webshop menü
Scott Spark RC_Nino Schurter #bemutató #blog #fejlesztés #hegyi kerékpározás

Bemutatkozik az új Scott Spark RC

Kicsit több mint egy éve írtunk a Scott és a Bold együttműködésről, melynek eredményeként 2020-ban a Scott fel is vásárolta a „Bold Cycles-t”. Akkor már sejteni lehetett, hogy elindul egy közös fejlesztés és a legújabb Scott fully-k rejtett hátsó taggal gurulnak le a szerelő sorról. ÉS! a mai napon, egészen pontosan (közép-európai idő szerint) 2021.06.09. 16:00-kor a Scott leleplezte a legújabb Spark RC családot, rejtett hátsó taggal, új vázzal és kormánnyal (csak a legfontosabbakat említve).

Őszintén szólva nem láttunk még kecsesebb, áramvonalasabb fullyt (fully-ra elég furcsa ezeket a jelzőket használni, de tényleg így van!) és a Scott mérnökeinek hála nem csak a külső viszi a hátán a bringát, sokban és valóban megújult a Spark RC.

Fast is Fun

Az új Spark RC jeligéje, ami egész geometriájában és az alkatrészek integrációjában is a gyorsaságot tartja szem előtt. Nagyobb első villa és hátsó tag- mozgás, tökéletesített vázgeo jellemzi, amibe minden olyat belefejlesztettek, amit a világ legjobb cross-country versenyzői (közöttük a 8szoros világbajnok Nino Schurter) ötletként feldobtak.

Az alábbi videó betekintést nyújt a miértekbe, a fejlesztésbe és rendkívül jól szemléleti, hogy miben változott az új Spark RC a „régihez” képest, ami egyébként továbbra is csúcskategóriás XC versenygép, az új megjelenését követően is:

Geometria

Mint minden kerékpár alapja, a váz és annak geometriája a legfontosabb szempont, pontosan ezért kezdjük az új Spark RC bemutatását az egyedi vázgeóval. A Scott nagyon bölcsen a versenyzőik visszajelzéseit építették be a fejlesztési folyamatba. Olyan nevek, mint a már említett Nino Schurter, vagy Kate Courtney a Scott SRAM MTB Racing Team-ből valószínű, hogy kézzel fogható információkkal szolgálhattak arról, milyennek kell lennie egy igazán gyors XC versenygépnek.

A Scott célja egy 120mm-t mozgó teljes felfüggesztésre épített ultrakönnyű váz volt, ami sikerült is, mert ilyen villa és hátsó tag-úttal rendelkező és 1870 grammot nyomó XC váz (hátsó taggal ennyi!) nincs a piacon. Ezt a könnyűséget úgy érték el, hogy két konstrukciós zónára osztották a vázat: keményre és könnyűre. Megerősített karbonszálas váz a kemény zónában és néhol bankkártyánál is vékonyabb váz a könnyűben.

Itt jegyeznénk meg az 55mm-es láncvonalat, amelynek köszönhetően nagyobb lett a sárférőhely, illetve feltehető akár 42 fogas első lánckerék is (halandóként a 34-est tudnánk hajtani, de profi-szemszögből ez fontos).

További praktikusság, hogy a hátsó tengelyben található egy T25-ös torx is, amivel a kormányt, illetve a nyereg magasságot is állítani tudjuk. Még mindig itt fontos megjegyezni, hogy a T30 a forgáspontok meghúzására alkalmas, és a 6-os imbusz a hátsó kerék kiszerelésére, illetve a forgáspont csapágyak extrán vannak tömítve.

Nem gondolnánk, hogy a hátsó háromszögbe mennyi újítás fér bele, de azzal, hogy nincs benne forgáspont, könnyebb lett, ezzel a Scott csökkenteni tudta a rugózatlan tömeget. A korábbi Spark-oknál többször találkoztunk a konstrukcióból adódó nyekergéssel a hátsó háromszög bekötési pontjánál, kíváncsian várjuk, hogy hosszabb távon mit produkál az új és itt kiküszöbölték-e a hibát.

Apróság, de meg kell említeni a két kulacstartó felfogatási pontját, aminek sokan örülhetnek. Sőt, házon belül volt olyan kolléga, aki ezért az „apróságért”, vagyis az egy kulacstartó miatt kacsintgatott a Specialized Epic felé korábban.

Nino Schurter, a Scott SRAM MTB Racing Team 8szoros világ és 7szeres World Cup bajnoka úgy nyilatkozott az új modellről:

Amikor először láttam, már tudtam, hogy ez a bringa más, mint a többi, de amikor először tekertem is vele, biztosan állíthattam, hogy a Scott egy újabb győztes versenygépet teremtett. Könnyű, gyors és minden benne van, amit egy modern XC versenybringától elvárunk, sőt sokkal több!

Nino Schurter_Spark RC

Integrált hátsó tag

Értelemszerűen egy fully nem lehet sikeres a maga nemében, ha nem egy olyan geometriára épül, ami teljes mértékig a teljes felfüggesztést támogatja. Furcsa ellentmondás, de az új Spark RC mottója a kevesebb felfüggesztés és több mozgás. A forgáspontok és a hátsó támvilla geometriájának alakításával sikerült egy rendkívül könnyű felfüggesztést kialakítani, ami eleget tud mozogni ahhoz, hogy egy XC géptől elegendő csillapítást adjon.

Miért?

ÉS, ha ez még nem lenne elég, a hátsó tag még integrálva is lett a vázba. Még a Scott is feltette a kérdést, hogy ez miért jó? Nos, igazából azért, mert fantasztikusan jól néz ki. Viccet félretéve, ezzel a megoldással finomítottak a felfüggesztésen anélkül, hogy súlyt kellett volna növelni, illetve az erőátvitel így a legdirektebb és hatékonyabb. Plusz jóval nagyobb csapágyakkal tudták így a nyeregvázcsövet szerelni, amivel megerősítették a felfüggesztést és csökkentettek minden felesleges oldalirányú mozgást. Az integráltságnak köszönhetően alacsonyabban lett a súlypont, ami jobb kezelhetőséget, stabilitást és megbízhatóságot eredményez a bringásnak.

Szerviz a középcsapágy felől

Szerviz-időjárás vs. integrált hátsó tag? Felmerülhet, hogy jobban koszolódik, de pont, hogy nem, mert védve van, főleg az esőtől, sártól, tisztítani pedig ugyanúgy lehet. Sőt, a középcsapágy felől könnyen hozzá lehet férni egy kis levehető szerelő-nyíláson, így például a TwinLoc kábelét is könnyebb kicserélni, valamint nem kell kiütni a középrészt a vázból, ha dropper-kábelt szeretnénk behúzni.

A Spark RC modellek kétféle felfüggesztéssel kerültek gyártásba, Fox Nude és RockShox Nude hátsó tagokkal, amelyek 120mm-es mozgást biztosítanak természetesen a TwinLock rendszerrel állíthatóan.

Syncros Fraser iC kormány

A Fraser iC kormány nem egy új találmány, viszont az a fajta integráció, illetve átvezetés, amit a kábelekkel elvégeztek, remekül példázza az új Spark RC innovatív mérnöki megoldásait. Az előző Spark és Scale szériánál alkalmazott külső kábelezésnek az inzertjei is nagyon igényesek voltak (piacon a legjobbak, talán a Specinél látunk hasonlót), lehetett gumibetétekkel variálni, hogy hány darab kábelt szeretnél a vázba bevezetni, de ez így mégis sokkal szebb lett. Az Addict szériánál ugyan alkalmazták már ezt a megoldást, de a Spark RC családnál egészen másként fest. Rendkívül áramvonalas és letisztult látványt nyújt, főleg a nyeregből nézve. Érdekes a dőlésszöge is a kormánynak, de ennek az okát kicsit arrébb kell keresni: 6 fokkal meredekebbre, illetve laposabbra lehet állítani a fejcső szögét, ami már önmagában is nagy szó, de az, hogy mindez a kábelek kifűzése és a fék légtelenítése nélkül megoldható, egyszerűen zseniális. A kormánycsapágy központosító gyűrűit kell megfordítani ehhez az állításhoz 180 fokkal.
A letisztultsághoz, illetve a bringa irányíthatóságához erősen hozzájárul az új TwinLoc kar, ami egyben meg is oldotta a dropper irányítását. Voltak már erre DIY megoldások is, például a mostani TwinLock-hoz egy Wolftooth dropper távirányítót csavaroztak hozzá -nem volt az rossz, de azért ez így meglehetősen kulturáltabb.

TwinLock rendszer és az új Spark RC

Annak, aki már ismeri a Scott MTB modelljeit nem idegen a gyártó saját fejlesztésű, 3 állású teleszkóp-zár-rendszere. A Scott úgy fogalmaz, hogy ennek köszönhetően minden, TwinLock-al szerelt bringájuk három az egyben. Mivel a három állás az egész kerékpár geometriáján is alakít, kijelenthetjük, hogy a cross-country versenyzők egyik kedvence, mert adott szakaszokon a leggyorsabb „állapotba” hozhatják a bringájukat.A kormányrúdra szerelt irányító-kapcsolóval három módba lehet állítani az első telót-hátsó tagot: zárt (mászáshoz), nyitott (lejtmenet-orientált) és egy úgynevezett „Traction Control„, ami egy köztes, kb. 30%-ban zárt állapotot jelent. Utóbbi akkor ajánlott, amikor nem szeretnénk, hogy nagyobbat mozogjon a felfüggesztés, technikásabban bringáznánk illetve keményebben, gyorsabban tudjunk gyökeres, enyhén köves talajon nagyobb sebességgel haladnánk.

Sőt, hogy még jobban kézben tartsuk az irányítást a TwinLock kart megfejelte a Scott a dropper karral, aminek segítségével valóban egy pontról irányíthatjuk a dropperrel kiegészült felfüggesztést.

 

Új Spark RC modellek

A paletta 10 modellt tartalmaz és mondanom sem kell, hogy már a „belépő darab” is komoly felszereltséggel bír. Igaz, el kell érni a „pro” szintet, hogy a fentebb is említett Syncros Fraser iC kormány karbon és ne alumínium legyen. Ahogy ez a SRAM többi bringájánál is megszokott, a felsőbb kategóriák már AXS elektromos váltóval vannak szerelve. A kerékpárokat a hivatalos Scott oldalon itt lehet elérni.

Zárásként az IFHT Films készített egy „viccesnek szánt” videót a bringa magával ragadó és kerékpáros szörnyet generáló erejéről, de inkább a fentebb megosztott „behind the scott spark rc” videót ajánljuk:

Maradjunk annyiban, hogy a Scott nem bízta a véletlenre még a bemutatkozást sem. Kezdenek a Specialized babérjaira törni a marketingtevékenységüket (is) nézve.

A gyártói oldal itt érhető el.

Mi már nagyon várjuk, hogy kipróbáljunk egyet, biztosak lehettek benne, hogy azonnal beszámolunk róla!

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük