Alapos tisztítások – mi fán terem a lánc waxolása?

Friss Molten Speed Wax

Kerékpárjaink karbantartásával eltöltött időnk nagy részét a hajtáslánc tisztítása és kenése tette ki, így fejünkbe vettünk, hogy keresünk egy alternatív megoldást az olajozásra. Így került képbe a lánc waxolása! Cikkünkben bemutatjuk miről is van szó, és elmeséljük saját tapasztalatainkat is!

Miért érdemes waxolni?

Az olajos lánc összegyűjti a port és beleragad a sár, ezért állandó tisztításra szorul. Ha nem szeretnéd, hogy a láncszemek siklócsapágya nagyon hamar elhasználódjanak, akkor a láncot érdemes gyakran benzinnel, vagy lánctisztító folyadékkal átmosnod. A folyamatos karbantartás időigényes és nem túl környezetbarát.

És persze nem véletlen az sem, hogy a kerékpárversenyzők a súrlódás minimalizálása miatt is viasz alapú kenőanyagokkal optimalizálják a hajtásláncukat.

A fémtiszta lánc nyomában: így ismertük meg a lánc waxolás fortélyait

Waxolással elkerülhető!

Waxolással elkerülhető!

Az első próbálkozás

A Squirt által gyártott Chain Lube kenőanyagra egyik ismerősünk ajánlása alapján találtunk rá. Ez összetételét tekintve 28-35%-ban praffin viaszt és 60-70 százalék vizet tartalmaz, valamint emulgeáló szert, amelynek feladata, hogy megakadályozza a két fő komponens kettéválását.

Ezt a megoldást kb. fél évig teszteltük Hugauf Marcival, aki  a 2019-2020-as Cyclocross szezont ezzel a kenéssel tekerte. Én az E-Spark-on és a Scale RC-n is ezzel kezeltem a láncomat, szóval a teszt alatt kapott vastagon sarat és homokot is mind a három bringa.

Az első használatnál nem igazán figyeltünk arra, hogy a hajtáslánc minden elemét aprólékosan letisztítsuk, egész egyszerűen kimostuk a láncot ultrahangos mosóban egy 10 perces programmal, a mosóhoz kapott zsíroldó folyadékkal. A sort és az első lánckerekeket megtisztogattuk, aztán átpörgettük a láncot a folyékony viasszal és már pattantunk is fel a bringákra.

Mint kiderült, ezzel csak az időnket pazaroltuk, mivel az első használat után összeszedte a rendszer a port és a sarat, nem voltunk elégedettek az eredménnyel… Emellett hangosabb is lett a hajtáslánc, mint amikor olaj alapú kenést használtunk.

Csapó 2

A használati utasítás alapos áttanulmányozása után, az előző bekezdésben említett mindhárom bringa alapos tisztításon esett át. Leszereltük a sorokat és az első lánckerekeket és ezeket is kimostuk a nagyobb ultrahangos kádban, a láncokkal együtt. A lánc szárítása után, a gyártó ajánlása alapján minden egyes roller kapott egy csepp folyékony waxot, majd lassú pedálfordulat mellett átpörgettük a hajtást, és hagytuk, hogy megszáradjon a wax. Ezt célszerű úgy időzíteni, hogy lehetőleg bringázás után vigyük fel a Squirt-öt, hogy az a siklócsapágyak közé befolyhasson és ott megszáradhasson.

A lassú pedálfordulatos átfuttatást azért javasoljuk, hogy a még folyékony anyagot ne pörgesd ki a görgők közül. Az így kapott eredménnyel már nagyon elégedettek voltunk, minden a gyártó által ígértek szerint alakult. Nem lett olajsaras a vádlink és könnyen tisztán tartható rendszert kaptunk. A Squirt egyetlen hátránya, hogy 3-6 órányi kerékpározás után érdemes egy új adagot felvinni. Nyilván ez mindenkinél más, nálunk kb. 50-80 kilométert jelent.

A következő szint: Molten Speed Wax

#nextlevel

A YouTube-on Kuba Rony videóiban sokat foglalkozik a hajtáslánc optimalizálásával. Rengeteget szereli a bringáit, és videóiból kiderül, hogy nem szereti a koszos rendszereket.

Versenyző létére minden watt-ot számításba vesz, így jutott el a Molten Speed Wax forró viaszos hajtásoptimalizáláshoz. Több videóját is végignéztem, és egyre jobban érdekelt a téma, így felvettem Rony-val a kapcsolatot. Egyeztettünk egy időpontot, és meglátogattam nánai műhelyében, ahol átvettük a waxolás alapjait, illetve vásároltam is egy kezdő csomag Molten-t.

Csak fémtiszta rendszert érdemes waxolni. Nézzünk pár fotót:

A sor és a lánctányérok tisztítása

Nemcsak a lánc tisztítása fontos ám! Alkatrészmosóban a sort és az első tányért/tányérokat is alaposan megtisztítjuk, de ez hideg zsíroldóval és egy erős kefével megoldható otthon is. Ezt követően ultrahangos kádban szintén 50-60 fokon átmossuk a már előtisztított alkatrészeket.

A lánc tisztítása és waxolása

  1. A Molten javaslata alapján az új láncokat érdemes átfuttatni görgőn, vagy száraz időben a bringán, az első waxolás előtt. Ehhez kizárólag tiszta sort és láncot használj! Kíváncsiságból töröld át egy fehér ronggyal a láncot. Meg fogsz lepődni, hogy a fém kopása és a túlzott gyári zsírozás milyen nyomokat hagy a lepedőn.
  2. Második lépés a lánc zsírtalanítása. Zsíroldóval és forró vízzel kezdünk, amivel a szennyeződések nagy része eltávolítható. Ezután jöhet az úgynevezett üveges módszert, miszerint lakkbenzin hígítóban addig áztatjuk a láncot, amíg nem marad teljesen átlátszó a higító. Egy zárható IKEA-s üvegedényben 2-3 percig rázzuk a benzinben a láncot és a patentszemet, majd egy éjszakát hagyjuk dolgozni az oldószert. A következő nap áthelyezzük egy tiszta benzinnel töltött edénybe, és megismételjük a korábbi folyamatot. Használt láncnál van úgy, hogy ez akár 5-6 ismétlést is jelent. A sorozatok között kb. 2-3 órát fürdik a lánc.
  3. Ezt követi az ultrahangos tisztítás zsíroldó folyadékban. Fontos, hogy a kádat 50-60 fokra felfűtsük! Ha otthon csinálod, akkor ezt a fázist kihagyhatod és ugorhatsz a következőre.
  4. A megszárított láncot denaturált szeszben vagy izopropil alkoholban az üveges módszer alapján 2-3 percig rázzuk, ezt addig ismételjük amíg az alkohol szennyeződés mentes marad. Ez egy nagyon fontos lépés, mert a benzin egy zsíros réteget képez az alkatrészeken, amin a viasz nem tapadna meg, tehát a zsírtalanítás ne maradjon ki!
  5. Megszárítjuk a láncot, amihez használhatunk hajszárítót, vagy alacsony hőfokon hőlégfúvót is, de természetesen radiátoron is tökéletes eredmény érhető el.
  6. 90 fok körüli hőmérsékletre felfűtjük a főzőedényt és a forró viaszban 20-30 percig áztatjuk a láncot és a patentszemet. Ezután óvatosan kivesszük (érdemes újságpapírt használni) majd kilógatjuk a láncot. Van úgy, hogy letöröljük a még forró viaszt a lánc külső részéről egy pamut ronggyal.
  7. Az utolsó lépés a megszilárdult viasz betörése. Ehhez mi egy PVC csövet fogunk be egyik szerelőállványunkba, amin le-fel húzogatjuk a láncot (mintha tehenet fejnénk!), addig, míg a lánc könnyen hajlítható nem lesz.

Mik a környezeti hatásai?

Ha a fenti leírás alapján jársz el, akkor a waxolások között a láncot elég forró vízben átmosni, tehát a továbbiakban oldószermentesen tisztán tartható a hajtáslánc összes alkotóeleme. Mi a benzines tisztítások után a leoldott szennyeződéseket leülepítjük és pár nap után egy fecskendővel óvatosan (lassú húzómozdulattal, hogy ne kavarodjon fel az ülepített rész) átszívjuk a tiszta benzint egy másik üvegedénybe. Így a benzin nagy része újra felhasználható, ami igaz az alkoholra is.

Mi okozza a lánc nyúlását?

Sokan azt gondolják, hogy a lánc hosszának a változását a csapokat körülölelő hevederek nyúlása okozza. Azonban ezek a hevederek a görgős láncok legmasszívabb alkatrészei, amelyek hosszúsága változatlan marad a lánc egész élettartama során.

A lánc alkotóelemei.

A lánc alkotóelemei.

A fenti ábrán látható, hogy a láncszemnek két csapja van, amelyen egy-egy görgő helyezkedik el. Ezt a fém és fém közötti kapcsolatot nevezhetjük siklócsapágynak. A siklócsapágy esetében a tengely és a csapágy felülete egymáson, illetve megfelelő feltételek esetén a köztük kialakuló vékony olaj- vagy zsírrétegen csúszik. (Tehát a kerékpárláncnál a gördülőelem nem egy kenőanyaggal kezelt golyó, hanem a fém a fémen (görgő a csapon) gördül.) A hüvely és a görgő közötti vékony filmréteget a láncolaj adja, ezzel segítve a gördülést. Azonban az olaj összegyűjti a szennyeződéseket (por, sár, stb..) amelyek a csapot koptatni kezdik. A viasszal kezelt láncnál a paraffin tölti be a kenőanyag szerepét, amelynek nagy előnye, hogy nem tapad meg benne a por, így nem kopik, és a lánc élettartama jelentősen megnövekszik.

Hogyan mérjük meg a láncot?

Vegyünk alapul 10 láncszemet, amelyek közötti távolság egy új láncnál 119,5mm. Amennyiben 120,25mm-t mérünk, úgy cseréljük a láncot, ennél hosszabb lánc esetén általában a komplett hajtás cserélre szorul. Ha láncnyúlás mérőeszközzel vizsgáljuk a lánc állapotát, akkor a szerszámon két értéket láthatunk. Az egyik oldal 0,1 a másikon pedig 0,75. Ez utóbbi értékkel aluminium kazetta esetén vizsgáljuk a lánc nyúlását, míg a 0,1-es értéket az acél kazettáknál használjuk.

És te hogy boldogulsz a lánc tisztításával?

Leírtuk tapasztalatainkat, amiket az utóbbi fél évben gyűjtöttünk a témában. Neked van valamilyen érdekes saját tapasztalatod a kerékpárlánc tisztítása terén amit megosztanál velünk? Vagy az a típus vagy, aki elviszed valahová és inkább nem bajlódsz vele? Akárhogyan is állsz a témához, szívesen olvassuk hozzászólásodat! Itt lejjebb, vagy akár e-mailben is!

Hasznos források még:

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Egy hozzászólás

  1. Szabó László on

    Én is waxolok, de egy minimál áras verziót használok.
    1 liter isopropyl alkoholba 150g (15db)teamécsest oldok fel.
    Egy 1.5 literes ásványvízes palackba rakom ezt a két összetevőt úgy, hogy a kupakot nem tekerem rá teljesen, hogy a gőzök nyugodtan távozhassanak, majd a flakont beteszem egy vízzel teli edénybe, amit gáztűzhelyen szépen lassan felmelegítek, míg a mécses fel nem olvad.
    Az így kapott elegy, nagyjából a squirt állagára hasonlít.
    Ezt a cuccot kb minden bringázás után használom úgy, hogy egy ronggyal letörlöm a láncot, majd átkenem, és kb 1-2 percig hátrafelé forgatom a hajtókart. (kb ennyi idő alatt a lötty bejut a láncszemek közé)
    Másnap indulás előtt ismét áttörlöm egy ronggyal, hogy a külső részről eltűnjön a felesleg.
    Ezelőtt a cucc előtt használtam squirt-öt is, de véleményem szerint ez a verzió pont tizedébe kerül, és ráadásul tovább is tart.

    Válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük