webshop menü
Hivatalos Bosch eBike szerviz, APPSolute Sport #blog #eBike #eBike tuning #szerviz

Hivatalos eBike szerviz oklevél: a kezdetektől a Bosch képzéséig!

Tavaly márciusban érkezett egy felkérés egyik montis társunktól egy Bosch motoros eBike tuningolására. Cimboránk, a Cube Stereo tulajdonosa, egy igazi zúzós arc, aki a bringát gyakorlatilag úgy használja mint egy motokrossz versenygépet, nem akadály neki a sár, sőt a hó sem, égész évben falja az ösvényeket. Így aztán nem is volt olyan meglepő, hogy még a tuning megérkezése előtt egy SOS feladattal látott el minket: az eBike motor cseréjével. A megbízás kissé hirtelen jött, de a motorcserét végül sikeresen elvégeztük, pontosabban a hardveres részt – a szoftveres konfigurálásnál egy partnerünk segített. Így indult a történetünk…

Hogyan lettünk hivatalos Bosch eBike szerviz?

Az eBike piac meghatározó szereplője a Robert Bosch GmbH. Magyarországon jelenleg az eBike fejlesztési részlegüknek még nincs hivatalos kirendeltsége. Emiatt egyelőre a cég nem indít évente többször kurzusokat eBike szerviz témakörben. Aki szeretné megszerezni a hivatalos eBike szervizes licenszeket, annak résen kell lennie. Erre ugyanis csak évente egyszer, január-február környékén kerül sor. A tréning az ebikeshop.hu szervezésében valósul meg.

A tavalyi évben több alkalommal is előfordult, hogy szoftveres eBike javítások esetén, partnereinket ajánlottuk Ügyfeleinknek illetve egy-egy gyári Bosch alkatrészt néha csak bontottan tudtunk beszerezni a javításokhoz. Így elhatároztuk, hogy a 2020-as szezont már hivatalos Bosch szervizpartnerként szeretnénk indítani. Természetesen továbbra is szívesen megvizsgálunk hibás eBike motorokat, és mindent meg fogunk tenni a gazdaságos javíthatóság érdekében, de ha kifogytunk az ötletekből, akkor most már közvetlenül a Bosch-tól is meg tudjuk rendelni a cserealkatrészeket. Illetve a szoftveres munkák sem okoznak majd gondot! Jó érzés, hogyha netán elakadnánk, mögöttünk áll a gyártó, és számíthatunk a szakmai támogatására.

Az idei Bosch képzés volt a legizgalmasabb!

Az MY20 Bosch motor

4 év után, idén a Bosch egy új motort vezetett be és a nagy örömünkre a képzés tematikája is eköré épült. Miben fejlődött a Bosch eBike motorpaletta zászlóshajója, a 2020-as Performance Line CX motor?

A korábbi években sok kritika érte a Bosch Performance Line CX motorokat a hegyikerékpáros szcénából.

  • a motorok túl szélesek voltak, emiatt a hajtókarok a kanyarokban könnyen padlót fogta,
  • a motor hossza miatt a gyártók nem tudták a modern 29″-os kerekekhez optimalizált rövidebb hátsó láncvillával tervezett geometriákat alkalmazni.
  • mindezek mellett a legkritikusabb pontja ezeknek a motoroknak az első lánckerék volt. Itt a gyártó a motoron belül egy 2,5x-es áttételt alkalmaz ami miatt a motor belső felépítése bonyolultabb, súrlódása nagyobb. A 14 és 22 fog közötti lánckerekek sűrűn felkapják a láncot, illetve motorerő nélküli haladás igazi kihívást jelent.

Ezeket a problémákat hivatott orvosolni a Bosch az új 4. generációs MY20 motorral, ami elöl egy narrow-wide fogkiosztású 2 X-Sync „nagytányért” kapott amellyel belső áttétel nélkül ellenállásmentesen tekerhetünk.

Méreteit tekintve szemmel láthatóan kisebb és csupán 2,9 kilogrammot nyom az új motor. Mint minden Bosch motor ez is a percenkénti 60-70-es pedálfordulatszám tartományban érzi jól magát.

az új Bosch Performance Line CX 2020 eBike motor

Az új Bosch Performance Line CX 2020 eBike motor (fotó: Christopher Bayer, ww.ebike-mtb.com)

Tuningolás

A 2020-as évtől a Bosch még nagyobb hangsúlyt fektet az illegális tuning figyelésére. Mind az Active mind a Performance Line motoroknál, szenzorok tömkelege áll a gyártó rendelkezésére, amikkel a motorház alatt alkalmazott módosításokat figyelni tudja.

Az új 4. generációs motoroknál a gyártó komolyabb lépéseket tett a tuning kizárására, amivel a felhasználó az első vészüzemnél szembesül. A 2020-as Bosch eBike motorok és a beépített tuningfigyelő illetve -elemző szoftverek egy újabb kihívást jelentenek az eBike tuning fejlesztésre szakosodott mérnököknek. Így a Bosch és a tuninggyártók közötti macska-egér játék további izgalmas fejezetekkel folytatódik idén.

Létezik legális eBike tuning?

A Speed Pedelec kerékpároknál igen. A Bosch diagnosztikai szoftverének segítéségével adott a lehetőség az eBike motorkarakterisztikájának testreszabására, az úgynevezett fal effektus kitolására.

Egy 400%-os rásegítéssel rendelkező S-Pedelec motorrral felszerelt teherkerékpárnál például a gyártók általában a bringa mozgásba hozásához maximális rásegítést állítanak be, amelyet a nagyságrendileg 8-10km/h-ás sebességnél visszavesznek. Igény esetén ezt szervizünkben a gyári szoftverek használatával módosítani tudjuk.

Az eBike tuningolás lehetőségeiről és módjairól ebben a cikkünkben írtunk részletesebben.

Hogyan tároljuk az akkumulátort?

Ebben a témakörben is sok hasznos információval látott el minket a Bosch, amit egy külön bejegyzésünkben olvashattok.

Hogyan gondozzunk egy eBike akkumulátort?

Az Apple és DJI miért nem tart hasonló képzéseket?

Korábban céljaink között szerepelt, hogy szeretnénk az APPSolute Kft.-t hivatalos Apple szervizzé alakítani. Ezzel kapcsolatban az elmúlt 12 évben többször is felkerestük már az Apple régiós képviseletét. Hosszas levelezések után minden alkalommal oda jutottunk, hogy az Apple nem tervezi bővíteni a szervizes kapacitását Magyarországon, ennek ellenére – hogyhogy, hogyhogy nem – az utóbbi években több hivatalos Apple szerviz is megnyitotta kapuját…

A Bosch az Apple-höz és a DJI-hoz hasonlóan, zárt rendszerben gondolkodik, ennek ellenére mégis törekszik arra, hogy a vásárlók számára hivatalos szervizképviseleteket biztosítson, szerte a világban.

Várakozásaink

Számunkra ez a szimpatikus üzletpolitika egy érdekes új utat kínál, ami talán nem lesz annyira göröngyös mint azt már az Apple-nél megszoktuk. Magyarán szólva, érdemben a javításokra tudunk majd koncentrálni.

Az eBike szerviz részlegünkben úgy tűnik, nem kell majd attól tartanunk hogy a Bosch mikor aktivál be egy szétszerelést érzékelő szenzort, vagy éppen mikor tilt ki egy általunk beszerelt gyári akkumulátort – ahogy azt az Apple és a DJI esetében is az utóbbi időben egyre többször tapasztaltuk. Ugyan e gyártói korlátozások minden esetben a leleményességünket pallérozták, a SPORT részlegen mindenképpen megnyugtató érzés lesz, hogy élvezhetjük a gyártók támogatását is.

Mától tehát az APPSolute Sport is hivatalos Bosch eBike szerviz!

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

2 hozzászólás

    • Várhegyi Márk on

      Kedves Zsolt!

      A képzést az elmúlt években, ahogy a cikkben is leírtuk az ebikeshop.hu-n keresztül lehetett elvégezni. Ez valószínű a jövő évben sem lesz máshogy. Ez a 2022-es képzésnek a leírása. Bizonyos feltételeknek meg kell feleni, hogy sikeres legyen a tanfolyam.

      https://ebikeshop.hu/bosch-kereskedoi-kepzes

      Márk,
      APPSolute Sport, AS+

      Válasz

    Vélemény, hozzászólás?

    Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük