webshop menü
Az előkészített öntvény ház, fémtisztán. #blog #eBike #szerviz

Elszabadult egy Seeger – Bosch eBike motor csapágycsere

eBike szervizünk leterheltsége miatt az utóbbi időben el-elmaradtak az eBike motorok javításairól szóló bejegyzések. Rengeteg fotót készítettünk, így itt az ideje pótolni egy kicsit, amire jó alkalom volt a legutóbbi hosszú hétvége. A szervizben egyre több polcon pihennek szétszerelt Bosch eBike motorok, van köztük olyan ami még javítható lesz, de legtöbbjük alkatrészként fogja végezni. A következő bejegyzésekben megmutatjuk majd, hogy milyen hibákat sikerült eddig orvosolnunk, és arra is kitérünk, hogy mire figyelj használt Bosch Performance Line motor vásárlásakor! Most pedig következzen egy eBike motor csapágycsere beszámolója!

Elszabadult egy Seeger…

Nevezhetjük típushibának is az alábbi problémát, ugyanis az utóbbi hónapokban több olyan Bosch eBike motort is javítottunk, ahol a középtengelyre rögzített fogaskerék egyik biztosító Seeger-gyűrűjét részlegesen vagy teljesen ledarálták a hajtás ellenoldalán lévő fogaskerekek. Ezen motorok mindegyikében 14.000 kilométer feletti futásteljesítményt mutatott az Intuvia, és a sporttársak elmondása szerint egy fémes daráló hang hallatszódott tekerés közben. Egyikük sem érzékelt akadást, és pár pedálfordulat alatt végbement a folyamat. Érthető is ez, hiszen a motor ezen részén mind a három fogaskerék fémből készült.

Eddig nem találkoztunk még olyan motorral, ahol a hajtás oldalára kószált volna a Seeger – maradjon is így mert ott igazán nagy kárt tudna tenni a műanyag fogaskerekekben vagy akár az alaplap forrasztott alkatrészeiben is!

A meghibásodott eBike motor típusa: Bosch Active Line (BDU2) 17629 km

Ennél a motornál az „elfáradt” Seeger-gyűrű egy része bekerült a fogaskerekek közé, ahol teljesen megsemmisült, a forgácsmaradványok beletapadtak az alkatrészekre felvitt zsírba. A gyűrű másik felét a középtengely bal oldali csapágyazása felett találtam meg. A speciális méretű tengelycsapágy belső, motor oldali porvédőjét teljesen szétszedte, illetve a csapágy rögzítéséért felelős belső nagy Seeger-nek a hornyát is eldeformálta (ez úgymond maga az öntvény ház). Így aztán a cserére szoruló csapágy eltávolítása is egy kisebbfajta kihívás volt. 

A hajtókar tengelyének kiszabadítása

A motor szétszerelése és a hiba feltárása után, azzal kezdtem, hogy a nyomatékszenzort kiszerelve kiemeltem a középtengelyt, aminek a fogaskereke össze van kapcsolva a nyomatékszenzor melletti két fogaskerékkel. Ehhez a művelethez nem szükséges kiforrasztani a motor piros-fehér-zöld (Made in Hungary) vezetékeit  az alaplapból. Óvatos mozdulatokkal és körültekintéssel kihajtható annyira a főpanel, hogy a tengely kiemelhető legyen. Oda kell figyelni az alaplapon lévő alkatrészekre a kifordításkor, hiszen azok hozzáérhetnek a vázhoz és egy rossz mozdulat következtében letörhetnek a helyükről.

Tisztítsuk meg alaposan majd jöhet a csapágypréselés!

Miután sikerült a középtengelyt és a fogaskereket kiszerelni, következhetett a váz alapos tisztítása. Itt célszerű fülpiszkálókat, és féktisztítót használni, így érhető el a képeken is jól látható forgács-és zsírmentes fémtiszta felület. Ezzel párhuzamosan a fogaskereket a tartó vázból és a középtengelyről munkatársam kiszerelte és betette az alkatrészmosóba. Én a tengely tisztításával ügyködtem amíg a fogaskerekek is fémtiszták lettek. A hajtás ellenoldali csapágy kipréselését is elvégeztük időközben, az erre a célra beszerzett 10 tonnás műhelyprésünkkel. 

 

A motor futásteljesítményéből adódóan, a középtengely hajtás oldali csapágyazása is csereérettnek bizonyult. Itt picivel bonyolultabb a kiszerelési folyamat, mert ez a szintén speciális méretű csapágy motor belső felöli részén egy szabadonfutó hüvely mögött helyezkedik el. Ez a szabadonfutó tűgörgős csapágyazású (egy műanyag kosárban helyezkednek el a tűgörgők), és csak egy irányba visz át forgatónyomatékot, tehát a visszapréselésnél figyelni kell a megfelelő irányra. 

A szabadonfutó hüvelyek nagyon pontosan kapcsolnak, mert a tűgörgők egyedi rugózásának köszönhetően állandó kapcsolat biztosítható a tengely, a tűgörgők és a szorítórámpák között. A kis tömegükből és a szorító elemek ezzel kapcsolatos kis tehetetlenségi nyomatékából adódóan nagy kapcsolási sűrűségeket tesznek lehetővé. Az üresjárati súrlódási nyomatékuk is kicsi. Forrás: www.schaeffler.hu

Sajnos a védelem hiánya miatt ezt a csapágyat elég sűrűn cseréljük, de a csere után minden esetben vagy egyedi gyártású szimeringgel, vagy a Bosch által ajánlott szövetes tömítéssel látjuk el a felújított motort. A Bosch eBike motorok csapágyvédelméről egy következő bejegyzésben olvashatok majd. 

Szereljük össze!

A kis kitérő után térjünk vissza a javítási folyamathoz! A tiszta fogaskerekeket elkezdtük visszaszerelni a helyükre. Előszőr a középtengelyre, ahol az alátétek sorrendjére is figyelni kell. A törött Seeger-t cseréltük, illetve a tengelyen lévő o-ring gumitömítéseket is. Ezután a Bosch által ajánlott gyári motorzsírral újrakentük, majd összeszereltük a nyomatékszenzort is, ami magából az érzékelőből és két fogaskerékből áll (ezek amik szintén tisztítva lettek), amit egy tengely rögzít az alkatrészcsoport vázához. A középtengely „bejátszása” nem olyan egyszerű feladat, mivel a nyomatékszenzor alkatrészeivel is össze kell illeszteni. Ezt követi az alaplap visszahelyezése, majd a hajtás oldali motorburkolat visszahelyezése. 

A csapágycsere summázata

Mitől törik el a fogaskereket tartó Seeger-gyűrű?

A törést véleményünk szerint egy tervezési hiba okozza. A hajtókar tengelyére (korábban középtengely) rögzített fogaskerék jobb és bal oldalról egy-egy alátéttel és egy-egy Seeger gyűrűvel van rögzítve. A Seeger-gyűrűt általában pozíció biztosításkor szokták alkalmazni, tengely irányú (axiális) terheléskor – ami itt azért előfordul – jobb megoldás volna a tengelyen kialakított menet egy csapágyanyával a másik oldalról pedig egy tengelyváll. Tehát a Seeger-gyűrű szerintünk nem bírja a tengely irányú terhelést, megreped és jó esetben csak egy része, rossz esetben az egész a fogaskerekek áldozata lesz.

A megoldás

A tengelyen a fogaskereket rögzítő Seeger-től 2mm távolságra helyezkedik el még egy Seeger, ami már a csapágy belső gyűrűjére támaszkodik. Tehát ha a 2mm-es hézagot alátétekkel feltöltjük, akkor az axiális terhelést továbbítjuk a csapágytengely vállára, így a Seeger gyűrű valószínűleg nem adja meg magát a jövőben.

A következő részben egy olyan hibás Bosch Performance Line motort veszünk górcső alá, ami a Seeger darálás mellett Error 500 hibakódot írt, 13.692 km után.

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

2 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük