Bemutatkozik az új Scott Spark RC
Weszely Balázs – 2021. június 9. – 0 hozzászólás
Kicsit több mint egy éve írtunk a Scott és a Bold együttműködésről, melynek eredményeként 2020-ban a Scott fel is vásárolta a “Bold Cycles-t”. Akkor már sejteni lehetett, hogy elindul egy közös fejlesztés és a legújabb Scott fully-k rejtett hátsó taggal gurulnak le a szerelő sorról. ÉS! a mai napon, egészen pontosan (közép-európai idő szerint) 2021.06.09. 16:00-kor a Scott leleplezte a legújabb Spark RC családot, rejtett hátsó taggal, új vázzal és kormánnyal (csak a legfontosabbakat említve).
Őszintén szólva nem láttunk még kecsesebb, áramvonalasabb fullyt (fully-ra elég furcsa ezeket a jelzőket használni, de tényleg így van!) és a Scott mérnökeinek hála nem csak a külső viszi a hátán a bringát, sokban és valóban megújult a Spark RC.
Tartalomjegyzék
Fast is Fun
Az új Spark RC jeligéje, ami egész geometriájában és az alkatrészek integrációjában is a gyorsaságot tartja szem előtt. Nagyobb első villa és hátsó tag- mozgás, tökéletesített vázgeo jellemzi, amibe minden olyat belefejlesztettek, amit a világ legjobb cross-country versenyzői (közöttük a 8szoros világbajnok Nino Schurter) ötletként feldobtak.
Az alábbi videó betekintést nyújt a miértekbe, a fejlesztésbe és rendkívül jól szemléleti, hogy miben változott az új Spark RC a “régihez” képest, ami egyébként továbbra is csúcskategóriás XC versenygép, az új megjelenését követően is:
Geometria
Mint minden kerékpár alapja, a váz és annak geometriája a legfontosabb szempont, pontosan ezért kezdjük az új Spark RC bemutatását az egyedi vázgeóval. A Scott nagyon bölcsen a versenyzőik visszajelzéseit építették be a fejlesztési folyamatba. Olyan nevek, mint a már említett Nino Schurter, vagy Kate Courtney a Scott SRAM MTB Racing Team-ből valószínű, hogy kézzel fogható információkkal szolgálhattak arról, milyennek kell lennie egy igazán gyors XC versenygépnek.
A Scott célja egy 120mm-t mozgó teljes felfüggesztésre épített ultrakönnyű váz volt, ami sikerült is, mert ilyen villa és hátsó tag-úttal rendelkező és 1870 grammot nyomó XC váz (hátsó taggal ennyi!) nincs a piacon. Ezt a könnyűséget úgy érték el, hogy két konstrukciós zónára osztották a vázat: keményre és könnyűre. Megerősített karbonszálas váz a kemény zónában és néhol bankkártyánál is vékonyabb váz a könnyűben.
Itt jegyeznénk meg az 55mm-es láncvonalat, amelynek köszönhetően nagyobb lett a sárférőhely, illetve feltehető akár 42 fogas első lánckerék is (halandóként a 34-est tudnánk hajtani, de profi-szemszögből ez fontos).
További praktikusság, hogy a hátsó tengelyben található egy T25-ös torx is, amivel a kormányt, illetve a nyereg magasságot is állítani tudjuk. Még mindig itt fontos megjegyezni, hogy a T30 a forgáspontok meghúzására alkalmas, és a 6-os imbusz a hátsó kerék kiszerelésére, illetve a forgáspont csapágyak extrán vannak tömítve.
Nem gondolnánk, hogy a hátsó háromszögbe mennyi újítás fér bele, de azzal, hogy nincs benne forgáspont, könnyebb lett, ezzel a Scott csökkenteni tudta a rugózatlan tömeget. A korábbi Spark-oknál többször találkoztunk a konstrukcióból adódó nyekergéssel a hátsó háromszög bekötési pontjánál, kíváncsian várjuk, hogy hosszabb távon mit produkál az új és itt kiküszöbölték-e a hibát.
Apróság, de meg kell említeni a két kulacstartó felfogatási pontját, aminek sokan örülhetnek. Sőt, házon belül volt olyan kolléga, aki ezért az “apróságért”, vagyis az egy kulacstartó miatt kacsintgatott a Specialized Epic felé korábban.
Amikor először láttam, már tudtam, hogy ez a bringa más, mint a többi, de amikor először tekertem is vele, biztosan állíthattam, hogy a Scott egy újabb győztes versenygépet teremtett. Könnyű, gyors és minden benne van, amit egy modern XC versenybringától elvárunk, sőt sokkal több!
Integrált hátsó tag
Értelemszerűen egy fully nem lehet sikeres a maga nemében, ha nem egy olyan geometriára épül, ami teljes mértékig a teljes felfüggesztést támogatja. Furcsa ellentmondás, de az új Spark RC mottója a kevesebb felfüggesztés és több mozgás. A forgáspontok és a hátsó támvilla geometriájának alakításával sikerült egy rendkívül könnyű felfüggesztést kialakítani, ami eleget tud mozogni ahhoz, hogy egy XC géptől elegendő csillapítást adjon.
Miért?
ÉS, ha ez még nem lenne elég, a hátsó tag még integrálva is lett a vázba. Még a Scott is feltette a kérdést, hogy ez miért jó? Nos, igazából azért, mert fantasztikusan jól néz ki. Viccet félretéve, ezzel a megoldással finomítottak a felfüggesztésen anélkül, hogy súlyt kellett volna növelni, illetve az erőátvitel így a legdirektebb és hatékonyabb. Plusz jóval nagyobb csapágyakkal tudták így a nyeregvázcsövet szerelni, amivel megerősítették a felfüggesztést és csökkentettek minden felesleges oldalirányú mozgást. Az integráltságnak köszönhetően alacsonyabban lett a súlypont, ami jobb kezelhetőséget, stabilitást és megbízhatóságot eredményez a bringásnak.
Szerviz a középcsapágy felől
Szerviz-időjárás vs. integrált hátsó tag? Felmerülhet, hogy jobban koszolódik, de pont, hogy nem, mert védve van, főleg az esőtől, sártól, tisztítani pedig ugyanúgy lehet. Sőt, a középcsapágy felől könnyen hozzá lehet férni egy kis levehető szerelő-nyíláson, így például a TwinLoc kábelét is könnyebb kicserélni, valamint nem kell kiütni a középrészt a vázból, ha dropper-kábelt szeretnénk behúzni.
A Spark RC modellek kétféle felfüggesztéssel kerültek gyártásba, Fox Nude és RockShox Nude hátsó tagokkal, amelyek 120mm-es mozgást biztosítanak természetesen a TwinLock rendszerrel állíthatóan.
Syncros Fraser iC kormány
TwinLock rendszer és az új Spark RC
Annak, aki már ismeri a Scott MTB modelljeit nem idegen a gyártó saját fejlesztésű, 3 állású teleszkóp-zár-rendszere. A Scott úgy fogalmaz, hogy ennek köszönhetően minden, TwinLock-al szerelt bringájuk három az egyben. Mivel a három állás az egész kerékpár geometriáján is alakít, kijelenthetjük, hogy a cross-country versenyzők egyik kedvence, mert adott szakaszokon a leggyorsabb “állapotba” hozhatják a bringájukat.A kormányrúdra szerelt irányító-kapcsolóval három módba lehet állítani az első telót-hátsó tagot: zárt (mászáshoz), nyitott (lejtmenet-orientált) és egy úgynevezett “Traction Control“, ami egy köztes, kb. 30%-ban zárt állapotot jelent. Utóbbi akkor ajánlott, amikor nem szeretnénk, hogy nagyobbat mozogjon a felfüggesztés, technikásabban bringáznánk illetve keményebben, gyorsabban tudjunk gyökeres, enyhén köves talajon nagyobb sebességgel haladnánk.
Sőt, hogy még jobban kézben tartsuk az irányítást a TwinLock kart megfejelte a Scott a dropper karral, aminek segítségével valóban egy pontról irányíthatjuk a dropperrel kiegészült felfüggesztést.
Új Spark RC modellek
A paletta 10 modellt tartalmaz és mondanom sem kell, hogy már a “belépő darab” is komoly felszereltséggel bír. Igaz, el kell érni a “pro” szintet, hogy a fentebb is említett Syncros Fraser iC kormány karbon és ne alumínium legyen. Ahogy ez a SRAM többi bringájánál is megszokott, a felsőbb kategóriák már AXS elektromos váltóval vannak szerelve. A kerékpárokat a hivatalos Scott oldalon itt lehet elérni.
Zárásként az IFHT Films készített egy “viccesnek szánt” videót a bringa magával ragadó és kerékpáros szörnyet generáló erejéről, de inkább a fentebb megosztott “behind the scott spark rc” videót ajánljuk:
Maradjunk annyiban, hogy a Scott nem bízta a véletlenre még a bemutatkozást sem. Kezdenek a Specialized babérjaira törni a marketingtevékenységüket (is) nézve.
A gyártói oldal itt érhető el.
Mi már nagyon várjuk, hogy kipróbáljunk egyet, biztosak lehettek benne, hogy azonnal beszámolunk róla!