SRAM RED eTap AXS szett #blog #bemutató

SRAM eTap AXS család – áttekintő

Elsősorban montis szerviz vagyunk, de nem mehetünk el szó nélkül a gravel térhódítása és az országúti állandó uralma mellett. Mi sem bizonyítja jobban a két kategória közelségét és évek óta tartó “divatját”, mint az alkatrészek és komplett kerékpárok hiánya (természetesen minden más termék is hiánycikk a kerékpáriparban, de a gravel és országúti szerelmesei készülhetnek a legnagyobb csúszásokra). Viszont jó hír, hogy nekünk mégis sikerült a napokban szereznünk egy SRAM RED eTap AXS-t egy általunk épített OPEN U.P. bringába.

Az alábbi bejegyzésben az amerikai óriás és vezeték nélküli elektromos váltókban egyeduralkodó SRAM országúti és gravel eTap AXS szettjeit vesszük számításba. Fontosnak tartjuk ugyanis, hogy az MTB-s XX1, XO1 és GX Eagle AXS szettjein kívül a vékonyabb kerekek és finomabb terepek képviselőit is jobban megismerjétek.

RED, Force, Rival -a három eTap AXS, felhasználástól függően, szigorúan ajánlott, na de melyik és miért?

SRAM RED eTap AXS

A három SRAM eTap AXS közül a legmagasabban kvalifikált szett a RED, ami talán árában a legszembetűnőbb. A gyártó kifejezetten gravel és cyclocross felhasználásra ajánlja az 1×12-es áttétel miatt (a Force 1 volt eddig erre fejlesztve, de az “csak” mechanikus és 1×11-es). Szinte felesleges írni, de a váltás  csendes, biztos és rendkívül “finom”, legyen szó tüköraszfaltról vagy egyenletlen útviszonyokról. És ami a legfontosabb, hogy mindez kábelek nélkül, ami esztétikus és letisztult megjelenést ad a kerékpárnak.

A montis vonalon fejlesztett Eagle AXS szetteknek, illetve történetüknek külön bejegyzést szenteltünk, melyeket csak egy tányéros hajtással tudsz beszerezni, ellenben a RED eTap-el, amit két tányérral is megvásárolhatsz.

Mivel wireless váltóról beszélünk, a digitalizáció itt is segítségül hívható az AXS applikációval. Igazából mindent tudsz állítani, amit szeretnél, mert egy app-on belül az összes SRAM AXS terméket finomhangolhatod, valamint RockShox, Zip és Quarq komponenseket is. Ellenőrizheted az akkumulátor töltését (elég fontos és jó funkció), beállíthatod a fékváltókarok funkcióit (a váltókarok sima CR2032-es laposelemmel működnek, csak a hátsó váltó akksis), sőt, még azt is, hogy egy vagy két fogat korrigáljon a hátsó váltó, amikor első lánckereket váltasz.

SRAM AXS applikáció fékváltókar személyre szabása

SRAM AXS applikáció fékváltókar személyre szabása

RED eTap AXS szett

RED eTap AXS fékváltókar

Személyre szabható és kézre-álló ergonomikus kialakításának köszönhetően rendkívül biztos és kényelmes váltást-fékezést tesz lehetővé.

Sram RED eTap AXS fékváltókar

RED eTap AXS hátsó váltó

A szett szíve, motorja a hátsó váltó, ami kifinomult láncvezetéssel oldja meg a fokozatok közti átmenetet halkan, precízen.

Sram RED eTap AXS hátsó váltó

RED eTap AXS első váltó

Első váltó nem volt még pontosabb. Nincs is mit hozzáfűzni, csupán a hátsó váltónál leírtakat lehetne ismételni.

Sram RED eTap AXS első váltó

AXS akkumulátor

Az AXS akkumulátor minden, SRAM által elektromosan jegyzett váltóval, dropperrel kompatibilis. Vagyis a következő információk igazak a lentebb bemutatott Force és Rival eTap AXS rendszerekre is. eTap-nál a dropper nem annyira jöhet szóba, viszont egy pótakksi nagy segítséget adhat, főleg egy bikepacking túra vagy a töltésről gyakran elfeledkezők esetében. Nehéznek nem mondható, 25 grammjával a legkisebb nyeregtáskában is elfér.

Az akkumulátor, egyszeri töltés (1 óra alatt maximumra tölti  fel) esetén 20 óra tekerést tesz lehetővé. Mielőtt nyeregbe pattannál, jobb ellenőrizni a töltést, ami a kis LED zölden világítása esetén rendben van, viszont piros pöttyöt látva jobb elhalasztani az indulást egy órával. Fontos infó, hogy ha nincs elegendő kraft az akksiban, a rendszer automatiusan letilt. Ezzel akadályozza meg a SRAM, hogy váltás közben ne álljon le teljesen, mert láncszakadást, esést, stb. okozhat egy hirtelen lemerülés. Ha pedig nem használjuk a bringát, illetve a váltót, alvó üzemmódba kerül, vagyis nem merül.

Megjegyeznénk, hogy a töltést az általunk kedvelt, szeretett és forgalmazott Wahoo kerékpáros GPS computerekkel is meg lehet nézni, mert szinkronizálni tudjuk az AXS rendszerével ANT+ segítségével.

Wahoo-AXS szinkronizálás

Wahoo-AXS szinkronizálás ANT+ segítségével (a fotót a @Velonews oldaláról, @Ben Delaney tesztjéből vettük át)

RED eTap szett – további komponensek

RED AXS wattmérő

A Quarq DZero hajtásba integrált wattmérős hajtókar, ami tovább segíti a profi és gyors váltást, valamint a teljesítmény pontosabb mérését.

RED lánc

A gyártó úgy fogalmaz, hogy az “alapoktól tervezték újra” a RED láncot, hogy még csendesebb és pontosabb váltást érjenek el. A 12-es sorhoz sík, úgynevezett “flattop” tetejű, a szélén plusz borítással gyártott láncot készítettek, ami aerodinamika szempontjából jobban teljesít, mint a standard láncok. Érdekesség, hogy az EAGLE és a RED 12 sebességes láncok és sorok nem kompatibilisek.

RED XG-1290 kazetta

Kimondottan elektromos, vezeték nélküli váltókhoz lett tervezve, aminek a súlya is kisebb. A láncot finomabban veszi fel, a tökéletes hajtás eléréshez ajánlott az előbb említett RED lánccal használni.

Grammvadászoknak szeretettel az összes RED “súlya”:

  • Hátsó váltó: 303g
  • Első váltó: 170g
  • 10-28 fogkiosztású kazetta: 181g
  • Hajtómű (48/35, wattmérővel): 572g
  • Lánc: 249g
  • Fékváltókar (1 pár): 736g
  • Tárcsafék (1 pár): 480g

Kis image videó RED eTap AXS-el működés közben:

A gyártói oldalt itt éred el.

SRAM Force eTap AXS

Az eTap AXS “büdzsé” változata, ami 1000 Euróval olcsóbb, mint a RED, viszont 300 grammal nehezebb (szóval aki a grammokra megy, annak nem ajánljuk :)). Maga az élmény ugyanaz: modern váltástechnika, vezeték nélkül, elektromosan, amely könnyen, a fent már említett applikációval személyre is szabható. Különbség viszont, hogy amíg a RED eTap gravel bringázásra kifejezetten ajánlott, addig a Force inkább országúti kerékpárokra lett kitalálva. Nem a váltás pontossága és biztossága, hanem a strapabírósága végett, ami elsősorban talaj egyenletlenségénél mutatkozik meg.

Force eTap AXS szett

Force eTap AXS fékváltókar

A SRAM úgy fogalmaz, hogy a legjobb párosítást tartalmazza a fékváltókar: elektromos váltás és hydraulikus fékezés. Sőt, a sokszor hangoztatott AXS applikáció segítségével cserélhetők az oldalak, programozhatók a gombok.

SRAM Force eTap AXS fékváltókar

Force eTap AXS hátsó váltó

Egy és két első lánctányérral is kompatibilis, ami magába foglalja az X-Range váltó-technológiát finomított láncvezetéssel.

SRAM Force eTap AXS hátsó váltó

Force eTap AXS szett

A Force hajtókar szett és lánc hosszú, országúti bringázásra lett kitalálva, megfejelve a 10 fogtól induló XG-1270-es kazettával.

Az alábbi videó -ahogy a RED esetében sem- nem akar túl sokat közölni, informálni, csupán életérzést közvetíteni, amiből kedvet kapunk egy erőteljes bringázáshoz, aminek még a hideg sem állhat útjába.

A gyártói oldalt itt éred el.

SRAM Rival eTap AXS

Nehéz definiálni, hogy a Rival miben tér el a RED és Force eTap AXS váltóktól, de talán modernségében tud újat, illetve mást nyújtani. A 12 sornak köszönhetően könnyebb vele mászni és ezzel egyetemben gyorsabb haladást is eredményez. A SRAM olyan marketing-kulcsszavakkal dobálózik, mint intuitív vezeték nélküli váltás, innovatív láncvezetés, valamint integrált wattmérés, de ez talán mindegyik AXS termékre igaz. Egyszerűen komplex a szett és tele van új tulajdonságokkal.

SRAM Rival eTap AXS szett

SRAM Rival eTap AXS szett

Egyértelműen országútira fejlesztett elektromos váltóról beszélünk, ami az integrált wattmérőnek köszönhetően a teljesítményorientált amatőr és profi bringásokat is kiszolgálja. Persze a wattmérésről megoszlanak a vélemények, de az biztos, hogy egyre szélesebb körben használják a bringások és nem csak országútira, hanem MTB-re is. Nem is beszélve a görgőzésről, ahol watt-apalú edzéseket is végezhetünk.

SRAM Rival eTap AXS integrált Quarq wattmérő

SRAM Rival eTap AXS integrált Quarq wattmérő

Amit külön kiemel a gyártó, az a fékrendszer, valamint fékerő, és nem szégyenlős úgy fogalmazni, hogy a “legjobb fékezést biztosító rendszerük”. A fékváltókar pedig kézmérethez is állítható, ami tovább erősíti a személyre szabhatóságot és megfelelő fékerő szabályozását.

SRAM Rival eTap AXS féktest és tárcsa

SRAM Rival eTap AXS féktest és tárcsa

A Rival-ról némileg hosszabb videót készített a SRAM, mint a RED vagy Force esetében és némileg informatívabb is.

A gyártói oldalt itt éred el.

Összegzés

A Rival eTap AXS komponenseit már nem is mutattam be külön-külön, mert elég csupán a különbségre felhívni a figyelmet. Másképpen fogalmazva, a három eTap AXS rendszer alapjaiban ugyanazt tudja, felhasználás és teljesítmény-szint, ami meghatározza, melyiket válasszuk. Gravel bringára egyértelműen a RED-et ajánlja a SRAM, olcsóbb alternatívaként ott a Force, ami inkább országúti, végül a csúcs-országúti Rival, ami hozza a 21. századi kötelezőt és minden apróbb komponensében az egyéni beállítást célozza meg (nem, mintha a RED és Force ne lenne perszonalizálható, de a Rival még plusz fícsörökkel lett kiegészítve). Ahogy mondani szokás, határ a csillagos ég, vagyis a kerékpár árakhoz felfejlődtek az alkatrészköltségek, ami ebben az esetben (szett árakat nézve):

  • RED eTap AXS szett: 1350 – 2450€
  • Force eTap AXS szett: 490 – 1250€
  • Rival eTap AXS szett: 950 – 1200€

A szettek tól-ig árait meghatározza például, hogy Quarq wattmérő van-e integrálva vagy sem. Érdekes egyébként, hogy a RED belépő szettje magasabb árú, mint a Force, mint pedig a Rival csúcs összetétele, a Force belépője meg fele a Rival-énak. Szóval játszik a SRAM az árakkal, de egész felhasználóbaráti módon. Ehhez persze hozzátartozik, hogy kellett alternatíva a horror árú RED-nek. Minden esetre, aki megengedheti és tud is szerezni eTap AXS családtagot, nem fog csalódni, mert marketingszöveg ide vagy oda, ilyen pontos, gyors váltást, ilyen halkan és letisztult formában nem tud mással tapasztalni, csak AXS-el.

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük