Bosch eBike rendszerek – kisokos
Weszely Balázs – 2020. május 15. – 0 hozzászólás
Nem titok, hogy az APPSolute Sport hivatalosan minősített Bosch eBike szerviz, melynek fő oka, hogy a Bosch gyártja a legjobb minőségű és legfejlettebb elektromos kerékpárrendszereket az iparágban (nem mellesleg piacvezető is a szektorban).
Az alábbiakban kísérletet teszünk a Bosch elektromos rendszereinek rövid bemutatására, fókuszálva annak alkotóelemeire, mint középmotor, akkumulátor és kijelző.
Ha a Bosch rendszerek részletes vizsgálata előtt szívesen olvasnál általában az eBike-ról, annak előnyeiről, viselkedéséről, akkor egy korábbi bejegyzésünkben megteheted.
Tartalomjegyzék
Motorok
A legnépszerűbb és leggyakrabban fejlesztett alkotóeleme az elektromos rendszernek a motor, pontosabban fogalmazva középmotor. Az elektromos rásegítésű kerékpárok 90%-át ugyanis középmotorral szerelik, amely hozzájárul ahhoz, hogy a kerékpározás élménye a rásegítés mellett is természetes maradjon. Ezt úgy éri el, hogy a rendszer közvetlenül a láncra viszi át az erőt, valamint kompakt kialakítása miatt zökkenőmentesen integrálható a vázba. Összehasonlítva például az első vagy hátsó agymotoros hajtással, a középmotoros a súlyeloszlás és a súlypont elhelyezkedése miatt is kedvezőbb.
A Bosch innovatív technológiája, a középmotor úgynevezett több szenzoros kialakítása, amely koordinálja a motoros rásegítését. Az érzékelők a forgatónyomatékot, a sebességet és a gyorsulást másodpercenként több mint ezerszer mérik, így biztosítva kerékpáros és elektromos kerékpár harmóniáját, valamint kettejük legoptimálisabb teljesítményét. A technológia természetes, ugyanakkor élvezetes kerékpározási élményt biztosít, és még azon sem kell aggódnunk, hogy kipörög alólunk: amint a kerékpár eléri a megengedett maximális sebességet, a rásegítés automatikusan lekapcsol. Termékcsaládtól függően a Bosch középmotoros hajtásrendszerek két változatban kaphatók: az egyik 25 km/h-ig biztosítja a rásegítést, míg a másik (Speed Peledelec kerékpárok esetében) egészen 45 km/h-ig enged száguldani.
A motorok és a nekik köszönhető rásegítési módok a mindenkori, kerékpározási szokásoknak megfelelően lettek kialakítva, mint:
Városi: mindennapi utazás vagy ingázás nyugodt tempóban, föld vagy kerékpárúton.
Országúti: kényelmes utazás vagy ingázás, alapvetően aszfalton és/vagy kerékpárutakon, enyhe emelkedőkön.
Túra: sportos tempó, hosszabb távok, de alapvetően aszfalton és földúton, ösvényeken.
Hegyek-völgyek: a legsportosabb igénybevételekhez, nehéz terepen és földutakon.
Melyek a választható módok?
- Eco: a leggazdaságosabb mód, ami pont annyira segít rá, hogy ne érezzük az elektromos rendszer súlyát a kerékpáron. Ahhoz hasonlít, mintha egy igen könnyű, hagyományos kerékpáron tekernénk. Az akkumulátor így jó sokáig bírja!
- Tour: hosszabb utakra, túrákra javasolt mód, ahol már bizony érezzük a 25 km/h-ás hátszelet (vagy a 45 km/h-ásat!). Az akkumulátor emelkedőktől, teljesítménytől függően kihúzhatja egy töltéssel viszonylag sokáig.
- Sport: a teljesítményt tartja szem előtt, gyorsan segít rá és támogatja a nevéből is adódó sportos tekerést.
- Turbo: a leggyorsabb mód, ami pillanatok alatt 25 km/h vagy 45 km/h-ig repíti a kerékpárost, viszont ennek az akkumulátor töltése látja kárát. Két esetben ajánlatos: az egyik, ha szeretnénk gyorsan menni, mert egyszerűen arra vágyunk; a másik, hogy rövid időn belül oda is akarunk érni valahová.
- eMTB: kimondottan elektromos MTB-re fejlesztett mód, ami Bosch Performance és Performance CX motorral rendelkező MTB-kre van programozva. A Tour és Turbo mód között helyezkedik el és nagyobb kontrollt enged a kerékpárosnak a nehezebb terepeken, alkalmazkodva a bringás teljesítményéhez és pedálra kifejtett erejéhez.
Az alábbi videó a 4. generáció Performance CX motort mutatja be, de szó esik benne az eMTB módról is olyan képekkel alátámasztva, ami méltán indokolja ennek a módnak a létét:
Active Line motor
Egy igazi városi társ, ami hatékony, könnyű (csupán 2,9 kg) és csendes. 25km/h feletti sebességnél, illetve a rásegítés kikapcsolásakor a pedálozás alig észrevehetően nehezedik, nem ránt vissza. Tökéletesen illeszkedik a vázba, és kis súlya miatt egyszerűen kezelhető, megkönnyítve a kerékpáros mindennapi útját.
Active Line Plus motor
Az Active Line motor kapott egy Plus-t, ami a városi közlekedés mellé plusz kirándulást is támogat. Ugyanúgy kompakt, kisméretű, csendes, mint az Active Line, viszont erősebb a hajtásrendszere (minimálisan súlyosabb: 3,2 kg), könnyebb kezelhetőséget biztosít, valamint a pedál ellenállása 25 km/h felett elenyésző, ami nagyban hozzájárul a kényelmes, hosszabb távú tekeréshez.
Performance Line motor
A legsokoldalúbb középmotor, mert egyben sportos és kényelmes. Sportos, mert a trekking és mtb támasztotta kemény igénybevételt is bírja; kényelmes, mert könnyű (2,9 kg) és városi, rövid távú, aszfaltúton is biztosítja a komfortot. Két típusban kapható: a csendes, könnyű Drive Unit Performance Line Cruise 25 km/h sebességig biztosít rásegítést és a 65 Nm-es nyomaték révén hegyes terepen is komoly, segítő társ. A Performance Line Speed pedig nevéből adódóan is felgyorsítja a hétköznapokat, egészen 45 km/h! sebességig adja a rásegítést, emellett mindössze 2,9 kg. Utóbbival azért óvatosan kell bánni és csak jogosítvánnyal, valamint kötelező biztosítással lehet nyeregbe pattanni.
Performance Line CX motor
Egyértelműen kijelenthető, hogy a Performance CX az elektromos MTB kerékpározás motorja, hiszen erre lett fejlesztve. A 70 Nm-es nyomatéknak és az akár 340%-os rásegítésnek köszönhetően nincs olyan, hogy „túl meredek” -ha meg tolni kell, akkor arra ott a „Walk assist” vagyis sétafunkció. Masszív, könnyű és kompakt, a pedál ellenállása szinte elenyésző. Mindenki a maga tapasztalata szerint választja ki az adott módot, hogy miként is akar tekerni, de az eMTB funkcióban pontosan a szükséges rásegítést kapjuk és pont akkor, amikor kell. A Performance Line CX a nyomaték miatt erőteljesen gyorsul, azonnal reagál és mindemellett könnyű kezelhetőséget enged a kerékpár felett. Nem titok, hogy az APPSolute Sport-nál is ez a favorit, főleg, mivel a 2020-as Scott e-MTB-ok is mind ezzel vannak szerelve.
A Performance motoroknál kiemelendő az előbb már emíltett eMTB mód, amely egy hegyi kerékpározásra fejlesztett aranyközépút a Tour és Turbo fokozatok között. A pedálra leadott nyomástól függően a rendszer automatikusan alkalmazkodik a saját bringázásod stílusához, 120% és 300% közti dinamikus rásegítést biztosítva.
Az alábbi videó egyszerre szemlélteti viccesen és meggyőzően, hogy miért érdemes Performance CX motorral szerelt elektromos MTB-re váltani:
Kijelzők
A Bosch 5 féle, egyedi tulajdonságokkal rendelkező kijelzőt, illetve komputert kínál a Purion, Intuvia, Kiox, Nyon és SmartphoneHub formájában. Van köztük olyan, ahonnan csak a legszükségesebb információkat olvashatjuk le, de általában számos funkcióval szolgálnak, amelyek segítik, sőt motiválják a kerékpárost a minél nagyobb teljesítmény és táv elérésben.
Röviden összefoglalva a Purion kijelzőn csak a legszükségesebb adatok jelennek meg. Az Intuvia már több információt jelenít meg, majd ugrunk egy nagyot a digitális világgal is kapcsolatba kerülő SmartphoneHub-ra, amely egy beépített kijelzővel és okostelefon fogadására alkalmas konzollal „köt hálózatra”. Következő lépcsőfok a Kiox, ami minden funkciót biztosít, egy teljesítményt szem előtt tartó kerékpáros számára. A Nyon pedig egy fedélzeti számítógép, amely egyben navigációs berendezés, motorvezérlő eszköz és személyi edző.
Purion
Kompakt forma és gyakorlati megoldások egy minimalista kialakítású fedélzeti számítógépben egyesülve. Csak a legfontosabb információkat mutatja, így nincs zűrzavar a kijelzőn, mikor tekerés közben rápillantunk a hüvelykujjunk egyetlen mozdulatával irányítva.
Megjelenített adatok: töltöttség, sebesség, üzemmód, hatótávolság, megtett út, összes megtett távolság.
Karbantartás: a kijelzőn megjelenik, mikor esedékes az elektromos kerékpár következő karbantartása.
Világítás: ha a kerékpár világítása a rendszer kikapcsolásakor fel volt kapcsolva, a legközelebbi bekapcsoláskor a világítás automatikusan működésbe lép.
Diagnosztika: a hivatalos Bosch eBike szervizek, mint például az APPSolute Sport, mikro-USB-n keresztül ellenőrizhetik a kerékpár állapotát.
Intuvia
Nevéből adódóan egy intuitív irányító központ a homlokcsőre helyezve és a markolat mellől irányítva. Egyszerűen kezelhető, átlátható és ami a lényeg, hogy mindent megtalálhatunk rajta, ami fontos.
Utazáskor előnyös: a kijelző akkor is mutatja a kívánt adatok, így pl. az összes megtett távolság, amikor levesszük az eBike-ról.
Megbízhatóság: az ergonomikus kialakításnak köszönhetően a kijelző bármilyen fényviszony között leolvasható.
Diagnosztika: a hivatalos szervizek, mint például az APPSolute Sport is, leolvashatjuk a szoftver verziószámát, a típust és az alkatrészek azonosító számát, így a szervizelés során specifikus rendeléseket tudunk leadni.
Töltés: mikro USB-n keresztül különböző eszközök, így pl. az okostelefonok is tölthetők kerékpározás közben.
Karbantartás: a kijelzőn megjelenik, mikor esedékes az elektromos kerékpár következő karbantartása.
Séta funkció: két beállításban aktiválható és rásegítést biztosít, mikor a kerékpárt toljuk magunk mellett.
Világítás: ha a kerékpár világítása a rendszer kikapcsolásakor fel volt kapcsolva, a legközelebbi bekapcsoláskor a világítás automatikusan működésbe lép.
Kiox
Az APPSolute Sport, ha elektromos bringákról van szó, úgy eMTB kerékpárokkal foglalkozik, melyeket gyakran szerelnek Kiox kijelzővel. Nálunk külön is megvásárolható, sőt a beszerelést is megcsináljuk, ha kéred. És hogy miért is az eMTB-k kedvence? Mert kompakt, masszív, és összeköt a digitális világgal egy telefonos alkalmazás segítségével. Nem csak esztétikai oldalról, hanem olvashatóság szempontjából is nagy előny a színes kijelző, illetve a különálló kezelőegységnek köszönhetően bringázás közben is irányíthatjuk.
Távvezérlés: a gombok segítségével biztonságosan és kényelmesen kezelhető a hüvelykujjunk segítségével. A gombok lenyomáskor jól érzékelhető visszajelzést biztosítanak a kerékpáros számára.
Törhetetlen üveg: nem kell aggódnunk a föld vagy a kőszilánkok miatt: a karcolásmentes üveg kijelző nem sérül sem a városban, sem pedig terepen.
Mágneses tartó: a tartónak köszönhetően a Kiox könnyen levehető és felhelyezhető. Bírni fogja a keményebb terepeket is.
Vezeték nélküli szoftverfrissítés: a Kiox szoftvert Bluetooth segítségével, vezeték nélkül frissítheted.
Nyon
A Nyon több, mint egy kerékpáros komputer: okostelefonos alkalmazás segítségével köt össze a digitális világgal. Elsősorban hosszabb túrák során lehet az előnyeit élvezni, mert legyen szó navigációról, aktuális időjárási adatokról, stb. mindig naprakész és vezet az úton.
Navigáció: a kijelző irányít, amerre szeretnél menni és több opció közül is választhatsz.
Fontos adatok: megnézheted a tekerési adataidat, hogy milyen gyorsan, mennyit tettél meg összegzésekkel, részletes információkkal.
Fitness funkció: motivál, figyeli a teljesítményedet és akár egy személyi edző mindig a legjobbat hozza ki belőled.
SmartphoneHub
A Bosch SmartphoneHub egy eBike-okra fejlesztett kijelző, amely az elektromos rendszer részeként, okostelefonos applikáció segítségével köti hálózatra az eBike-ot. Aktuális információt kaphatunk így időjárásról, teljesítményről, de még a navigációval sem kell bajlódjunk. Nem csak egy konzol! Okostelefon nélkül is integrált kijelzőről olvashatjuk le a legszükségesebb adatokat. Nálunk külön is megvásárolható, sőt a beszerelést is megcsináljuk, ha kéred.
Navigáció: 2D és 3D térkép áll rendelkezésre, valamint hanggal is támogathatjuk az irányítást, ha úgy egyszerűbb.
Időjárás: pillanatnyi adatokat hívhatunk le, így könnyebben tudjuk tervezni az utat és biztosra mehetünk.
Edzésterv: akár egy személyi edző, méri a teljesítményünket, sőt, még az egészségünkre is figyel a pulzusszám, elégetett kalória, stb. állandó visszacsatolásával, hasonlóan az Apple Health, Google Fit vagy Strava alkalmazásokhoz.
Gyors útvonaltervezés: el tudjuk menteni a kedvenc útvonalainkat, így az alkalmazás mindig a leggyorsabb útvonalat kínálja majd fel.
Akkumulátorok
Másnéven az elektromos kerékpárok erőforrásai. Természetesen bringázási szokásoktól függően, de nagy hatótávot biztosítanak és hosszú élettartammal is számolhatunk. Mindegyikük kiváló minőségű, lítium-ion akkumulátor saját akkumulátor-kezelő rendszerrel, amely azonosítja a lehetséges hibaforrásokat, és megvédi az újratölthető cellákat a túlterheléstől. Egyre népszerűbb a „bővítés”, vagyis a kétakkumulátoros, ún. DualBattery rendszer. Ha folyamatosan nagyobb távokat megyünk, ez lehet a megoldás, mert egészen 1250Wh-ig fel tudjuk tornázni az energiát.
Megkülönböztethetünk PowerPack, külső és PowerTube, integrált akkumulátorokat. Mivel minden gyártó az integrációt tartja szem előtt, ami 2020-ban már egyértelmű, így most mi is az integráltakról szólnánk pár szót.
PowerTube akkumulátorok
A vázba épített akkumulátorok, melyek eggyé válnak a kerékpárral. Az akkumulátor vízszintesen és függőlegesen egyaránt felszerelhető. 2020-ban két új modell, a PowerTube 400 és a PowerTube 625 is megjelenik. A súlyon és aerodinamikán felül a biztonsági megoldásokat is szem előtt tartott a Bosch, így az akkumulátor a legnehezebb terepen sem esik le, miközben egyetlen mozdulattal ki és levehető.
PowerTube 400
Elsősorban elektromos Urban és Trekking kerékpárokra szerelik.
⦁ Feszültség: 36 V
⦁ Kapacitás: 11 Ah
⦁ Hatásfok: kb. 400 Wh
⦁ Súly: kb. 2,9 kg
⦁ Méret: 349 x 84 x 65 mm (vízszintesen), 349 x 65 x 84 mm (függőlegesen)
* Töltési idő 6A Fast Charger gyorstöltővel.
PowerTube 500
Az elektromos Trekking bringák mellett már az elektromos MTB is bekerül a képbe, mert az 500Wh-as akkumulátorral a nagyobb távolságok is legyőzhetők.
⦁ Feszültség: 36 V
⦁ Kapacitás: 13,4 Ah
⦁ Hatásfok: kb. 500 Wh
⦁ Súly: kb. 2,9 kg
⦁ Méret: 349 x 84 x 65 mm (vízszintesen), 349 x 65 x 84 mm (függőlegesen)
⦁ Töltési idő*: feltöltés félig: 1,2 óra, teljes töltés: kb. 3 óra
* Töltési idő 6A Fast Charger gyorstöltővel.
PowerTube 625
Egyre feljebb megyünk a Wh-ák számában, mert a 625-ös PowerTube akkumulátorral már jóval hosszabb utakra mehetünk akár túráról, akár montizásról van szó.
⦁ Feszültség: 36 V
⦁ Kapacitás: 16,7 Ah
⦁ Hatásfok: kb. 625 Wh
⦁ Súly: kb. 2,9 kg
⦁ Méret: 349 x 84 x 65 mm (vízszintesen), 349 x 65 x 84 mm (függőlegesen)
⦁ Töltési idő*: feltöltés félig: 1,4 óra, teljes töltés: kb. 3,7 óra
* Töltési idő 6A Fast Charger gyorstöltővel.
DualBattery
Két akkumulátor, dupla dinamit egy kerékpáron. Megoldást jelenthet trekking bringásoknak, ingázóknak, sőt, teherkerékpárokra is alkalmazzák. Az energia akár az 1250Wh-t is elérheti, és a kombináció szinte minden Bosch akkumulátorból összerakható*. A rendszer a töltés és a kisütés közben intelligensen vált egyik akkumulátorról a másikra.
⦁ a két akkumulátor megfelelő töltéséről energiakezelő szoftver gondoskodik
⦁ kombinációk: két PowerTube akkumulátor, két PowerPack akkumulátor vagy egy PowerTube és egy PowerPack akkumulátor
⦁ az akkumulátorok kezelését biztosító Battery Management System hatékonyan megvédi a DualBattery rendszert a túltöltéstől, az alacsony feszültségtől, a túlhevüléstől és a rövidzárlattól, valamint meghosszabbítja az akkumulátorok hasznos élettartamát.
*egyedül a PowerPack 300 és a PowerTube 400 nem alkalmasak arra, hogy a DualBattery rendszerben más akkumulátorokkal kombináljuk őket.
A folyamatos innovációnak és újításoknak hála a Bosch nem áll meg 2020-ban sem és gőzerővel készül a 2021-es év újdonságaira, mely egyre könnyebb akkumulátorokat, erősebb motorokat és hosszabb hatótávokat rejt magában. Kívülről lassan már elmosódik a határ elektromos és hagyományos kerékpár között, csupán az alsó vázcső és a hajtókar mögött megbújó egység rejti a titkot, minek a nyergében is tekerünk.
A Bosch eBike rendszerek legfontosabb tényezője azonban maga az élmény. Aki egyszer megérzi a rásegítés adta hátszél erejét és szabadságát, biztosan hosszan tekeri majd a kilométereket.
Ha érdekelnek a 2020-as Bosch rendszerek képben és hangban, akkor az alábbi videóban „élő” körülmények között is ránézhetsz a fent írtakra.
Forrás: Bosch eBike és Bosch eBike Systems Youtube csatorna