Scott Genius eRide 910_lifestyle #blog #eBike

2020 Scott Genius eRide 910 bemutató

Ha három pontban akarnánk leírni, hogy mit nyújt a Scott Genius eRide 910, akkor:

  1. Bosch Performance CX motor
  2. nagyobb akkumulátor kapacitás
  3. minőségi fejlesztések

A 2020-as modellévtől a Scott a Bosch platform köré építi az eBike-okat. Jelenleg fully eMTB-ből, a Spark, Genius, és Strike közül választhatunk, ahol két utóbbi meghajtásért az MY2020-as, 4. generációs Bosch Performance Line CX motor felel.  A Spark eRide maradt a “régi”, itt nem változtattak a váz kialakításán, a jól bevált E8000-es Shimano-val kínálják a bringát. Mi sem bizonyítja jobban, hogy a gyártók hatalmas hangsúlyt fektetnek az eBike modellpalettára, mint az, hogy a tavaly debütáló Strike eRide a 2019-es modellévben még a 3. generációs Performance Line CX motorral futott, idénre a Scott teljesen újratervezte a vázat, hogy megkaphassa az új motort a Strike is. Ha megnézzük a Scott kínálatában a kedvenc bringáinkat, akkor azt látjuk, hogy a gyártó egy-egy vázat minimum 4-5 évre tervez. Íme néhány példa:

  • Scale 2017- napjainkig
  • Spark 2017- napjainkig
  • Addict 2014-napjainkig (korábbi Solace a jelenleg futó Addict)
  • Addict RC 2017-napjainkig
  • Addict Gravel/CX – 2016 napjainkig

Ezeknél a modelleknél információink szerint nem várható frissítés a következő évben sem.

Specifikáció

Ahogy az a bevezetőből is kiderült dübörög az eBike piac, így a Scott sem tétlenkedett és a Genius eRide elektromos fully MTB-ket a 2020-as szezonra teljesen újragondolta. Belecsapott a közepébe, mert az eBike lelkével, vagyis az elektromos rendszerrel kezdte, így a Shimano E8000-et Bosch-ra cserélte.

Scott Genius eRide 910 és a Tout Terrain Singletrailer

Scott Genius eRide 910 és a Tout Terrain Singletrailer

Motor, akkumulátor és kijelző

A Genius eRide kapott egy nyomatékos (75 Nm), elsősorban elektromos MTB-okra fejlesztett Bosch Performance CX motort, 625WH-ás integrált akkumulátort (a kapacitás egy külső, az alsó vázcsőre szerelhető 500Wh-ás akkumulátorral együtt 1125Wh-ig bővíthető), valamint egy Purion kijelzőt, amely a legfontosabb adatokat jeleníti meg. MTB felhasználásra szerintünk az egyik legtökéletesebb kijelző ez, hiszen ha sérül, akkor a cseréje vagy javítása sokkal költséghatékonyabb mint egy KIOX, Intuvia, vagy Smartphone HUB-nak. Ez utóbbit tesztelésre fel fogjuk szerelni (ha megérkezik végre a Bosch-tól) a saját Genius bringánkra, és pár hónapon belül be fogunk számolni a tapasztalatainkról.  Az akkumulátor bővítésre egy következő bejegyzésben mutatjuk majd be. A szükséges alkatrészek műhelyünkben elérhetőek már! 🙂

Bosch gen4 2020

Bosch gen4 2020

Futómű és fékek

Az elektromos rendszeren kívül azonban más tényezőket is fontos kiemelni, mint például a 150mm-t mozgó Fox 36 Rhythm első villát, a Fox Nude T EVOL hátsó tagot (közös fejlesztés a Fox-szal, dedikáltan a Scott fully modellpalettájára, fordított bekötéssel), melyek a Scott által fejlesztett TwinLoc rendszerrel 3 módban menet közben állíthatók. Az alapcsomag része a Syncros rejtett rögzítési pontokkal készült sárvédője, amit az első villához terveztek és a becsúszó szárakat összekötő vállra fogatható fel.

Különösen örültünk, hogy a Scott, fékek terén is előre lépett és felkerültek szériában ezekre a több mint 23 kilogrammos kerékpárokra a Shimano 4 dugattyús fékszettjei. Ezek ugyan szérián kívüli darabok (Shimano BR-MT520 féktestek, Shimano BL-MT501 fékkarok), azonban a 203mm-es rotorokkal kimagasló fékerővel rendelkeznek, össze sem lehet hasonlítási a 2018-as Scott E-Spark 720 bringánkon lévő 2 dugattyús fékekkel (ezt is hamarosan cserélni fogjuk egy 4 dugattyús darabra).

Shimano BR-MT520

Shimano BR-MT520

Váltás és hajtás

Folytathatjuk a felsorolást a 12 sebességes SRAM GX Eagle hátsó váltóval, az eBike specifikus Sram NX váltókarral, amivel csak egyesével tudjuk kapcsolgatni a fokozatokat. Ez tapasztalataink szerint nagyon hasznos fejlesztés (már ha fejlesztésnek szabad nevezni egy olyan funkciót amivel visszautazunk az időben 20 évet), hiszen a kerékpáros egyszerre nem tud 3-4 fokozatot a nagyobb lánckerekek felé váltani, amivel a láncszakadás minimálisra csökkenthető. Az X1 1000 karok is a Sram házából érkeznek, 165mm hosszúságban, 34 fogas első lánckerékkel. Míg az egytányéros rendszereknél a narrow-wide fogkiosztás a lánc stabil futását biztosítja, a váz fényezésének megőrzése érdekében a Scott saját fejlesztésű láncvezetővel szereli a kerékpárjait. Ez egy nagyon jól átgondolt termék, minden kerékpárunkon használjuk és ha gyárilag nem szállítja a Scott (pl.: Scale egyes verziói), akkor kicsomagolás után az első mozdulatunk a láncterelő felszerelése. A Scott mérnökei a hátsó alsó láncvillák védelmére is gondoltak, ezzel csöndesebbé téve a bringát.

Nyeregcső

A FOX Transfer Dropper a mi M-es Genius eRide 910- es gépünkben 125mm-t tud ejteni. Az L és XL-es modelleknél már 150mm mozgásterünk van. Nekem tökéletesen elegendő a 125mm, ami igény esetén, a preferált ülésmagasság, belső lábhossz ismeretében, némi kalkuláció elvégzése után, természetesen cserélhető nagyobb drop-pal rendelkezőre is.

Kontaktpontok

A Syncros Hixon 1.5 kormányon Syncros Pro lock-on markolatok találhatóak. Nagyon szeretjük ezt a típust, többször kérik Ügyfeleink még a nem Scott gépekre is. Nem túl vastag, jól tapad, azonban használatához mindenképpen javasoljuk a kesztyűt, ha izzadós a markunk. A titánium pálcás Syncros Tofino 1.5-ös nyereg nekem kényelmetlen, ezt a Tofino Wide Cut Out modellre cseréltem, de őszintén szólva vissza-vissza szerelgetem a Specialized Power 143mm-es ülésemet…

Kerékszett és gumik

A kerékszettet a Scott brandhez tartozó Syncros szállítja. Elől a zárt ipari csapágyas Formula CL811 (15x110mm), hátul pedig egy Formula ECT148S (Boost 148x12mm) agyak vannak a 30mm széles Syncros X-30S felnikbe fűzve. A hátsó agy Shimano szabadonfutóval érkezik, így nem 10-50-es Eagle sor, hanem a SRAM PG1230 11-50 kiosztás van felhelyezve. Természetesen mind a két kerék gyárilag elő van készítve Tubeless rendszer telepítéséhez. A Syncros felniszalagot nagyon szeretjük, több olyan bringánk is van amin 4 év alatt egyszer sem kellett még cserélni. Például a szegmensben egyik legjobb, DT szalaghoz képest nem veszünk észre minőségbeli különbséget, valószínűleg mindkét cég azonos beszállítóval működik együtt. Scotty Laughland ajánlása alapján elől 2,6″ széles Schwalbe MagicMary, hátul pedig Schwalbe Hans Danf gumikat választott a Scott.

Schwalbe elől - hátul! Erősített oldalfallal.

Schwalbe elől – hátul! Erősített oldalfallal.

Tapasztalatok, élesben

Bosch elektromos rendszer – a mindent átható erő

A Genius eRide 910 viselkedése talán ahhoz hasonlítható, mikor egy ismerős bringára ülsz, de valami mégis más rajta (pozitív értelemben). Nem késztet zúzásra, ha olyan kedved van, higgadtan és nyugodtan tudsz siklani a terepen. Az ülés-pozíció rendkívül kényelmes, a felfüggesztést állító TwinLoc rendszer karjai pedig könnyen elérhetők anélkül, hogy levennénk a szemünket az érkező kanyarról. A Bosch Performance CX motor rásegítése tökéletes összhangban van a kerékpár irányíthatóságával, az 5-ből főleg az eMTB üzemmódban. ÉS, ha már szóba került az elektromos rendszer, a Purion kijelzőjén egy átlagos esti hintózás után – azaz Tout Terrain Single Trailer + 10kg-os Déneske, 20km-es karika 650m szintemelkedéssel – eMTB módban általában 5-ből 4 sávot jelez az akkumulátor visszajelző. Az E-Spark 500Wh akkumulátora egy ilyen kör után 2 egységet jelez vissza. Ez egy hatalmas előrelépés számomra, hiszen nem kell minden tekerés után tölteni az akkut, maradt még bőven kraft erős igénybevételt követően is. Tapasztalatom szerint a Bosch motorjai takarékosabbak mint a Shimano STEPS rendszerei. Egyébként a Bosch motorból gyárilag ki van vezetve egy kábel mind az alsó vázcsőbe mind a hátsó-alsó láncvillába, így lámpa vásárlása esetén nem kell megvásárolnunk külön a Bosch lámpakábelt.

TwinLoc rendszer

A TwinLoc rendszer egy hagyományos fullynál rendkívül támogatóan hat a teljesítményre, főleg, ha a módváltást jókor és időben tesszük. Elektromost fully MTB esetében nem akkora segítség ez, főleg ha ilyen erős motorral van szerelve, mint a Genius eRide 910. Ezt leszámítva a felfüggesztésnek, illetve beállításnak számos előnye van: vegyük például a csökkentett rugóutat, azaz a Traction módot. Ezt leginkább technikásabb köves mászásokkor szoktam használni. Ilyenkor 150mm-ről, 100mm-re csökken a rugóút, így kevésbé himbálózik a gép, de a talaj egyenetlenségeket fel tudja venni, és az akadályokat is kimozogja. Full Lock Out módot csak aszfaltos mászások alkalmával szoktam használni, véleményem szerint terepen egy ekkora tömegű kerékpárnál, nem ajánlott az elől hátul zárt állapot.

Scott TwinLoc

Scott TwinLoc

Keverhető kerékméret

A Scott mérnökei már 2017-ben látták, hogy igény lesz a trail, enduro és DH szakágakban a kevert kerékméretre, így anno a Scott Fully Platform fejlesztésekor úgy tervezték meg ezeket a vázakat, hogy 27,5″ és 29″ kerekekkel is kompatibilisek legyenek. A hátsó felfüggesztésben a tag csatlakozási pontjában elrejtettek egy flip-chip névre keresztelt forgatható hézagolót, amely egy csavarral képes a geometriát 27,52″-os kerékmérethez optimalizálni. Hátul a kisebb keréknek köszönhetően kisebb íven tudunk kanyarodni, míg elől a 29″ nagyobb felületen tapad.

Nini egy szerszám a hátsó tengelyen?

Nini, egy szerszám a hátsó tengelyen?

A Genius eRide 910 geometriája

Már első ránézésre olyan érzésünk van, mintha a 2019-es modell átesett volna egy fogyókúrán és mindene vékonyabb, kompaktabb lenne 2020-ra. Hiába, szezonra mindig kicsit karcsúsítani kell. A legnagyobb változás talán a hátsó láncvillánál figyelhető meg, amely 6mm-el lett hosszabb, így a korábbi 459mm helyett 465mm-re nőtt. Méret-választékban nem változott 2019-hez képest, ugyanúgy S-M-L és XL méretben érhető el, de nézzük a számokat:

MéretSMLXL
Nyeregvázcső410 mm440 mm490 mm540 mm
Felső cső585 mm605 mm635 mm665 mm
Fejcső120 mm125 mm135 mm145 mm
Fejcső-szög64.8°64.865°65°
Nyereg-szög75.4°75.4°74.8°74.8°
Láncvilla465 mm465 mm465 mm465 mm
Középcsapágy magassága347 mm347 mm347 mm347 mm
Keréktáv1215 mm1236 mm1258 mm1290 mm
Felső vázcső-fejcső közti távolság421 mm440 mm460 mm488 mm
Hajtókar-felső vázcső közti magassága627 mm631 mm641 mm650 mm

Egy titkos műszaki megoldás

A Scott a Genius eRide-ot bemutató videóiban is kiemelte, hogy sokat dolgoztak egy olyan integrált kormánycsapágyon, amely nem csak 60 fokban engedi elfordítani a kormányt, ezzel védve a vázat és a villát egy esetleges ütközéstől. A kormánycsapágy Syncros Forkstop 2.0 névre hallgat. Hamarosan szétszedjük és megvizsgáljuk, hogy hogyan is működik ez a zseniális fejlesztés.

Időközben bringáztunk Wexl parkban is!

Teszteltem a bringát a Wexl bringaparkban is pár napot, családdal és egyedül is. Nagyon jó élményekkel gazdagodtam ezalatt a rövid pihenés alatt! Ime pár fotó!

A wexl csapat.

A wexl csapat.

Mi az összbenyomásunk?

A Scott Genius eRide 910 tapasztalatunk alapján mindenben jobb, mint a E-Spark bringánk. Rendkívüli kellemes társaság egy hosszabb túra során, főleg ha bővítjük az akkumulátorkapacitást 625Wh-ról 1125Wh-ra. Kényelmes, jól kezelhető (erősen benne van a kezelhetőségben a Sycnros Hixon 780mm-es kormánya). Ha nem akarod ezerrel csapatni a trail-en, minden kavicsot megérezve a felfüggesztésen, biztosra mennél a geometriát és elektromos rendszert illetően, akkor ez a Te bringád! Ha karbon verziót keresel akkor a Genius eRide 910 nagytestvére, az eRIDE 900 Tuned is hasonló megoldásokkal lett fejlesztve, annyi különbséggel, hogy mindenből egy lépcsőfokkal jobbat kapott.

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük