Bosch eBike teszt, a bringa akksija és váza #blog

Bosch eBike teszt – lustaság, félegészség?

Az APPSolute csapatában a sport és az elektronika iránti szeretetünket gyakran ötvözzük. Gyakran részt veszünk a Margitszigeten megrendezett futóversenyeken, írtunk korábban a Garmin sportóráiról, a vívoactive modellekről, továbbá a GoPro kamerákat is gyakran használjuk és ajánljuk is a sportesemények megörökítésére. Sport részlegünkkel pedig, egy évvel ezelőtt, egy még nagyobb fába vágtuk a fejszénket –  az eBike-ok, azaz az elektromos biciklik világába. Mostani írásunkban egy Bosch eBike teszt összefoglalóját olvashatjátok Körös Levente tollából!

Hogy néz ki egy elektromos bicikli? Miért jó?

A nálam lévő mountain bike egy Corratec váz köré épült, Bosch motorral szerelt modell volt. Ahogy a képeken is látható, a vázra kerül a biztosan rögzített akkumulátor, ami egyenesen a motorhoz van csatlakoztatva. A kormányra rögzített dokkolóba csúsztatható a teljesítménymonitor, amin négy gomb és egy monokróm kijelző található.

A gombokkal tudjuk ki- és bekapcsolni a motort, a háttérvilágítást, illetve a monitor alján megjelenő sávban található (általában a teljesítményünkkel kapcsolatos) adatmegjelenítést tudjuk állítani – átlagsebesség, maximum sebesség, út hossza, útidő, és a leghasznosabb, a hatótávolság.

A bal kéznél található háromgombos panel fontosabb szerepet tölt be, ugyanis ezzel tudunk a négy teljesítményprofil közül választani, illetve a kijelző alsó sávjában megjelenő adatok között váltogatni. A kommunikáció a motor, a kijelző és a teljesítményváltó gombok között közel azonnali, ami nagyon hasznos, amikor például a lámpa zöldre vált, és Eco-ról felváltunk egy magasabb fokozatba, hogy megüssük a 25 km/h-s limitet.

Limitet? Nem is mindig megy a motor??

Sajnos – vagy szerencsére, a Lime rollerek használati kultúráját nézve – a hatályos jogi szabályozások szerint kerékpárnak csak akkor számít az eBike, ha egy “olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti”. Ebből pár kulcsszót kiemelnénk, és ezek közül a *segíti* a legfontosabb.

Az eBike első bekapcsolástól kezdve arra támaszkodik, hogy valamennyi erőt a hajtásába befektet az ember, tehát el kell kezdeni tekerni, mielőtt bekapcsolna a motor és segítene felgyorsulni. A monitoron egyértelműen látjuk, hogy éppen mennyire segít. A 25 km/h-s sebességen felül viszont teljesen kikapcsol a motor, és ennél jobban gyorsítani már csak lábból tudunk – sőt, a bicikli használatának későbbi szakaszaiban általában a lábamra támaszkodtam a bicikli hajtásában, ugyanis a 25 km/h gyorsabbnak tűnik, mint amennyi valójában.

Mint ahogy általában minden határt, ezt is át lehet lépni, de ez most messzire vezetne… Az eBike tuningolásról már írtunk eleget, gondolatainkat a témában itt olvashatjátok:

eBike tuning és a Bosch Anti-Tuning szoftver

eBike tuning. Pörgesd fel magad!

Hivatalos eBike szerviz oklevél: a kezdetektől a Bosch képzéséig!

eBike tuningolás otthon – így állj neki

De ha nem megy mindig, akkor miért hasznos?

Egy eBike is megkíván némi kerékpáros tapasztalatot. Olyan túrák, amelyek sok emelkedő miatt nehezebbnek, vagy lehetetlennek tűntek, hirtelen könnyebbé válnak – de nem szabad arra sem számítani, hogy a bicikli mindent megcsinál helyettünk. Ha már van tapasztalatunk a mountain bike-okkal, vagy nagyobb bicklitúrákkal, tudjuk, hogy van egy felső határ, amit képesek vagyunk megtenni egy nap alatt. Egy elektromos bringa ezt tudja kiterjeszteni és megnövelni, továbbá segíteni, hogy elkerüljük a túra közepére beütő hirtelen fizikai kimerülést.

Nekem nincs nagyon kedvem mountain bike-ozni, viszont örömmel váltanék biciklire a városi közlekedésben. Megéri nekem az eBike?

Mielőtt egy határozott igennel vagy nemmel válaszolunk, két fő szempont merül fel. Egyrészt érdemes lehet kipróbálnod egy-egy elektromos kerékpárt (hogy egyáltalán tudjuk azt, hogy miről álmodozunk), másrészt nem árt a pénztárcánkat is megkérdezni a dologról. Fontos tudni, hogy léteznek specifikusan városi használatra tervezett elektromos biciklik. Ezek jellemzően könnyűek, könnyen tárolhatóak és szállíthatóak.

Továbbá a városban is nagyon hasznos tud lenni egy rásegítő motor. Akár a fent említett lámpás példánál maradva, akár, ha egy kicsit nagyobb a szintkülönbség, amin át kell küzdenünk magunkat, egy eBike akkumulátor sok tartalék energiával tud szolgálni számunkra. Budapest bicikliútjai ugyan nem olyan alaposan kiépítettek, mint a német vagy holland testvéreik, de a helyes útvonalak kiválasztásával könnyen keresztül lehet szelni a várost.

A nálam lévő modellt kétszer próbáltam ki a városban.

Teker(g)és a János-hegyen

Először a szervizes főhadiszállásról bicikliztem fel a Normafára, amihez természetesen kellett némi erőfeszítés (főleg egy fényképezőgéppel a hátamon), de mondani sem kell, hogy egy ilyen emelkedőn mennyit tud segíteni a motor. Nagyjából húsz perc alatt fel is értem, pedig végig a Tour teljesítményfokozatra volt állítva a motor. Ez alulról a második mód, amiben a maximum hatótávolság körülbelül 50 és 80 km közé lőhető be egy töltéssel. (Akkor, ha folyamatosan használjuk a motort!…)

Igen, ugyanis a mért hatótávolság az épp akkori átlagos kihasználtság alapján van kiszámítva. Erre ráébredni nagyon megkönnyítette azt, hogy megbízhatóan haladjak a városban. A Normafáról a Jánoshegyi kilátó irányába mentem, majd a Jánoshegyi úton keresztül lecsorogtam a 22-es busz vonalára. A Budakeszi úton és a kátyúkon keresztül a rendkívül stabil teleszkóp segített, így 40 km/h körüli átlagsebességgel le tudtam érni a Szilágyi Erzsébet Fasorhoz. Természetesen a stabil egészségi állapotnak örvendő fékek is megnyugtattak, magabiztosan haladhattam lefelé. Mivel 25 km/h felett voltam, a motor egyszer sem kapcsolt be, így a hatótávolság sem csökkent. Az utam a Ferenciek terére vezetett, ahova végig bicikliúton tudtam haladni.

Hazafelé

Ezután hazamentem Dél-Budára, a kora esti forgalomban, ugyancsak a Tour beállításon. Egy órát töltöttem a biciklit, majd este újra a nyakamba vettem a várost. Az 59-es vonalával párhuzamosan lecsorogtam a Hegyvidék központ magasságába, majd onnan egy pár órával később a Déli pályaudvarhoz, majd a Margit híd budai hídfőjéhez, ahonnan reggel fél háromkor indultam el haza. A 8km-es távot szinte üres utakon, megállás nélkül 20 perc alatt tettem meg Turbo fokozatban, szinte folyamatosan 20-25 km/h sebességgel. Hazaérve az egész napos használat után még mindig körülbelül 50%-on volt az akkumulátor.

Ezek alapján akár csak az ingázásra, akár többre használná az ember az eBikeot, mindenképp üdítő élmény, hogy nem kell egy nap után az akkuk töltésével bíbelődni. Az energiaellátás tehát megbízhatónak tűnt.

Mit lehet még kihozni belőle?

Ahogy fentebb is írtam, kifejezetten érdekes érzés, amikor tekerés közben rásegít a lábunkra a motor. Korábban már longboarddal körbementem a Velencei-tó körül, viszont most kíváncsi voltam, hogy egy eBike akkumulátora például kibírna-e ennyit.

A tesztelés új helyszínen folytatódik!

A kiválasztott útvonalam a hetes úton vezetett Velencére. Körülbelül délután kettőkor indultam, és 55km biciklizés után meg is érkeztem. Az útvonalat senkinek nem ajánlom, már csak azért sem, mert a KRESZ szerint nem mehettem volna így, és ritkás forgalomban is rengeteg volt az autó. Így nem mondhatom egy nyugodt útnak. Körülbelül 45-50km volt az út Velencére, így csak leérni két óra volt. Illetve, lett volna, ha nem segítek rá a lábammal még jobban. Az utat Tour üzemmódban tettem meg, majd nekiálltam körbebiciklizni a tavat.

eBike tesztelés a Velencei-tó körül

Ez már egy sokkal jobb környezet volt a mountain bike számára. Az aznapi hatvanharmadik kilométer környékére viszont már a lábam volt inkább a meghatározó faktor – remegő combbal és vádlival kevésbé szórakoztató biciklizni, mint az ember gondolná. Szerencsére a déli part már egy laposabb, kellemesebb része az útnak, így kisebb erőfeszítéssel is könnyen be tudtam fejezni, és a vasútállomásra is a naplementében gurultam be, a kilencvenedik kilométert is letudva. Az egész úton kiválóan működött a bicikli, akár hegyi környezetben, akár rendesen aszfaltozott útvonalon mentem vele. Az emelkedőkön néha átkapcsoltam Turbo módba, de a Tour a legtöbb esetben tökéletes volt. A vasúton az akkumulátor már csak egy egységnyi töltéssel rendelkezett, viszont ez még elég volt ahhoz, hogy még nyolc kilométert lebiciklizzek. Este tíz körülre hazaérve merült le a bicikli teljesen, összesen 98.31 km út után. Tekintve, hogy nem egész nap Tour módban használtam, ez egy teljesen elfogadható eredmény volt.

A Bosch eBike teszt napi mérlege ~ 100 km

Az eBike kijelzője – a teljes nap után

Hogy működik a töltés?

Az eBike akkumulátora, ahogy a fentebbi képeken is látható volt, a bicikli vázára kerül rá, és onnan csak egy speciális kulccsal távolítható el, viszont az eltávolítást mindenképpen ajánljuk, ha valahol a városban hagyjuk a biciklit. Az akkumulátor alapján ugyanis könnyen meg lehet különböztetni egy e-bikeot és egy *klasszikus* biciklit.

A töltés maga a Bosch saját tápegységével működött, aminek speciális csatlakozója is van. A Bosch eBike teszt során ugyan pontosan nem mértem le, hogy mennyi idő teljesen feltölteni az akkumulátort, leginkább mivel nagyon ritkán merült le, viszont egy teljesen valós elképzelés napi szinten, éjszaka tölteni az akkumulátort. A töltő maga nehéz, így hacsak nem muszáj, ingázáskor nem ajánlanánk, hogy magaddal vidd, már csak azért sem, mert ha lemerülne, akkor is haza lehet biciklizni vele – és legalább a plusz edzés is megvan.

Verdikt – megéri elektromos biciklit venni?

Szerintem azoknak, akik már egy alapvetően aktív életmódot élnek, vagy, csak városi ingázásra szeretnék használni, teljes mértékben, ugyanis nem helyettesíti, hanem kiegészíti az aktív életmódot. Az eBike biztonságos, kényelmes, és egy jó váz körül egy páratlan biciklis élményt biztosít.

Természetesen meg kell említeni, hogy egy elektromos kerékpár nem egy olcsó mulatság, így én akkor ajánlanám igazán, ha valaki már aktívan kerékpározik és valamilyen új bringás élményre is vágyna.

Remélem hasznos információkkal szolgálhattam a Bosch eBike teszt során!

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük