Hogyan gondozzunk egy eBike akkumulátort?

eBike akkumulátor töltőcsatlakozój

Az eBike-unk megvásárlásával észrevétlenül egy apró, de fontos feladatot is kapunk: gondoskodni kell az akkumulátorról. Odafigyelő kezelésssel hosszú évekig megelégedéssel használhatjuk eBike akkunkat. Összegyűjtöttük, hogy mire érdemes figyelni!

Töltöttségi szint

A Lítium akkumulátoroknak nem tesz jót, ha kimerült állapotban túl sok időt töltenek el, és az is problémás, ha az akkut teljesen feltöltve magára hagyjuk huzamosabb ideig. Ezért nagyon fontos, hogy ha egy-két hétnél tovább nem használnánk az eBike akkumulátorunkat (pl. Bosch PowerPack 400, Bosch PowerPack 500), akkor 30-60% közötti értékre (4 világító LED) töltsük azt fel, és úgy tegyük el. Ha véletlenül teljesen feltöltöttük, menjünk a kerékpárunkkal pár kilométert, hogy kellő mértékben lemerüljön az akku. Túl alacsony töltöttséggel se tegyük el az akkumulátort, mert előfordulhat, hogy túlmerül, ami további hibákhoz vezethet (lásd később).

Hőmérséklet

Érdemes az akkut szobahőmérsékleten tárolni.

Télen

Ha télen nem használnánk az eBike-ot, az akkuját érdemes fűtött helyyiségben elhelyezni, lehetőleg ne hagyjuk kint a szabadban az elektromos biciklivel együtt. A hidegben könnyen túl tud merülni az akkumulátor, ami a Bosch és más gyártmányú eBike akkuk esetében végzetes is lehet: az akkuban lévő töltésvezérlő és biztonsági áramkör letiltja a működését, és onnantól kezdve csak nagyon körülményesen, vagy egyáltalán nem lehet feléleszteni az akkut.

Télen érdemes szobahőmérsékletű akkuval útnak indulni. Ha túl hideg az akku, akkor sokkal lassabban tud felszabadulni belőle az energia, és így jelentősen lecsökken a hasznos kapacitása is.

Nyáron

Nyáron ne hagyjuk tűző napon a kerékpárt, mert az akku könnyen felforrósodhat, ami szintén nem tesz jót neki. Elvileg kigyulladni nem tud ennyitől, de lehetséges, hogy a felhevült akkuval nem fogjuk tudni ideiglenesen használni a kerékpárt. Ilyenkor meg kell várni, hogy kihűljön az akkumulátor.

Nedvesség, pára

Találkoztunk már olyan hibás eBike akkuval, aminek a működésképtelenségét durva elázás okozta. Ezt teljesen szét kellett szednünk, és a csatlakozókat kitisztítva újra működőképessé tettük az akkut. Alapvetően úgy vannak tervezve az elektromos kerékpárok, hogy az akku csatlakozója víztől védett helyen van, és ha mégis víz kerülne bele, akkor könnyen kifolyhasson. Mégis, ha tehetjük, egy komolyabb eső után vegyük ki az akkumulátort, és szárítsuk meg szobahőmérsékleten, így biztosan nem lesz gond a működéssel.

Biztonság

Az akku töltését mindig felügyelet mellett végezzük. Soha ne hagyjuk magára a töltődő akkumulátort, mert végzetes esetben tüzet is okozhat. Ennek valószínűtlenül kicsi az esélye az akkumulátorba épített hőmérsékletfigyelő és töltésfelügyelő rendszernek köszönhetően, de mint tudjuk, az ördög nem alszik!

És ha már keveset bír?

Használattól függően 2-3 évestől 6-7 éves korukig az eBike akkuk is elöregszenek egy idő után. Sok esetben van mód a felújításra a cellák cseréjével, és az elektronika újraprogramozásával, de ez megfelelő elszántságot és felkészültséget igényel a szerviz részéről, és nem is éri meg minden esetben. Ha úgy tapasztalnád, hogy már érezhetően kevesebbet bír eBike akkumulátorod, keress minket, és szívesen adunk tanácsot az akku felújítását vagy cseréjét illetően.

Mit tanultunk a Bosch tréningen?

2020 év elején részt vettünk a Bosch tréningjén, ami során jogosultságot szereztünk a Bosch rendszerű eBike-ok szervizfeladatainak ellátására. A tréningen megismerkedtünk a Bosch által gyártott motorok és akkumulátorok működésével, javításával.

A tréninget követően meg is rendeltük a hivatalos Bosch diagnosztikai szoftvert, amivel majd az összes programozási és diagnosztikai feladatot el tudjuk látni a Bosch rendszerrel szerelt elektromos kerékpárokon.

Jegyzeteink az eBike akkumulátoros tananyagból

A tréningen egy teljes “fejezetet” szenteltünk az akkumulátoroknak. A fentieken túl még az alábbi érdekességeket tartjuk érdemesnek megjegyezni.

  • A hivatalos Bosch eBike akkumulátorteszter 42%-ra tölti fel / meríti le az akkut, ha tárolási mód programot választjuk. Szerintem érdemes inkább a 60%-ot közelíteni, hogy hosszabb tárolás alatt se merüljön túl az akku.
  • Ha 6 Amperes töltővel töltenénk az akkumulátorunkat, és nem töltődik az elvárt gyorsasággal, lehetséges, hogy szoftvert kell frissíteni az akkun, hogy támogassa a 6A-es gyorstöltést. Ha kerékpárban beszerelve szeretnénk tölteni az akkut, akkor az akkucsatlakozót is cserélni kell olyanra amiben már van CAN-busz vezeték, mert csak az támogatja a 6A-es töltést.
  • A két akkus rendszereknél CAN-buszon kommunikál az akkumulátorrokkal a rendszer, és a töltés a következőképp néz ki: 10% az elsőbe, aztán 10% a másodikba, ez így tovább 95%-ig, aztán együtt csepptölti a két akkut. A merítés is hasonlóan működik használat közben, hogy ne melegedjen túl egyik akkumulátor sem: 10%-onként váltja egymást a két akku.
  • Ha túlmerült egy akkumulátor, meg lehet próbálni a BMS (Battery Management System, belső akkuvezérlő panel) resetelését, ami sajnos csak nagyon kevés esetben segít. Ehhez 10 másodpercig nyomni kell az akku gombját.
  • Az akkumulátor az idő során öregszik, ezért ha több akkumulátorunk van, érdemes felváltva használnunk azokat. Az akkumulátor átlagosan havi 0,5%-ot veszít a hasznos kapacitásából, tehát egy év után már csak az eredeti teljesítményének 94%-a áll rendelkezésünkre.
  • A Bosch Kiox kijelzőben van hibernálási mód, amivel minimalizálható a merülése. Az Intuvia kijelzőt viszont érdemes néha feltölteni, mert abban is van egy apró akku, és előfordulhat, hogy lemerül, és emiatt nem tud bekapcsolni.
  • Sokan építenek házilag akkumulátorpakkot a gyártótól kikerült Bosch akkuházba. Nem szabad ilyet használni, álljon itt egy elrettentő példa:

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük