e-Cargo kiszállitás #blog #eBike

Elektromos rásegítésű teherkerékpár vásárlás cégeknek – állami támogatással

Még 2020 novemberében írtunk hosszabb bejegyzést az elektromos rásegítésű kerékpárok állami támogatásáról és az ehhez kapcsolódó paraméterekről. A matek igazából sosem egyszerű, mert több feltételnek kell megfelelni, nem mindegy milyen a kerékpár sepcifikációja, mennyibe kerül, stb. A jelenleg kiírt, elektromos rásegítésű kerékpárok vásárlása cégek részére pályázat már valamivel egyszerűbb, mivel a Cargo e-Bike-ok választéka nem annyira széles, mint általában az elektromos bringáké és árban is nagyjából közelítenek egymáshoz (persze itt is vannak elszállós összegek, de állami támogatás szempontjából ez most nem releváns).

Melyek ezek a kerékpárok, mik a feltételek? Kiderül a blog-bejegyzés további bekezdéseiből.

A hivatalos közlemény még 2021. július 7-én jelent meg a Magyar Kerékpárosklub honlapján, akik nem titkoltan az ötletadók is, valamint elérték, hogy a pályázat megvalósuljon. A Magyar Kerékpárosklub elkötelezetten segíti az elektromobilitást a bringás világban is. Pontosabban fogalmazva a bringás elektromobolitiást igyekeznek elterjeszteni azzal a céllal, hogy kiváltsa leginkább a városi szállítmányozás egy részét. Persze vannak olyan árumennyiségek, térfogatok, súlyok, amelyeket lehetetlen e-Cargo-val elvinni, de számtalan termék-szolgáltatás megoldható vele, így az ételfutárkodás, kisvállalkozásoknak a csomagszállítása, szerszámok, kölcsönzött termékek kiszállítása, stb.

A lényeg, számokban:

  • Keretösszeg: 400 millió
  • Támogatás: a teljes vételár 50%-a (nettó vételár alapján), maximum 450.000 Ft/darab
  • Maximum darabszám: 5 darabos flotta/cég
  • Elektromos rásegítésű teherkerépárok hozzávetőleges darabszáma a támogatás tükrében: 850 darab
  • Támogatás igénylésének dátuma: 2021. szeptemberétől
Hivatalosan az alább szöveg található a Magyar Kerékpárosklub közleményében:
Bécsi mintára javasoltuk, ma pedig be is jelentették, hogy szeptembertől állami támogatás igényelhető elektromos rásegítésű céges teherkerékpárokra. Az új pályázatban 400 millió forintos keretösszegig egyenként 450 000 Ft támogatás igényelhető, maximum 5 darabos céges teherkerékpár-flották felállítására. Ebből első körben mintegy 850 teherbicikli jelenhet meg az utakon. A teherbicikli flották furgonokat válthatnak ki, amivel a házhozszállítás egyre nagyobb forgalmi és parkolási problémái enyhíthetők. Ez a harmadik olyan pénzügyi ösztönző – az elektromos kerékpárok vásárlási támogatása és a céges bringaflották adómentessége után -, amit a Magyar Kerékpárosklub javaslatai nyomán vezetnek be.

Miért lenne jó, ha többen elektromos rásegítésű teherbiciklivel szállítanának?

A válasz szinte már bagatell, de pont ennyire tölthet be fontos szerepet és adhat megoldást. Egy környezetkimélő és élhetőbb városi körforgás alternatívájaként használhatnák a cégek a fent is említett célokra, amivel csökkenthetnék -igaz egyelőre csak kis mértékben- a forgalmat,  valamint a károsanyag kibocsátást. Parkolás szempontjából is kevesebb nyűg, mint egy kisteherautó, de azt is el kell mondani, hogy bizonyos cargo bringáknál a hosszúság és szélesség is okozhat gondot, például egy szűk járda esetében. Esetenként gyorsabban és a futár szemszögéből “könnyebben” is kiérhet a csomag-étel az adott desztiáncióra. Főleg, ha a mindenkori, budapesti, belvárosi közlekedést nézzük.

e-Cargo áruszállítás

A kép csak illusztráció, mert nem elektromos teherkerékpárral történik a szállítás

Honnan jött az ötlet?

Nem újdonság, a szokásos “Nyugat-Európában már elterjedt módszer” rigmussal élve, bécsi példára szerette volna elérni a támogatást a Magyar Kerékpárosklub.  Való igaz, hogy a szomszédos, nyugati országokban a kerékpáros kultúra magasabb szintet képvisel, de azt kell, hogy mondjuk, mi is nagyon jó úton haladunk, valamint nálunk is egyre nagyobb szeletet hasít a mindennapi közlekedésből a kétkerekűség. Teherkerékpárral (hagyományos és elektromos) több budapesti vállalkozás (már) dolgozik: leginkább futárcégek, pékségek, fotóügynökségek, stb., de még mindig nem elég elterjedt forma, ami a támogatással hátha csábító alternatívává válik nagyobb cégeknek is.

A Magyar Kerékpárosklub azonban előrevetítette, hogy a helyzetet ők sem látják egyszerűen, mert például a teherautók kiváltásához a sűrűn lakott belvároshoz viszonylag közeli átrakodó-helyekre is szükség lehet, amelyek egyelőre nem feltétlenül állnak rendelkezésre, illetve hivatkoztak még a kerékpárpiac túlterheltségére, amiről mi is írtunk és a lényege, hogy rendkívül nehéz most mindennemű kerékpár beszerzése. Viszont jó és enyhítő hír, hogy az elektromos teherbiciklik nyilván nem örvendenek olyan népszerűségnek, mint hobbi, illetve sport célra felhasználható társaik, így nagyobb az esély rá, hogy megrendelést követően valóban kap is az ember pár darabot.

Autós szállítás

A pályázatról részletesebben

Ahogy már fentebb is írtuk, “szeptembertől pályázhatnak a városi térségekben szállítási tevékenységet, vagy gyakori utazásokat igénylő szolgáltatást végző gazdasági társaságok, valamint civil és egyházi szervezetek”.

A teherkerékpárokat csak és kizárólag regisztrált kereskedőknél (ahogy majd tőlünk is, ha a megrendeléseink befutnak) lehet majd megvásárolni, egy előre megadott listából és ahogy említettük, cégenként maximum 5 darabot.

Akik pályáznak természetesen “cégkapu regisztrációval, magyarországi székhellyel, telephellyel vagy fiókteleppel kell rendelkezniük, és a pályázat megjelenése előtt legalább 12 hónappal bejegyzettnek kell lenniük.” Amit ilyenkor szokás, be kell mutatni a hivatalos céges dokumentumokat, valamint a teherkerékpár tárolására szolgáló helyet (ami nem biztos, hogy minden cégnek túl egyszerű, mert főleg a hosszított és nagydobozos Cargo-k esetében nem kis helyről beszélünk). Persze nyilatkozatot is kell tenni az állami támogatásról “de minimis” néven, ami hivatalosan a “csekély összegű támogatásokat” jelenti.

Urban Arrow e-Cargo Brose motorral és óriási hellyel.

Hozzá tartozik a vásárlást követő támogatottsághoz, hogy a beszerzett kerékpárokat regisztrálni kell a BikeSafe rendszerben, ami nagyon jól jöhet egy esetleges eltulajdonítást követően, mert a rendőrség is ezt az adatbázist nézi, ha eltűnt kerékpárról van szó. Valamint minimum 2 évig a cég birtokában kell lennie, tilos továbbadni rajta ebben az intervallumban. A saját logó mellett a támogatót –Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ-, mint minden pályázat esetében, fel kell tűntetni (kommunikációs anyagokon is szerepelhet a kerékpárunk), és ami kicsit faramuci lehet egy teherkerékpár esetében, hogy nyilvános szereplésen előfordulhat, hogy meg kell jelenni vele.

Mire lehet és mire nem?

Figyelem, szabványszámok következnek egyéb specifikációs és beszerzési adatokkal: “a pályázható új és sorozatgyártott teherbiciklik az EN 15194:2017 (MSZEN 15194:2018) vagy újabb szabványnak kell megfelelniük, maximum 250 W névleges teljesítményű elektromos segédmotorral lehetnek felszerelve, és pedálhajtású, gázkar nélküli, tehát emberi erővel hajtott biciklinek kell lenniük, amelyeken a hajtás abbahagyásakor, vagy 25 km/óra elérésénél lekapcsol a rásegítés. A támogatott biciklik – kétkerekűek esetén – minimum 139 cm tengelytávolságúak és minimum 50 kg hasznos teherbírásúak lehetnek. Kerékpáronként 1 db pótakkumulátor beszerzése, valamint a szállítási tevékenységhez szükséges felépítmény, kiegészítők beszerzése is támogatott.”

Az utóbbi, pótakkumulátor, valamint szükséges felépítmény támogatás részleteire nem tér ki a pályázat, pedig érdekes lenne, mert mind az akkumulátor, mind pedig a dobozok elég borsos árban vannak. Nagyobb mennyiség vagy térfogat szállítására viszont kell a nagy hely is, valamint plusz erő. Gondoljunk csak arra, ha a sima e-Bike lemerül, milyen nehéz tekerni, nemhogy egy Cargo még jól megpakolva mondjuk 50-60 kilogrammal.

Fontos és ezzel próbálják kiszűrni a “hobbi” felhasználásra ügyeskedőket, hogy utánfutóra és nagyobb csomagtartós hagyományos, valamint elektromos kerékpárra nem igényelhető a támogatás.

Példa egy ízig vérig e-Cargo kerékpárra

Több cikk is bizonyítja a sport.appsolute.hu oldalon, hogy elkötelezettek vagyunk a német i:SY márka iránt, amely elsősorban kiskerekű, városi elektromos (és nem elektromos) kerékpárokat gyárt 20 colos kerekekkel. Alapból hátsó csomagtartóval érkeznek és könnyen rászerelhető első csomagtartó, illetve első-hátsó gyerekülés, melyet egy korábbi cikkben a kolléga részletesen bemutatott.

iSY Cargo

Cargo szempontjából már az alap i:SY elektromos kerékpárok is 50kg-ig terhelhetők, de a Cargo N3.8 modelljük ennél jóval messzebre megy és bringássla együtt 200 kg-ig pakolható. A legnyomatékosabb (85Nm), 250W teljesítményű, 4. generációs Bosch Performance Line CX motorral van szerelve, ehhez kapott egy 500Wh-ás akkumulátort (érdekes egyébként, hogy a legnagyobb, 2021-re már alapnak számító 625Wh-s akkumulátor csak integrálható, így az i:SY-re nem tudott kerülni, mint külső akksis e-Bike-ra). 210 cm hosszú, 30 cm széles nem kis kerékpárról van szó, de teherbringaként, nem is olyan magas számok ezek. A súlya mondjuk 39kg, ami hozzáadva egy átlag 80kg-os bringást, úgy csupán újabb 80kg-al terhelhető. Őszintén szólva kisebb súlyt nem igazán lehet kihozni, csupán méregdrága fejlesztésekkel, melynek eredményeként senki sem venne e-Cargo-t.

A gyártó oldalán szereplő videó bemutatja egy e-Cargo számtalan előnyét, érdemes belepillantani.

Társadalmi támogatottság

A kerékpárral, valamint elektromos kerékpárral kapcsolatos intézkedések -főleg támogatások- nagy egyetértésben zajlanak mind politikai, mind társadalmi oldalról. Azon kevés ügyek közé tartozik, amit pártpolitikától függetlenül lehet tárgyalni és ez nagyon jó dolog. Mindenki egyetért, hogy pozitív és előremutató a kerékpáros kultúra minél szélesebb körben való kiterjesztése. Ebből látszik, hogy az emberek egyre nyitottabbak a kerékpáros közlekedésre és már nem csak egyéni, hanem céges szinten is profitálni lehet belőle.

Koppenhága - kerékpáros átkelés

A támogatási program lebonyolítását, csakúgy, mint korábban az elektromos rásegítésű kerékpárok esetében, az IFKA Közhasznú Nonprofit Kft. végzi.

Vélemény

Remek kezdeményezés és bízunk benne, hogy elterjedt szállítási forma válik belőle, ami jelentősen megkönnyíteni a városi közlekedést akár nagy, akár kisebb városokról beszélünk. Nem valószínű, hogy robbanásszerűen felváltja majd a kisteherautókat, mikrobuszokat, de el kell indulni és tenni a fenntarthatóbb jövőért és közlekedésért!

Fontos azonban arra is felhívni a figyelmet, hogy a magyar kerékpáros társadalom -ahogy a gyalogos és autós sem- nincs még felkészülve nem csak az elektromos rásegítésű teherkerékpárok, hanem általában véve az elektromos kerékpárok forgalomban való mindennapos közlekedésére. Más indulási sebességgel kell számolni például egy piros lámpánál, mert az elektromos kerékpár nyomatékos motorja hirtelen meg tudja indítani a bringást, kvázi egy robogóval együtt tud kilőni a zöld jelzést követően. Figyelni kell a haladási sebességre is, mert a 25 km/h-ás sebességet (ugye ez az alap rásegítés az elektromos motoroknál) nagyon hamar eléri egy ilyen kerékpár, amit a kerékpáros az erejével könnyen növelni is tud. Előzés szempontjából is fontos lehet lakott területen, 50 km/h-ás sebességhatárnál. Minden esetre kíváncsian várjuk, hány darab e-Cargo gurul majd Magyarország útjain, reméljük egyre több!

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük