KS Lev dropper javítás
Szebi – 2020. december 11. – 0 hozzászólás
A dropper nyeregcsöveknek egyelőre két hátrányát fedeztem fel a számtalan előnye mellett. Egyik, hogy nehezebbek mint fix társaik, másik pedig, hogy karbantartást igényelnek. Lassan itt az ideje, hogy a dropper nyeregcsöveimet is leadjam szervizünkbe, de tudod a suszternek mindig lyukas a cipője… Azért hamarosan a sajátjainkra is rászánjuk az időt, addig meg ebben a bejegyzésben részletesen leírjuk, hogyan javítottunk meg egy KS LEV dropper-t.
Lötyögni kezdett a KS?
A nyeregcső azzal a hibával érkezett hozzánk, hogy lötyög és nem tartja meg a kiválasztott magasságot. A lötyögés itt nem oldal irányú, hanem axiális volt, a dropper becsuszó szára mozgott legalább 2-3 cm-t a külső héjában, amit nevezzünk lábnak. A kiépítése nagyon egyszerű a nyeregcsőnek, hiszen ez a darab küldő bowdenezéssel szerelt, így az irányító kart kormányról való leszerelése után, lecsíptem a vezetékkötegelőket a vázra ragasztott bowdentartó fülekről, szóval pár perc alatt a szervizasztalon termett a KS dropper postás.
A KS dropper működése
A nyeregcső mozgása a gázrugókhoz hasonló elven alapul, csak itt a kamrák nem nitrogénnel vannak feltöltve. A dugattyúrúdhoz rögzített szelepes dugattyú két belső kamrára osztja az esetünkben 5 WT olajjal töltött hengert. A kamrák között a kioldócsappal tudjuk áramoltatni az olajat. A kormányom lenyomjuk a gombot, ami meghúzza a bowdent. A bowden a KS LEV esetében egy csigarendszeren futó kevlár zsinort mozgat ami a kioldócsap tetején található szelepet nyitást és zárást végző mechanikára van csatlakoztatva. Kitolt állapotban amint lenyomjuk a gombot a csigarendszer végén található mechanika nyitja a szelepet és az olaj a henger felső kamrájából az alsóba áramlik. Ekkor engedi el a kerékpáros a gombot, a zsilip zár és nem engedi vissza az olajat. A következő nyománál, amikor kikönnyítünk a nyeregből és engedjük, hogy az visszaálljon a preferált ülésmagasságra, akkor az olaj elkezd átáramlani a felső kamrába és ezzel a szelepes dugattyúra szerelt rudat nyomja kifelé.
Sajnos vannak olyan típusok, mint például a Rock Shox Reverb, amelyek könnyen levegősek lesznek és ilyenkor puha szivacsos érzésünk van a felső egy-két centiméteren. Erre majd visszatérünk egy következő bejegyzésben, amint a gyakorlásra vett hibás Reverb dropper nyeregcsöveinket fel tudtam dolgozni.
Kapjuk szét a nyeregcsövet
A dropper szétszedését az alsó kupak lecsavarásával kezdjük. Ehhez érdemes egy szíjas fogót használni, amivel nem sértjük meg az eloxálást. Mi erre a célra az Unior 1705/2DP szerszámot használjuk, egy kis fejlesztéssel, ami a képeken jól látható. Amint megvagyunk a zárókupak lecsavarásával, ki tudjuk akasztani a kioldócsapra szerelt mechanikából a henger stiftre rögzített kevlár zsinórt. Ezt érdemes egy szigetelő szalaggal a láb oldalára rögzíteni, hogy ne akadjon bele kihúzás közben a „teleszkópba”.
Ezt követi a szelepet mozgató mechanikának a lecsavarása a dugattyúrúdról. Ez a menet minimálisan rögzítve is van, így vagy befogjuk a rudat a satuhoz, külön dropperek javítására készített műanyag pofák közé, vagy egy gumikesztyűben megpróbáljuk ellen tartani a dugattyúrudat, hogy lecsavarható legyen a mechanika. Ha ez sikerült, óvatosan kihúzható a teleszkóp a lábból.
A kiszerelt teleszkópot megvizsgáltuk, nem volt levegős, így nem bontottuk meg a rendszert. Majdnem elfeljtettem: a menetes szimeringet is is le kell csavarni, hogy kihúzható legyen a teleszkóp. Ezzel legyünk óvatosak, mert lecsavarás után a teleszkóp vezetéséhez és az oldalirányú elfordulás gátlásához használt 3 darab réz stift könnyen az asztal alá kerülhet ha tól nagy vehemenciával rántjuk szét a droppert.
Tisztítás és újrakenés
A teleszkópon kívül minden mást apró darabajira szedtünk, majd tisztítottunk. Rengeteg sár volt már a nyeregcsőben ami használatából kifolyólag teljesen normális.
Tipp: Esős, saras körülmények között csak indokolt esetben használd a droppert, mivel ilyenkor kerül be a szennyeződés nagy része a rendszerbe. A becsúszó szárat érdemes minden kerékpározás után áttörölni. A nyeregtáskák a becsúszó szár bevonatát meg tudják koptatni, amin ilyenkor jobban megtapadnak a szennyeződések és könnyebben be is jutnak a rendszerbe.
A tisztítás után Sram Butter Greas kenőanyaggal újrakentük a komponenseket, majd összeraktuk a nyeregcsövet. Mint kiderült a hibát valószínűleg az alsó zárókupak kilazulása okozhatta.
A következő bejegyzésben szó lesz majd a Reverb nyeregcsövek szervizéről, és egy Rock Shox SID-en is elvégezzük az 50 órás szervizt, valamint tuningolni is fogjuk általunk 3D nyomtatott Bottomless Token-ekkel.