webshop menü
Tökéletes harmónia a TwinLoc karral. #eBike #szerviz

Shimano Steps kontroller története

Adott a Scott E-Spark 720 Plus eBike, a Tout Terrain Singletrailer utánfutó, illetve kisfiam, és feleségem valamint jómagam, bringázáshoz beöltözve, a garázsban, ahol kiderül, hogy a Spark nem indul. Pontosabban nem lehet módot választani, tehát maga a Shimano motor bekapcsol, a rendszer betölt de nem tudom egyik rásegítési szintet sem kiválasztani, hiba kapcsolgatok a Di2 karral. Újraindítás, akkumulátor ki-be, kijelzőből Di2 kábel ki-be, egyik sem segít. A mai bringázásnak lőttek, a bio Spark-omra sajnos nem tudom feltenni a babahintót, a grammvadász dropper-em miatt nem tud Tout Terrain csatlakozót fogadni. Jó kis feladat lesz ez az ebike szervizben hiszen nem javítottunk még Shimano STEPS kapcsolót.

Az alany. Sigletrailer és az E-Spark

Az alany: Sigletrailer és az E-Spark

Előzmények

Pörgessük vissza az időt, és elevenítsük fel, hogy mi is történt tegnap?  Nagyon alaposan összesaraztuk a Spark-ot. Esőben csapattunk vele több mint 2 órát, majd a bringázás után le is mostuk az eBike-ot (persze csak a Kärcher OC 3-mal, tudod a nagynyomásút felejtsd el!). De hát ez nem okozhat hibát, az utóbbi 2 évben kapott már hideget-meleget a masina, és az első mosás sem a tegnapi volt. A szervizben azzal kezdtünk, hogy leszereltük sorban az alábbi alkatrészeket a kormányról: markolat és Twin-Loc kar, fékkar, majd a Shimano kontroller. Miután lehúztam ez utóbbit, észrevettem, hogy a kábele nagyon meg van nyomódva, gondoltam, nem is kell tovább keresni, megvan a hiba. Azért nem gondolod, hogy ekkora szerencsém volt? Hát nem! Teszt következett, gyorsan feltettem egy másik Di2 kábellel a bal oldali SW-E8000 kontrollert, és azzal sem működött. Ezzel még nincs kizárva az, hogy a kábel hibás, de az biztos, hogy bonyolódik a dolog, hiszen szét kell szedni a Di2 kart.

Kilátás a Huszonnégyökrös-hegyről.

Kilátás a Huszonnégyökrös-hegyről.

Scott Scale Rc és E-Spark bevetés után.

Scott Scale Rc és E-Spark bevetés után.

Javítható a Shimano SW-E8000 ebike kontroller?

Az alkatrész SW-M8050 néven is fut, csak ott XT logózás van rajta, és Di2 XT első vagy hátsó váltót vezérel. Jól ki van találva a Shimano Di2 rendszer, hiszen akár a váltókarral is helyettesíthető az eBike fokozatválasztó kontrollerje, az ilyen kompatibilitási megoldások miatt szerethető igazán a Di2-STEPS ökoszisztéma. El is kezdtem szétszerelni a kontrollert, amiről kiderült, hogy egy mechanikus kapcsolóra van felrögzítve egy mágnes ami egy érzékelő előtt fut el. A szenzor egy mini alaplappal együtt bele van öntve gyantával a váltókarba, tehát jó eséllyel javíthatatlan, de azért egy kísérletnek jó lesz. Nagyságrendileg 15 perc alatt sikerült nyommentesen megindítani a kiöntött alkatrészegység egyik oldalát, majd szép lassan emelve elkezdett elválni a másik oldala is, de sajnos a legutolsó pillanatban hirtelen kipattant az egész. Utólag kiderült, hogy ez nem is akkora probléma, mivel pont egy forrasztás tört el, ami javítható lenne, ha hozzá lehetne férni. Sajnos a gyanta annyira rákötött a vezérlőpanelre, hogy nem tudtuk volna sérülésmentesen lekapargatni. Mivel gyárt már jóval esztétikusabb kontrollert a Shimano a STEPS eBike rendszerekhez, így elkezdtünk keresgélni, és hamar ki is választottunk egy E7000-es vezérlőt. Ez mind méretben, mind ergonómiában, jobban passzol a bringához, és az ára is kedvezőbb mint az eredeti SW-E8000-nek.

Megérkezett az új kar. Esztétikus lett!

Sajnos a magyarországi Shimano disztribútornál nem volt raktáron az SW-E7000 típusú kar 400mm-es kábelhosszal, így külföldi partnertől szereztük be a vezérlőt. Két hét várakozás után futott be az alkatrészt. A Shimano-nál is érezhető a vírus miatt kialakult kapacitási nehézség a gyártásban. Shimano-hoz hűen az alkatrész mellé a dobozban nagyságrendileg ugyanakkora térfogatú használati útmutatót kapunk mint maga a kontroller, illetve a papírtenger mellett megbújik a három darab kormányra húzható gumigyűrű, aminek a segítéségével kulturáltan vezethető át a kijelzőbe a Di2 kábel. Egyébként a Shimano rendszerrel szerelt Scott eBike-ok egy speciális belső kábelezésre alkalmas Syncros kormánnyal érkeznek (a kormány ki van fúrva, így átvezethető rajta a Di2 kábel). Ezt a rejtett kábelezést itt nem használtuk.

Ha már felkerült az új kontroller, akkor a kesze-kusza kábelezést is rendbe tettük, így kialakult egy számunkra sokkal esztétikusabb összkép. A dropper bowdenházát nem spiráloztuk, mivel ez egy tesztbringa és könnyen állíthatónak kell maradnia.

 

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük