webshop menü
SRAM Eagle AXS geometria #bemutató #fejlesztés #hegyi kerékpározás

SRAM AXS elektromos váltók zsebtöri

2015 óta beszélhetünk a SRAM wireless elektromos váltóiról. A RED eTap 2×11 sebességes váltójával forradalmi újítást jelentett a piacon, már csak azért is, mert az örök konkurens Shimano MTB-re fejlesztett elektromos váltói (XTR és XT) nem tudták elengedni a kábeles megoldást, míg a SRAM eleve kábelmentesen fejlesztett.

Mik az előnyök és vannak-e egyáltalán hátrányok? Mechanikus és elektromos váltó átjárhatóság létezik? Olvasd tovább és kiderül…

Pontosan mikortól datálható az AXS?

A SRAM 2019-ben dobta piacra az első elektromos váltó szettjét MTB-re, az XX1 Eagle AXS-t, amit nem kisebb kerékpáros tesztelt, mint a SCOTT- SRAM MTB Racing többszörös bajnok versenyzője Nino Schurter. És hol? Nem egy hétvégi gurulás közben a trailen, hanem az XCO világbajnokságon. Nyilván nem az AXS váltóról, hanem Shurter győzelméről szólt a fáma, de az biztos, hogy rossz nem lehet, ha bajnoki címmel ment haza a SRAM és Schurter.

SRAM Eagle eTAP és AXS prototípusok

SRAM Eagle eTAP és AXS prototípusok

Miben más az AXS, miben tér el az eTAP-tól?

Chris Hilton, a SRAM termékmenedzserének elmondása szerint az MTB-re szerelt AXS váltók mind a motor, mind pedig a váltó- ház tekintetében mások, mint az eTap-ok esetében. Ez persze logikus, mert más hatásoknak vannak kitéve. Egy MTB váltónak sokkal többet kell kibírnia és strapabíróbbnak is kell lennie, mint egy országútinak, de ezzel semmi újat nem mondtunk.

SRAM Eagle AXS hátsó rész

SRAM Eagle AXS prototípusának hátsó részére átlátszó réteget rakta, hogy látszódjon a működése

Miért jó/jobb, mint a hagyományos váltók?

Persze sok kétséget is felvet az elektromos váltás, mármint a jelerősséget, más, elektromos eszközök általi zavarást, a magas ár indokoltságát, illetve az akkumulátor élettartamát, merülését. Viszont! Ezek mind megcáfolhatók (a magas árat kivéve).

Letisztultság és akksi

Kezdjük a külcsínnel: nem csak a kormányrúd, de az egész kerékpár kinézete sokkal letisztultabbá válik a bovdenek eltűnésével. A jelerősség kiváló és nem zavarják más GPS-ek vagy egyéb, elektromos kiegészítők jelei. Az akkumulátor 20 órás tekerésig bírja, de max 1 óra alatt már fel is tölthető. Érdemes egyébként csereakksit (mindössze 25 gramm) is magunkkal vinni, nehogy gond legyen belőle. Sőt, ha netalántán RockShox Reverb AXS dropperünk lenne, ami ugyanazzal az akkumulátorral működik, még cserélgetni is tudjuk szükség esetén.

Árak

Ár tekintetében érdekes, hogy régen többe kerültek az eTap és AXS váltók (a fejlesztések költségeit valahol vissza kellett hozni), így az akkori, átlag fél milliós összegek mára, például a SRAM GX Eagle AXS esetében 230. 000 forintra „csökkentek”.

SRAM GX Eagle AXS

A legújabb SRAM GX Eagle AXS elektromos váltó MTB-re.

A SRAM talán annak a hozzáállásnak is köszönheti az AXS sikerét, hogy -elmondásuk szerint- nem egy bovdenest akartak utánozni, hanem egy elektromosból akarták kihozni a maximumot.

Váltókar

A váltókarnál kezdték az újítást, ami inkább billenő kapcsolónak nevezhetnénk, mint karnak. Fel és le kell nyomkodni, illetve a programozható kapcsoló is van rajta, amivel finomhangolni lehet a hátsó váltót. Fontos, hogy magához a kapcsolóhoz nem kell akkumulátor, hanem elég egy laposelem is, amit rendkívül hosszan lehet használni.

SRAM GX Eagle shifter

SRAM GX Eagle váltókar

Kompatibilitás

További csalogató tényező, hogy, hogy ha már egy Eagle szett van a bringán, könnyedén hozzáadható az AXS váltó, mivel mind a lánc, kazetta, hajtókar tökéletesen kompatibilisek vele.

Fontos feature

Fontos megemlíteni egy remek kis funkciót, amit a bejegyzés végén szereplő videóban is bemutat a sram, ez az úgynevezett „Overload Clutch„, ami annyit tesz, hogy ütés esetén nem tart ellen a váltó, vagyis engedi elmozdulni, majd a „kilengést” követően visszaáll az eredeti pozícióba. Az alábbi, mindösszesen 2 másodperces gyári videó szemlélteti talán a legjobban:

AXS applikáció

A kezelhetőséghez nagyban hozzátesz az AXS applikációja, ami például mutatja az akku töltöttségét (a hátsó váltón is van egy kis LED, ami ha zölden világít, úgy teljesen fel van töltve, ha pirosan ég, akkor kb. félig van a töltöttség, ha pedig pirosan villog, úgy lemerülés közelében van). Bluetooth segítségével kommunikál a váltóval, így finomállítást is el lehet végezni, illetve a fentebb említett RockShox Reverb-et is állíthatjuk vele.

SRAM Eagle AXS applikáció

SRAM Eagle AXS applikáció

Az AXS működése

És akkor a milliós kérdés, hogy miért olyan jó és pontos a vezeték nélküli elektromos váltó működése? Nevéből is adódóan a kulcs az elektronikában van, mert maga a váltás mechanizmusa nem változik, ugyanúgy a nyomaték és sebesség együttesével váltódik a lánc egyik fokozatról a másikra. Az elektromos alkatrészek a váltó-házon belül helyezkednek el egy külön, fém lemezekkel biztosított tokban, ami azért is rendkívül fontos, mert megfelelő védelmet nyújt az elektronikának. Az energiáért és az egy feltöltéssel 20 órás tekerésért felelős akkumulátort pedig hátul/kívül.

Fordulatszám és nyomaték

Maga az elektromos motor nem kevesebb, mint 80.000-es fordulatszámra képes, amely fordulatot a fogaskerekek nyomatékká alakítanak. Több fogaskerék dolgozik egyszerre, ami szükséges is, mert sebességváltásnál produkálni kell az előbb írt fordulatszámot, illetve ebből az elektromos motor kalkulálja ki a szükséges nyomatékot. Ez annyit jelent, hogy a nyomaték-igény a nagyobb fogaskerékre váltással párhuzamosan növekszik, mert egyre erősebb rugó-ellenállással kell megküzdenie, vagyis számtalan kalkulációt végez a megfelelő nyomaték leadásához.

SRAM Eagle AXS belső

A váltó belső része műanyag lemezzel van védve az ütésektől, ami a rugó mellett részen jól látható.

SRAM Eagle AXS minden oldalról

SRAM Eagle AXS minden oldalról, a részletek jól láthatók.

Finommechanika

A váltó vezérlésébe be vannak programozva váltási táblázatok, amelyek az aktuális pozícióhoz képest kiszámolják, hogy mekkora nyomatékra van szükség ahhoz, hogy létrejöjjön a váltás. Ez a folyamat állítható a váltókaron elhelyezkedő külön gombbal, kvázi finomítani tudunk a fokozatok közötti váltáson. Ezzel a funkcióval egyébként a váltó-feszességet állító csavar szerepét veszi át ez a kis gomb.

SRAM Eagle AXS küllő-védelem

SRAM Eagle AXS váltó sérülése esetén sem darálja be a küllőket

Váltó-ház anyag és geometriai különbség

Maga a váz, szinte megegyezik a mechanikus váltóéval. Ha mondjuk a mechanikus váltót 3-as verziónak hívjuk, akkor az elektromos a 3.1-es. A mechanikus országúti és MTB váltók között is különbség van, ami természetesen az elektromosoknál is igaz (erről már fentebb szóltunk röviden). Az MTB-re tervezett mechnikus és elektromos váltók nyilvánvalóan erősebbek és strapabíróbbak, mint az országúti. Ennek fényében tervezte a SRAM az AXS családot is, mert nem csak erősebbre, de geometriájában is terepre fejlesztették.

A geometriai különbség első sorban a felső görgő elhelyezésén látszik: kicsit előrébb és feljebb került. Maga a váltó-ház hossza ugyanaz maradt, de a felső görgő pozíciójának megváltoztatása miatt az alsót is módosítani kellett. A cél egyébként a geometria kialakításakor az alacsony „hasmagasság” volt, egy olyan szöget alakítva, hogy a lánc minél inkább az alsó láncvilla alatt helyezkedjen el. A váz így jobban védve van a lánc által okozható behatásoktól,valamint rövidebb láncot is tehetünk a hajtásra.

SRAM Eagle AXS geometria

Más geometria, az alsó láncgörgő pozíciójának változtatása a biztonság érdekében

Teljesítmény szempontjából (is) fontos a geometria, mert ezzel az átrendezéssel a lánc nagyobb ívhosszon érintkezik a kazetta lánckerekeivel, így pontosabb váltást és biztosabb tartást eredményez, főleg, ha saras vagy durvább terepen visz az út.

SRAM Eagle AXX görgő ház

Görgő ház, ami megegyezik a mechanikus váltón használttal

Bemutatkozik az új, Eagle AXS váltó-kapcsoló

Legyen szó mechanikus vagy elektromos váltókarról, ha általánosságban nézzük, eléggé hasonlítanak egymásra, kvázi ezen a megoldáson nem fejlesztettek a gyártók, illetve nem optimalizálták az elektromos váltás szükségleteihez mérten.

Az elektromos váltás, illetve annak irányítása az eredeti eTap-nál már kiforrott. Az Eagle AXS így ugyanazt a Bluetooth és ANT+ kommunikációt használja, mint az eTap család. Ami jól jöhet, ha alkatrészeket kell cseréljünk. Így kvázi olyan bringára tudod felszerelni az AXS váltókat, amilyenre csak akarod és kombinálni is lehet a részeket.

SRAM Eagle AXS váltógomb

Az AXS váltó-kapcsolóval (szándékosan nem karnak írjuk, kapcsolón kívül hívhatjuk inkább gombnak) viszont a SRAM nagyot húzott. Teljes mértékig optimalizálta mind funkciójában, mind pedig méretében. A váltógomb egy sima, CR2032-es lapos elemmel működik és két kapcsolóval irányítható. Alsó és felső „gombot” nyomkodunk, ami egyszerűvé és gyorssá teszi a váltás irányítását, illetve kialakítás és design szempontjából sem utolsó, mert a gombok szabadon tervezhetők és alakíthatók.

AXS applikáció, az elektromos váltó digitális támogatása

Mint a legtöbb applikáció ez is elérhető iOS és Android rendszerekre, illetve programozható általa a váltás, valamint a váltó-kapcsolón elhelyezkedő AXS gomb. Sőt, mint említettük a Reverb AXS is ugyanerről az appról vezérelhető, így az Eagle AXS váltógombját is tudjuk úgy programozni, hogy irányítható legyen róla a dropper. A „multi-shift” menüben a váltás gyorsaságán is tudunk állítani a normálból a nagyon gyorsig, illetve ki és be tudjuk kapcsolni ezt a funkciót.

Érdekes és egyben hasznos, hogy az app segítségével megnézhetjük, hogy milyen sebességfokozatban és mennyit használtuk a bringát. Ezzel a saját hatékonyságunkat is láthatjuk.

Egyébként ha nem akarjuk menteni a saját adatainkat, akkor nem is kell regisztrálnunk az applikációba, lehet simán beállításra használni. De ha már használjuk, akkor nem árt adatokat is visszanézni.

Mint minden applikációra, az AXS-re is igaz, hogy folyamatosan fejlesztik, frissítik, így egyre újabb és újabb lehetőségeket kínál mind a beállításra, mind pedig a számunkra fontos információk kinyerésére.

Ha végigverekedtétek magatokat a cikken és maradt még pár percnyi szabad kapacitás, érdemes megnézni a SRAM gyári videóját az AXS felszereléséről, mert lépésenként mutatja be a folyamatot a párosítástól kezdve az aprólékos szervizfolyamatokig, belevéve az applikációt is:

Jó tudni…

Az AXS szett vizálló az IP69K szabványnak megfelelően, ami annyit jelent, hogy nagynyomásúval azért ne borzoljuk a kedélyeket, viszont esőnek, saras pocsojáknak tökéletesen ellenáll.

Az AXS XX1 szett a már névjeggyé vált szívárványszínnel került piacra, ami anyagában a titánium nitritnek köszönhető.

Min az eTap, mind pedig az AXS-es szettek 12  sebességes lánccal is érkeznek, nem lehet cserélni őket országúti és MTB között a méretezés miatt.

Kb. egy hónapra került piacra (2021. márciusától) a legújabb és ár-értékarányban a legjobb GX Eagle AXS elektromos váltó, ami az APPSolute Sportnál is hamarosan kínálatban lesz az XO1 és XX1 mellett.

Hogy ejtsük az „AXS-t”? A tévhittel ellentétben nem áikszes, hanem „access”, vagyis ákszessz.

Egy kis levezető image videó, ami bemutatván az AXS nem mindennapi technikáját, igazán kedvet csinál hozzá:

Forrásként a BIKERUMOR! részletes cikkét és képeit használtuk.

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük