Első csomagtartó és gyerekülés együttes használata i:SY eBike-on
Andris – 2021. május 20. – Egy hozzászólás
Nagyon szeretjük az i:SY bringáinkat, mert igazán sokoldaló városi cirkálók: jól meg lehet pakolni bevásárlással, és a gyerekülések is felférnek rájuk, ahogy azt már korábban be is mutattam. Most megint továbbfejlesztettem a teherbringa „felépítményét”, méghozzá úgy, hogy az első gyerekülés elé fel lehet már tenni az első csomagtartót is. Lássuk, hogyan!
Múltkori bejegyzésemben megmutattam, hogy hogyan tudtam felszerelni a Thule Yepp Nexxt Maxi hátsó gyerekülést a hátsó csomagtartóra úgy, hogy a sarkammal ne érjek hozzá a lábtartóhoz tekerés közben. Az a helyzet ugyanakkor, hogy van egy első gyerekülés is, amit a kormánycsőre szerelt adapterre lehet ráakasztani, és emellett lenne az i:SY Cargo bringákon egy első csomagtartó konzol is szintén a kormánycsőre szerelve. Alapesetben a kettő kiegészítő sajnos nem fér meg egymással.
Tartalomjegyzék
A probléma
Az első gyerekülésen ugyanis van két lábtartó nyúlvány, ami a kormány elé lóg, és forduláskor a kormánnyal együtt fordul. Csakhogy ilyenkor a kormánycsőre rögzített első csomagtartó konzolhoz ütközne, és emiatt nem lehetne elfordítani a kormányt 15-15 foknál jobban. Ez sajnos nem elég a biztonságos közlekedéshez, így arra kellett megoldást találni, hogy hogyan lehet úgy áthelyezni (célszerűen előrébb) a csomagtartót, hogy a kormány a rászerelt gyereküléssel együtt akadálymentesen elfordulhasson.
A megoldás
Úgy mértem, hogy ha az első csomagtartó tartókonzolját kb. 15 centiméterrel előrébb tudjuk valahogy helyezni, akkor már el tudna fordulni a kormány a felszerelt gyereküléssel. A tartókonzol szerkezete a kormánycső két oldalára 10-10 centiméter távolságban elhelyezett furatokba van becsavarozva. Ehhez terveztem egy olyan szerkezetet, ami egyfajta nyúlványként előrehozza a csomagtartó felfüggesztési pontjait. Ismét a 3D modellezéshez és 3D nyomtatáshoz fordultam, mivel abban már volt elég tapasztalatom, és ez a feladat is érdekesnek ígérkezett.
A szerkezetnek igen stabilnak kell lennie, hiszen a csomagtartó a gyári specifikáció szerint 12 kilogrammal terhelhető. Bár egy 3D nyomtatott alkatrész közbeiktatása elkerülhetetlenül is csökkenti a teherbírást, nem feltétlenül lesz gyenge a végeredmény, ha jól van kitalálva. Az első csomagtartóban általában max. 5-6 kilogrammot szoktam szállítani, azt simán bírnia kell (dinamikus körülmények között is, pl. kátyús úton).
A szerkezetet úgy terveztem meg, hogy ne csak függőleges irányú terhelésnek álljon ellen, hanem csavarásnak oldalirányú kilengésnek is. A két oldalsó lemez tartja a terhet, ebben segítségére van a felfüggesztési pontok közötti átlós szerkezet. A középső elemek (képen lilával jelölve) adják az oldalirányú merevséget és a csavarás elleni biztosítékot.
A gyártás
Miután megterveztem, gyorsan gyártottam is egy prototípust a tartóvázból. PETG anyagot használtam, mert igen erős, de minimálisan rugalmas is, erre a célra ideálisnak tűnik. Az lesz még kérdés, hogy hideg (nulla fok közeli) időben hogyan változnak meg az anyag tulajdonságai, nem válik-e rideggé, törékennyé. A nyári meleget bírnia kell, kb. 80 fokon kezd csak meglágyulni az anyag. Másik kérdés, hogy az UV-t hogyan fogja bírni, ezt hosszútávú teszteléssel fogom majd kideríteni.
A 3D nyomtatás során a Prusaslicer-rel leszeletelt 3D modellt 4 körvonallal nyomtattam (ez adja a fő teherbírását), 20% infillel, 0.2mm rétegvastagsággal. Az elkészítéshez kb. 8 órányi nyomtatási időre volt szükség és a kész termék kb. 100 grammot nyom.
A felszereléshez szükségünk lesz:
- 6 db M5x30 hengeres fejű imbuszcsavarra,
- 4 db M5x25 hengeres fejű imbuszcsavarra,
- 10 darab M5 csavaralátétre,
- 10 darab M5 rugós alátétre is a biztonság kedvéért.
A középső elem furatait szándékosan alulméreteztem, hogy a csavarok menetet vághassanak beléjük összeszereléskor. Mivel kellően hosszú csavarokról van szó, rendesen (nem mértem, de max. 4-6 Nm-rel) meg is lehet majd húzni azokat, anélkül, hogy kiszakítanák a vágott menetet.
A felszerelés
Az összeszerelés eléggé magától értetődő, de megemlítek pár fontos részletet.
A kerékpárvázba a két oldalsó tartókeretet 2-2 darab M5x25 csavarral rögzítjük, mivel ennél hosszabb csavar túl mélyre menne, és beleérne a kormánycsőben lefutó kormánytengelybe.
Semmi esetre se használjunk D fejű imbuszcsavarokat, mivel kisebb imbuszkulcs megy beléjük, amivel jóval kisebb nyomatékot tudunk kifejteni, és könnyebben „elnyalódik a fejük”. Én első körben ezekkel próbálkoztam, mert nem volt tapasztalatom, de az első adandó alkalommal cseréltem az összes csavart hengeres fejűre. (Akkor tapasztaltam a gyengeségüket, amikor a középső elemekbe kellett menetet vágnom, és nem bírta a csavar kulcsnyílása a terhelést.)
Érdemes a csavarok alá rugós és sima alátétet is tenni. A sima alátét a műanyagelemet óvja, mert nagyobb felületen osztja el a szorítóerőt, a rugós alátét pedig megakadályozza a csavarok kilazulását.
Tapasztalatok
Kb. egy hónapja szereltem fel a szerkezetet mindkét i:SY kerékpárunkra, és azóta hibátlanul működnek, bírják a terhelést, nem lazultak ki a csavarjaik. És a legjobb: bármelyik kerékpárra fel tudom tenni az első gyerekülést, és tökéletesen használható marad a kerékpár, szabadon fordul bármerre a kormány.
A teherbírásról: álló helyzetben egy 25 kilogrammos homokzsákot tettem fel a csomagtartó helyére, és elbírta a szerkezet! Ekkora teherrel nem is lehetne közlekedni, annyira elhúzná a kormányt, és menet közben valószínűleg lenne olyan zökkenő, ahol ekkora súly alatt már letörne a szerkezet, de viszonyítási alapnak jó volt egy ilyen teszt.
Azt vettem még észre, hogy az előretolt csomagtartó minimálisan jobban takarja az alászerelt első lámpát. Ez szerencsére teljesen minimális változás, egy 180 centis ember szemmagasságából már 4 méterről látható a lámpa. Ez szerencsére elég kis távolság. (Az eredeti csomagtartóval ez a távolság kb. 2 méter.)
Hasonló megoldásra van szükséged?
Szívesen tervezünk és gyártunk még ilyen vagy ehhez hasonló alkatrészeket kerékpárodhoz, vagy más sporteszközödhöz! Ha bármilyen ötleted vagy kérdésed lenne, keress minket elérhetőségeinken! Szívesen fogadjuk a hozzászólásokat is, és kíváncsiak vagyunk, hogy volt-e már hasonó megoldásra szükségetek, és hogyan oldottátok meg!
Egy hozzászólás
[…] Az első gyereküléssel kapcsolatban fontos megemlíteni negatívumként, hogy a lelógó lábtartója a kormánnyal együtt fordul, és emiatt alapesetben beleütközne az első csomagtartóba, ami viszont a vázhoz van rögzítve, és emiatt ugye nem fordul kanyarodáskor. Tehát vagy első csomagtartó, vagy gyerekülés. Ezt a problémát úgy hidaltam át, hogy terveztem és gyártottam egy egyedi adaptert, ami előrébb helyezi az első csomagtartót úgy, hogy mögötte marad tér a beforduló lábtartóknak. Erről írtam is cikket korábban, itt olvashatod el. […]