webshop menü
i:SY csomagtartó szerelés #fejlesztés

Első csomagtartó és gyerekülés együttes használata i:SY eBike-on

Nagyon szeretjük az i:SY bringáinkat, mert igazán sokoldaló városi cirkálók: jól meg lehet pakolni bevásárlással, és a gyerekülések is felférnek rájuk, ahogy azt már korábban be is mutattam. Most megint továbbfejlesztettem a teherbringa „felépítményét”, méghozzá úgy, hogy az első gyerekülés elé fel lehet már tenni az első csomagtartót is. Lássuk, hogyan!

Múltkori bejegyzésemben megmutattam, hogy hogyan tudtam felszerelni a Thule Yepp Nexxt Maxi hátsó gyerekülést a hátsó csomagtartóra úgy, hogy a sarkammal ne érjek hozzá a lábtartóhoz tekerés közben. Az a helyzet ugyanakkor, hogy van egy első gyerekülés is, amit a kormánycsőre szerelt adapterre lehet ráakasztani, és emellett lenne az i:SY Cargo bringákon egy első csomagtartó konzol is szintén a kormánycsőre szerelve. Alapesetben a kettő kiegészítő sajnos nem fér meg egymással.

A probléma

Az első gyerekülésen ugyanis van két lábtartó nyúlvány, ami a kormány elé lóg, és forduláskor a kormánnyal együtt fordul. Csakhogy ilyenkor a kormánycsőre rögzített első csomagtartó konzolhoz ütközne, és emiatt nem lehetne elfordítani a kormányt 15-15 foknál jobban. Ez sajnos nem elég a biztonságos közlekedéshez, így arra kellett megoldást találni, hogy hogyan lehet úgy áthelyezni (célszerűen előrébb) a csomagtartót, hogy a kormány a rászerelt gyereküléssel együtt akadálymentesen elfordulhasson.

A megoldás

Úgy mértem, hogy ha az első csomagtartó tartókonzolját kb. 15 centiméterrel előrébb tudjuk valahogy helyezni, akkor már el tudna fordulni a kormány a felszerelt gyereküléssel. A tartókonzol szerkezete a kormánycső két oldalára 10-10 centiméter távolságban elhelyezett furatokba van becsavarozva. Ehhez terveztem egy olyan szerkezetet, ami egyfajta nyúlványként előrehozza a csomagtartó felfüggesztési pontjait. Ismét a 3D modellezéshez és 3D nyomtatáshoz fordultam, mivel abban már volt elég tapasztalatom, és ez a feladat is érdekesnek ígérkezett.

A szerkezetnek igen stabilnak kell lennie, hiszen a csomagtartó a gyári specifikáció szerint 12 kilogrammal terhelhető. Bár egy 3D nyomtatott alkatrész közbeiktatása elkerülhetetlenül is csökkenti a teherbírást, nem feltétlenül lesz gyenge a végeredmény, ha jól van kitalálva. Az első csomagtartóban általában max. 5-6 kilogrammot szoktam szállítani, azt simán bírnia kell (dinamikus körülmények között is, pl. kátyús úton).

Az oldalsó elem főbb méretei

Az oldalsó elem főbb méretei

A szerkezetet úgy terveztem meg, hogy ne csak függőleges irányú terhelésnek álljon ellen, hanem csavarásnak oldalirányú kilengésnek is. A két oldalsó lemez tartja a terhet, ebben segítségére van a felfüggesztési pontok közötti átlós szerkezet. A középső elemek (képen lilával jelölve) adják az oldalirányú merevséget és a csavarás elleni biztosítékot.

A gyártás

Miután megterveztem, gyorsan gyártottam is egy prototípust a tartóvázból. PETG anyagot használtam, mert igen erős, de minimálisan rugalmas is, erre a célra ideálisnak tűnik. Az lesz még kérdés, hogy hideg (nulla fok közeli) időben hogyan változnak meg az anyag tulajdonságai, nem válik-e rideggé, törékennyé. A nyári meleget bírnia kell, kb. 80 fokon kezd csak meglágyulni az anyag. Másik kérdés, hogy az UV-t hogyan fogja bírni, ezt hosszútávú teszteléssel fogom majd kideríteni.

A 3D nyomtatás során a Prusaslicer-rel leszeletelt 3D modellt 4 körvonallal nyomtattam (ez adja a fő teherbírását), 20% infillel, 0.2mm rétegvastagsággal. Az elkészítéshez kb. 8 órányi nyomtatási időre volt szükség és a kész termék kb. 100 grammot nyom.

A felszereléshez szükségünk lesz:

  • 6 db M5x30 hengeres fejű imbuszcsavarra,
  • 4 db M5x25 hengeres fejű imbuszcsavarra,
  • 10 darab M5 csavaralátétre,
  • 10 darab M5 rugós alátétre is a biztonság kedvéért.

A középső elem furatait szándékosan alulméreteztem, hogy a csavarok menetet vághassanak beléjük összeszereléskor. Mivel kellően hosszú csavarokról van szó, rendesen (nem mértem, de max. 4-6 Nm-rel) meg is lehet majd húzni azokat, anélkül, hogy kiszakítanák a vágott menetet.

A felszerelés

Az összeszerelés eléggé magától értetődő, de megemlítek pár fontos részletet.

A kerékpárvázba a két oldalsó tartókeretet 2-2 darab M5x25 csavarral rögzítjük, mivel ennél hosszabb csavar túl mélyre menne, és beleérne a kormánycsőben lefutó kormánytengelybe.

Semmi esetre se használjunk D fejű imbuszcsavarokat, mivel kisebb imbuszkulcs megy beléjük, amivel jóval kisebb nyomatékot tudunk kifejteni, és könnyebben „elnyalódik a fejük”. Én első körben ezekkel próbálkoztam, mert nem volt tapasztalatom, de az első adandó alkalommal cseréltem az összes csavart hengeres fejűre. (Akkor tapasztaltam a gyengeségüket, amikor a középső elemekbe kellett menetet vágnom, és nem bírta a csavar kulcsnyílása a terhelést.)

Érdemes a csavarok alá rugós és sima alátétet is tenni. A sima alátét a műanyagelemet óvja, mert nagyobb felületen osztja el a szorítóerőt, a rugós alátét pedig megakadályozza a csavarok kilazulását.

Tapasztalatok

Kb. egy hónapja szereltem fel a szerkezetet mindkét i:SY kerékpárunkra, és azóta hibátlanul működnek, bírják a terhelést, nem lazultak ki a csavarjaik. És a legjobb: bármelyik kerékpárra fel tudom tenni az első gyerekülést, és tökéletesen használható marad a kerékpár, szabadon fordul bármerre a kormány.

A kormány szabadon el tud fordulni

A kormány szabadon el tud fordulni

A teherbírásról: álló helyzetben egy 25 kilogrammos homokzsákot tettem fel a csomagtartó helyére, és elbírta a szerkezet! Ekkora teherrel nem is lehetne közlekedni, annyira elhúzná a kormányt, és menet közben valószínűleg lenne olyan zökkenő, ahol ekkora súly alatt már letörne a szerkezet, de viszonyítási alapnak jó volt egy ilyen teszt.

Bírja a terhelést!

Bírja a terhelést!

Azt vettem még észre, hogy az előretolt csomagtartó minimálisan jobban takarja az alászerelt első lámpát. Ez szerencsére teljesen minimális változás, egy 180 centis ember szemmagasságából már 4 méterről látható a lámpa. Ez szerencsére elég kis távolság. (Az eredeti csomagtartóval ez a távolság kb. 2 méter.)

Hasonló megoldásra van szükséged?

Szívesen tervezünk és gyártunk még ilyen vagy ehhez hasonló alkatrészeket kerékpárodhoz, vagy más sporteszközödhöz! Ha bármilyen ötleted vagy kérdésed lenne, keress minket elérhetőségeinken! Szívesen fogadjuk a hozzászólásokat is, és kíváncsiak vagyunk, hogy volt-e már hasonó megoldásra szükségetek, és hogyan oldottátok meg!

i:SY flotta

i:SY flotta

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Egy hozzászólás

    1. i:SY Kompakt: 3 év és 7000 kilométer tapasztalatai - APPSolute Sport on

      […] Az első gyereküléssel kapcsolatban fontos megemlíteni negatívumként, hogy a lelógó lábtartója a kormánnyal együtt fordul, és emiatt alapesetben beleütközne az első csomagtartóba, ami viszont a vázhoz van rögzítve, és emiatt ugye nem fordul kanyarodáskor. Tehát vagy első csomagtartó, vagy gyerekülés. Ezt a problémát úgy hidaltam át, hogy terveztem és gyártottam egy egyedi adaptert, ami előrébb helyezi az első csomagtartót úgy, hogy mögötte marad tér a beforduló lábtartóknak. Erről írtam is cikket korábban, itt olvashatod el. […]

      Válasz

    Vélemény, hozzászólás?

    Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük