Bosch eBike rendszer-újdonságok 2021
Weszely Balázs – 2020. szeptember 30. – 0 hozzászólás
Több nyomaték, régi–újabb okos kijelző, számos kiegészítő funkció. Az elektromos kerékpárok ugrásszerűen terjedtek el a 2019-2020-as évben, így a Bosch, mint piacvezető 2021-re a már jól bevált alapokon elsősorban a felhasználásra és élményre tette a hangsúlyt. Emellett lehetővé tette, hogy ne kelljen új rendszert vásárolni, szoftveresen is hozzá tudunk majd jutni a legújabb fejlesztésekhez. Lássuk, milyen lehet majd egy modern Bosch motoros eBike 2021-ben!
Tartalomjegyzék
Új motorok? Nem, csak erősebbek!
A már 2020-ban is használt Performance Line CX, Performance Line Speed és Cargo Line 4. generációs motorok nyomatékát növeli a Bosch 75 Nm-ről 85 Nm-re. Teszi mindezt szoftveresen, amit az APPSolute Sport, mint hivatalos Bosch e-Bike szerviz is el tud majd végezni. Leírva nem tűnik soknak ez a „plusz 10 Nm”, de tekerésnél erősebbnek érezzük magunkat és a kerékpárunkat, illetve gyorsulásnál is sokat nyom a latba.
Performance Line CX

Bosch PerformanceLineCX GEN4 középmotor
Kipróbálni még sajnos nem volt lehetőségünk, de a Bosch úgy írja le az új, 85 Nm-es nyomatékkal rendelkező Performance Line CX-et, hogy egyedi élményt nyújt az e-MTB-seknek. Azáltal, hogy a motor teljesítményét másként kontrolláljuk, a tekerési élmény még természetesebb lesz. És emellett persze még erősebb is, főleg alacsonyabb pedál-fordulatszámon. Úgyis mondhatnánk, hogy jobban alkalmazkodik hozzánk a rendszer, különösen e-MTB üzemmódban, ahol (is) a szenzorok másodpercenként 1000x mérik a leadott teljesítményt, így segítve rá a tekerésünkre.
Új funkció e-MTB módban: Extended Boost

Rásegítés százalékban megjelenítve Performance CX motor és e-MTB mód, azon belül is Extended Boost használatával
A Bosch szerint ennek az újdonságnak a segítségével könnyebb lesz gyökereken, lépcsős terepen, laza talajon haladni, főleg mászásnál, felfelé menet. Kevésbé engedi kipörögni a kereket, jobban kontrollálja a nagyobb nyomatékot és a fentebb is említett alacsonyabb pedálfordulaton kvázi egy rúgást ad az elindulásnál. Egyes német kerékpáros szakújságírók már tesztelhették az újdonságokat, mi is a hatszel.hu-n olvastuk:
“Turbo és eMTB módban nagyon is érezhető a változás, és még nem hatékony váltás mellett is brutálisan húz a gép. A tesztelők szerint a legjobb eMTB mód most még jobb lett; a piacnak ezt kellene használnia benchmarknak.”
Régi-új kijelző: Nyon

Új Nyon kijelző fitnesz adatokkal
Ami teljesen megújul 2021-ben kívül-belül, az a Nyon. Formáját tekintve erősen hajaz a Kiox-ra. (Megkapta a reddot design díjat, csakúgy, mint több Bosch kijelző.), A Bosch eBike Connect applikációjával ez is csatlakoztatja a bringást egy okostelefon segítségével a digitális világhoz. Újdonság, hogy a 3.2 inch-es kijelző egy magas felbontású, színes, érintőképernyőt kapott, amivel még könnyedebben és „megszokottabban” irányítható a rendszer.
Személyre is tudjuk szabni a képernyőt, így valóban csak az jelenik meg, amit mi szeretnénk. Plusz szoftveresen feltelepítették a Kiox-ból már ismert Lock funkciót, amiről hosszabban is írtunk egy partnerünk történetén okulva. Aki nem ismerné, a lényege a funkciónak, hogy ha eltávolítjuk a kijelzőt a kerékpárról, úgy az elektromos rendszer letilt. Így nem lehet használni, csak ugyanazzal a kijelzőt visszahelyezve. Természetesen ez nem helyettesít egy lakatot, de hozzájárul ahhoz, hogy nagyobb biztonságban tudjuk a bringánkat.

Az új Nyon összekötve a digitális világgal
Navigáció a Kiox kijelzőn

Navigáció Kiox kijelzőn
Az eddigi „legokosabb” Kiox kijelzőt már eleve úgy tervezték, hogy később több, más funkció befogadására alkalmas legyen. Ebből most –igaz, csak mobillal összekötve– lefejlesztették a navigációt. A már a Nyon-nál is említett Bosch eBike connect applikáción kiválaszthatjuk az útirányt, majd a kijelzőn Bluetooth segítségével megjelenik a térkép leegyszerűsített verziója. Folyamatos kapcsolat kell így a telefonunk és a Kiox között, mivel az eszköz a mobilról navigál. Kérdés egyébként, hogy mennyi létjogosultsága van így a funkciónak, mert a Smarthpone Hub-al is tudunk navigálni és ott alapból a telefont kell használjuk. Mindenesetre, aki Kiox-al rendelkezik, annak jól jöhet, mert csak egy szoftvertelepítésre lesz szükség és működni fog. Csakúgy mint a Nyon-nál, már itt is testreszabhatjuk a kijelző képernyőit (8 közül választhatunk).
Ha kíváncsi vagy, az APPSolute Sport kínálatában is megtalálható Kiox-ról itt írtunk hosszabban, a Smartphone Hub-ról pedig itt olvashattok.
eShift újdonságok
A Bosch elektromos rendszerei igény esetén kiegészülnek a legnagyobb gyártók elektromos váltóival (enviolo Automatic, Rohlhoff e-14 Speedhub 500/14 vagy Shimano Di2.), amelyek összhangban az eBike adta rásegítéssel, optimális váltást javasolnak. A kijelzőn megjelenik egy kis ikon, hogy le vagy fel váltsunk (kivéve az enviolo Automatic automata váltónál, mert ott csak a fokozatot mutatja), így is támogatva a kerékpárost a teljesítményben. 2021-ben újabb variációkat ígérnek, de erről még nem lehet tudni, csupán belengették a hírt.
Mindent összefoglalva nagy „bumm” nem történik majd a 2021-es Bosch e-Bike rendszerek palettáját tekintve. Nem készülnek új generációs motorok, az akkumulátorok sem változnak, valamint a kijelzők terén is egyetlen, komoly újításról beszélhetünk. Ez persze nem baj, mert ebből is látszik, hogy a 2020-as elektromos rendszerek kiforrottak, így már most kíváncsiak vagyunk a 2022-es felhozatalra.
Forrás: Bosch eBike Systems gyártói oldal.