Villaszerviz: Rock Shox REBA RL (2016)
Szebi – 2021. február 27. – 0 hozzászólás
Jó ideje tervezzük már, hogy belevágunk az első teleszkópok szervizelésébe, de idő hiányában eddig csak hébe-hóba, baráti körünknek vállaltunk el ilyen munkákat. A váltó beállítási tudásomat sikerült alaposan kigyúrnom, rengeteg kísérletezés és tesztelés után, szóval következhet a következő igazi kihívás, ami nem más mint a villák belső felépítésének megismerése és ezen alkatrészek karbantartása, tuningolása. Az időhiányra visszatérve, pedig azt tartom szem előtt, hogy arra van időm, amire időt szakítok magának, és arra szakítok időt, ami érdekel!
Törzsügyfelünknek a montizás mellett egyik kedvenc időtöltése a motocross, valamint műszaki ember lévén tisztában van azzal hogyan épül fel egy első teleszkóp. Ismeri a házi praktikákat, odafigyel arra, hogy a tekerések után át legyenek törölve a becsúszó szárak, havi pár alkalommal fejjel lefele tárolja a bringát. Ezek az otthon is elvégezhető karbantartások meghosszabbítják az első teleszkópok élettartamát, de ettől függetlenül érdemes a gyártó által előírt szervizintervallumokra is odafigyelni és a karbantartásokat időben elvégezni.
Rock Shox REBA szerviz intervallumok
A gyártói leírásban megtalálható szervizintervallumok az alábbiak:
Karbantartási feladat | Intervallum |
Becsúszó szár tisztítása | Minden tekerés után |
Nyomás ellenőrzése | Minden tekerés után |
Becsúszó szár vizsgálata: karcok, sérülések | Minden tekerés után |
Alsó láb lehúzása, szimeringek és olajozó szívacsok tisztítása, olajcsere | 50 óra |
Levegős egység szétszerelése, tisztítása, kenése, tömítések cseréje | 100 óra |
Csillapítási oldal szétszerelése, tisztítása, olaj és tömítések cseréje | 100 óra |
|
A 200 órás szerviz
Az alsó láb csillapítás oldali szárában találtam egy matricát miszerint a villa 2017 augusztusában volt kisszervizen, így itt van az ideje egy teljes újraépítésnek. A digitális világ vívmányait segítségül hívva, letöltöttem a Rock Shox Trailhead alkalmazását az AppStore-ból. Ide a REBA vállán található sorozatszámot kellett bepötyögni, majd ezt követően az applikációban egy jól áttekinthető listát kaptam a villa tulajdonságairól, illetve itt vált elérhetővé a szerviz szettek gyártási száma is. Ezek természeten a gyártó weboldalán elérhetó .pdf dokumentumokban is megtalálhatóak. Ehhez a Rock Shox REBA-hoz a 00.4315.032.420 kódszám alatt futó szerviz egységet rendelük meg. Az alsó láb lehúzása után kipattintottam a szimeringeket és az olajozó szivacsokat is. A szimering véleményem szerint jó állapotban volt még, a szivacsok azonban viseletesek voltak. Mivel a felújító szett része az új szimering pár is, így a szivacsokon felül ezeket is cseréltük.
Levegős egység felújítása
Itt a levegő kieresztésével kezdünk, ez nagyon fontos, balesetveszélyes a töltött egység szétszerelése. A REBA-nál 26-os dugókulcsot használunk. A szervizben ügyelünk arra, hogy a feladathoz a megfelelő szerszámot válasszuk, így van ez a 26-os dugókulcsfejjel is, a gyártó ajánlása alapján sík felületűvel dolgozunk, a domború könnyen leugorhat. A levegős egységben egy levegőkamra nyomórúd található, az ezen található tömítés választja el a pozitív levegőkamrát a negatívtól, valamint a menetes dugóra tudjuk rácsavarozni a tokeneket is, amikből ebben a villában két darab van, és emlékeim szerint 3 vagy 4 darab a maximális tokenmennyiség. A tömítések cseréje után a nyomórúd alkatrészeit újrakentem SRAM BUTTER kenőanyaggal, majd jöhetett ennek az oldalnak az összeépítése. Az első pumpáláskor érdemes 50 psi körül megállni, és átmozgatni a villát, hogy a negatív levegőkamrába is átjuthasson a levegő, és ezt követően folytatódhat a pumpálás, a kerékpáros igénye, súlya szerinti psi értékre.
Csillapítás oldal újraépítése
A csillapítás oldalnál is hasonló az eljárás, mint a levegős oldalon. Itt a Motion Control kiépítése után, az olajat érdemes kifolyatni egy gyűjtőedénybe, majd következhet az alapos tisztítás. Én izopropil alkoholt használok és egyelőre egy vastag hurkapálcával tolom át a papírtörlőt. (erre láttam egy nagyon ötletes megoldást, PVC csőből, amit hamarosan megcsinálok). A tömítések cseréje után feltölthető a csillapítás oldal a gyártó által meghatározott 106ml, 5WT-s olajjal. A vastagabb 15WT-s olajat az alsó láb felhúzása után injektáljuk be a lábba. Ez kenésként szolgál, amibe a szimering szivacsait is beáztattuk.
Ha kedvet kaptál a saját Rock Shox Reba villád felújításához, akkor ezen a linken megtalálod a gyári szervizleírást. Ha szeretnéd, hogy mi tartsuk karban a villádat, akkor várjuk megkeresésedet!