Scott Ransom e-Ride 920 #blog #eBike #hegyi kerékpározás

SCOTT Ransom e-Ride 920 2021 gyorsteszt

Sportgép, kemény downhill bringa, ami minden ízében és felszereltségében is a trail-re lett teremtve. A Bosch elektromos rendszer és az 1×12 sebességes SRAM NX Eagle váltó a mászást támogatja, lefelé pedig a 180 mm-et mozgó Rockshox ZEB teló és a FOX Float X2 hátsó tag garantálja a downhill élményt.

Amitől elektromos lesz a Ransom 920

A 4. generációs Bosch Performance CX motort már nem kell bemutatni, a 85 Nm-es nyomatékával (2020-as modellévtől szoftveresen is 75 Nm-ről 85 Nm-re növelhető a nyomaték) a legjobb választás e-MTB-re. Mászásnál azért óvatosabban kell bánni vele, mert saras talajon könnyen kipöröghet a kerék, így nagyobb áttéttel és Tour móddal érdemes próbálkozni, de minden más esetben nagyon meg tud indulni. Ez a Bosch eBike motor formailag is agresszívabb és kompaktabb külsőt ad a hajtásnak, ami tökéletesen illeszkedik a vázba.

Scott Ransom e-Ride 920

Bosch Performance CX GEN4 motor

A 625 Wh-ás akkumulátor a 2021-es modellévnél szinte alap a korábbi 500 Wh-hoz képest, de ettől függetlenül kiemelnénk, mivel plusz energiát ad és a BMS (Battery Management System) segítségével remekül gazdálkodik a töltéssel. Fontos azonban, hogy a Ransom e-Ride akku-kapacitása a vázgeometria miatt nem bővíthető, így nem szerelhető fel plusz akkumulátor erre a bringára, úgy mint egy Genius vagy Strike eRIDE modellre  (bár őszintén szólva egy ilyen bringánál nem szükséges).

Kijelző tekintetében maradt a Scott az alapnak számító Purion-nál. Egyszerűen kezelhető és nem kell annyira félteni. Talán ezért sem kapta meg az e-MTB körben igen népszerű Kiox-ot, mármint a féltés és a bringa nyers sportossága végett. Egyébként felhasználó válogatja, hogy ki és melyik kijelzővel tudja kihozni a maximumot a tekerésből. Mivel a Bosch kínálatában megtalálható kijelzők nagy részét raktárkészleten tartjuk, így egy okosabb kijelzőre való átállás könnyen megoldható eBike szerviz részlegünkben. Érdekes, hogy Brendog még a Purion kijelzőt sem használja ki, eMTB módban megy, nem igazán kapcsolgat, így átrakta a kijelzőjét a kulacstartó helyére.

Brendog's Custom Purion

Brendog’s Custom Purion

Felszereltség trailre tervezve

Összteló

Szinte kötelező pár szót ejteni a teljes felfüggesztésről, mert mind az első villa, mind pedig a hátsó tag a legjobbak közül való. Nem keveset, 180 mm-t mozognak, ami csillapítás téren, főleg a kicsit nehezebb kerékpárosoknak, illetve az extrémebb riderekenek, nagy előny. Elöl majdnem a legnagyobb Rockshox ZEB telót kapta (160, 170 és 190mm-es változatok vannak még), míg hátul a versenykategóriás FOX Float X2 Performance dolgozik számos, a sebességtől függő állítási lehetőséggel, kiegyenlítő tartállyal. Apróság ugyan, de az első villa fölé helyezett gyári, Rockshox sárvédő jól passzol a széles Maxxis gumikhoz, amellett persze, hogy picit véd is. 🙂

Váltás

Váltó tekintetében a jól bevált 1×12-es SRAM Eagle rendszer és a 11-50T fogas kazetta segíti a helyzetnek megfelelő fokozatot, illetve a külön e-MTB-re fejelsztett SRAM SX Eagle Single Click váltókar biztosítja a pontos váltást. Ez az a váltókar, amivel a SRAM visszatért a “gyökerekhez” és egy klikkel csak egy sebességet enged váltani, így kikerülve az egyszeri több fokozat váltását és a lánc szakadását. Elektromos kerékpárnál ez áldás, mert az ember kevésbé érzi a fokozatok közti különbséget és hajlamos jól megnyomni a váltókart, amivel nemcsak magának, hanem a hajtásláncnak sem tesz túl jót.

Scott Ransom e-Ride 920

SRAM NX Eagle 1×12

Fékek

Egy ekkora kerékpárt a Shimano 4 dugattyús fékei kell, hogy megfogják 203mm-es tárcsákkal. A lassan már cross motorra emlékeztető fékrendszer tökéletesen teszi a dolgát és megfog egy erős lejtmenetben. A Scott előszeretettel használja a Shimano fékeket, mixelve a Sram váltással. Shimano-ra jellemző, megbízható, nem túl szervizigényes fékeke ezek, amik a teljes felfüggesztés 180mm mozgásával tökéletesen összhangban van, a bringa kezelhetősége ettől nagyon biztos.

Gumik, jól átgondolva

A felszereltségnél mindenképpen megemlítenénk a gumikat, mert a Scott-nál nagyon odafigyeltek, hogy a teljesítmény és az alkatrészek teljes összhangban legyenek az abroncsokkal, éppen ezért más típust tettek előre és hátra. Előre a A Maxxis Assegai 29×2.6″-os tubeless ready gumija került, ami 3 keverékből tevődik össze és megerősített oldalfallal rendelkezik. Sokat elmond a választásról, hogy két év fejlesztés és 30 év versenytapasztalat előzte meg a gyártást, így a Scott jót és jól alkalmazott. Keményebb all-mountain terepen, nedves, sáros körülmények között is remekül irányítható vele a Ransom, ezt tapasztalatból mondhatjuk. Hátra szintén az amerikai gyártó Dissector gumija került, ami egy gyors, enduro gumi, kifejezetten hátsó keréknek tervezve. Hasonló előnyökkel rendelkezik, mint az Assegai, annyi különbséggel, hogy jobb tapadást biztosít, ami hátsó keréknél csak pluszt jelent. És ha már a hátsó és gumik, egy apró negatívumot meg kell jegyezzünk, a sárnak nem hagynak sok helyet a széles gumik, így hamar telítődik a két támvilla közti rész.

Dropper 150mm-el

Ha már ilyen kategóriában gondolkozunk, a dropper alaptartozék kell, hogy legyen. A Syncros Duncan Dropper Post 2.5 31.6mm-es átmérővel és M-es méretben 150mm-es mozgásával teszi a dolgát és pontosan, minimális eltérések nélkül hozza a kötelezőt. Igazából ez is a lejtmenetet támogatja, mert M-es méretben a 150mm nem kevés, összehasonlítva a Strike vagy Genius modelleket, ahol ehhez a mérethez 125mm-t kapunk.

Apróság, kifinomult technika

Szintén jellemző a kategóriára a “kormány lock“, ami a kormánycsapdágyba integrált ütköző, így nem tudjuk “leverni” a vázat a villával és vica-verza. Apróság, de ez is a Scott aprólékos és pontos mérnöki megoldásait tükrözi.

Na de hol van a TwinLoc?

Mind az elektromos, mind pedig a hagyományos Scott MTB-knél szinte már alap a saját fejlesztésű, 3 állású TwinLoc rendszer, a Ransom-on mégsincs rajta. Kétségtelenül előnyös a kinézet tekintetében, mert nincs agyonzsúfolva a kormányrúd mindeféle karokkal, illetve a belső kábelezés is teljesen letisztult. Sportosabb, nyersebb az összkép. Úgy látszik, ilyen, lejtmenet orientált vázgeo és hátsó tag mellett a Scott nem érezte szükségét a TwinLoc-nak, habár a vázon a motor fölött fúrtak helyet egy esetleges bekötésnek. A FOX Float X2 erre nem alkalmas, de egy másik hátsó taggal megoldható, így félig-meddig a Scott nyitvahagyta a kérdést.

Scott Ransom e-Ride 920

Ransom e-Ride

Összességében

Nem mentünk annyit a Ransommal, amennyit szerettünk volna, de ezalatt a rövid idő alatt is az adrenalin együtt járt a biztos irányítással és talán furcsa, hogy ezt a szót használjuk, de a kényelemmel is. Ilyen komfortosan még nem másztunk elektromos bringával. A meredekebb 76,3 fokos nyeregvázcső erősen támogatja a mászást, nem jellemző az első kerék elemelkedése, még extrém meredek mászásokkor sem, nem a motor és a középrész mögött, hanem inkább felette ülünk ennél a bringánál. Lejtmenet tesztelésre vannak nálunk sokkal ügyesebb és tapasztaltabb bringások, akik igazán jól össze tudnák foglalni, hogy milyet megy a Ransom a lejtőkön, azonban egy biztos, mi még nem éreztük ennyire jól összehangolt csillapítást, mint amit a ZEB és FOX Float X2-es összteló nyújt. Említettem még az össztelónál és TwinLock hiányánát, hogy lejtmenetre lett optimalizálva a bringa és valóban így van, élményszámba megy, ahogy veszi az akadályokat és visz előre.

A Ransom e-Ride 920 részletes specifikációja és termékoldala itt érhető el.

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Egy hozzászólás

    Vélemény, hozzászólás?

    Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük