webshop menü
Elektromos kerékpár kérdezz-felelek, eBike FAQ, eBike GYIK, az elektromos kerékpárokról leggyakrabban feltett kérdések és válaszok egy helyen #eBike

Elektromos kerékpár kérdezz-felelek. Kerülj képbe!

Elektromos kerékpár, eBike, pedelec: három megnevezés, mégis egyet jelent. Egy három komponensű elektromos rendszert, mely egy motorból, akkumulátorból és egy kijelzőből áll. Ebben az írásban azoknak segítünk eligazodni, akik most ismerkednek az elektromos biciklik világával. Összegyűjtöttük az összes fontos kérdést, ami gyakran felmerül a témában.

Az elektromos kerékpár GYIK általános kérdései

Hogy működik egy eBike?

Egy elektromos kerékpár motorjában számtalan érzékelő egy tizedmásodperc törtrésze alatt reagál a kerékpáros pedálra kifejtett erejére és segít rá némi „hátszéllel” a tekerésre – és itt a lényeg! Nem egy kart kell húzni az előrehaladáshoz, hanem tekerni kell és a saját teljesítményünk mértékében (is) segít rá a rendszer.

Ugyanúgy kell tekerni egy elektromos kerékpárt is, mint egy hagyományost?

Igen, a SCOTT csak olyan eBike-okat gyárt, amelyeknél pedálozással lehet elérni az elektromos rásegítést. Vagyis ha nem tekersz, nem mozdulsz, a rendszer nem aktiválódik. A rásegítés mértéke 50%-tól egészen 300%-ig terjedhet.

Milyen gyors egy elektromos kerékpár?

Elméletben nincs maximum sebesség egy eBike esetében, a rendszer viszont nem segít rá egy bizonyos sebességhatár felett. Itt különbséget kell tenni a sima eBike és az úgynevezett Speed Pedelec között: előbbi 25 km/h-ig, utóbbi viszont egészen 45 km/h-ig segít rá. Fontos, hogy a speed pedelec esetében minimum segédmotoros jogosítvány szükséges és biztosítást is kötelező kötni, mintha „kismotorunk” lenne.

Milyen messzire lehet jutni, mennyi ideig lehet tekerni egy elektromos kerékpárral?

Minél magasabb a Watt-óra (akkumulátor kapacitásának mértékegysége), elméletileg annál nagyobb távot lehet megtenni egy töltéssel.

A gyakorlatban rengeteg tényező befolyásolja, hogy milyen messzire jutunk el egy feltöltéssel, például:

  • kerékpár és kerékpáros súlya: minél nehezebb a kerékpár és az azt hajtó bringás, annál több energiára lesz szüksége az elektromos rendszernek a rásegítéshez. A SCOTT eBike-oknál (természetesen a hagyományosokra is igaz) a súly-kiegyenlítés mindig kulcsfontosságú tényező, ezzel ugyanis sok energiát lehet megtakarítani, valamint átirányítani.
  • motor típusa: a SCOTT bringák a piacon található legmagasabb minőségű Shimano és Bosch motorokkal vannak szerelve. A motorok minden esetben az adott kerékpárhoz vannak kiválasztva, programozva, ami növeli a teljesítményt -természetesen a felhasználáshoz mérten.
  • környezet: nagyon fontos, hogy milyen az útminőség, a szél erőssége, a hőmérséklet, emelkedési szint, hiszen mindegyik erősen befolyásolhatja a hatótáv mértékét.
  • rásegítés mértékének kiválasztása: itt több mód közül is választhatunk, például egy Bosch rendszer esetében Eco módban (ami kisebb rásegítést ad) sok-sok kilométert tehetünk meg, ezzel ellentétben Turbo fokozatban – ahol a rásegítés mértéke 300%-os is lehet – gyorsan, de kevesebbet tekerhetünk.

Becsüld meg egy perc alatt!

A Bosch oldalán található egy hasznos kalkulátor, amivel megbecsülhetjük, hogy meddig jutunk majd el az eBike-unkkal egy feltöltéssel. Ezt most átültettek ide alább, így néhány adat megadása után egyből láthatóvá válik, hogy nagyjából hány kilométert bír az elektromos kerékpárunk. Kifejezetten hasznos egy eBike túra tervezése előtt is. Nagyjából ezekre lesz szükség a pontos számításhoz:

  • az átlagos sebesség és az általános hajtási üzemmód – Eco, Tour, Sport vagy Turbo
  • a súlyod és az átlagos pedálfordulatszámod
  • a kerékpár, a gumi és az eBike motor típusa
  • környezeti viszonyok – évszak, szélerősség, terepviszonyok, útburkolat

Akkumulátor

Mi is az a Wh?

Integrált akkumulátor; mi az a Watt-óra?

Scott eBike integrált akkumulátora

A Watt-óra az a mértékegység, ami az akkumulátor kapacitását jelzi. Egyszerű értelmezni, mert minél nagyobb az értéke, annál hosszabb távot tudunk a kerékpárral megtenni egy feltöltéssel. Igaz, ezt a motor típusa, a rásegítés módja, a talaj minősége, a szintemelkedés, illetve sok egyéb tényező is befolyásolja.

 

Lehetséges eltávolítani az akkumulátort az eBike-ból?

Hogyan távolítsuk el az akkumulátort? Akkumulátor eltávolítás

Az akkumulátor eltávolítása elektromos kerékpárról

A SCOTT kerékpárok mindegyikéről egyszerűen eltávolíthatók az akkumulátorok (ez töltésnél is jól jön), szerszám nélkül, egyedül a gyári kulcsra van szükség, hogy kiemeljük.

Akkumulátor töltés

Akkumulátor kapacitás – kijelző

Mennyi ideig kell tölteni az akkumulátort?

Manapság a legtöbb akkumulátor már 500 Wh vagy 625 Wh , vagy akár ezen értékek feletti kapacitással rendelkezik, melyeknek kb. 4,5-5 óra a töltési ideje a 100% eléréséhez. Ami viszont nagyon hasznos, hogy a 6 A-es gyorstöltő segítségével például egy 625-ös PowerTube akkumulátor akár 1,5 óra alatt képes 50%-ra feltölteni. Ez egy túra alatti pihenő alkalmával nagyon jól jön.

Az elektromos kerékpár szállítása

Lehet repülővel vinni, csomagként feladni az elektromos kerékpárt?

Speciális szabályozás vonatkozik az eBike-ok szállítására, így érdemes a jegyfoglalás előtt konzultálni a légitársasággal. Mindenképpen jókora felárral kell számolni.

Milyen szabály vonatkozik egy eBike-ra, ha vonattal vinném?

Belföldön: „Egy utas egy darab – legfeljebb 300 watt teljesítményű elektromos segítőmotorral felszerelt – kerékpárt vihet magával.” (forrás: mavcsoport.hu kerékpáros aloldala)

A kerékpárszállítás díját tekintve nincs a MÁV honlapján külön eBike-okra vonatkozó felár, egyéb aktualitásokért viszont érdemes a honlap kerékpáros aloldalain böngészni: gyakran találkozni egy-egy kerékpárosoknak szóló szezonális kedvezménnyel vagy adott útvonalra szóló egyedi ajánlattal.

Kerékpárszállítás külföldre: erről itt találni részletes tájékoztatót.

Biztonság

Szükség van speciális bukósisakra az eBike-on?

Mindig érdemes bukósiskot viselni akár eBike-al, akár hagyományos kerékpárral tekerünk. Motoros bukósisak egyes országokban kötelező lehet a speed pedelec-ek esetében, de például Magyarországon elég a sima, kerékpáros bukósisak. Fontos, hogy elektromos kerékpároknál minden esetben kötelező bukósisak viselése.

Kötelező dokumentumok

Szükséges kötelező biztosítást kötni az elektromos kerékpárra?

Speed Pedelec esetében kötelező, segédmotornak megfelelő biztosítást kötni.

Szükséges erre vonatkozó vezetői engedély?

Szintén a Speed Pedelec esetében szükséges legalább segédmotoros jogosítvány. B kategórával természetesen vezethető.

Karbantartás

Esőben, sárban lehet-e elektromos kerékpárral bringázni?

Mind a motor, mind pedig az akkumulátor vízálló, így nincs akadály egy saras, vizes bringaút előtt.

Mire kell figyelni egy elektromos kerékpár tisztítása során?

  • mivel vízálló, ugyanúgy lehet tisztítani, mint egy hagyományos bringát.
    a sár nagy részét érdemes sima vízzel lelocsolni, de fontos, hogy soha ne használjunk nagynyomású mosót.
  • egy finomabb kefével és kerékpártisztító-folyadékkal mossuk le a maradék sarat (ne használjunk autósampont).
  • ha ezzel végeztünk, ismét sima vízzel locsoljuk le a bringát, de szintén ne használjunk nagynyomású mosót.
  • ha letisztítottuk, fordítsuk meg a kerékpárt fejjel lefelé, hogy az esetleg benne maradt folyadék kicsorogjon.
  • ajánlatos a végén áttörölni az elektromos részeket egy száraz ruhával, főleg a csatlakozási pontokat.
  • végezetül a láncot az arra hivatott kenőanyaggal kicsit átkenhetjük – ezzel a lánc élettartamát is növelhetjük.

Milyen gyakran érdemes szervizelni az eBike-ot?

Felhasználástól függ, de általában 3 havonta érdemes átnézetni, hogy elkerüljük a kisebb-nagyobb problémákat.

Mi a helyzet az eBike akkumulátorok karbantartásával?

Erről egy egész blogbejegyzést írtunk, írásunk ide kattintva olvasható.

Mi a különbség az elektromos urban és elektromos mountain bike között?

Sokszor nehéz valódi különbséget tenni eBike és eBike között még akkor is, ha történetesen másféle felhasználási területet és célközönséget hivatott reprezentálni. Mindkettőben egy elektromos motor segít rá és egy normál kerékpárhoz képest jóval nagyobb tempóban és kevesebb ellenállással tudunk felfelé tekerni legyen szó városi útról vagy hegyi ösvényről. Természetesen számtalan részletet figyelembe kell venni, de első blikkre érdemes elgondolkodni, hogy „mire is használnám?”, ezt követően a vázgeometria, a rugózás-csillapítás, felszereltség, kezelhetőség, ami alapján jó döntést lehet hozni.

Általános különbségek

  • elektromos motor – elsősorban a nyomaték miatt
  • akkumulátor – milyen hosszan és milyen intenzitással tervezzük az utat
  • kijelző – milyen adatokra van szükségünk
  • váltó – milyen szintkülönbségeket tekerünk
  • kitámasztó (van/nincs)

Specifikus különbségek

eUrban

  • kerékpár / akkumulátor zár
  • hátsó csomagtartó
  • első és hátsó világítás
  • 28” vagy 29” colos kerekek
  • városi felhasználásra optimalizált vázgeometria

eMTB

  • első villa (fully esetében a hátsó rugóstag) mozgástartománya jóval nagyobb
  • 27.5” vagy 29” colos kerekek
  • szélesebb, ballonosabb gumik
  • MTB vázgeometria

Kérdésgyűjteményünk kiemelt forrása: Scott Sports eBikes-faq

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

6 hozzászólás

  1. Lőrentei János on

    Üdv!
    A kérdésem a következő:
    Ha 4-5 hónapra úgy tettem el a bringát, hogy elfelejtettem az aksiról lehúzni a töltőt, de a töltő nincs a hálózatra kapcsolva, akor túlmerítem-e az akkumulátort?

    Köszönettel Lőrentei János

    Válasz
    • Andris on

      Kedves János!

      Ha az akku tölthető maradt, és működik, akkor nincs ok aggodalomra! Ha nem lehet tölteni az akkut, akkor lehetséges, hogy túlmerült, és szívesen megnézzük, mit lehet tenni.

      András

      Válasz
    • Andris on

      Igen, bizonyos modellekből van kontrafékes változat, például i:SY S8 RT vagy a QIO A-8, AP-8 és E5 modellekből is lehet kontrafékeset rendelni.

      Válasz
  2. Pap László on

    Üdvözlöm!
    Vettem egy Pedelec kerékpárt amibe cserélni kellett a szabályzót illetve vezérlőt. Szépen működik is a motor, de ha behúzom a fékkart ( ami mikrokapcsolós, két vezetékes) lefékezi a kerekeket a motor leáll de furcsán brummog és csak újraindítással vezérelhető újra. A féket természetesen bekötöttem a szabályzóba, de mintha nem vezérelné. Vajon mi lehet a baj?
    Előrre is köszönöm a válaszát Tisztelettel Pap László Mezőkövesd

    Válasz

    Vélemény, hozzászólás?

    Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük