webshop menü
Shimano-SRAM SX váltócsere Giant #blog #hegyi kerékpározás #szerviz

Váltócsere: Shimano Deore-ról SRAM SX-re

Egy többször visszatérő ügyfelünk elektromos MTB bringáján (Giant Stance E+ 2 Power) hajtottuk végre az átszerelést, nem kevés előkészületet követően. A Giant e-MTB már szinte hazajár az APPSolute Sport-ba: először VOLspeed V2-es tuningot építettünk be, legutóbb az e*thirteen Vario dropperét szereltük be, amelyről bejegyzés is készült, most pedig a gyárilag szettben gurult Shimano Deore váltót cseréltük SRAM SX hajtásra, melynek köszönhetően 20%-al könnyebbé válik a tekerés (11-42 fogas hátsó sor helyett 11-50 fog áll rendelkezésre) vagy inkább a mászás, ami elektromos MTB-nél is tényező. Miért volt szükséges a váltócsere, miként készültünk elő és hogyan zajlott az átszerelés?

Miért volt esedékes a váltócsere?

Az első és talán legtermészetesebb kérdés az átszerelés miértje, hiszen a Shimano Deore 10 sebességes váltója nem mondható alapnak vagy pontatlannak. Sőt, nem kevés az olyan bringás, aki esküszik a Shimano-ra és semmi pénzért nem ülne SRAM hajtásos kétkerekűre. Mint az SRAM-ot igen kedvelő MTB-s brigások, mi megértjük az átszerelést, de a szubjektivitás mellett illik objektív választ is adni. 10 sebesség helyett 11, valamint 50 fogas hátsó tányér az eddigi 42 fog helyett, illetve 1 klikkes e-MTB váltókar külön arra kihegyezve, hogy csak egy sebesség-fokozatot léphessünk egy kattanással. Megőrizve ezzel a lánc és váltó épségét. Szóval kicsit nyersebb, kicsit keményebb a SRAM SX váltója, de ha lehet ezt mondani, elektromos MTB kerékpárokra talán jobban optimalizált a váltókarnak köszönhetően, mint a Shimano.

Előkészületek – váltó upgrade és láncwaxolás

Először is, az átszerelésnél fontos szerepet kaptak az előkészületek, ami elsősorban a composite házzal rendelkező SRAM SX váltó upgrade-je (erről részletesen beszámolunk majd ebben vagy egy következő bejegyzésben), valamint az SX lánc waxolása volt. A lánc waxolási folyamatáról, illetve annak előnyeiről egy korábbi bejegyzésünkben részletesen írtunk, itt csupán annyit tennénk hozzá, hogy az új lánc waxolása most is rendkívül körültekintően történt. Az ultrahangos gépi mosást követően többszöri alkoholos átmosás is történt, így a wax előtt minden, nem kívánatos anyag lekerült róla. Mondhatni a 90 fokos waxfürdőt és száradást követően készen állt a hajtásra.

"Shimano-SRAM

Váltócsere

A hátsó sor

A megfelelő előkészületek és alkatrészek tükrében maga az átszerelés folyamata már magától értetődő, azonban a bowdenezés és ezzel együtt a váltó finom-beállítása már szöszölősebb. Első körben kiakasztottuk a jelenlegi váltót, leszedtük a hátsó kereket, majd a kazetta következett*. Gyors váltással rá is tettük az új SRAM NX hátsó sort, természetesen a pontos méretsorrendet és hézagolókat figyelembe véve. A Shimano láncot csak ezt követően távolítottuk el, illetve a Deore váltó is ekkor köszönt el végleg a Giant váztól.

* Érdekesség a kazettával kapcsolatban

A kazettával kapcsolatban érdekesség, hogy itt fel sem merült a kompatibilitás kérdése. Köszönhető mindez az úgynevezett Freehub Body-nak, vagyis a kazetta testnek, ugyanis mindegy, hogy SRAM, Shimano vagy más gyártó terméke, mert minden 8, 9 és 10 sebességes kazettával kompatibilis (Shimano és SRAM esetében még a 11 sebességessel is). Még a 90-es évek elején fejlesztett ki a Shimano és a „Hyperglide” nevet kapta. Természetesen azért itt is ügyelni kell kivételekre, mint például ha csak 7 sebességes kazetta fogadására alkalmas a test vagy 11 sebességes és hézagolókat kell használjunk a felrakásához, stb. Kivételek mindig vannak, de a legtöbb esetben a Freehub Body kompatibilis a hátsó sorokkal. Annyira nem is távoli hasonlat, ha egy hagyományos magnókazettát nézünk, aminek a kis fogaskerekei, amelyek a szalagot tekerik felnagyítva még illeszkednének is a Freehub Body-ba.

A váltó és a váltókar

A SRAM SX váltó felszerelése hipp-hopp megtörtént, valamint az e-MTB-re fejlesztett SX váltókar is a kormányrúdon találta magát viszonylag gyorsan (mivel az SX váltókar borítása vastagabb, mint a Deore, így a fékkar-elhelyezéssel kicsit matekozni kellett, hogy kézre-essen mindkettő). A bowdenezés már kicsit több időt vett igénybe, mivel a Deore váltó bowdenje nem volt elég hosszú. Kiszedtük így a bowdent a házból és egy erős, jó minőségű Jagwire Pro váltókábelt fűztünk a helyére. Meghagytuk a kellő hosszúságot, hogy majd a legvégén faragjunk belőle, ne később derüljön ki, hogy túl sokat vágtunk le.

Ellenőrzés, hangolás

Ehhez már visszatettük a hátsó kereket az új SRAM NX kazettával és elkezdtük a bowden váltóba való befűzését. Mindennek-mindennel egyeznie kellett, amiben nagy segítség volt a SRAM váltóállítás-ellenőrző szerszáma, amely pontosan megmutatta, hogy minek és hol kell állnia. Egyelőre még lánc nélkül kattintgattunk és figyeltük a váltókanál mozgását, hogy milyen szögben áll, valamint milyen gyorsan teljesíti a kormányról adott parancsot. Azt kellett mondjuk, hogy első beállításra nem is rossz!

A váltócsere befejező lépése: a lánc felhelyezése

Az utolsó és egyben elengedhetetlen alkatrész került a helyére, az új és waxolt SRAM SX lánc. Mielőtt ez megtörtént volna, fékfolyadékkal megtisztítottuk a kesekeny-széles (narrow-wide) fogakból álló első lánctányért, hogy a waxolt lánc a lehető legtisztább fogakra kapaszkodjon. Ahogy feltettük, még a patentszem bekattintása előtt láttuk, hogy bizony egy-két szemet ki kell majd vegyünk, de tettünk egy próbát, hogy mégis mennyit. Kettő mellett döntöttünk és jónak bizonyult, mert a kivételt követően tökéletes volt a lánc feszessége minden fokozatban.

Viszontlátásra 300 km múlva

A hátsó soron, valamint az első lánctányéron megjelentek az apró waxdarabkák, de ez még jó ideig így lesz, viszont könnyen tisztítható (ha magától nem viszi le a menetszél). A váltó-beállítás itt újra kezdetét vette, mert a lánc folyamatos tekerésével láthattuk, hogy miként veszi a sebességet a hátsó sor az e-MTB váltókarral irányítva. Innen finomhangoltuk a bowden feszességét is. Mivel teljesen új szettről van szó, így némi „gondolkodásra” szüksége van a váltónak az egyes fokozatok között. Éppen ezért kértük is Ügyfelünket, hogy hozza vissza úgy 300 km megtétele után „újraállításra”. Kicsit össze kell csiszolódnia a szettnek, hogy minden a legwaxosabban menjen.

Végeredmény

Összefoglalva, kedveltük az egész folyamatot az előkészületektől kezdve az aprólékos beállításokig, illetve jó volt dolgozni a két gyártó-óriás magasabban kvalifikált termékeivel. És itt kicsit vissza is térnék a bejegyzés elejéhez, ami feltette a „miért” kérdést az átszerelésre. Mindkét váltó másban erős, de a pontosság mindkettőről elmondható. Talán a Giant e-Bike karakterisztikájához jobban passzol az SRAM szett – főleg az e-MTB-re fejlesztett SX klikkelős váltókarnak köszönhetően. A Shimano Deore finomságát pedig mostantól egy másik kerékpáros élvezheti. Kíváncsian várjuk az Ügyfél visszajelzését, meg persze az említett 300 km-t követő újraállítást is. Természetesen frissítjük a bejegyzést az új infókkal!

"Shimano-SRAM

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük