webshop menü
KickR Race! #okosgörgő #teszt

Így pörgött a Wahoo KickR V5 (2020) okosgörgő Maczkó Bandi talpa alatt

Maczkó Bandi vagyok, kerékpáros blogger, Everesting és háromszoros vEveresting teljesítő, párosban Ring24 győztes, a High Rouleurs Society tagja. Emellett ezen mondat írásakor még Tacx fanatikus. A Wahoo Fitness legújabb KickR V5 okosgörgőjét szeretném bemutatni nektek, többször kikacsintva a konkurencia termékére összehasonlítva a szektor két titánját.

Ajtóstól a házba, avagy mi az amit egy Tacx hívő is titkon Neo-killernek hívhat?

Wahoo KICKR logo

Egy kis visszatekintés

A Wahoo KickR története sok-sok évre nyúlik vissza. Ha visszatekintünk, a 2010-es évek elején találjuk magunkat, amikor a néhány tízezer fanatikus az Elite és a Tacx zárt rendszerein gyűjti a virtuális kilométereket, már amikor a szoftver nem fagy le, érzékeli a görgőt, a görgő nem melegszik éppen túl, vagy robban fel a kondenzátora. Egy olyan időszak ez, amikor a teljesítménymérést is imitálni próbáló eszközök megbízhatósága csekély, a választék kicsi és ha letettük egyik platform mellé a voksunkat, bizony ott ragadtunk akár jól, akár rosszul döntöttünk. A megvásárolt videók, szoftverek, csak a saját ökoszisztémán belül működnek, nincsenek appok, stream platform, szinte semmi. A Slowtwitch fórumaim és a Weightweenies legsötétebb bugyraiban néhány elejtett félmondat jelzi valami készül, valami új, valami, amit még nem láttunk.

Új „versenyző”, új ötletekkel

Ekkoriban jött a görgőzés terepén képbe a Wahoo és mondta azt új belépőként, hogy igazából akkor jár a piac a legjobban, ha a szoftverfejlesztést rábízza a profikra és egy minél jobb, minél pontosabb, univerzális eszközt hoz létre, a görgőhöz pedig az kapcsolódik, az vezérli, aki akarja. Ezen (is) felbuzdulva egy bizonyos Eric Min és csapata elkészített egy Zwift nevű programot, ahol előbb egy, majd kettő, később 40, aztán 500 és manapság nem ritkán 10 ezernél is több kerekes hajtja egyszerre virtuális drótszamarát a nem létező, ámde fájdalmasan izomlázkeltő világban. A többi már történelem.

A KickR-t éppen ezért lehet szeretni, vagy épp nem szeretni, ami bizonyos, hogy az Apple iPhone-jához, vagy a Tesla autóihoz hasonlóan, lényegében egy kategória és iparágteremtő eszközről van szó. Ezt pedig a Wahoo – például a GPS-eknél is meglévő üzletpolitikája mentén– folyamatosan reszel és egyre jobbá tesz. Egyre közelebb állunk ahhoz, hogy egy évtizedre nyúló evolúció tanúi legyünk. Hol a szíjat változtatják meg egy picit, hol a mágnesek elhelyezkedésén gondolkoznak el, vagy épp a vezérlőszoftver működésén, a lendkerék formáján. El kell ismerni, hogy minden iterációban tudnak egy-egy olyan fejlesztést mutatni, ami, ha nem is az egyel korábbit birtokló tulajok, de a két generációval lemaradókból vált ki egyfajta „must have” érzést és vásárlási szándékot (pl.: KickR Climb).

Crank it up szlogen

Crank it up

De mi a helyzet az új belépőkkel, vagy netalán a hardcore görgősökkel, akik már más mellett tették le a voksukat?

Picit furán hangzik, de mindkét csoportnak kellenek azok a selling pointok, amik kiemelik a KickR-t a mezőnyből. A V5-tel (a legújabb, 2020-as KickR modell) kapunk is a jóból.

Wahoo KickR V5 (2020)

Örök probléma volt a görgő pontosságának biztosításához a spindown lefuttatása. Ez lényegében a telefonos app (vagy fejegység) segítségével egy kalibráció, a minél pontosabb és konzisztensebb teljesítménymérés érdekében, amely bár valódi kényelmetlenséget nem okozott, hiszen rövid idő alatt le lehetett tudni a bemelegítés közben, sokakat mégis elriasztott a vásárlástól, hiszen a konkurens Neonál erre nem volt szükség. Jó hír, hogy ennek vége. Nagy felirat hirdeti a dobozon, „No spindown required”.

KickR "táncoló talpak"

KickR „táncoló talpak”

Ugyancsak újdonság, hogy megjelentek az oldalsó talpakon a “táncoló” alátétek, amelyek segítségével már a KickR V5 is mozog egy picikét jobbra és balra, ahogy mondjuk a Tacx Neo teszi ugyanezt (bár ott a váz biztosítja a flexibilitást, az eredmény lényegében megegyezik.)

Emellett természetesen a KickR-nél kapunk egy 11-es Sunrace fogast az eszközre, tehát ha csak nem robbantottunk bankot és neveztünk be a Campa vagy a Sram 12-es újdonságaira (igen, tudom 13-as Rotor rendszer is van már, de látott valaki élőben?) egyszerűen felpattintjuk a kerékpárt és már indulhatunk is. De még mielőtt ezt megtennénk, képzeljük bele magunkat egy újonc helyzetébe.

Setup és a kezdeti lépések

A futár meghozta a dobozunkat, amelyet bőszen neki is állunk kibontani. A külső kartonon belül találjuk a görgő valódi, “szép” dobozát. Az egész motyót óvatosan fordítsuk fel és a széleknél kis levegőt beengedve húzzuk le a héjat. Majd a KickR-t mutató képes felével döntsük oldalra, nyissuk ki a dobozt, az adapteres zacsit és trafót eltávolítva húzzuk ki a görgőt. Megpróbálhatjuk kiemelni is, ekkor azonban a hungarocell sérülhet.

Miután ez megtörtént a mellékelt Quick Start Guide lépéseit követve felállíthatjuk a görgőnket, majd be is dughatjuk és az app boltokból letöltött Wahoo appal összepárosíthatjuk az eszközt. Itt lehetőségünk lesz újra megszemlélni a felállítás lépéseit és amerikai céghez méltóan egy nagyon jó videós segítséget is kapunk átütőtengelyes, tárcsafékes kerékpárunk felhelyezéséhez. A Headwind nevű okosventillátor – amelyet külön cikkben vesézek ki – felállításával együtt, gyakorlott szerelő és kerekesként – na meg vizuálisan a Red Bull F1-es kerékcseréin edződve – az egész procedúra mindössze 19 percet vett igénybe fényképezéssel és a görgő alá kitalált vibrációelnyelő alépítmény elhelyezésével. Aki először lát görgőt és veszi ki a hátsó kerekét is szűk 1 óra alatt végezhet a felállítással.

A görgő vázának tetszetős a fényezése az alkatrészek kidolgozottsága, az összeszerelés példás. Jó ránézni, jó kinyitni, jó összecsukni, a fogantyúval egyszerűen hordozható. Átgondolt, remek összkép.

KickR V5 hátsó sor

KickR V5 hátsó sor

Az első bekapcsolás után nagy valószínűséggel egy firmware frissítést is meg kell ejtenünk. Feldhoffer Szebi említette ennek esetleges nehézségeit, ezért én bevetettem a nehéztüzérséget és a paincave-et egy 2,4 GHz-es Siegfried-vonallá alakítottam, amelyben laptop, pc és két mobiltelefon is a frissítést végző eszközön kívül folyamatos sebességteszteket futtatott. A kínzás ellenére a frissítés elsőre sikerült, sem a görgőt, sem a frissítő applikációt nem tudtam zavarba hozni. Az update időtartama ugyan kicsit hosszúnak tűnt más görgőkhöz viszonyítva, de induláskor a kb. 90 másodperc azért az abszolút elviselhető kategóriába tartozik.

Wahoo KickR firmware update

Wahoo KickR firmware update

Ha ez megvan, akkor mehet is fel a kerékpár és akár indulhat a tekerés. A Wahoo saját – a fejegységekből ismert kezelőfelületre hajazó – appjával tudunk egy-két tesztet futni, de a puding próbája mindig az evés, amelyet a Zwift, RGT, Trainerroad szentháromságon túl a Sufferfest, Rouvy és még ki tudja hány szoftver bűvkörében tehetünk meg.

Zajhatás

És amikor először, kézzel megforgattam a hajtókart a KickR V5 életre kelt. Az állam pedig leesett. Nem a padlóra, hanem a másodikról a pincében lévő víznyelő mélyére. A V1 kapcsán az ember látott videót, ismerős által készített zajtesztet, a V3 kicsit javított zajhatásait, Eurobike-os kiállított, most már tuti csendes kivitelt, de éreztük, hogy még messze a Kánaán. Na, a V5-nél a forgatás során nem történt semmi! *

Mondom áhá persze, mert már felváltottam a nagyobb lánckerekekre, nem forog annyit a dob. Nosza üljünk fel csak egy kis komolytalan bemelegítésre. 150 watt, rendben, menjünk percenként felfelé egy tízessel és mondjuk 52×15-öt hajtsunk, hogy bizony forogjon a lendkerék. 200 watt semmi*, 250 semmi*, jól van, ne szórakozzál itt nekem 360, 450, és még mindig semmi* zavaró!

*  Ezt a semmit úgy kell elképzelni, hogy a kerékpárunk hajtása által kibocsátott hanggal megegyező, attól icipicit eltérő, magasabb frekvenciájú működési hang természetesen van, de ez egybeolvad a hajtáséval. Így igazából a mi karbantartási hajlandóságunk határozza meg a görgő által kibocsátott zajkeltés derékhadát, az általánosan a felhasználók által gyakrabban kitekert, maximum 450 wattig tartó intervallumban. Ezek természetesen a nagytányéros eredmények, kistányéron, kis áttételt választva a háziállatként tartott törpenyúl, vagy tengerimalac csámcsogása lekapcsolt ventilátor mellett nagyobb zajt kelt, mint az Alpe du Zwiftre vagy a Stelviora való mászás 300 wattal. Tessék kipróbálni, egy uborkát, répát megér.

Zajterhelés sprint közben

Tesztelőként természetesen nem mehetünk el a legnagyobb, a görgőből kicsikarható hang mellett sem. Számomra ez 52×11 áttételt jelent és itt különféle, az általam megtekerhető legmagasabb watt és pedálfordulat értékekkel való kísérletezést. A legkisebb fogaskeréken az általános 85-95 rpm tartományban lényegében a teljesítménytől függetlenül (200-500 watt) a hajtásnál még mindig egy hajszállal magasabb hangot fogunk hallani, amit én ahhoz tudnék hasonlítani, mintha a kerékpárunk lánca által keltett hangot dupláztuk volna meg. Ez a zajterhelés érdemben nem növeli a zajhatást, ahogy én észrevettem egyfajta kánonhoz hasonlít. Amennyiben hobbista sprintbe kezdünk (700-1000 w), 130-145 rpm között, úgy a duplikált hajtáshangból végre kiválik a görgő és egyfajta kopogó, zakatoló hangot hallat. Ez az egyetlen pont, ahol igazándiból a görgő a hajtás – és a ventilátor együttes – hangját túllicitálva, markánsan megjelenik hallójáratainkban.

Sprintek esetén, tehát lesz zaj, de ezek a mindent bele teljesítmények úgyis csak maximum pár tíz másodpercig tartanak, önmagukban nem határozzák meg az összképet.

Feleség-, szomszéd- és babateszt

Az összképhez – és elnézést kérek a hölgyektől – de baba, feleség és szomszéd(asszony) teszt szükséges. Ehhez ifj. Maczkó, Maczkóné és szomszédaink voltak segítségemre. A fentiekből következően sejthető, hogy szinte tökéletesen abszolválta a görgő a vizsgáztatást.

Baba esetén amennyiben nem érzékeny a zajokra, arra készülhetünk, hogy 50 centiméteres közelségig nagyon jó esélyünk van arra, hogy a csöppség a Headwind által keltett zajt és a görgő zaját is elviseli azonos helyiségben, amennyiben kerüljük a hirtelen sprinteket. Az extrém hangos tesztnél azonban már eltörhet a mécses.

KickR setup a'la Maczkó

KickR V5 setup a’la Maczkó

A feleségteszt során a feladatunk, hogy annyiszor és annyiféleképpen tekerjünk és kérdezgessük a nejünket, hogy ő önkontrollját vesztve a tudatalattijából előhozva az első eszébe ötlő háztartási eszközzel jellemezze az adott hanghatást. Nem reprezentatív felmérés, de a csendestől a hangos felé haladva, a „nem hallom csak a bicaj hangját”, a No Frost hűtőn keresztül a vizes helyiségekben található szellőztető ventilátoron át eljuthatunk a fagyasztóládáig, extra power módban működő mosogatógépig a sprinteknél. Vigyázzunk! A teszt nem ismételhető meg, a „feleség teszteszköz” másodszorra már nem hajlandó eredményeket megosztani a „nem érdekel, mert nem hangos, teljesen jó, nyugodtan megveheted” és „az inkább vitted volna le a szemetet a kukába” üzeneteken kívül.

Őrizzük meg a jószomszédi viszonyt!

A jó szomszédi viszony megőrzéséhez társasházban adott esetben szükséges a görgő által keltett hangok csillapítása, illetve sokkal inkább a görgő által okozott vibráció megfelelő mederbe terelése, tompítása. Ennek érdekében érdemes beszerezni az adott márka által kínált lényegében izzadtságfelfogó szőnyegen kívül néhány mosógép alá való gumialátétet is.

Egyrészt a lakásunkban tartózkodó többi családtag, de mégis főként a szomszédság fogja ezt megköszönni. A görgő felépítéséből adódóan nagyon kecses, jól el vannak választva az alkatrészek és a váz is megfelelő módon szétteríti a zajt. Tesztterepünk egy 80-as évek végén épült lakótelepi ház, annak minden elavult építőanyagával együtt. Ez a teszt igazából egyszerre volt sikeres és sikertelen is, mivel a szomszédaink a KickR V5 jó kialakítása miatti minimális vibrációból nem hallottak semmit.

Hangszigetelő alátámasztás

Zajcsökkentés gumialátéttel

Zajcsökkentés gumialátéttel

Már egy réteg gumialátét, ami két szabványos egységet jelent egy padlólerakásból maradt zajcsökkentő táblával tökéletesen megfelelő. Én a végletek és a maximumra törekvés embere vagyok. Amennyiben teljesen el akarunk bánni a zajokkal lefelé, illetve oldal irányban, úgy két réteg gumialátét, és további 3,5 cm régi futószőnyegre lesz szükségünk. Persze nem tudjuk, hogy ez most mit jelent. A Tacx Neo-val összehasonlítva nagyon sok jót.

A Neo felépítéséből fakadva és a felhasznált anyagok miatt (sok műanyag) remekül vezeti lefelé a rezgéseket, így körülbelül azonos teljesítményeket tekintve az erősen hajrázós TT Sim versenyek befutójánál és a sprinteknél a fent felsorolt zajcsökkentő együttes nem tudta megakadályozni azt, hogy az alsó szomszédunk ne hallja meg a Tacx görgőjét és ekkor egy hűtőgép gyorsfagyasztó módjának működéséhez hasonult. Ezzel szemben a KickR V5 csendes marad a szomszéd számára. Fontos! Amennyit hátul emelünk a görgőn, annyit kell elöl is a kerekek alatt, hogy az eredeti országúti pozíciónk meglegyen.

Oldalirányú mozgások

A sprintek – illetve a darálós meredek mászások – kapcsán jönnek képbe a talpak új “papucsai”, amelyek szintén jelentősen segíthetnek a vibráció-csökkentésben is. Nagyon nagy előny, hogy a KickR felépítése, mint a híres Nasa repülő, a Grumman X-29 szárnyai, előrenyilazott talpakkal valósult meg. Wheel-on (Elite RealTour), szíjas Direct-drive (Elite RTM) és Tacx Neo görgős tapasztalataim után azt tudom mondani, ez a legjobb megoldás.

Ha picit okosan rendezzük be a szőnyeget és megfelelően csavarjuk be a papucsokat, a fent már említett wattok kifejtése esetén (74 kg vagyok a teszt idején) az egész görgő-kerékpár konglomerátum a helyén marad. Azért is nagy szó ez, mert a KickR V5 esetében nincs szükség az első kerék alá teendő riserre, ami extra tartást biztosítana.

Rugalmasság – KickR vs Tacx Neo

Azt azért érdemes tudni, hogy a KickR V5 flexibilitása például a Tacx Neohoz képest más. Szerintem nem jobb, nem rosszabb csak más. Mivel a Tacx görgője esetén a vázban lévő rugalmas anyagok biztosítják a dőlést, így az nagyobb és azonnal, kis mozgásra is érezhető. A KickR V5 ezzel szemben nagyon stabil 500 wattos teljesítmény kifejtése mellett lehet lábbal kimozdítani nyugalmi helyzetéből. Ez alatt az erőkifejtés alatt a kormány egyidejű rángatása is kell, egyfajta Cadel Evans-t – a sajátos stílusú közönségkedvenc „postagalambot” – idéző mozgáskultúrával tudunk ide-oda „dőlni”.

Karbon vs. alu

Én mindkét cég megoldását megfelelőnek tartom és embere válogatja, kinek, melyik jön be. A legfontosabb és itt újra el kell mondani: a karbonvázakat (kivéve a csillagászati összegű, „lényegében levegőből készült” 600 gramm alattiakat) a görgőzés nem károsítja – amennyiben nincs már beléjük kódolt gyártási hiba, lásd a Luescher Teknik csatorna videóit – azokkal bátran használhatók. Saját tapasztalat, hogy a teljesen fix, robosztus és kimozdíthatatlan RTM görgőn való csűrés csavarás és egy nagyobb, 82 kilogrammos akkori testsúlyom mellett sem sikerült kárt tennem az akkori vázamban.

SIM mód, lendkerék tesztelés Sipivel és Bodrogi Lacival

Egy görgő esetében egy sarkalatos pont, hogy becsukott szemmel és picit az izzadástól és a ventilátortól elvonatkoztatva el tudja-e hitetni velünk, hogy nem is ő szabályozza a tekerésünket, hanem betett hátsó kerékkel haladunk, ha csak a lábunk által szolgáltatott visszajelzésekre hagyatkozunk. Ennek érdekében a legtöbb gyártó egy lendkerékkel szereli fel az eszközét, amelyen található a fogaskoszorú, egyedüli kivétel a Tacx Neoja, ahol a szíjmentes rendszer miatt egy „virtuális lendkereket kapunk”. A KickR V5 esetében egy 7,2 kilogrammos egység felel a minél pazarabb élményért.

KickR Race, verseny – B. Maczko (HUN) a középmezőnyt szorongatja

Versenyben – B. Maczko (HUN) a középmezőnyt szorongatja

A virtuális világokban a terep adottságait követő szabad kerékpározás, versenyzés, club ride kiválasztásakor hamar megtapasztaljuk, hogy jól eltalált az összhang a lendkerék és az ellenállás kifejtéséért felelős dob között. A tekerés elején, pihenten még mosolyogva konstatáljuk, hogy „jé, ez majdnem ugyanolyan, mint ez és ez az útszakasz, ahol tekertem”.

Nemcsak az emlékek, de az izommemória is könnyen éled. Persze ahogy fáradunk úgy szeretnénk egy kicsit kevesebb realizmust kapni, de mit van mit tenni, csak hajtani kell azt a fránya pedált. Hogy a tétet emeljem és magamat hacsak néhány pillanat erejéig is abszolút extázisba hozzam, a virtuális Tour de France negyedik szakaszának véghajrájához betettem Bodrogi Laci időfutam VB bronzérmének közvetítését az utolérhetetlen, könnyeivel küszködő Sipos János kommentálásával, mert egyszerűen tudni akartam, a lábaim emlékeztetni tudnak-e néhány szegmensezős TT szakasz hajrájára. Jelentem, igen.

A megindulások és a gázelvételkor történő luftot rúgások során, amikor a lendület tovább viszi a lendkereket is elégedetten csettintettem. A hasonlóság megfelelő. Annyit azért elárulok, hogyha egy görbén kellene ábrázolni az igazi és virtuális lendkerék (Tacx) belendítésének különbségét a valós kerék lendület szerzéséhez és vesztéséhez viszonyítva, akkor a KickR V5 esetén egy inkább négyzetes, még a Neonál logaritmikus formára hajazó görbét rajzolnánk fel. Szerintem mindkét esetben érzésre van egy kb. 2 másodperces alkalmazkodási időszak, viszont a lassulások, kihagyások utáni „újra-gyorsítás„ valósághűségét illetően a KickR V5 a „beépített vas” miatt egyértelműen az élen végez.

ERG mód és a simítóalgoritmus

ERG módról akkor beszélünk, ha jellemzően egy, az általunk szoftverben kiválasztott intervallumedzés során azt szeretnénk, hogy a tekerésen kívül semmi másra ne kelljen koncentrálnunk. Ekkor – a görgő mechanikai padlója és plafonja között – függetlenül a kiválasztott sebességfokozattól, az előírt teljesítmény tartományban tudunk tekerni, mivel a görgőnk úgy változtatja az ellenállást, hogy ott tart minket, ahol kell. Ha gyorsítanánk a pedálfordulaton a görgő csökkent picit az ellenálláson, ha lassítanánk növeli azt.

kickr ERG (2)

KickR ERG (2)

Ezzel összefüggésben a görgőgyártók sokféle doktrínát vallanak. A Tacx a virtuális lendkerékkel és a nagyszámú elektromágnesével igyekszik egy szűk tartományban tartani a kerekest, arra kényszerítve, hogy a lehető legpontosabban tekerje le az adott programot. Ezzel szemben a Wahoo – a kezdeti filozófiájától eltérően – engedékenyebb és a kinti, országúti intervallumedzéshez hasonlóan, egy nagyobb tartományban engedi szabadon lebegni a teljesítményünket. Erre azonban csak akkor fogunk rájönni, ha wattmérővel is rendelkezünk és a görgő által szolgáltatott adatokon túl a wattmérő számait is megfigyeljük.

Technokraták beáldozva és mindent az átlagfelhasználó kényelméért?

Ennek oka, az appból kikapcsolható power smoothing, vagyis a teljesítménygörbe simítása. A legtöbb felhasználó ugyanis nem a kerékpározással professzionálisan foglalkozók táborából kerül ki, ezért az adatokat sokszor félreértelmezik, egy terméket elvont, nem odaillő szempontok szerint értékelnek („Nem jó ez főnök, nézze itt 200-at mutat, amott meg 205-öt. De engem a csavaros eszű görgőmérnökök nem vernek ám át”). Ezzel arra kényszerítik a gyártókat, és főleg a Wahoo állt bele ebbe a vonalba, hogy egy kis kegyes hazugsággal hizlalja a májunkat.

KickR erg grafikon

KickR erg grafikon

Tartományok, finomságok…

A tapasztalataim alapján az amerikai gyártó, az Element (Bolt/Roam) fejegységekbe épített intervallumedzésekben található tól-ig határok között értelmezi az adott edzések egyes szegmenseit. Teszem azt 250 wattos teljesítményt írunk elő magunknak, a görgő nagyjából a 238-262 wattos tartományban hagy minket „lebegni”, de ezt nem árulja el nekünk, hanem úgy okoskodik, hogy az előírt watt körülbelül egy legalább 40-60 másodpercig tartó időtartamban feleljen meg az előírtnak. A próbáim során, ha normál és nem kekec tesztelői lábbal hajtottam a görgőt, a legalább 1 percig tartó résztávok esetén a P2M Ngeco (korábbi Tacx Neomhoz képest 1 watton belüli 1 óra, 2,5 wattom belüli fél óra) és a KickR együtt mozgott.

Míg a KickR adatsora sima, úgy a P2M „szőrösebb” a végeredmény általában 2% alatti eltérést mutat és 4 napnyi tesztelés során a konzisztencia meglepően jó volt. Az eltérés mindössze 1-2-3 watt volt minden esetben a korábbi értékekhez képest, ide-oda, értelemszerűen a P2M, mivel a hajtókar spiderébe van építve magasabb értéket mutatott, a KickR rendre alacsonyabbat. (Ne felejtsük el, hogy hajtásunk állapota, tisztasága nagyban befolyásolja a méréseket, én egy zsír új lánccal végeztem a teszteket tehát maga a különbség bizony változhat, koszos, régi hajtással jóval több lehet mint nekem.)

Egy kis finomítás még jöhet majd

A Wahoo KickR V5 gyenge pontját a sprint résztávok adják, ahol szinte lehetetlen jóhiszeműen eljárnia az embernek. Számomra a 200%-os FTP érték feletti, nálam már sprintnek számító intervallumokon nagyon nehéz belőni pontosra azt az erőkifejtést, amivel bekerülünk a megfelelő „watt-ablakba”, így a megindulások első 2-3 másodpercét követően is maradhat némi eltérés a görgő által jelentett adatokban, mégpedig lefelé. Ez egy pici rossz hír azok számára, akik Zwift, vagy RGT versenyeken szeretnének sprintgyőzelmeket aratni bekapcsolt smoothinggal, mert a jelenség SIM módban is fennáll. Az én szubjektív méréseim alapján ugyanis nem zárom ki, hogy valamekkora simítást még ekkor is alkalmaz a KickR az általa közölt adatokban, ha kikapcsoltuk azt és instant power-t szeretnénk, ha nem. Normál tartományban 200-300 watt között ez 3 watt az RGT alkalmazásban és ez nyílik felfelé a teljesítmény növelésével.

RGT – egy Zwift alternatíva

Persze, hogy ez mekkora hátrányt jelent azt mindenki méregesse ki magának tizedmásodpercben, hiszen ahány görgő valószínűleg annyi eltérés a számos és más és más ponton elhelyezett wattmérőhöz képest. Bár nem volt lehetőségem rá, de biztos vagyok benne, hogy egy hajtókar tengelyben lévő eszköz esetében a különbségek kisebbek, míg egy pedálosnál talán nagyobbak lennének 1-2-X-Y wattal. Amennyiben nem kívánjuk rábízni magunkat semmilyen algoritmusra és nem zavar minket a valós, „szőrös” grafikon, ahogy említettem fentebb, kapcsoljuk ki nyugodtan a simítást, a Wahoo appon keresztül.

KickR power smooth

KickR power smooth

Az adatok elemzése során az egyes résztávok jól felismerhetők, egyből látjuk, hogy mikor merre jártunk. Én görbéket szándékosan nem teszek be, ezeket mindenki megtekintheti DCR, vagy GP Lama vonatkozó videóiban és cikkeiben, mert az a véleményem, hogy minden ilyen mérésnél belenagyíthatunk az adatokba, kiragadhatunk 1-1 résztávot, nézhetjük ANT+-BT, vagy ANT-ANT, BT-BT kapcsolaton keresztül (az én eszközeimen ANT vs. BT viszonylatban néhány tizedmásodperces lag is érezhető a BT hátrányára) és kereshetjük a kákán is a csomót, csak nem érdemes. 60 perces erős tekeréseken nekem minimális volt az eltérés a két TSS érték között.

Verdikt

Azt hittem, már nem tudnak újat mutatni

Összesen valahol 700, talán 800 óra felett tekertem már a sok-sok év alatt különféle görgőkkel, bejártam a ranglétrát a wheel-on, a hátsó kereket befogó egységektől indulva, rossz emlékeket szereztem a szíjhajtású Elite RTM-mel és a 3 vEverestinggel valamint kitartó 12 hetes edzésprogramokkal sírba küldtem egy Tacx Neo-t is.

Az idei szezon kezdete előtt úgy éreztem görgő nekem már újat nem nyújthat, ideje nyitni a piac újdonságai a Smart Bike-ok, a wattmérővel felszerelt, elektromágneses, önvezérlő ellenállással rendelkező szobakerékpárok irányába. Meg is rendeltem egyet, amikor jött a lehetőség, hogy az APPSolute Sport segítségével kipróbáljak egy KICKR Core-t.

A legújabb modellel tekertem

Kapva kaptam az alkalmon, mert ha valaki rossz szájízzel vált el a szíjhajtású görgőktől és ostorozta őket hosszú éveken át, az én voltam. Az első meglepetés akkor ért, amikor nem a Core érkezéséről tudósítottak, hanem arról, hogy a csúcsmodell, a V5 kerül hozzám. Sebaj gondoltam, így még inkább érdekes lehet bemutatni, hol tart a technológia 2020 őszén.

Ütős szett

És akkor jött a kibontás, a próbák. Az első pillanat, amikor elengedtem, hogy csak egy füllhallgatóval tekerek, a másik fülemet pedig hegyezem a neszekre, át tudtam szellemülni egy virtuális Bodrogi Lacivá és csak pumpáltam a wattokat a meg nem csúszó szíjjal keretbe foglalt lendkerékkel, elfelejtettem becsukni az ajtót és az esti tekerésen a leszállást követően vettem észre boldog családom integetését, a feleségem nem bírta tovább a kérdezgetésemet, hogy elég halk-e a görgő, a szomszédasszony is már magát kényelmetlenül érezve mondta el ötödszörre, figyelj nem hallok semmit, kisbabám nyugodt játékát a nappaliban a görgőtől fél-egy méterre, és így tovább mind-mind nagyon nagy szó volt nekem.

A Wahoo a KickR V5-tel egy olyan csomagot rakott össze, amely egyértelműen a Tacx Neo mellé emeli görgőjét, a praktikus aspektusokban, mint hordozhatóság, esztétikum, zajfrekvencia, vibráció, lendkerék, és a saját app kidolgozottsága az én véleményem szerint túl is szárnyalja azt. A működés atombiztos, a kínzókamrámban sem volt jelvesztés egyetlen esetben sem (ez azért helyzetspecifikus), amit azért csak most írok le, mert fel sem merült a tesztelés során, mint kérdés. Az elsőkerék alátét (riser) nélküli pozíció tökéletesen másolja az utcait, a váltórendszerem nem igényelt újra indexelést, az egyszerre merev tartást biztosító váz, de a szükséges helyzetekben kis mozgást engedélyező táncoló talpak mellett a váz is biztonságban van és a váltás minősége még terhelés és „kilengés” alatt is abszolút megfelelő. Nincs szükség spindownra, fel a cipőt, bepatentolni és már lehet is robogni virtuális világokban, valós utakon videók segítségével, vagy izzadni grafikonok tengerében.

This is the beginning of a beautiful friendship…

Ha számmisztikus kontroll-freak lennék, vagy netalántán minden este Peter Sagan babérjaira törnék az aktuális sprintbefutón, Watopián vagy a Champs Elysée-n, el lehetne bizonytalanítani, de ez az írás egy egykori Tacx fan új és igaz szerelmének első bizonyítéka. Egy kerékpárőrült, egy görgőfetisiszta, egy családapa, egy felelős szomszéd új játszótársat talált. Az őszi szezonban és remélhetőleg még sok-sok éven át okosgörgőm egy KickR V5 lesz.

Szerző: Maczkó Bandi, a maczkobandi.blog.hu blog írója


A kíváncsi görgős tábor figyelmébe ajánljuk, hogy a cikkben említett Wahoo KickR V5 (2020) okosgörgő hamarosan megérkezik és tesztelhető is lesz az APPSolute Sport műhelyben!

 

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük