e-Bike állami támogatással
Weszely Balázs – 2020. november 16. – 0 hozzászólás
Nem újdonság, hogy az állam támogatni fogja az elektromos “Pedelec” kerékpárok vásárlását, ezzel is elősegítve a környezettudatos közlekedést, valamint elkerülve a városban exponenciálisan növekvő autós forgalmat. Olyannyira aktuális a hír, hogy az első pályázati szakasz 2020. november 23-án indul, vagyis a bejegyzésünk megjelenését követő egy héttel.
A fókusz elsősorban a kerékpáros, városi, munkába járós közlekedés támogatása, így kategóriában is erre alkalmas kerékpárokat kell keressünk. A hobbi célra felhasználható kategóriákat a kritériumok megadásával igyekeztek kizárni.
Kritériumok, számok, paraméterek? Kattints tovább.
Milyen paraméterekkel kell kerékpárt vásárolnunk, hogy támogatást kapjunk?
A támogatás összege elérheti a 150.000 Ft-ot is, azonban ez sok mindentől függhet, például:
- Pedelec, vagyis “pedal electric” hajtású kerékpárnak kell lennie, ami annyit jelent, hogy a kerékpárosnak tekernie kell, erre segít rá az elektromos rendszer 25 km/h-ig (speed pedelec esetében 45 km/h-ig történik a rásegítés, de fontos, hogy ezekre a kerékpárokra nem vonatkozik a támogatás)
- Minimum 26″ colos kerekekkel kell rendelkeznie (ez alól kivételt képeznek az összecsukható, elektromos kerékpárok, mert esetükben 16″ colos kerékméretet is elfogad majd a rendszer).
- Az akkumulátornak nem szabad ólmot tartalmaznia
- A külső gumiköpeny, vagyis a kerék szélessége nem haladhatja meg a 60mm-t, így a legtöbb e-MTB kikerül a támogatott kerékpárok közül
- A kerékpár maximális tömege: 30 kg
- Gázkart nem tartalmazhat a kerékpár
Szóval az APPSolute Sport által hőn szeretett és forgalmazott Scott e-MTB-k sajnos nem férnek bele a támogatás keretébe, de a gyártó termékei között akad egy-kettő, ami viszont igen.
Pontosan mennyi is lehet a támogatás mértéke, mikor és hogyan kapható?
- A pályázat kettéválasztja a pedálfordulat-érzékelős és nyomaték-érzékelős kerékpárokra adott támogatás mértékét. Ennek oka, hogy a pedálfordulat-mérését végző elektromos rendszerrel szerelt pedelec kerékpárok olcsóbbak, míg a bonyolultabb, nyomaték-érzékelősök drágábbak. Összegben ez úgy mutatkozik meg, hogy előbbi esetében 90.000 Ft, utóbbiban pedig 150.000 Ft lehet a maximális támogatás.
- Fontos még, hogy a támogatás mértéke a kerékpár árának maximum 50%-a lehet.
- Kritérium továbbá, hogy a választott modell ára pedálfordulat-érzékelős elektromos kerékpár esetében ne haladja meg a 400.000 Ft-ot, nyomaték-érzékelős esetében pedig a 900.000 Ft-ot.
- Vásárlás előtt még érdemes átgondolni, hogy mire és mennyit szánunk, mert a támogatás nem vonatkozik egy kiegészítőre sem, így a lámpákra, sárvédőkre, stb.
- Keret: 1 milliárd forint hívható le a pályázati keretből, mely a következő időszakok szerint adható be (fontos, hogy nem a kiírás által meghatározott időszakban benyújtott pályázatok automatikusan elutasításra kerülnek):
1. szakasz |
2020.11.23. és 2020.11.27. között |
2. szakasz |
2020.12.28. és 2021.01.01. között |
3. szakasz |
2021.01.25. és 2021.01.29. között |
4. szakasz |
2021.02.22. és 2021.02.26. között |
5. szakasz |
2021.03.29. és 2021.04.02. között |
6. szakasz |
2021.04.26. és 2021.04.30. között |
7. szakasz |
2021.05.31. és 2021.06.04. között |
8. szakasz |
2021.06.28. és 2021.07.02. között |
9. szakasz |
2021.07.26. és 2021.07.30. között |
10. szakasz |
2021.08.30. és 2021.09.03. között |
11. szakasz |
2021.09.27. és 2021.10.01. között |
12. szakasz |
2021.10.25. és 2021.10.29. között |
Pályázat benyújtásának menete
- Ajánlott első körben a hivatalos pályázatot elolvasni, mielőtt belekezdenénk, mely itt érhető el.
- A pályázat a következő oldalon keresztül nyújtható be: https://elektromobilitas.ifka.hu ügyfélkapuval a szükséges dokumentumok scannelését követően.
- Fontos, hogy a pályázat utófinanszírozású, vagyis a sikeres pályázatot követően lehet átvenni a kerékpárt, mert a támogatás összegét egyenesen a kerékpárboltnak utalja az IFKA.
- Minden részlet kiderül a pályázatból is, de az AM Bringabolt weboldalán nagyon jól összefoglalták a lényeget, illetve a fő lépéseket:
- Ki kell választani a boltot és a kerékpárt, amit szeretnénk megvásárolni (ez elég egyértelmű, viszont ezt követően jönnek a finomságok).
- Be kell adni a pályázatot elég sok dokumentum kitöltésével és scannelésével az IFKA honlapján keresztül.
- Az IFKA a sikeres pályázónak a pályázati portálon keresztül kiadja a Támogatói okiratot.
- A nyertes pályázó megvásárolja a boltban a kiszemelt kerékpárt a támogatói okirat bemutatásával. Ha nincs a választott kerékpárból, a kereskedőnek 180 napja van beszerezni azt. Amennyiben a 180 nap alatt nem sikerül a vásárlás, a pályázó elbukja a támogatást.
- És akkor jöjjön a pályázó utóélete immáron az elektromos kerékpárral, ami korántsem egyszerű és jelentés-mentes. Olyan feltételeknek kell eleget tenni, melynek mulasztása a támogatott összeg kamatostúli visszafizetését vonhatja maga után. Lássuk, melyek a legfőbbek: 3 évig nem adhatja el a kerékpárt a tulajdonos, évente fotós dokumentációt kell eljuttatnia az IFKA részére, hogy birtokában van a kerékpár. Eleget kell tenni a hivatalos szerviznek, kvázi karbantartani a kerékpárt, ami a vásárlási hely által, hivatalosan kiadott szervizdokumentum segítségével igazolható.
A hivatalos pályázat itt érhető el.*
Pozitívum:
A pályázati lehetőség és támogatás egy remek dolog, mert sok olyan leendő elektromos kerékpárost is nyeregbe ültethet, akik teljesítmény vagy erőnléti, fizikai probléma miatt nem szánták rá magukat. Elsősorban a kerékpáros-városi közlekedést hivatott támogatni, hogy az autóforgalmat csökkentsék, ami szintén jótékony hatással van a használóra és lakosságra egyaránt.
Negatívum:
Bonyolult és nehezen áttekinthető procedúra a pályázás, valamint az utólagos, “3 éves jelentés” sokak kedvét szegheti. Továbbá a kerékpárok értékének beállított 900.000 forintos plafon sajnos kizárja az igazán jó e-Bike választékot, amely a nyomatékosabb Bosch, Shimano, Brose, stb. rendszerekkel működnek. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy 900.000 forintért nem lehet jó e-Bike-ot vásárolni, csak valamivel nehezebb, mint akár 100.000 forinttal magasabb értékhatáron.
*A bejegyzés a pályázatból és annak jelen állás szerinti adataiból készült, így csupán hivatkozunk az államilag kibocsátott dokumentumra. Vásárlás esetén a bejegyzésben foglaltak nem képeznek hivatkozási alapot, csupán a pályázatban foglaltak szerint lehet eljárni.