bal oldali hajtókar imbusz csavarjának a feloldásával, majd az alkatrész (hajtókar) tengelyről történő lehúzásával kezdünk. Ehhez szükségünk van egy menetes hajtókarlehúzóra, illetve egy 8mm-es imbusz csavarkulcsra is.  Nagyon figyelmesen kell eljárnunk mielőtt nagy erőkkel nekikezdünk a kar lehúzásának,  tudniillik itt előfordulhat, hogy a hajtókar gyártója egy apró alátétet helyez az imbusz csavar alá (magán a csavaron is van egy alátét) ami kicsavaráskor nem tekeredik ki. Ha ezt bent felejtve feszíteni kezdjük a hajtókarlehúzó belső tengelyét, akkor ezzel gyakorlatilag kúposra préseljük a hajtókar belső peremén lévő gyűrűt (alátétet). Egy ilyen figyelmetlenség után van úgy, hogy 15-20 perc eltávolítani a beszorult alkatrészt. Nagyon fontos, hogy hajtókarlehúzó szerszámnak a belső tengelye felfeküdjön a középső tengelyre (amit eBike-oknál mi középrészként is nevezünk a szervizben).

Az általunk tuningolt Bosch rendszerű eBike-oknál eddig még nem volt szükség a hajtás oldali hajtókart leszerelésére, így a bal oldali lehúzását mindig a motor műanyag burkolatának megbontása követ. Ezeknek a kicsavarásához Torx csavarkulcsot használunk. (Visszaszereléskor nagyon óvatosan kell rögzíteni, mivel azok a műanyag vázba futnak, így könnyen túlhúzhatóak.)

Előtűnnek a csatlakozók és kábelek

A jobb és bal oldali műanyagburkolat szétpattintása után az autóiparból ismerős csatlakozókat és kábelek fogadnak minket. A Bosch motoros rendszereknél 5 gyári csatlakozási pontot számolunk, amik a következőek:

  • első világítás,
  • hátsó világítás,
  • Bosch vezérlő (Intuvia, Purion, Kiox, stb…),
  • sebességmérő jeladó,
  • valamint az akkumulátor csatlakozó.

Elegendő a vezérlő és a sebességmérő csatlakozóit kihúznunk (elölről a második illetve a negyedik). Ezeknek a helyére a gyári kábelezéshez csatlakoztatva telepítjük magát a tuningboxot.

Tipp: Érdemes letesztelni a tuningot mielőtt beszereljük a fix helyére.

A tuning aktiválása

  • bekapcsoljuk a kerékpárt, majd megvárjuk, hogy felálljon a rendszer
  • nyomva tartjuk a mínusz gombot 3-5 másodpercig
  • elengedjük a mínuszt és átállunk a pluszra szintén 3-5 másodpercig
  • hallunk majd egy apró kattanást a motortérből
  • az alábbi sebességértékek jelennek meg: 11,1km/h majd 10km/h ezt követi 25km/h és 0km/h-val fejezi be az aktiválást a Volspeed.
  • A mínusz gomb ismételten történő 3-5 másodperces nyomásával előhozható egy rejtett menü amit mi a tuning konfigurálási felületének hívunk. Ez nem más mint az aktuális sebességszámláló, ahol előszőr egy 32km/h-ás értéket fogunk látni, ami a plusz gombbal növelhető. Ha megtaláltuk a rásegítés számunkra legoptimálisabb mértékét, egyszerűen csak elengedjük a plusz vagy mínusz gombot, és várunk míg a kijelzőn ismét meg nem jelenik a 0 km/h-ás érték.

Szöszmötölés – az extra kábelek elrejtése

Ezt követően az időt nem sajnálva, olykor 40-50 percet is elszöszmötölve találjuk ki, hogy hová rejtsük el az extra kábeleket és magát a tuningboxot. Van úgy, hogy a motor komplett kiépítése után, az alsó vázcsőbe vagy a nyeregvázcsőbe szoktunk elhelyezni, amit szivacsos védőközegbe teszünk, így elkerülhető a zörgés.

Az aktiválás lefuttatása után az összeszerelés már nem egy bonyolult folyamat, azonban ügyes kezekre és figyelemre itt is szükségünk lesz.

Sajnos találkoztunk már olyannal, hogy az utolsó torx behelyezése közben a tuningbox egyik kábele elszakadt és emiatt nem üzemelt megfelelően a nálunk vásárolt termék. Mivel Apple és Drón szervizünk megfelelő szerszámparkkal és rutinnal rendelkezünk mikroelektronika terén, így a szakadt kábelt ki tudtuk javítani, majd az ismételt beszerelést inkább ránk bízta az Ügyfél.

A kábelek precíz elhelyezése.

A kábelek precíz elhelyezése.

Ha megvan a fix helye a box-nak, akkor elkezdhetjük a hajtókar felszerelését és a kerékpár szabadban történő tesztelését. A beépítés követő 50-100 km megtétele után, érdemes ellenőrizni a hajtókar tártócsavarának nyomatékát. Ezt mi szívesen megtesszük ha felénk gurulsz a kerékpároddal.

Szoftveres gubanc

Eddig csupán egyetlen komplikált esetbe futottunk bele, amit ezideáig sem tudtunk megfejteni. Egyik Ügyfelünk vásárolt nálunk egy VolSpeed tuning boxot, amit be is épített magának, de sajnos nem lehetett aktiválni azt.

Hosszas telefonbeszélgetés után megbeszéltük, hogy behozza a kerékpárt és megvizsgáljuk, hogy a beépítés során nem szakadtak-e kábelek, illetve minden csatlakozó a helyén van-e. Bevizsgálás után megállapítottuk, hogy a beépítés szakszerűen történt. A beépített tuningot eBike szervizünkben sem tudtuk aktiválni, de a soron következő másik két új VolSpeed – amit a helyszínen építettünk be – ugyanezt a hibát produkálta.

Mivel kizárható volt az, hogy az eBike tuning okozza hibát, így következő lépésként felszereltünk egy régebbi szoftverrel rendelkező tesztakkumulátort, de a tuning továbbra sem volt aktiválható. Ezt követően egy másik szoftververzióval telepített Intuvia kijelzővel is tesztelni kezdtük, és láss csodát, az aktiválási folyamat azonnyomban elindult és hiba nélkül le is futott. Fejvakarás következett, majd megbeszéltük, hogy teszünk egy próbát a szoftverfrissítésre, mert egyértelművé vált, hogy a frissebb szoftverrel rendelkező Intuvia kijelző jelenti a megoldást a problémára. Sajnos a szoftverezés nem futott le, az Intuvia és a motor nem volt szoftverezhető. Végül megegyeztünk, hogy a frissebb szoftverű Intuviával lesz használva az eBike.

Brose: egy érdekes eBike tuningolás története

A Brose motoros bringáknál a három legismertebb tuning a PearTune MSO, a Speedbox és a BadAss box. Ez utóbbi a legegyszerűbb, mind a beszerelést, mind a működést tekintve. A PearTune és a Speedbox tuningok installálása hasonlóan zajlik mint a Bosch motoros kerékpároknál, tehát a bal oldali hajtókar és motorburkolat lebontását a sebességérzékelő szenzor motorblokkba futó csatlakozójának kibontása követi.

A tuning alanya: Specialized Turbo Levo

A tuning alanya: Specialized Turbo Levo

Amennyiben a PearTune MSO-t választjuk, úgy azt rögtön a motorblokkba fogjuk csatlakoztatni, sajnos sokkal kevésbé kulturáltan mint mondjuk egy Bosch eBike tuningot. A másik lehetőség a fent is említett Speedbox tuning, ahol a sebességérzékelő kábelét csípjük el, majd blankoljuk, amit a box csatlakoztatása követ. Mivel a Specialized eBike-ok is Brose motorral kerülnek forgalomba, így ezeknek a tuningolását is vállaljuk, a fenti limitmódosító eszközök egyikével.

Shimano: elég egy szoftver?

Shimano PCE1

Shimano PCE1

Igen, sok esetben a Shimano rendszereknél “tiszta kézzel” elvégezhető a tuningolás. Mi legtöbbször az eMax szoftverével dolgozunk, de természetesen kínálatunkban a SpeedBox tuningmodul is megtalálható Shimano rendszerekhez is. Az eMAx-nál nincs szükség szerszámokra, és állványra, elegendő egy stabil PC és egy Shimano PCE1 vagy PCE02-es interfész.

Ha elakadnál otthon a tuning beépítésében keress meg minekt bátran és megpróbálunk segíteni!

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük