e-Bike motor_valogatas #blog #eBike #hegyi kerékpározás #kedvenc szoftvereink

e-Bike motor körkép 2021

Kerékpárgyártás, illetve modell-bemutatás szempontjából már 2021 nyarán 2022-őt írunk, ami annyit jelent, hogy ilyenkor mutatja be a legtöbb gyártó a 2022-es modellpalettát, jelenti be az újításokat, valamint a kereskedők megkezdik előrendeléseiket (persze az előrendelések a kerékpáripart érintő, számtalan Covid-tünet végett jelentősen másként alakulnak majd, de ettől függetlenül, miheztartás végett muszáj tartani az ütemet -ha csak adminisztrációs szempontból is). A várható szállításokról és a 2021-es nem szállításokról, valamint a piac stabilizációjáról egy korábbi bejegyzésben fejtettük ki a véleményünket.

A lényegre térve és a számokat-szállításokat-logisztikát háttérbe szorítva, a 2021-es szezon végeztével (hangsúlyozom, hogy gyártói szempontból “végeztével”) megkíséreljük számba venni azokat az elektromos kerékpár motorokat, amelyek a legnagyobb hatással voltak az e-Bike kultúrára. Forradalmasításról nem igazán beszélhetünk (talán a Shimano EP8 vagy Specialized SL 1.1 motor van hozzá a legközelebb, de a tartós-tesztek hiányában még várat magára az igazán áttörő vélemény-cunami), viszont leleményes és szoftveres-frissítő megoldások vannak bőven, amelyek mind a pedelec tekerési élményt finomítják, mind próbálják elmosni a határt elektromos és nem elektromos kerékpár között.

Bosch, Shimano, Yamaha, Brose, Fazua és Specialized – melyiket, mibe és miért?

Mivel az előbb írt gyártók szinte mindegyikének hivatalos szerviz-partnerei vagyunk, motor-generációk óta ismerjük az összetételüket, erősségeiket, gyengéiket. E-Bike (és persze hagyományos kerékpár) szervizként számos, az elektromos rendszert érintő kérdést kapunk és sokszor magunk is meglepődünk, mennyi mindenben különböznek gyártónként a motorok. Némelyik finomabb, erősebb, nyersebb, másként adagol, máshogy húz vissza a bűvös 25 km/h-t elérve, stb.

Fontos azt is leszögezni, hogy az alábbi áttekintésben nem a legjobb motort keressük (képtelenség lenne ilyen sorrendet tenni), hanem azt, hogy melyik és mihez a leginkább passzoló, másként fogalmazva, segítünk a döntésben, hogy a stílusodhoz, legközelebb álló e-MTB-t szerezd be.

Sokban meghatározó maga a motor felfogatása, illetve vázba való illeszkedése, mert nagyon meghatározza a súlyelosztás és geometria miatt a kerékpár karakterisztikáját, így a felhasználási módját. Persze számos lehetőség kínálkozik a kisebb teljesítményű motoroktól egészen a óriás nyomatékig, sokat számít az előbb is említett integráció, valamint az akkumulátor, ami az energiáért és nem utolsó sorban plusz súlyokért is felelős.

Na de lássuk egyenként, hogy mik a jellemzők.

Bosch Performance Line CX GEN4

Hivatalos Bosch eBike szervizként mivel is kezdhetnénk mással, mint a piacvezető gyártó, dedikált e-MTB motorjával. Ha egy kerékpárgyártó Bosch rendszert integrál az elektromos MTB kerékpárjába, az biztosan Performance Line CX lesz, amelynek 2020-tól a 4. generációjáról beszélhetünk. 2021-ben ugyanúgy maradt a generáció, csupán szoftveresen húzták fel a 75Nm-t 85Nm-es nyomatékra, 340%-os rásegítéssel. Ahogy fentebb is, itt is meg kell említenünk az akkumulátor szerepét, ami 2021-es modellévtől a CX motorok esetében már 625Wh és ha az MTB váza is úgy akarja, 500 Wh plusszal egészen 1125 Wh-ig bővíthető.

Bosch Performance Line CX GEN4

A mindösszesen 2,79 kilogrammos motor formailag is MTB: nyers kialakítás, tökéletes illeszkedés a vázba, ha szabad ilyet írni, (akár a Shimano EP8 esetében) áramvonalas kialakítással. Tour módban 140%-os rásegítést ad, Turbo-ban éri el az előbb említett 340%-ot. Viszont legoptimálisabb az e-MTB mód, mert kimondottan Trail-re tervezve játszik a rásegítéssel és nyomatékkal a rendszer. Az MTB-s körökben elég ismert Brendog például a Purion kijelzőt leszerelte az alsó vázcsőre és csak e-MTB módban megy, nem kapcsolgat, szerinte felesleges.

Brendog's Custom Purion

Brendog Purion-ja az alsó vázcsövön

A motor pont elég erőt adagol ahhoz, hogy a bringa ne ugorjon ki alólunk és teljesen irányítható legyen. Azonban meg kell jegyezni, hogy néha túl erős, ha pehelysúlyú bringásról vagy nagyon saras talajról van szó. Utóbbi esetében például érdemes Echo módban, nagyobb áttéttel próbálkozni, mert a nagy nyomaték miatt könnyen kipörög a kerék (felfelé mászva ez egyet jelent a lábletétellel). Apropó mászás: ha nem mély sárról, hanem félig-meddig normál útviszonyokról beszélünk, a Performance Line CX motor az egyik legjobb támogató. A nagy nyomatéknak és rásegítés-adagolásnak köszönhetően szinte suhanni lehet vele felfelé is (persze kell hozzá a manuális sebességváltó optimális használata is). Ugyan nem tartozik szervesen a CX motor tesztjéhez, de ha már szóba került a helyes sebesség használata, fontos, hogy ne csupán a rásegítés módjával foglalkozzunk és ne hagyjuk figyelmen kívül a hátsó váltót. Nagyon nem mindegy ugyanis, miként használjuk egy elektromos kerékpáron. Síkon, a gyorsabb haladás érdekében egyértelmű, hogy lefele kell váltsunk, de például mászásnál nem elég, ha feltesszük Turbo módba és eszeveszetten pedálozunk, érdemes feljebb váltani. Ezzel jótékonyan hatunk az egész hajtásra, a kopó alkatrészek, így a nagy nyomatéknak kitett láncnak, valamint kazetta sornak. Arról már nem is beszélve, hogy a motor csapágyai is meghálálják, ha helyesen próbálunk bringázni.

Bosch-Performance-Line-CX-2020

Senki se lepődjön meg, ha a középmotor felől kicsit hangosabb az elektromos-mechanikus hanghatás. A CX motor nem egy lágy, hangtalan drive unit. Nyers és halljuk rendesen, ahogy tekerjük, de cserébe nagyon erős és pont az e-MTB, valamint e-Fully bringákra tökéletes választás.

Brose S Mag

Az első sorban kiemelendő tulajdonsága a német gyártó S Mag középmotorjának, hogy többféle kijelzővel és akkumulátorral variálható (kijelzők tekintetében a kis LED-es visszajelzést a Classic kijelzőn át egyészen a legújabb, nagyobb display-ekig, valamint 630Wh-ás akksival), illetve finoman és tökéletesen hangolt. Jól és kellő módon adagolja a rásegítést, nyomatékot (maximálisan 90Nm, 410%-os rásegítéssel, aminél magasabb csak a Sachs és Tq motoroknak van).

Brose drive s mag

Maga a motor-borítás magnéziumból van, melynek köszönhetően a súlya 2,98 kg (0,2 kg-al nehezebb, mint a Bosch). Belül szíjhajtás és két, egyirányú szabadonfutó tengelykapcsoló (hengergörgős csapágyra hasonlít) gondoskodik a motor teljesítményéről. Az előbb említett kapcsolók teljesen halkak, sőt, ha nincs rásegítés, ellenállás nélkül engedik a pedálozást, ami nagy segítség, ha lemerülünk útközben vagy meghibásodna a motor.

A fentebb említett variálhatósághoz hozzátartozik, hogy a kerékpárgyártók programozhatják alap-szoftverrel is a Brose motorokat, viszont hangolhatják is azt a saját elvárásaiknak megfelelően. Ez annyit jelent, hogy a vázgeometriához, a bringa karakterisztikájához tudják igazítani a rásegítést, pontosabban annak adagolását, így ugyanaz a motor, más kerékpáron, másként is viselkedik. Egyébként ez nagy szó, mert ritka, hogy egy elektromos kerékpár-rendszereket gyártó beengedi a kerékpárt előállító mérnökeit a saját fejlesztések fejébe. Felfoghatjuk ezt annak is, hogy ezzel próbál a Brose egyfajta pluszt és nagyobb szabadságot nyújtani ellentétben mondjuk egy Specialized-al, akik számtalan fejlesztéssel és kísérlettel hangolták finomra a motorjaikat, sőt a Mission Control applikációjukon keresztül maga a bringás tud módosítani a motor és rásegítés karakterisztikáján.

Brose drive s mag felfogatás

Összességében a Brose egy rendkívül jól hangolható motor, viszont ez lehet egyben a hátulütője is, mert sok múlik a kerékpár gyártókon, hogy miképp implementálják a vázba (ez is sokat számít), valamint miként hangolják rá a bringa karakterisztikájára. Ezzel együtt egy nagy nyomatékú, erős, ezzel együtt rendkívül finoman adagolható motor az S Mag, ami méltó helyet foglal el az elektromos MTB-k világában.

Shimano EP8

Még 2020. szeptemberében, a bemutatást követően írtunk az EP8-as motorról, így méltán mondhatjuk, hogy a legújabb motor a listában. Nem akarnánk a korábbi bejegyzés ismétlésébe bocsátkozni, de zanzásítva az előd E8000-eshez képest 300 grammal könnyebb (csupán 2,6 kg), kisebb (10%-al), halkabb (2 Decibellel) és erősebb, a maga 85 Nm-es nyomatékával. A rásegítés mértéke egészen a 400%-ot is elérheti, ami szintén egy magasabb szám az előző konstrukcióhoz képest.

Ha az eddig felsorolt motorok paramétereit is olvastátok, az EP8 85Nm-es nyomatéka megegyezik a Bosch Performance Line CX motorjával, viszont teljesen más tekerési élményt nyújt. Hiába a nagy nyomaték, az EP8-as sokkal inkább összhangban van a bringással, vagyis erőt igényel. A rásegítés valamivel nyersebb, amit itt pozitívan kell érteni, mert egyértelműen természetesebb a pedálozás, mint az előbb említett Bosch esetében. A Shimano 3 féle rásegítési móddal operál, de ez tökéletesen elég az EP8 esetében.

Shimano EP8 motor jobb oldalról

Shimano EP8 motor jobb oldalról

Leggyakrabban a Specialized SL 1.1-es motorjával szokták összehasonlítani, mert a könnyű e-Bike kategória képviselői közül a Specialized Turbo Levo SL bringája ( az előbb említett SL 1.1-es motorral szerelve) az alap az EP8-al kiegészült Orbea Rise család mellett, amiből az M20 már az APPSolute Sport kínálatában is megtalálható. Jellemző mindkét motorra, hogy szinte elmossa a határt elektromos és hagyományos kerékpár között, már ami a bringázás érzetét illeti. Mindemellett mindkettő halkan teszi a dolgát 25 km/h-ás rásegítés mellett is (az EP8 kicsit halkabb is). A Specialized Mission Control applikációjához hasonlóan a frissített Shimano E-Tube Project appja is módosítani enged a motor “profilján”. Akár Eco, Trail vagy Boost módban hajtasz, finomhangolhatod a rásegítést, illetve azt is, milyen maximum nyomatékot adjon le a motor. Sőt, még a rásegítés mértéke is csökkenthető 15 km/h-ra, ami teljesítmény szempontjából sem utolsó, illetve ha nagyon merülne az akksid, akkor is tudsz játszani a maradék töltéssel.

Orbea Rise M20

Orbea Rise M20 Shimano EP8 motorral szerelve

Ahogy a Brose S Mag-nál is említettem a variálhatóságot és a gyártóknak adott szabadságot, ez ugyanúgy jellemző az EP8-as motorra is. Egyészen a 375Wh-ás akkumulátortól kezdve belső és külső 504, illetve 630 Wh-ás akksik, sőt a Drafon 720 Wh-ás akkumulátorával is kompatibilis (érdekesség, hogy a 720 Wh-ás akkumulátor méretében kisebb, mint a Bosch 625 Wh-ás akkumulátora), illetve kijelzők, remote-ok váltakozhatnak a kormányrúdon. A kerékpárgyártói-szabadság érvényes itt a motor felfogatására is, mert többféle módon lehet integrálni a vázba.

Shimano EP8 akkumulátor

Shimano EP8 akkumulátor

Az EP8-al a Shimano egyértelműen visszakerült e-Bike téren a “top-kategóriába“, mert eddig -legyünk őszinték- nem sok keresni valója volt a Bosch és Brose motorok mellett, ha az elektromos MTB világát nézzük. Egy ízig-vérig sportos, könnyű, halk és nyomatékos motor, ami a természetességet tartja szem előtt (bármilyen furcsa is ezt a szót használni elektromos kerékpár esetében) és megfelelő vázgeometriával, felszereltséggel rendelkező kerékpárba integrálva olyan élményt ad a bringásnak, amit eddig nem tapasztalhatott (esetleg SL 1.1 esetében).

Fazua Ride 50 Evation

Fogalmazhatunk úgy, hogy a “könnyű e-Bike” kategória alapító atyja a német Fazua, értve ezt bármelyik, de elsősorban az e-Road kategóriára. A motor kecsesen illeszkedik a vázba, amely egybeolvad (minden Fazua motor esetében) az akkumulátorral, valamint egyben és könnyen kiemelhető a kerékpárból. Maga a középcsapágy 1.3 kg-ot nyom, így ha kiemeljük a rendszer többi részét, ez az elenyésző plusz kilogramm jelenti a többletet a hagyományos kerékpárhoz képest. A Fazua ezt így is tervezte, mármint motor és akksi nélkül is ellenállás nélkül lehet tekerni a bringát, szóval 2 az 1-ben kerékpárt kapunk.

Fazua Ride 50 Evation

Ezzel tulajdonképpen le is írtuk a Fazua Ride 50 Evation legnagyobb előnyét, ami a természetessége. Az EP8-hoz hasonlóan itt is 3 móddal számolhatunk: Breeze, River és Rocket névvel. A Breeze az Echo megfelelője, ami jóval gyengébben segít rá és spórol az akksival. A River ennél már erősebb, teljesen természetes haladást kölcsönözve, a Rocket pedig nevéből adódóan egy turbónak megfelelő fokozat, ami a legnagyobb, 55Nm-es nyomaték leadással könnyen és talán a motorok közül a leggyorsabban segít elérni a 25 km/h-át.

Fazua Ride 50 Evation_remote

Az irányító remote-on jól kis LED-ek mutatják a rásegítés mértékét.

Hiába a motorok vannak célkeresztben, nem mehetünk el szó nélkül az akkumulátor mellett sem, mert rendszerileg szimbiózisban vannak egymással. A Fazua 250X-es akksija a legkisebb a többihez képeset, mert mindössze 252Wh-át bír. Igen ám, de csak 1,4 kg és az egész rendszer súlyát nézve, arányaiban lassabban merül, mint egy nagyobb kapacitású erőforrás. Ezzel szemben érdemes pótakksit is tartanunk, mert hiába a könnyedség, egy 500 vagy manapság már alapnak számító 625Wh-ás akksival nem annyira tudja felvenni a versenyt. Még mindig különbség a többi rendszerhez képest, hogy csak a kerékpárból kivéve tölthető.

Fazua Ride 50 Evation_battery

Fazua Evation akkumulátor kivéve a motorból.

Mint minden gyártónak, a Fazua-nak is megvan a külön applikációja, az úgynevezett Fazua Rider App, amely vezetett kérdések-válaszok alapján engedi személyre szabni a rásegítés mértékét a módok szerint. Ez az applikáció amúgy nagyon nagy segítség egy kezdő e-Bike-osnak, mert könnyebben ráérez a kerékpár tulajdonságaira és viselkedésére hosszabb, valamint rövid távon. Plusz az applikáción belül navigáció is használható, ami egyben a preferált adatokat is megjeleníti. A LED-ekkel tarkított remote pedig visszajelzi a töltöttséget, valamint a rásegítés módját.

Fazua Rider Mobile App

Érdekesség, hogy a “könnyű e-Bike” kategóriában, azon belül is a “könnyű e-MTB” világában mindig a Specialized SL 1.1-ről, valamint az Orbea Rise-ról szól a fáma, pedig a Fazua rendszerrel szerelt e-MTB-k, így a Trek vagy Lapierre elektromos MTB-k is ezt a vonalat képviselik. Sőt, az elektromos rendszert eltávolítva könnyebbek is és lehet őket 2 az 1-ben használni, ami rendkívül nagy előnye a rendszernek. Szóval a nagy média és marketingzajban érdemes odafigyelni az egyelőre még kisebb Fazua-ra is, mert viszonylag korán álltak elő innovatív újításokkal, főleg ami az elektromos és hagyományos kerékpározás örök összehasonlítását illeti.

Specialized SL 1.1

Az amerikai gyártó az SL 1.1 motornál szorosan együtt dolgozott a Mahle fejlesztőivel, hogy “SL”, vagyis super light hajtást dobjanak piacra és méltó támogatást nyújtsanak a szintén saját fejlesztésű könnyű e-Bikejaiknak, mint a Turbo Levo, Kenevo, Creo, Como és Vado SL modelleknek.

Leggyakrabban az előbb bemutatott Fazua Ride 50 Evation motorral hasonlítják össze, mert mind könnyedségében, mind a tekerési élmény (rásegítés) természetességében kis különbségekkel bírnak. A szintén magnéziumházas SL 1.1 nehezebb, mert 1,95kg-ot nyom. 35Nm-es nyomatékkal, 240W teljesítménnyel kevésbé erős, viszont jóval takarékosabb, mint a többi motor.  Újdonság -a motorral egyetemben- a felső vázcsőbe épített “Turbo Connect Unit“, ami LED-ek segítségével jelzi a töltöttséget, illetve az aktuális rásegítési módot. Vagyis nem szükséges remote vagy külön kijelző ahhoz, hogy elektromosan irányítsuk a bringát, illetve ott a szintén saját fejlesztésű Mission Control applikáció, amivel mindez finomhangolható és több adatot tudhatunk meg, mint bármilyen kijelzőről.

Specialized SL 1.1 motor

Specialized SL 1.1 motor

Az energiáért felelős akkumulátor és saját fejlesztés. Egy 320Wh-ás akksi támogatja az elektromos rendszert, amely egy 160Wh-ás külső erőforrással tovább bővíthető (nagyjából 1 kg pluszt jelent és kulacstartó formája-kialakítása miatt teljesen beleolvad a kiegészítő-környezetbe). Érdekesség, hogy ez még mindig “csak” 480Wh (ellentétben a 2021-ben már a Bosch-nál alapnak számító 625Wh-ával szemben), viszont a motor hangolása és takarékossága, illetve a könnyített e-Bike-ok súlya pont ellensúlyozza a kisebb akkumulátort, így megfelel a Bosch 625Wh-jának. Az összehasonlítás végett a Fazua Evation motornál több hatótávot enged az SL 1.1, köszönhetően a nagyobb akkumulátor-kapacitásnak és kisebb teljesítmény-igénynek. A teljesítmény tisztábban látása végett a leginkább elterjedt Bosch motorok Tour módban való használatakor ad annyi rásegítést, mint a Levo SL maximumja. Ez jól példázza, hogy a Specialized mennyire ráment a kerékpáros és kerékpár összhangjára, valamint feltételez egy gyakorlottabb bringást. Őszintén szólva az előbb említett Levo SL-t nem valószínű, hogy bárki “belépő e-Bike-ként” veszi meg és nem csak az ára miatt. Kell egy nem minimális tapasztalat ahhoz, hogy valaki “megérjen” egy ilyen e-Bike használatára.

Specialized SL 1.1 Motor Turbo Levo SL Comp-on

Specialized SL 1.1 Motor Turbo Levo SL Comp-on

Összefoglalván az SL 1.1-es motor hozza a legtermészetesebb tekerési élményt, amit e-Bike adhat (a fentebb már említett Shimano EP8-al szerelt Orbea Rise mellett, de erről megoszlanak a vélemények, legalábbis a folyamatos összehasonlító vélemények, fórumok alapján). Ennek legfőbb bizonyítéka a 25 km/h-ás limit elérését követő tökéletesen ellenállásmentes pedálozás. A Bosch-nál megszokott “fal-effektus” itt még hírből sem jelenik meg, rendkívül finoman történik az átállás a bio-hajtásra.

Yamaha PW-X2

A PW-X motor továbbfejlesztett változata, az X2 egyedi karakterisztikájával és “okos” módjával pont azt az űrt tölti be, amit az előbb említett motorok hagytak (talán ezért is mutatjuk be utolsóként). A Yamahánál nem csak szoftveres és szenzoros frissítés történt, hanem konkrét fejlesztéseket eszközöltek.

Súlyát tekintve, a maga 3.06 kilogrammjával a “legnehezebb” a listában. A plusz tömeg a beépített technikának köszönhető, ami elősegíti, hogy a motor, pedálozás közben, magas fordulaton is ugyanazt a teljesítményt adja le, mint alacsonyabb fordulatnál. Valamint “okos haladási módot” tesz lehetővé, ami változtatja a rásegítést az öt mód között a talajnak megfelelően. Ez egy úgynevezett “Automatic Support Mode“, ami felismeri a talajviszonyokat és annak megfelelően adja a rásegítést. A pedálszenzorral operál ez a technika, mivel más talajon, másként pedálozunk, illetve “rászkódunk”. Fontos azonban megjegyezni, hogy a gyakorlatlanabb kerékpárosoknak ez akár még veszélyes is lehet, mert az érzékelők feltételeznek egy rutint, ami alapján módosítják a rásegítést. Vagyis aki még nem ült e-Bike-on, ne egy új, Yamaha PW-X2-vel kezdjen.

Yamaha PW-X2 motor

A motor elég nyomatékos a maga 80Nm-ével, 360%-os, maximális rásegítéssel. Kisebb módokban ez a nyomaték 70Nm-re csökken, de már viszonylag alacsony pedálfordulaton leadja. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy mászásnál nagyon jól járhatunk, mert nyomatékosan haladhatunk felfelé, relatíve kevés erőbefektetéssel. Ehhez jön még hozzá a korábban említett Automatic Support Mode, ami hatékonyan támogatja pedálfordulatnak megfelelően az átmeneteket.

25 km/h felett elég finoman vesz vissza a motor a rásegítésből és minimális ellenállást érzünk tekerésnél is. Viszont pont ezzel a tulajdonságával érezhetjük, hogy elektromos kerékpáron ülünk és nem természetes, ahogy pedálozunk. Erősebben kell pedálozz, amivel párhuzamosan csökken a rásegítés, valamint hangosabb is a kelleténél a motorhang.

Yamaha PW-X2 motor Haibike-on

Yamaha PW-X2 motor Haibike-on

Jó hír a kerékpárgyártóknak, hogy a Yamaha egész elektromos rendszeréhez hozzáférhetnek, ami annyit jelent, hogy két kijelzővel és kiegészítő remote-al is tudják szerelni a bringáikat, valamint 400, 500 és 600Wh-ás akkumulátorokkal. Illetve mint minden gyártónál, itt is lehetőség van a hatótáv növelésére plusz akksi által, ami a Yamahánál 250Wh pluszt jelent. Érdekesség, hogy a Giant-el közös fejlesztésű SyncDrive Pro motor ennek a tökéletes másolata, amihez applikáció is szolgál a finomhangolásra.

Yamaha PW-X2 motor-akkumulátor-kijelző

Yamaha PW-X2 motor-akkumulátor-kijelző

A PW-X2 összességében egy erős és jó motor, viszont a természetesség élménye itt háttérbe szorul, valamint a már fentebb is említett szenzoros érzékenység a tapasztalatlanabb e-Bike-os bringások kárára válhat.

Hardverek, szoftverek

A teljesítmény önmagában nem elegendő (ahogy a nyomaték sem), ha nincsen szabályozva, például nem reagál a másodperc törtrésze alatt az általad kifejtett erőre, vagy tovább adja a rásegítést, miután már hozzá sem érsz a pedálhoz, stb. Másképpen fogalmazva a megfelelő hardver, szoftver nélkül (és persze nélküled) nem irányítható biztonsággal és élvezettel az elektromos kerékpár. Számtalan szenzor visszajelzését kell kezelni, amely folyamatosan kommunikál az “emberi erő” és a motor között. Ezek a visszajelzések határozzák meg, hogy a motor szoftveresen milyen parancsokat enged alkalmazni és melyeket nem, így kialakítva a tekerési harmóniát, ennek alapján beszélhetünk természetes élményről, amit a motoroknál is számba vettünk. Minél jobban el van találva a harmónia, annál természetesebb kerékpározást enged a motor és annál kevésbé kapod a pedálozáskor az ellenállást 25 km/h-t elérve, illetve a fölött. Pontosan ezt méltattuk negatívan a Bosch motoroknál, ahol a 25 km/h-t elérve szinte falba ütközünk, úgy veszi el a rásegítést a motor és ez a remek a Brose, Fazua, Shimano vagy Specialized motoroknál, hogy kb. simán, ellenállás nélkül pedálozunk tovább.

Bosch diagnostic software

Bosch diagnostic software

Rásegítési módok szerepe

Mint a motor vezérlésében minden-mindennel összefügg, fontos a rásegítési módokról is szólni pár szót. Gyártónként más számban és karakterben választhatók a módok, amelyek a motor rásegítését kombinálják a kerékpáros teljesítményével. Például a Brose S Mag által, a legmagasabb módban leadott 410%-os rásegítésével négyszeresére növeli a kerékpáros által leadott teljesítményt. Módtól függően 50%-tól egészen 500%-ig tudsz játszani a rásegítéssel, persze attól függően milyen hatótávban és terepben gondolkozol az éppen aktuális ride során. Mivel elektromos MTB-kbe tervezett motorokról beszélünk, így meg kell említenünk a Bosch eMTB és a Shimano Trail módját, amelyek tökéletes átmenetet jelentenek a rásegítések skáláján és igyekeznek megtalálni az MTB karakter legoptimálisabb rásegítését.

Összehasonlításként néhány alap-adat, táblázatosan

MotorTeljesítményMaximális nyomatékMotor súlyaAkkumulátorApplikáció
Bosch Performance Line CX GEN4340%85Nm2,79 kg625Wh – 1125Wh-ig bővíthetőBosch e-Bike Connect
Brose S Mag410%90Nm2,98 kg630Wh
Shimano EP8400%85Nm2,57 kg375Wh-720WhShimano e-Tube
Fazua Ride 50 Evation250W55Nm1,92 kg252WhFazua Rider
Specialized SL 1.1240W35Nm1,95 kg320Wh-480Wh-ig bővíthetőMission Control
Yamaha PW-X2360%80Nm3,06 kg600Wh – 850Wh-ig bővíthető

Melyik motor a legerősebb és valójában mire is lehet szükség a nyomatékos watt-tengerben?

A fenti táblázatból jól látszik, hogy a teljesítmény-nyomaték és akkumulátor számok kéz a kézben járnak. Ahol magas a nyomaték, ott nagyobb a teljesítmény, illetve az akkumulátor wattórája is ezt támogatja. A számok az SL 1.1 esetében a legalacsonyabbak, viszont ez nyújtja a legtermészetesebb hatást és korántsem egyenlő a leggyengébbel. A Specialized és Mahle motorját követi a Fazua Ride 50 Evation, ami valamivel erősebb, viszont akkumulátor-kapacitásban kevesebbet bír. Az élbolyban viszonylag szűk a mezsgye: a Yamaha, Shimano, Bosch és Brose 80-tól 90Nm-ig adja a nyomatékot, 340-410%-os rásegítést biztosítva, akksi-kapacitással is megtámogatva. Az elektromos támogatás ezeknél a motoroknál a legerősebb, a Shimano közülük természetesebben, a Brose finomabban, a Yamaha és Bosch már nyersebben adagol és keményebb. A kerékpáros általi finomhangolást sem engedi minden gyártó, közülük a Shimano és Specialized biztosítja applikációk által, hogy “belenyúljunk” a fokozatokba és állítsunk a leadott nyomatékon, valamint teljesítményen.

Az összehasonlításban érdekes adat lehet a rásegítési módok szerinti használat, mármint ki és milyen módban, milyen hatótávban gondolkodik, miként használja a saját és kerékpárja teljesítményét ennek érdekében. Ez azért is fontos, mert személy szerint Echo módban használom leggyakrabban a kerékpárt, főleg erdei utakon (meredekebb mászás esetében kérem a Tour vagy eMTB segítségét), így hatótávban is sokat bír az akksi. Egy kisebb kapacitású, mint például az SL 1.1 esetében a motor és kerékpár könnyűsége miatt valószínű, hogy ugyanazt a távot érném el. Aki e-MTB felhasználó és komolyabban veszi a sportot, ritka a csapatós Rocket, Turbo vagy Boost mód. Használja a rásegítést, de pont annyira, amennyire kell és ezt a rést igyekszik kiaknázni a Specialized, Fazua és immáron a Shimano is az EP8-al. A hangsúly az elektromos MTB-n van, mert egy elektromos trekking esetében, sík aszfalton vagy döngölt földúton egészen más rásegítésekkel játszunk; vagy akár e-Road kerékpároknál, amikor hosszabb távú teljesítmény a lényeg és leginkább “felfelék” során kapcsoljuk be az elektronikát. Az előbb írtak talán a gyártók szemszögéből a legfontosabbak, hiszen a fejlesztésekkel, 2022-es újításokkal is arra kell majd mozduljanak, ahonnan az igény jelentkezik. Kíváncsian várjuk például, hogy a Bosch vagy Brose elmegy-e a “könnyű e-Bike kategória felé” vagy a Yamaha módosít-e a motorok nehézségén, elektromos karakterisztikáján.

Scott Genius eRide image

Az örök kérdés, hogy “mire van és mire lehet szükség“, ugyanis ezek alapján érdemes és kellene kiválasztani a hozzánk legtesthezállóbb elektromos rendszerrel szerelt kerékpárt. Ha sportosabban tekerünk, formában is vagyunk, illetve nem az első e-Bike-on tekerünk, a Specialized, Shimano vagy Fazua rendszerrel szerelt kerékpár lehet a nyerő. Ha nagyobb távokat mennénk, szeretjük a nyomatékot, maximális támogatást a középmotor erőforrásából és még kicsit játékosabban is fogjuk fel az elektromos MTB-zést, akkor egyértelmű, hogy a Bosch, Brose vagy Yamaha kell nekünk. Nehéz döntés, főleg kézzel fogható tapasztalat nélkül (az újságírókon, influencereken és tesztereken kívül nem sok bringásnak van lehetősége kipróbálni -főleg tartalmasan- különféle motorokat, kerékpárokat). Az ehhez hasonló bemutatókból, tesztekből lehet kiindulni és próbálkozni, de fontos leszögezni, hogy minden gyártó -ebben a kategóriában már végképp- a tökéletesre törekszik és igyekszik a lehető legjobban kiszolgálni az elektromos kerékpárost. Szóval nagy csalódás nem érheti az embert, bármelyik rendszert is választja.

Segítségül hívtuk a bejegyzésünkhöz az e-MTB körben etalonnak számító E-Mountainbike magazin cikkét, ahol az általunk említett motorok mellett még Sachs és TQ motorokat is teszteltek.

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük