Cube High-End eBike. #szerviz #eBike

Pontatlan a váltó! Menthető?

Viszonylag gyakori jelenség, főleg MTB bringáknál, hogy egy ütés hatására a váltófül elgörbül. Szerencsére a hiba megfelelő gyakorlattal és célszerszámmal javítható.

Bringa és az ő váltója

Az alany egy high-end Cube karbon eBike, pontosabban a 2020-as STEREO HYBRID 140 HPC ACTIONTEAM 625 29. Az 1×12-es rendszerrel, Bosch Gen4 Performance Line CX motorral, szerelt bringának a hátsó Shimano Deore XT M8100-as hátsó váltója sajnálatos módon egy autóval találkozott, ami azt eredményezte, hogy erősen elgörbült a hátsó váltófül. A váz, váltó és váltótartó fül hármasból utóbbi a leggyengébb láncszem. A váltótartó fül alumíniumból készül, ami ütés hatására deformálódik. Jól is van ez így, hiszen ahogy a bevezetőben írtam, az alakja visszaállítható az eredetire, rosszabb esetben pedig a gyártótól utánrendelhető az alkatrész. Csere esetén a ráfordítandó összeg elenyésző, ha egy új váltó árával hasonlítjuk össze. Az alkatrész cseréje akkor javasolt ha már többször is egyengetve volt, vagy az alumínium nem csak megnyúlt, hanem meg is repedt. Eddigi működésünk során csak pár alkalommal találkoztunk olyan kerékpárral, ahol a fül is eltörött, ezek java részénél a váltót is cserélni kellett.

Shimano XT 1x12

Shimano XT 1×12

Méregetés után következik az állítás

Az elgörbült váltófül helyreállítását, a váltó leszerelésével kezdjük. A váltót érdemes tehermentesíteni, így erőltetés nélkül kicsavarható a tartócsavar. Ezt követően a váltó helyére becsavarjuk az Unior Hanger Genie célszerszámunkat és átlóban több helyen is megmérjük a felni és a Hanger Genie segítségével, hogy mennyire hajolt el a váltófül. Ezután jöhet a helyrehúzás, majd ismételt mérések, és finomállítás. Ha a mérőeszköz minden pontban ugyanolyan távolságra van a felnitől, akkor precízen elvégeztük a munkát és jöhet a váltó beállítása.

Érdemes megjegyezni, hogy a szóban forgó bringánál (mint ahogy a legtöbb e-MTB-nél) a Shimano Deore XT rendszer nem a legjobb választás. Elektromos rásegítésnél kevésbé érezzük a váltást, így hajlamosak vagyunk jobban megnyomni a kart, ami akár 5 sebességet is fel vagy leválthat. Figyelni kell, mert ez sem a váltónak, sem a láncnak, stb. nem tesz jót, akár a lánc is elszakadhat. Erre fejlesztett ki a SRAM az e-MTB váltót, ami úgynevezett ” 1 click”-es, vagyis egy pöccintés=egy sebesség váltás, így nem enged egyszerre több lánckereket átugrani. Érdekes, hogy az AXS EAGLE váltó is figyelmeztet az applikációban, hogy ha eBike-on használod, a mikrokapcsolót “1 click” -re konfiguráld!

Váltóállítás, B-Gap újra és újra

A váltó beállítását ilyenkor nulláról kezdjük. A legkevesebb fogszámú lánckerékre hajtjuk a láncot és a váltót is. Ez lesz a nulla pont. A váltókar feszítőcsavarján pár kört tekerünk, hogy ezzel majd finomhangolható legyen mindkét irányba a váltó. Itt rögzítjük az alsó limit (low limit) állását. Érdekes, hogy a Sram váltóknál az alsó limitet a váltótesten lévő belső csavarral, míg a felső limitet a külső csavarral rögzíthetjük, pont fordítva mint ahogy számomra logikus volna. Ezután a felső limitet is rögzítjük, ami az egyik legfontosabb pontja az állítási folyamatnak, hiszen ha a hátsó sor és a küllők közé beváltunk, akkor főleg eBike esetén könnyen leszakíthatjuk a váltót. A finomhangolási folyamatot a váltókaron lévő feszítő/lazító csavarral fejezzük be. Ha minden fokozatban kattogás, cicergés mentesen fut a hajtáslánc, akkor jó munkát végeztünk mind a finomhangolás során, mind a váltófül helyrehúzásnál.

Sokat olvasgatok a váltóállítás témakörében, mert szeretném, hogy az APPSolute-ban beállított váltók mindegyike svájci óra pontossággal működjön, ez az igényem a saját bringáimnál is fent áll, vagyis “a suszter cipője itt nem lyukas”. A Spark RC bringámon lévő XO1 Eagle váltómmal rengeteget kísérleteztem, amíg tökéletes lett. Több olyan edzésem is volt, amikor a hazaúton azon gondolkodtam, hogy fejlesztem a rendszeremet egy AXS XX1 Eagle szettet, mivel a váltás minősége minősíthetetlen volt. De kitartóan folytattam az állítgatást, kísérletezést (többen írták, hogy a TYPE 3-as GX váltó precízebb az XO1-nél). Kezdtem unni, hogy minden állítás után tesztkör, aztán ismét állvány, állítás és tesztkarika, újra és újra. Végül az egyik fórumban olvastam a következő Pro tippet:

Tegyél egy tépőzáras pántot vagy egy hajgumit a fékkarra és finoman húzd meg a fékkart, majd rögzítsd. Így terhelés alatt tesztelheted a váltás minőségét, állítás után.

Nálam végül a B-Gap távolságának radikális csökkentése oldotta meg a pontatlanságot. Hiába a SAG alatt történő állítás, az 1. vagy a 2. generációs B-Gap távolságmérővel, egyik sem adta ki pontosan azt a távolságot, aminél még a felső vezető görgő és a fogaskoszorú érintkezése nélkül is kivitelezhető a felváltás, úgy hogy a kis lánckerék irányába történő váltáskor ne legyen késés.

A low-end EAGLE tényleg automatikusan vált?

Sajnos egyre többen foglalkoznak azzal a problémával, hogy az SX és NX Eagle váltók hajlamosak automatikus váltásra, a legváratlanabb pillanatban. Mivel gyakorlati tapasztalat nélkül nem lehetek hiteles, így elkezdtem használni az egyik céges Scott eBike-on, egy SX rendszert. Sajnos én is találkoztam a hibával, ami abból adódik, hogy a váltótest a rögzítő tengelyen minimálisan lötyög. A hiba javítására két lehetőségünk van. Az egyik, hogy kiszereljük a vezetőtengelyt és egy hullámos alátéttel, vagy egy kemény műanyag alátéttel hézagoljuk a tengely házát, majd visszapattintjuk a zárógyűrűt, ami igazi türelempróba! A másik lehetőség, hogy megvásároljuk a magasabb kategóriás EAGLE váltók rögzítő szettjét (11.7518.076.010) a SRAM-tól. NX váltónál szerintem megéri az upgrade, azonban a SX-nél érdemes az alátétes megoldást választani. Mivel szívesen kísérletezgetek, illetve rendelkezésre is áll egy SX EAGLE, így az első verziónál maradtam és belecsiszoltam egy műanyag alátétet. A váltót azóta egyik kedves Ügyfelünk teszteli tovább, aki szintén az alábbi problémával keresett meg minket. A lentebbi videóban a sporttárs a fent emlitett rugós alátéttel oldotta meg a problémát, azonban ezt az alkatrészt itthon nem találtam meg sehol. Ha valahol rábukkansz az alkatrészre, oszd meg kérlek! 🙂

A végére néhány szó a nyeregtáskáról

Itt a blogban már többször is felhívtam a figyelmet, hogy ne használjatok dropper-nél klasszikus nyeregtáskát! Sajnos ezeknek a rögzítése a legtöbb esetben két pontban a nyeregpálcánál történik, míg egy pontban a nyeregcsőnél. Ennek okán a dropper-nek a becsúszó szárán lévő speciális bevonatot sajnos már pár használat után felsértik (ennél a Cube-nál a Fox Transfer Factory Kashima egy extra siklást biztosító, úgynevezett Kashima bevonattal van ellátva ).

Itt a tépőzár és a becsúszószár közé sár került, apró kavicsdarabokkal, amik nagyon csúnyán megsértették a bevonatot, így a szennyeződések is jobban megtapadnak a becsúszón és könnyebben bejutnak az alsó szárba. Ennek a témakörnek is alaposan utánajártunk, így találtunk rá az ACEPAC dropper kompatibilis nyeregtáskájára, amit szívesen ajánlunk!

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük