Brose e-Bike szerviz #Egyéb kategória #szerviz #blog #eBike

Brose szerviztapasztalatok vs. Bosch, Fazua, Mahle

Egyre több elektromos kerékpár gurul a hazai utakon, legyen szó a piacvezető Bosch, vagy más gyártók, mint Shimano, Brose, Fazua, illetve Mahle rendszerekkel szerelt e-bringákról. Most már biztosan kijelenthetjük, hogy nincs olyan hagyományos kerékpár-kategória, aminek ne lenne elektromos változata az országútitól a trekkingen át a legelterjettebb e-MTB-ig. Természetesen ezek a változatok az elektromos rendszerükben is eltérnek, mert míg egy trekking kerékpárnak más nyomatékú, súlyú, stb. középmotorja van, addig egy elektromos országútit kisebb, könnyebb hátsó agymotor hajtja a legtöbb esetben.

Az APPSolute Sportnál, mint hivatalos Bosch, Brose, Fazua és Mahle szerviz az előbbiek mindegyikével találkoztunk már és regényeket tudnánk írni az elektromos motorokról, illetve felhasználásukról. Most, a főként elektromobilitás terén tevékenykedő, német BMZ csoport által gyártott Brose motorok szerviztapasztalatairól osztanánk meg pár infót, ami hasznos lehet leendő és már meglévő vásárlók részére.

Ügyintézés, diagnosztika, időtartam? Tovább olvasva kiderülnek a részletek

Három esetet írnék le röviden, amiből kettő már megoldódott és a főszereplője két elektromos MTB, a harmadik pedig egy elég speciális bringra, egy dán gyártmányú Triobike.

A két e-MTB esetből az egyik hónapokig húzódott, míg a másik durván egy hét alatt megoldódott. Természetesen az egy hetes intervallum rövidségében benne van a hónapokig húzódó folyamat kapcsolatépítése, illetve munkája, de méltón reprezentálja, hogy sokszor egy apró problémából is idő és költségigényes végkifejletet kaphatunk.

Hercules NOS FS Sport e-MTB (2016-os modell)

2020. július közepén vettük át a kerékpárt azzal a problémával, hogy menet közben lekapcsol az elektromos rásegítés. Hivatalos Brose partnerként gondoltuk, csupán lehívunk egy diagnosztikai riportot, analizáljuk a problémát és huss neki, már mehet is vissza a trail-re a nyár maradék másfél hónapjában. Hát, nem így lett. Az első nagy meglepetés az volt, hogy gyártónként külön szoftver-engedély kell, hiába Brose motor, a Hercules-t is külön engedélyeztetnie kell a Brose-nak, hogy használhassuk. Mire ez megtörtént, eltelt pár hét és sokadik levélváltást, illetve telefonbeszélgetést (inkább már számonkérést) követően aktiválták is a Hercules specifikus Brose diagnosztikai rendszerhez való hozzáférésünket.

Hercules NOS FS Sport

Mi lehet a hiba?

Mivel a kijelző nem adott hibakódot, a motorból reméltük, hogy megtudjuk, mi okozhatja az állandó leállást. Innen ugyan kaptunk hibakódot, de értelmezni sem mi, sem a hivatalos BMZ központi e-Bike szervizes kapcsolatunk nem tudta.

Brose Sport Display

Jött a következő lépcsőfok, a motor szétszerelése. Ekkor megállapítottuk, hogy a sebesség-szenzor kábele kicsit sérült, de kötve hittük volna, hogy ez okozza a hibát. Fotós dokumentációval elküldtük a robbantott motorról az anyagot a BMZ-nek, mire ők (belekapaszkodva, hogy végre találhattak valamit) azon nyomban küldtek egy új kábelt horror összegért, horror szállítási díjjal, hogy ez aztán tutibiztos megoldás lesz a problémára.

Lehetséges megoldás

Mondanom sem kell, hogy az alkatrész megérkezését követően azonnal bepróbáltuk és természetesen nem működött. Ami ezután következett, már-már komikus volt. Szerettem volna visszaküldeni a kábelt, illetve jóváírást kérni és kb. a negyedik emberrel kommunikáltam már több lepattintás után, mire végre sikerült egy olyan ügyintézővel (írásban) egyeztessek, aki két levélváltást követően elintézte. Azóta is aranyba foglalom a nevét, sőt, a probléma megoldása is hozzá fűzhető, mivel egy új diagnosztika lekérését követően megállapította, hogy motorcserére szorul a Hercules. Félig-meddig örültünk neki, mert így elkezdtük látni a fényt az alagút végén, viszont bennünk volt a félelem, hogy ismét lyukra futunk.

Brose motor

A megoldás

A diagnosztizálását és a motorprobléma kijelentését követően még volt vagy két hét, mire kaptunk a BMZ-től egy felújított Brose motort. Nagy örömmel álltunk neki a munkának és reméltük a legjobbakat, hogy végre pontot tehetünk a hónapokig húzódó folyamat végére. Nem csalódtunk. A szakszerű beszerelést követően számos tesztkört mentünk a bringával (itt már decemberről beszélünk, vagyis 5. hónapja állt nálunk a kerékpár) tiszta és saras útszakaszokon is, sőt, még le is mostuk (a nagynyomásúval nagyon óvatosan bánva), hogy tisztán és szépen kerüljön vissza a tulajdonosához, aki szinte le is mondott már a kerékpárjáról. Hibát akkor és azóta sem produkál a Brose motor, így nyugtával dícsérhettük a napot.

Rövid összegzés

Az egész ügyvitel közel fél évet ölelt fel, egy örökkévalóságnak tűnt. Hiába motorcseréről van szó, a Bosch-nál ugyanez maximum két hétbe telt volna, nem 5 hónapba. Szóval ügyfélkezelésben, kommunikációban és szakmai szempontból is -1esre vizsgázott a Brose, viszont az új kapcsolattartóval, valamint az addig kiépített diskurzussal egy következő esetet pikk-pakk meg tudtunk oldani, ami egy Scott e-Aspect 710 rásegítésével történt…

Scott e-Aspect 710

Hivatalos Scott elektromos és hagyományos kerékpár kereskedésként szívügyünknek érezzük, ha a hőn szeretett gyártótól kerül hozzánk egy régebbi bringa. A 2017-es e-Aspect 710 elég jól felszerelt e-MTB Fox 32 Float első telóval, Shimano SLX hidraulikus fékekkel, Deore XT 11 sebességes hátsó váltóval és a lényeg, 250W-os Brose motorral, valamint 2017-hez képest nagy kapacitású, 504 Wh-ás akkumulátorral.

Scott e-Aspect 710

Hiba és ami mögötte van

A hiba, amivel Ügyfelünk szembesült, hogy Eco módban segít csak rá a kerékpár 25 km/h-ig, Tour és Sport módban egyáltalán nem. Biztosan elektronikai hibával állunk szemben, így gondoltuk, jöjjön a diagnosztika (itt nem kellett külön a kerékpár-gyártó szoftvert lekérnünk a BMZ-től, mert a Scott volt az első, amivel indult az együttműködésünk). Igen ám, de Ügyfelünk időközben a Brose Marquardt kijelzőt lecserélte a Brose DS103-as új modelljére, aminek nem volt USB kimenete, így nem lehetett összedugni a lap-top-al. Nem annyira akartuk elhinni…

Ismét BMZ

Rögtön a BMZ-vel folytatott, több hónapos levelezésekre, telefonokra, végeláthatatlan problémamegoldásra gondoltunk, így nem kis szkepticizmussal fogalmaztam meg az első levelet, hogy mivel is állunk szemben. Nagy meglepetésemre, a korábban már a nevét aranyba foglalt kapcsolattartónk írt vissza a hivatalos csatornán, ekkor már tudtam,  jó kezekben leszünk. Így is történt. Kaptunk a BMZ-től teljesen ingyen és bérmentve egy olyan kijelzőt, amivel meg tudtuk oldani a diagnosztikát, sőt, még az akkumulátortartóról letört műanyag alkatrészt is pótolni tudták.

Meglepik

Kb. 3 nap múlva meg is érkezett a csere-kijelző, amivel gyorsan lefuttattuk a diagnosztikát. Picit lefagytunk, mert motorhibát írt, de arra gyanakodtunk, hogy ez a rosszul bekötött tuningnak (nem mi voltunk :)) köszönhető (nem emíltettem, pedig fontos, hogy tuningolt kerékpárról van szó). A csatlakozók teljesen szétmentek, a kis pin-ek el voltak ferdülve a tuningon, ami a foglalatban is kárt okozott, kvázi a csatlakozók tönkrementek.

Mikor a motorhibára utaló kódot elküldtük a Brose-nak, motorcserét javasoltak. Ügyfelünk nagyon nem örült a hírnek és megkérdezte, hogy valahogy nem tudunk-e csatlakozókat cserélni, hátha megoldja a problémáját. Mondtuk, hogy garantálni nem tudjuk -mivel a Brose mást mondott-, de logikusnak tűnt, így egy próbát megért.

Problémamegoldás felsőfokon

Rendeltünk alkatrészt, ami kb. 1 héten belül meg is érkezett és csodák-csodájára a csatlakozók cseréjével meg is oldódott a probléma. Ez így gyorsnak, meg könnyűnek is tűnhet, de sok-sok szerviz  és adminisztratív, kommunikációs és gondolkodós óra ment el vele, mire a végére értünk. Csináltunk egy szoftverfrissítést is a biztonság kedvéért és teljesen hibakód-mentes volt. A régi kijelző visszatételével, valamint egy akkumulátor-zár cserével elvégeztük a feladatot, következhetett egy rövid tesztelés.

Dombnak fel és le mentünk vele, mindhárom fokozatban, többféle áttéttel és tökéletesen működött minden, a Brose motorokra jellemző finom működéssel. Érdekes, de a Brose-nak sikerült a 25 km/h-ás rásegítés végénél jelentkező fal-effektust átmenettel megoldani a Bosch-al ellentétben. Persze embere válogatja, illetve minden motornak megvan a maga előny-hátránya, de a Brose rásegítés adagolása nagyon optimális és nyomatékban sincs hiány. A Bosch Performance CX harapósabb, de jóval durvább is, ez persze a felhasználástól is függ.

Ügyfelünk nagyon elégedett volt, bár kicsit sajnálta, hogy a tuningot nem építettük vissza, de mondtuk, hogy nem érdemes ezzel kockáztatni egy ilyen komoly hibát követően.

Triobike Mono – Brose S Drive középmotorral

Harmadik és egyben záró esetünk egyedi darab, a dán Triobike, háromkerekű, kargo e-Bike-ja. Ügyfelünk a gyermekeit szállítja benne és pont a jóidő beköszöntével romlott el a bringa, ezért nagy várakozás előzte meg a javítást.

Triobike mono

Ügyfelünk jelezte, hogy nem működik a rásegítés, véleménye szerint a nyomatékszenzorral lehet baj. Hibakódot is említett, ami az Error 70 és 72-es volt. Mint ilyenkor szokás, írtunk a Brose-nak, akik vissza is igazolták a feltételezést, valóban a nyomatékszenzorral van gond. Igen ám, de valami miatt a német központ átirányított a lengyel szervizükhöz, akik ezzel a típusú motorral és problémával boldogulnak (legalább megtudtuk, hogy van lengyel központjuk is, ami e-Bike szervizzel foglalkozik).

Az eset ennél a pontnál egyelőre stagnál, így változás esetén frissítjük a bejegyzésünket.

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük