Climb emelkedőszimulátor – fel a hegyre, le a völgybe #okosgörgő #okosgörgő kiegészítő

Wahoo GYIK, 2. rész – a görgős kérdések

A Wahoo GYIK sorozat folytatódik! Az előző részben vendégszerzőnk, Maczkó Bandi az “ELEMNT-áris kérdéseket” vesézte ki, most pedig átnyergel a görgőzés világába. Ebben az írásában a leggyakoribb Wahoo görgős kérdésekre ad kimerítő, alapos válaszokat. A gyorsabb navigáció érdekében használjátok bátran a tartalomjegyzéket!

A görgőzés egyre népszerűbb a kerékpárosok körében, hiszen edzésprogramok garmadáját, tervek százait lehet teljesíteni az őszi-téli hideg időszakban a nappalink melegéből, a sokszor fogcsikorgatóan szeles, netán csapadékos országutak, ösvények helyett. A témával most ismerkedők, de már a haladók körében újra és újra felmerülnek olyan kérdések, amelyek közül néhányra a válaszokat a következő anyagban talán már meg is találhatjátok:

Karbon vázas kerékpárral használhatom-e a görgőmet?

Igen. A karbon kerékpárok hatalmas fejlődésen estek át az utóbbi évtizedekben, tartósságuk, teherbírásuk jelentősen növekedett. Amennyiben betartod a görgő használati utasítását és nem léped át a kerékpárgyártó által megadott súlyhatárt, nagy gondod nem lehet. Vadul ne sprintelj, ne dobáld jobbra-balra a kerékpárt túlzottan nagy erővel és minden rendben lesz.

Néhány gyártó esetében még manapság is előfordul, hogy garanciális feltételeiknél kizárják az ügyintézést görgőn való sérülés/hiba esetén. Ez a gyártó rosszindulatát mutatja, ugyanis semmi ok nincs arra, hogy ezt a lépést meghozzák. Amennyiben valós technikai-mechanikai oka van a görgőzés tiltásának az adott márkánál, úgy én arra a kerékpárvázra semmilyen körülmények között nem ülnék fel kint sem. Én azt javaslom, hogy kerüljük azt az 1-2 gyártót, aki még “nem haladt a korral”.

Kompatibilis a vázam a Wahoo görgőivel? Milyen kerékpárral használhatom a KICKR és KICKR Core edzőgörgőt?

Ahány gyártó annyi kerékpár. Szinte képtelenség az összes modell összes évjáratát tesztelni, ezért, ha kérdésed merülne fel, bizonytalan vagy, keresd meg bátran az üzletet, vagy írj egyenesen a Wahoo-nak egy levelet, amelyben pontosan leírod a kerékpárod paramétereit, különösen, ha a gyári konfiguráción változtattál.

 

Bár az interneten nagyon sok „csináld magad” videó kering arról, hogy ismerten inkompatibilis kerékpárok esetében a görgő milyen módosításával (darabok kiflexelése, 1-2 mm-t meghaladó vastagságú alátétek használata, házi adapterek készítése) lehet összeházasítani a kérdéses kerékpárt a görgővel, én azt javaslom, ne tegyük. A biztonság mindennél többre való, így a görgő módosításával csak garanciavesztést érhetünk el, míg egy esetleges hibásan összerakott setup a kerékpárunkban és bennünk is kárt tehet.

Azon kerékpárok, amik sajnos nem kompatibilisek a jelenlegi KickR-ekkel (2021. februárjában):
• 2021 Canyon Ultimate felnifékes variáns (a tárcsafékes verzió továbbra is kompatibilis)
• 2021 Trek Emonda
• 2020-2021 Trek Domane & Madone
• 2021 Giant TCR Disc Models
• 2020 Cervelo S5
• Lauf True Grit

Egy kompatibilitási villámösszefoglaló a Wahoo-tól angol nyelven pedig itt érhető el: https://youtu.be/Q6WxZNgqwjo
A különböző adapterek pontos használatához, mindenképp olvassuk el a használati útmutatót és szükség esetén forduljunk a kereskedőhöz, akitől a görgőt vásároltuk, vagy írjunk a Wahoonak.

A görgő mellett a CLIMB emelkedésszimulátor kapcsán is vannak bizonyos megkötések és kompatibilitási problémák. Jellemzően a túl domború belső oldallal, vagy nagyobb átmérőjű körszerű profillal rendelkező kerékpárvillák esetében lehetséges, hogy olyan kicsi hézag lesz a villa és a CLIMB között, hogy egybeérhetnek és a kerékpár fényezése megsérülhet. 2021. februárjában az alábbi kerékpárok biztosan nem CLIMB kompatibilisek:

Climb emelkedőszimulátor – fel a hegyre, le a völgybe

Wahoo KICKR Climb emelkedőszimulátor – fel a hegyre, le a völgybe

• Trek Madone 2006 – 2013 100mm QR vagy thru axle tengelyes
• Trek Speed Concept 2012 100mm QR
• Trek Lexa 2014 00mm tengellyel
• Merida Scultura 2019 100mm QR
• Canyon Aeroad 2014 100mm QR
• Trek 2.1 Series 2012
• Giant Propell Disc 2018
• Boardman Road Team Carbon 2018
• Cube Attain GTC 2017
• Cannondale Lefty villával felszerelt kerékpárok

Egyes márkák már nem folytatnak önálló gyártást és a nagy távol-keleti OEM-ekkel dolgoztatnak, ezért például a Merida által gyártott Bianchi kerékpárok esetén is kérdezzük meg a Wahoo-t, illetve kérdezzünk körbe a már használók között a tapasztalataikról.

A görgős setup-unk összeállítása, avagy kerékpárunkat a görgőre fel! (KickR)

kickr összeszerelés

1. A KICKR-ek összecsukva érkeznek, ezért az első lépés, miután kibontottuk őket a dobozból, hogy egyelőre kiválasztott egyenes felületen széthajtjuk a lábukat, Core esetén felhajtjuk a támasztó lábat és rácsavarozzuk a lábrész csöveit keresztben. Esetleges későbbi szállítás, újraértékesítés, vagy garanciális ügyintézés miatt a csomagolást, a hungarocellt, nejlonokat őrizzük meg, a jövőbeli szállítási sérülések elkerülésének érdekében. Fontos, hogy a görgő stabil legyen, mert a tekerés közben kifejtett oldalirányú erők idő előtti elhasználódást, kopást és sérülést okozhatnak a görgő vázában.

A szett – rakjuk össze!

A görgő szett – rakjuk össze!

2. A középső lábon található csavar segítségével a megfelelő lyuk fölé pozícionálva állítsuk be kerékpárunk kerékméretét. Fontos lépés, mert nem megfelelő beállítás esetén a vázunk szükségtelen extra erőhatásokat kell elszenvedjen, illetve a kerékpáron elfoglalt pozíciónk rosszul kerül meghatározásra. A kerékméretet egyszerűen a gumink oldalfalán lévő méretekről (pl.: országúti 700c, 650b monti, vagy 29-es monti) tudjuk meghatározni. Ha bizonytalanok vagyunk, inkább kérdezzünk.

3. A görgő tengelyénél lehetőségünk van a rögzítés módját (QR vagy Thru-axle, 130-135, 142-148 mm), illetve az egyes adaptereket megfelelően beállítani. Mindig nézzük meg alaposan az adaptereken lévő feliratokat és kövessük a kézikönyv utasításait. A QR és átütőtengely adapterek egyszerűen megfordíthatóak, így lehet a két elérhető tengelyszélesség között választani.

4. Az áramellátás biztosításához csak a gyártó által a görgőhöz adott tápegységet használjuk!

Wahoo KICKR összeállítási útmutató

 

Shane Miller Thru-Axle útmutatója KICKR-hez

 

Smart Bike Trainers teljes KICKR Core útmutató (kibontás, összeállítás, párosítás)

 

5. Amint készen vagyunk a görgővel jöhet a kerékpárunk. Miután mindenről meggyőződtünk és a megfelelő adapterek vannak behelyezve, nincs más dolgunk, mint a hátsó kerék eltávolítása, a hátsó váltót pedig állítsuk a legkisebb fogaskerékre.

6. Szép óvatosan helyezzük rá a kerékpárt a KICKR adaptereinek dropout-jaira és győződjünk meg róla, hogy a kerékpár váza stabilan áll, a QR és a Thru-axle csatornája szabadon van hagyva és a váz sehol nem érintkezik a szükséges helyeken kívül az adpaterekkel.

7. Ezt követően bezárhatjuk a QR-t vagy becsavarhatjuk a Thru-axle-t. Győződjünk meg róla, hogy megfelelő erősséggel rögzítettük a kerékpár, a nyeregnél fogva próbáljuk meg jobbra-balra mozgatni azt. Amennyiben bármilyen rendellenes zajt észlelünk, vagy a kerékpárváz nem stabil a görgőn, vizsgáljuk meg, mit ronthattunk el. QR-nél a rözgítő fül esetén, már 50%-os zárásnál ellenállást kell éreznünk a QR tengelye felől, teljes záráshoz pedig a fülnek egy kis nyomot is kell hagynia hüvelykujjunkon.

Az alábbi Wahoo videó pedig abban segít, hogy miként helyezzük fel kerékpárunkat a görgőre:

Kompatibilis-e a telefonom és más informatikai eszközöm a KICKR-rel?

A Wahoo Fitness görgői, mind ANT+, mind Bluetooth kapcsolaton keresztül képesek összekapcsolódni iPhone, iPad, iPod Touch, Mac, Android és PC eszközökkel is. Bizonyos applikációk BT-n működnek, néhányhoz azonban ANT+ adatperre is szükségünk lesz. A legújabb Wahoo-s firmware-ek az ANT+ FE-C mellett már a Bluetooth FTMS protokollt is tartalmazzák, így kicsi, vagy startup szoftverfejlesztők applikációihoz is gond nélkül tudunk kapcsolódni a görgőinkkel.

wahoo kickr okosszeköz kombatibilitás táblázat

A legnépszerűbb görgős appok kompatibilitási listája és a szoftverek funkcionalitása PDF verzióban is elérhető (A lista régebbi, a VirtuGO szoftver fejlesztője már csődbe ment és néhány helyen az applikációk funkcionalitása széleskörben fejlődött, a lényeg, hogy az itt felsorolt szoftverekkel használhatjuk a görgőnket.)

Kapcsolódás az egyes szoftverekhez

Elsőként célszerű görgőnket a gyártó által ingyenesen elérhető Wahoo apphoz kapcsolni, amelyben a használati útmutató is segítségünkre van, mivel ennek segítségével lehet a Firmware-t frissíteni, spindown-t végrehajtani, illetve alapvető diagnosztikán túl, egyszerűbb edzésmunka elvégzésére is tökéletesen alkalmas.

Amennyiben mindent rendben találtunk, úgy győződjünk meg róla, hogy a Wahoo appot – amely BT-n keresztül kapcsolódott a görgőnköz – rendesen bezártuk, mivel ha az általunk használni kívánt szoftver is BT kapcsolaton szeretne kommunikálni a görgővel, úgy az problémákba fog ütközni.

Ezt követően nincs más dolgunk, mint elindítani a kiválasztott applikációt és azon belül párosítani a görgőnket. Ehhez célszerű néhány fordulatot hajtani a görgőn, hogy az alap kapcsolódási adatok mellett már meggyőződhessünk, hogy a teljesítmény és pedálfordulat értékek is megfelelőek.

FONTOS! Sokan ANT+ kapcsolat választása esetén a számítógéphez kötendő ANT+ jeladón próbálnak spórolni és a legolcsóbb kínai megoldások közül válogatnak. Ez az esetek 98%-ban tökéletesen elegendő, ugyanakkor vannak hibás vagy nem megfelelő QC alá vetett szériák, amelyek sokszor veszik ugyan a jeleket, de az FE-C parancsokat már nem adják tovább a görgőnek. Így például free ride, terepszimulációs üzemmódban a görgőnk nem állítja majd az ellenállást. Minőségi, legalább kínai brandelt jeladó használata javasolt, illetve mindig ellenőrizzük BT protokollon is, hogy megfelelő-e a kapcsolat a hibakeresés során.

Amennyiben a szoftver ANT+ kapcsolat esetén „egynél több görgőnek” ismeri fel KICKR-ünket, mindig az FE-C kitételt a nevében tartalmazó opciót párosítsuk az adott szoftverrel.

Hibakeresés szoftverkapcsolati oldalon

Sajnos előfordulhat, hogy a pofonegyszerű szoftver oldali párosítás mégsem sikerül, ekkor fogjunk hozzá a hiba megtalálásához. Első körben vizsgáljuk meg a kapcsolódást segítő diagnosztikai LED-eket.

Diagnosztikai ledek

Diagnosztikai LED-ek

Amennyiben a LED-ek szép lassan villognak, úgy a görgőnk párosítási üzemmódban van, még nem kapcsolódott egyetlen eszközhöz/szoftverhez sem. Gyakori hiba BT kapcsolat esetén, hogy nem kapcsoljuk be Androidon a helymeghatározási szolgáltatásokat (location services), amely a kapcsolat létrejöttét és a teljes BT funkcionalitás kihasználását elősegítheti.

Banális hiba, de nézzük meg, hogy az ANT+ adapterünk megfelelően van-e bedugva az USB portba, hogy jó minőségű hosszabbító kábelt használunk-e és az adott USB port energiagazdálkodási beállításai nem kapcsolgatják le bizonyos időközönként az adott port energiaellátását.

KICKR Snap esetén a telefonunkon külön semmiképp se párosítsuk a görgőt (egyébként a többit sem ajánlott vagy szükséges), mert ez egyes szoftverek működésében problémákat idézhet elő.

Ha a LED-ek egyáltalán nem világítanak, áramellátási probléma lehet. Nézzük meg, hogy a görgő tápegységének ellenőrző zöld LED-je világít-e, amennyiben igen, ellenőrizzük a tápegység és a görgő kapcsolatát.

Ha a táp zöld LED-je nem ég, vagy nem egyenletes fénnyel világít, nagy valószínűséggel hibás, húzzuk ki és ne használjuk a tápegységet, sem a görgőt. Vegyük fel a kapcsolatot a bolttal, ahol a görgőt vásároltuk, még abban az esetben is, ha a garancia már lejárt, mivel célszerű a gyárival megegyező tápegységet használnunk a problémamentes működéshez.

Mindig próbáljunk többféle eszközzel kapcsolódni a görgőhöz. Ha van PC-nk, tabletünk, több telefon a családban mindenképp próbálkozzunk meg velük. Kínai telefonok esetén számtalan márka, szoftver, app esetén problémák merülnek fel, kapcsolódási, frissítési próbálkozások során. A jó ár/érték arányú készülékek sajnos még mindig nem mentesek 100%-ig a bosszantó malőröktől. Ha problémát észlelünk, mindenképpen tegyünk egy kísérletet más márka készülékével.

A KICKR görgő karbantartása, javítása

Szükséges-e a KICKR-ünket speciálisan karbantartani? Alapvetően nem. Ha nem észlelünk semmilyen problémát, akkor azon kívül, hogy az esetleges rákerülő szennyeződéseket letöröljük, nincs más dolgunk. A görgővel érkezett fogaskoszorú koszolódását és kopását a kerékpárunkon használttal megegyezően figyeljük, tisztítsuk, nagytakarításhoz szereljük is le. Ha nem megfelelő az áttétel a kint használtat is átszerelhetjük. A szabadonfutók SHIMANO/SRAM kompatibilisek.

A normál használattól eltérően, amennyiben bármilyen rendellenes zajt tapasztalunk, a hajtásunk folyamatossága nem biztosított, vibrációt érzünk a kerékpárunk pedáljában, a meghajtást biztosító szíj csúszását érzékeljük, a tapasztaltakat rögzítsük videóban is és vegyük fel a kapcsolatot a bolttal. A szíjhajtás, ahogy haladunk előre az időben, természetesen kis mértékben megnyúlhat, és sprintnél, hirtelen erőkifejtésnél megcsúszhat. Ezt szerencsére két-három imbuszkulcs használatával orvosolhatjuk, de garancián belül, ennek mikéntjéről, mindenképp egyeztessünk a forgalmazóval.

Minden egyes hibajelenségnél, amennyiben lehetőségünk van rá, vizsgáljuk meg országúton is kerékpárunk viselkedését, vagy bizonytalanság esetén tegyünk egy másik kerékpárt is a görgőre, hogy kizárhassuk azt, hogy magával a kerékpárral van gondunk.

A szíj általunk látható hátoldalán, ahol a márkajelzés, a típusszám és sorozatszám található, a görgő használata során folyamatosan tapasztalhatunk kopást, amely teljesen természetes. Ennek oka, hogy ez az oldal, a KICKR feszítőgörgőjével érintkezik, amely idővel lekoptatja a ráfestett elemeket. A bordásszíj kapcsán figyeljük, hogy a szíj oldalán esetlegesen fáradás nyomai észlelhetőek-e, bármilyen szakadás, folytonossági hiba, vagy túlzott oldalirányú kopás esetén írjuk is az e-mailt.

Ha nincs nagyobb baj, mint az, hogy a váltásunk nem tökéletes, akkor azt a hátsó váltó finombeállító csavarjával korrigáljuk. A legtöbb esetben jól beállított váltás esetén nincs szükség finomhangolásra, de amennyiben úgy mindössze annyi a dolgunk, hogy a csavart arra tekerjük, amerre a váltó pozícióját korrigálni szeretnénk.

Másik kopó elem a hajtásban a lendkerék és a tengelyek csapágya. Ezek szabvány méretűek az alkalmazott toleranciák miatt. A netes beszámolók alapján a felhasználó által is egyszerűbben cserélhetőek a garancián túl. Azon belül szintén értekezzünk kerékpárboltunkkal, illetve a Wahoo-val.

A szíj hátának felületi kopása normális, azt a feszítőgörgővel való érintkezés okozza, tehát huzamosabb használat esetén a Gates márkajelzés és a típusfeliratok le fognak kopni, de ez nem jelent problémát vagy meghibásodást a termék használatával összefüggésben.

Amennyiben sokat emelgetjük, elpakoljuk a görgőt, úgy előfordulhat, hogy a KICKR V5 szélső lábainak talpai kilazulnak, ezért mindig győződjünk meg róla, hogy megfelelően becsavartuk őket. Ha nincsenek rendesen rögzítve, a görgő vázának problémájára, sőt a kerékpáron végig menő rezgés és a kattanó hang miatt középcsapágy, vagy akár kormánycsapágy problémára is gyanakodhatunk, pedig egy egyszerű fél, vagy negyed fordulat a megoldás a görgő lábainak végén lévő adapteren.

Időnként álló helyzetben a nyereg oldalirányú mozgatásával meggyőződhetünk arról, hogy setupunk megfelelő. Ezzel az egyszerű módszerrel a váz rögzítését és a görgő egyes elemeinek helyes összeszerelését, az adapterek megfelelően történt behelyezését is ellenőrizhetjük.

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük