Alapos tisztítások – mi fán terem a lánc waxolása?
Szebi – 2020. június 7. – 3 hozzászólás
Kerékpárjaink karbantartásával eltöltött időnk nagy részét a hajtáslánc tisztítása és kenése tette ki, így fejünkbe vettünk, hogy keresünk egy alternatív megoldást az olajozásra. Így került képbe a lánc waxolása! Cikkünkben bemutatjuk miről is van szó, és elmeséljük saját tapasztalatainkat is!
Tartalomjegyzék
Miért érdemes waxolni?
Az olajos lánc összegyűjti a port és beleragad a sár, ezért állandó tisztításra szorul. Ha nem szeretnéd, hogy a láncszemek siklócsapágya nagyon hamar elhasználódjanak, akkor a láncot érdemes gyakran benzinnel, vagy lánctisztító folyadékkal átmosnod. A folyamatos karbantartás időigényes és nem túl környezetbarát.
És persze nem véletlen az sem, hogy a kerékpárversenyzők a súrlódás minimalizálása miatt is viasz alapú kenőanyagokkal optimalizálják a hajtásláncukat.
A fémtiszta lánc nyomában: így ismertük meg a lánc waxolás fortélyait
Az első próbálkozás
A Squirt által gyártott Chain Lube kenőanyagra egyik ismerősünk ajánlása alapján találtunk rá. Ez összetételét tekintve 28-35%-ban praffin viaszt és 60-70 százalék vizet tartalmaz, valamint emulgeáló szert, amelynek feladata, hogy megakadályozza a két fő komponens kettéválását.
Ezt a megoldást kb. fél évig teszteltük Hugauf Marcival, aki a 2019-2020-as Cyclocross szezont ezzel a kenéssel tekerte. Én az E-Spark-on és a Scale RC-n is ezzel kezeltem a láncomat, szóval a teszt alatt kapott vastagon sarat és homokot is mind a három bringa.
Az első használatnál nem igazán figyeltünk arra, hogy a hajtáslánc minden elemét aprólékosan letisztítsuk, egész egyszerűen kimostuk a láncot ultrahangos mosóban egy 10 perces programmal, a mosóhoz kapott zsíroldó folyadékkal. A sort és az első lánckerekeket megtisztogattuk, aztán átpörgettük a láncot a folyékony viasszal és már pattantunk is fel a bringákra.
Mint kiderült, ezzel csak az időnket pazaroltuk, mivel az első használat után összeszedte a rendszer a port és a sarat, nem voltunk elégedettek az eredménnyel… Emellett hangosabb is lett a hajtáslánc, mint amikor olaj alapú kenést használtunk.
Csapó 2
A használati utasítás alapos áttanulmányozása után, az előző bekezdésben említett mindhárom bringa alapos tisztításon esett át. Leszereltük a sorokat és az első lánckerekeket és ezeket is kimostuk a nagyobb ultrahangos kádban, a láncokkal együtt. A lánc szárítása után, a gyártó ajánlása alapján minden egyes roller kapott egy csepp folyékony waxot, majd lassú pedálfordulat mellett átpörgettük a hajtást, és hagytuk, hogy megszáradjon a wax. Ezt célszerű úgy időzíteni, hogy lehetőleg bringázás után vigyük fel a Squirt-öt, hogy az a siklócsapágyak közé befolyhasson és ott megszáradhasson.
A lassú pedálfordulatos átfuttatást azért javasoljuk, hogy a még folyékony anyagot ne pörgesd ki a görgők közül. Az így kapott eredménnyel már nagyon elégedettek voltunk, minden a gyártó által ígértek szerint alakult. Nem lett olajsaras a vádlink és könnyen tisztán tartható rendszert kaptunk. A Squirt egyetlen hátránya, hogy 3-6 órányi kerékpározás után érdemes egy új adagot felvinni. Nyilván ez mindenkinél más, nálunk kb. 50-80 kilométert jelent.
A következő szint: Molten Speed Wax
#nextlevel
A YouTube-on Kuba Rony videóiban sokat foglalkozik a hajtáslánc optimalizálásával. Rengeteget szereli a bringáit, és videóiból kiderül, hogy nem szereti a koszos rendszereket.
Versenyző létére minden watt-ot számításba vesz, így jutott el a Molten Speed Wax forró viaszos hajtásoptimalizáláshoz. Több videóját is végignéztem, és egyre jobban érdekelt a téma, így felvettem Rony-val a kapcsolatot. Egyeztettünk egy időpontot, és meglátogattam nánai műhelyében, ahol átvettük a waxolás alapjait, illetve vásároltam is egy kezdő csomag Molten-t.
Csak fémtiszta rendszert érdemes waxolni. Nézzünk pár fotót:
A sor és a lánctányérok tisztítása
Nemcsak a lánc tisztítása fontos ám! Alkatrészmosóban a sort és az első tányért/tányérokat is alaposan megtisztítjuk, de ez hideg zsíroldóval és egy erős kefével megoldható otthon is. Ezt követően ultrahangos kádban szintén 50-60 fokon átmossuk a már előtisztított alkatrészeket.
A lánc tisztítása és waxolása
- A Molten javaslata alapján az új láncokat érdemes átfuttatni görgőn, vagy száraz időben a bringán, az első waxolás előtt. Ehhez kizárólag tiszta sort és láncot használj! Kíváncsiságból töröld át egy fehér ronggyal a láncot. Meg fogsz lepődni, hogy a fém kopása és a túlzott gyári zsírozás milyen nyomokat hagy a lepedőn.
- Második lépés a lánc zsírtalanítása. Zsíroldóval és forró vízzel kezdünk, amivel a szennyeződések nagy része eltávolítható. Ezután jöhet az úgynevezett üveges módszert, miszerint lakkbenzin hígítóban addig áztatjuk a láncot, amíg nem marad teljesen átlátszó a higító. Egy zárható IKEA-s üvegedényben 2-3 percig rázzuk a benzinben a láncot és a patentszemet, majd egy éjszakát hagyjuk dolgozni az oldószert. A következő nap áthelyezzük egy tiszta benzinnel töltött edénybe, és megismételjük a korábbi folyamatot. Használt láncnál van úgy, hogy ez akár 5-6 ismétlést is jelent. A sorozatok között kb. 2-3 órát fürdik a lánc.
- Ezt követi az ultrahangos tisztítás zsíroldó folyadékban. Fontos, hogy a kádat 50-60 fokra felfűtsük! Ha otthon csinálod, akkor ezt a fázist kihagyhatod és ugorhatsz a következőre.
- A megszárított láncot denaturált szeszben vagy izopropil alkoholban az üveges módszer alapján 2-3 percig rázzuk, ezt addig ismételjük amíg az alkohol szennyeződés mentes marad. Ez egy nagyon fontos lépés, mert a benzin egy zsíros réteget képez az alkatrészeken, amin a viasz nem tapadna meg, tehát a zsírtalanítás ne maradjon ki!
- Megszárítjuk a láncot, amihez használhatunk hajszárítót, vagy alacsony hőfokon hőlégfúvót is, de természetesen radiátoron is tökéletes eredmény érhető el.
- 90 fok körüli hőmérsékletre felfűtjük a főzőedényt és a forró viaszban 20-30 percig áztatjuk a láncot és a patentszemet. Ezután óvatosan kivesszük (érdemes újságpapírt használni) majd kilógatjuk a láncot. Van úgy, hogy letöröljük a még forró viaszt a lánc külső részéről egy pamut ronggyal.
- Az utolsó lépés a megszilárdult viasz betörése. Ehhez mi egy PVC csövet fogunk be egyik szerelőállványunkba, amin le-fel húzogatjuk a láncot (mintha tehenet fejnénk!), addig, míg a lánc könnyen hajlítható nem lesz.
Mik a környezeti hatásai?
Mi okozza a lánc nyúlását?
Sokan azt gondolják, hogy a lánc hosszának a változását a csapokat körülölelő hevederek nyúlása okozza. Azonban ezek a hevederek a görgős láncok legmasszívabb alkatrészei, amelyek hosszúsága változatlan marad a lánc egész élettartama során.
A fenti ábrán látható, hogy a láncszemnek két csapja van, amelyen egy-egy görgő helyezkedik el. Ezt a fém és fém közötti kapcsolatot nevezhetjük siklócsapágynak. A siklócsapágy esetében a tengely és a csapágy felülete egymáson, illetve megfelelő feltételek esetén a köztük kialakuló vékony olaj- vagy zsírrétegen csúszik. (Tehát a kerékpárláncnál a gördülőelem nem egy kenőanyaggal kezelt golyó, hanem a fém a fémen (görgő a csapon) gördül.) A hüvely és a görgő közötti vékony filmréteget a láncolaj adja, ezzel segítve a gördülést. Azonban az olaj összegyűjti a szennyeződéseket (por, sár, stb..) amelyek a csapot koptatni kezdik. A viasszal kezelt láncnál a paraffin tölti be a kenőanyag szerepét, amelynek nagy előnye, hogy nem tapad meg benne a por, így nem kopik, és a lánc élettartama jelentősen megnövekszik.
Hogyan mérjük meg a láncot?
Vegyünk alapul 10 láncszemet, amelyek közötti távolság egy új láncnál 119,5mm. Amennyiben 120,25mm-t mérünk, úgy cseréljük a láncot, ennél hosszabb lánc esetén általában a komplett hajtás cserélre szorul. Ha láncnyúlás mérőeszközzel vizsgáljuk a lánc állapotát, akkor a szerszámon két értéket láthatunk. Az egyik oldal 0,1 a másikon pedig 0,75. Ez utóbbi értékkel aluminium kazetta esetén vizsgáljuk a lánc nyúlását, míg a 0,1-es értéket az acél kazettáknál használjuk.
Én is waxolok, de egy minimál áras verziót használok.
1 liter isopropyl alkoholba 150g (15db)teamécsest oldok fel.
Egy 1.5 literes ásványvízes palackba rakom ezt a két összetevőt úgy, hogy a kupakot nem tekerem rá teljesen, hogy a gőzök nyugodtan távozhassanak, majd a flakont beteszem egy vízzel teli edénybe, amit gáztűzhelyen szépen lassan felmelegítek, míg a mécses fel nem olvad.
Az így kapott elegy, nagyjából a squirt állagára hasonlít.
Ezt a cuccot kb minden bringázás után használom úgy, hogy egy ronggyal letörlöm a láncot, majd átkenem, és kb 1-2 percig hátrafelé forgatom a hajtókart. (kb ennyi idő alatt a lötty bejut a láncszemek közé)
Másnap indulás előtt ismét áttörlöm egy ronggyal, hogy a külső részről eltűnjön a felesleg.
Ezelőtt a cucc előtt használtam squirt-öt is, de véleményem szerint ez a verzió pont tizedébe kerül, és ráadásul tovább is tart.
köszönöm a tippet. megpróbálom én is.