OneWheel XR #Egyéb kategória #blog #teszt #bemutató #onewheel

ONEWHEEL+ XR első benyomások

Az eBike-ok mellett folyamatosan figyeljük azokat az elektromos közlekedési alternatívákat, amelyek mosolyt csalhatnak az arcunkra, így találtunk rá a californiai Future Motion cég zászlóshajójára, a ONEWHEEL+ XR modellre. Nagyon kíváncsiak voltunk, hogyan működik ez az egykerekű deszka, így beszereztünk egy ONEWHEEL-t. Íme az első benyomások.

Mint minden vásárlásunkat ezt is komoly kutatómunka előzte meg. Olyan eszközt kerestünk amit kompromisszumok nélkül, kizárólag a legjobb minőségű anyagokból épít meg a gyártó. Hiszünk abban, hogy hosszú távon nagyon is kifizetődő ez a fajta gondolkodás. Jó példa erre a szintén amerikai Wahoo, annak KICKR okosgörgői, amelyek baromi masszív, egyszerű, díszítőelemektől mentes edzőgépek. Ezek a görgők, tapasztalataink alapján gyakorlatilag több 10.000 kilóméter intenzív versenyzői edzésmunkát is hibamentesen bírnak. Nos a bemutató videók, fórumok, beszélgetések alapján ezt gondoljuk a Future Motion cégről, vagyis a ONEWHEEL-ről. Kifejezetten örültünk, hogy egy használt, több mint 2.000 kilométert futott darabbal kezdhetünk. Egy: erre már nem kell vigyázni! Kettő: ezzel a futásteljesítménnyel már bőven túl van a deszka a bejáratós életciklusán, így a nem megfelelő az anyaghasználat azonnal szembetűnne.

Azt állítják: Build like a tank és made in USA!

A motor

A mi deszkánk már egy 3. generációs modell, elődjei a ONEWHEEL original és a ONEWHEEL+. A CMC mart alumínium vázba egy 750 W Motor HYPERCORE brushless motor van beépítve. Az egyedileg fejlesztett motort azt teszi érdekessé, hogy a tengely jóval nagyobb mint más motoroknál,  így az gyakorlatilag kiszívja a hőt a motorból, emiatt nagyobb teljesítményt tud elérni. Apropó teljesítmény, a hűtőbordaként funkcionáló tengely több elektront tud használni anélkül, hogy túlmelegedne.

Az akkumulátor

Az XR lelke egy 324 Wh NMC battery 63 V akkumulátor pakk, amit az egyedileg fejlesztett BMS (Battery Management System) vezérel. Ez a rendszer kvázi megfigyeli az összes egyedi cellát, hogy a köztük lévő aktuális feszültségek balanszolva legyenek, így védve és biztonságossá téve az egész rendszert. A BMS panel egyébként vízálló lakk bevonattal van kezelve, ami szintén a biztonságot növeli. Egy nagyon vastag kábelen, automotiv csatlakozóval vezetik át a nagy feszültséget a motorhoz úgy, hogy párhuzamosan több pint is használnak. Beépítés előtt a FUTURE MOTION gyárban mind a BMS, mind pedig az alaplap teszteléséhez rendelkezésre áll egy QC (quality check-minőség ellenőrző) eszköz.

A footpad

A footpadek szintén CNC marással készülnek, összepréselt falapokból állnak. Az első footpad alatt található a 2 zónás nyomásérzékelő.

OneWheel XR+

OneWheel XR+

A gumi

A ONEWHEEL egyik legjellegzetesebb része a 11.5 × 6.5-6 méretű GO-KART verseny gumi, amit a VEGA olasz gyártó szállít. A gumi cseréjét az első 12 hónapban, amíg él a gyári jótállás, kizárólag a gyártó végezheti el.

A termék nagyon magas minőségi szinten, gondosan kiválogatott alkatrészekből van összeszerelve, gyakorlatilag ez az ipari standard. 2200 futott kilométer után sem kotyog a kerék, nem nyeklik a váz, tényleg elpusztíthatatlan, mint egy tank!

Első Ride

Hogyan álljak meg?

A tanulási folyamatot egy oszlop mellett kezdtem. Itt tapasztaltam meg, hogyan is működik az első footpad alá szerelt 2 zónás nyomásérzékelő. Az oszlop nagy segítséget nyújtott a motor lábfejemmel történő ki-be kapcsolásának gyakorlásához. Tehát ha a sarkamat emelem, akkor kikapcsol a motor, és ugyanez történik akkor is ha a lábközépcsont előtti rész emelkedik és a sarok lent marad. A lábfej pozíciót megtartva már könnyedén lebillenthető a deszka feneke és elegánsan le tudunk szállni róla. Ezt a Stop technikát egy futócipőben kezdtem gyakorolni és itt elég radikális emelésre volt szükség. Természetesen váltottam egy vékonyabb talpű gördeszkás cipőre, amivel sokkal jobban ráéreztem. Az oszlopölelős, előre-hátra, fél-fél méter gurulós ismerkedés kb. 5-10 percig tartott. Ezután vettem a bátorságot és elengedtem az oszlopot, gurultam előre 2-3 métert, majd az irányt hátrafelé, a “kiindulási oszlophoz” vettem. A következő lépés a páros lábbal történő leugrásnak az elsajátítása volt. Ezt azért fontos megtanulni, mert adódhat olyan helyzet, hogy az egyensúlyunkat elveszítve nem tudjuk hirtelen kikapcsolni a motort a lábfejünkkel, ilyenkor aztán nagyon jól tud jönni a leugrós technika. Ha új ONEWHEEL tulajdonos vagy, akkor érdemes egy ducktape-et, vagy védőfóliát felhelyezni a vázra, mivel a páros lábbal leugrós megállásnál általában az oldalára borul a deszka. A ONEWHEEL Pint-nál elérhető az úgynevezett Simlestop funkció. Itt elég a deszka fenekét terhelnünk, és nincs szükség a lábfejes technikára a leszálláshoz. Az első gyakorló órában nagyságrendileg 6 WheelSlip értesítést kaptam az applikációban, ami annyit jelent, hogy volt egy pár olyan megállási próbálkozás, amikor kb. egyszerre tettem le a fenekét és léptem le az első footpad-ről, és ilyenkor a motor még tovább hajt és kipörög a kerék.

Gyakoroljuk a kanyarodást

Kíváncsi voltam, egy óra alatt meddig tudok eljutni, így nekifogtam a kanyarodás gyakorlásának. A térdeimet kicsit behajlítva, felsőtestemet menetirányba csavarva, szememmel kb 1-2 méterre a deszka elé nézve (nagyon fontos, hogy nem a deszkát figyelve!) megpróbáltam az első kanyart. Elég nagy ívben, de elsőre sikerült balra kanyarodnom. Nekem a jobb lábam van elől a ONEWHEEL-en, így az óramutató járásával ellentétes kanyarodási irány a természetes, de ahány felhasználó, annyi szokás. A kanyar ívét az első lábam nyomásával kör-középpont irányba sikerült kisebbre vennem. Az első egy órás tréningen egyelőre csak ebbe az irányba vállaltam a kanyarodást. Hatalmas élmény!

Próbáljuk meg a jobb kanyart és a lejtőn lefele gurulást!

Utoljára talán gyerekkoromban voltam ennyire izgatott, a karácsonyi ajándékként kapott flip 360-as távirányítós autó beüzemelése után. Hazaértem, megvacsoráztunk, lefektettük a kisfiunkat és rohantam is le a mélygarázsba folytatni a gyakorlást. Ez kimondottan jó terep, hiszen ki van világítva, nincsenek padkák, és kiváló minőségű az aszfalt, és ami a legfontosabb 10 fok alá nem igazán megy a hőmérséklet. Rövid bemelegítés után ismét gyakorolni kezdtem a Stop-ot és a bal kanyart. Amikor túl voltam már vagy legalább 30 garázskörön, megpróbáltam egy óvatos jobb irányt is. Ment is, viszont a rádiuszt egyelőre nem tudom olyan kicsire venni mint a jobb kanyarnál. Körbe-körbe gurultam még egy ideig, majd úgy éreztem, hogy itt az idő, megpróbálok leereszkedni az egyik rámpán. Itt sem ütköztem nehézségbe, teljesen természetesen ment a le-fel gurulás. Tökéletesen dolgozik a technika az emelkedőkön és a lejtőkön is. Abból látszik legjobban, hogy mennyire alaposan megtervezett, és letesztelt termékről van szó, hogy az 1-2 órás tanuló idő végére a garázsban teljes biztonsággal köröztem úgy, hogy életemben eddig csupán 2-3 napot snowboard-oztam.

Kezd Sequoia módban!

Ahhoz, hogy megértsük a pushback működését, kezdjünk Sequoia-ban, ahol a rendszer maximum 19km/h-ás sebességet enged. Abban az esetben ha jól kitapasztaljuk a működését, a Pushback egy nagyon jó visszajelzési rendszer. Érdemes egy hosszú, egyenes, jó minőségű útszakaszt keresni, ahol 16-17km/h-ig fel tudunk gyorsítani. Ahogy ezt az értéket elérjük, a deszka orra meg fog emelkedni, azaz felfele fogja nyomni az első lábunkat. Leginkább akkor érezhető a Pushback, ha egyenes térddel megyünk. Elsőre nem leszel biztos abban, hogy ez a deszkától érkezik, de ismételd meg többször, egymás után. Amint ráérzel, elég kiszámítható lesz, főleg ilyen ideális körülmények között.  Sok gyakorlás után egy olyan “Pushback érzékelő” fejleszthető ki, ami nagy segítség lesz a kezdő mód felett, agresszívabb Mission és Delirium profilokban.

Sokat kell még gyakorolni, így ezt a bejegyzést itt most be is fejezem és megyek vissza a garázsba. Maradok Sequoia módban, tesztelem a Pushbak-et és gyakrolom a minél kisebb ívben történő fordulást.

A bejegyzés közzététele óta rendeltünk egy Pint-ot is, ennek a bemutató tesztjét itt olvashatjátok.

 

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.


Olvasnál még?

Ha tetszett ez a cikk, akkor ezek is érdekelhetnek:


Címkék

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük