webshop menü
Orbea Rise M20_action2 #bemutató #blog #eBike #hegyi kerékpározás #teszt

Orbea Rise nagy teszt – valóban könnyű?

Az Orbea Rise M20-as modellt nagyon részletesen, a specifikációt szem előtt tartva mutattuk be, még az Orbea marketingesei is büszkék lennének ránk, olyan aprólékosan írtunk róla. Most viszont rendhagyó bejegyzés következik a spanyol gyártó game changer elektromos fullyjáról. Azért rendhagyó, mert az APPSolute Sport-nál mindig nagy hangsúlyt fektetünk a tesztre. Elsőként tesztelünk, utána ajánlunk és ez a politika tett minket hitelessé, így nem is óhajtunk változtatni rajta. Viszont! a kerékpáripart érintő lehetetlen szállítási és beszerzési időhullámok miatt (erről írtunk is egy hosszabb bejegyzést) az előrendelt Rise bringákat legjobb esetben is 2021 ősz végén kapjuk meg, ezért a féktelen kíváncsiságunk által hajtva sok-sok tesztet végigolvasva és nézve próbálunk egy virtuális teszt-élmény alapján valódi infókkal szolgálni most, még a nyár közepén.

Szóval hibrid teszt következik, de minden ízében TESZT, szóval érdemes belekukkantani, hátha itt találod meg ‘A’ bringát trail-re, sportra, hobbira, mindenre.

A teszt előtt még röviden számba vesszük, mely Rise modellekkel lehet dolgunk. Az Orbea nagyon ügyesen, négyes palettát kínál, azon belül is többféle, személyre-szabható-választható specifikációval. Így vásárláskor kiválaszthatjuk, milyen első telót és hátsó tagot szeretnénk, módosíthatunk a kormányon, féken, felnin, gumin, dropperen, nyergen. Sőt, még FOX átütőtengelyt is kérhetünk, Shimano kijelzőt, illetve hatótáv bővítésére extra akkumulátort. Szóval határt a pénztárcánk és a készlet-szállítási idő szabhat, de a lényeg, hogy -a színről nem is beszélve- a magunk képére formálhatjuk a Rise-ot. Alább látható az M20-as „legördülő” listája, az „Consult other components” részeket kell nézni a jobb oldalon, ahol árral együtt van feltüntetve, mit lehet pluszban kérni.

Orbea Rise M20 - választható variációk

Orbea Rise M20 – választható variációk

Orbea Rise M20 - választható variációk

Orbea Rise M20 – választható variációk

Rise paletta röviden

Közös mind a négy modellben, hogy karbon vázzal és alapból 140mm-es rugóúttal rendelkeznek (140-150mm-es első és hátsó tagok között választhatunk). A legkönnyebb és legmagasabban kvalifikált a Rise-M-LTD, melyet követ az M-Team teljes Shimano XTR szettel, karbon kormányrúddal. A következő M10 a sorban FOX 36-os telóval, XT szettel, majd az M20 SLX hajtással és FOX 34-es teleszkóppal.

Shimano EP8 RS, a Rise elektromos lelke

A legújabb Shimano EP8-as motor 85Nm-es verziójának egy továbbfejlesztett változatát, az RS-t kapta a Rise (az RS a Rider Synergy rövidítése, ami a kerékpáros és kerékpár összhangját jelenti), ami ugyan „csak” 60Nm-es nyomatékkal bír, viszont fényévekkel természetesebb tekerési élményt és kisebb tömeget jelent. 360Wh-ás szintén RS akkumulátor támogatja a motort, ami további 252Wh-val bővíthető egy kulacstartós pótakksi segítségével-opcionálisan választható vásárláskor. A pótakkumulátor egyébként úgy néz ki, mintha egy valódi kulacsot szerelnénk fel a kerékpárra, valamint egyetlen kábellel, pillanatok alatt összeköthető a vázba integrált rendszerrel. Kijelző tekintetében egyszerű a válasz, mert alapból nincs rajta, csupán egy kis LED-es egység mutatja, hányadán állunk elektronikával. Fontos azonban, hogy sok más mellett, ez is opcionális, kérheted SC-EM800-as kijelzővel.

Orbea Rise M10, a tesztalany

A továbbiakban a Rise M10-el kapcsolatos élményeket, benyomásokat taglaljuk. Fentebb is említettük, hogy alapból Fox 36 Float Factory 150 Grip2 QR15x110 Kashima első telóval (szimpatikus az Orbeánál, hogy 149 Euróval kevesebbet kell fizetned, ha Fox 34-el kéred), Fox DPX2 Factory 3-Position Adjust Evol Kashima custom tune 210x55mm hátsó taggal, Shimano XT hátsó váltóval, fékekkel (180mm-es tárcsák), elöl Maxxis Dissector 2.40″ 60 TPI 3CMaxxTerra Exo TLR, hátul pedig Maxxis Rekon 2.60″ 3C Exo TLR (F) / Rekon 2.40″ Dual Exo TR  gumikkal érkezik az M10. A tesztbringán annyi különbség van, hogy 200mm-es féktárcsával és elöl Maxxis Minion DHF 2.5″, hátul pedig Minion DHR 2.4″ TLR gumival szerelték (ezek is opcionálisan választhatók vásárláskor).

Orbea Rise M10 - mood

Itt jegyeznénk meg, hogy több teszten is a Fox 36-os telóját ajánlották a minden Rise-hoz, mert biztosabb vele a trail-en. A teljes felfüggetsztésnek és vázgeometriának köszönhetően nagyon jól lehet vele lefelézni, ennek ellenére nem egy enduro bringa. Ízig-vérig trail e-MTB, ami köves-sziklás talajon is tökéletesen helyt áll.

Érdekesség, hogy minden -hiteles- tesztnél M10-est tekertek. Ennek persze lehet az oka, hogy a gyártó ezt tudta vagy akarta biztosítani, de nagyobb valószínűséggel ez reprezentálja leginkább a Rise család tulajdonságait. Nem egy belépő, de nem is csúcs modell (hangsúlyozom, hogy az M20-ast erős belépőnek nevezni, mert eleve felső kategóriát képvisel), így nagyobb első telóval, erősebb szettel van szerelve. A leírtak marketing szempontból némi ösztönző erőként hathatnak, hogy az M10 mellett döntsünk, de mint fentebb is említettem, az M20-ast is kérhetjük magasabb felszereltséggel. Nagy az átjárás így a palettán, de pont ezért nagyon vonzó.

Pozitívumok

Vol1. Természetesség

A legerősebb érv a Rise mellett a sokat hajtogatott természetessége, ezzel egyetemben a kezelhetősége. Szinte egyöntetűen, hobbi bringástól a profikig biztosan állítják, hogy a Rise olyan, mintha normál MTB-n (fullyn) ülnél. A rásegítés finomságával együtt rendkívül halk a motor, szinte észrevehetetlen, hogy plusz támogatást kapunk a középrészből. Súlyát tekintve -nyilván nem egy full karbon normál fullyval összehasonlítva- nagyon közelít a hagyományoshoz, így elektromos rásegítés nélkül is használható, ami valljuk be, az e-Bike-ok nagy részéről nem mondható el. Dög nehéz monstrumokat kell tekerni, ha lemerül az akksi vagy meghibásodás történik az elektromos rendszerben.

Orbea Rise M10 jump

Vol2. Vázgeometria

Fontos megemlíteni a vázgeometriát, mert csupán annyiban tér el egy hagyományos mtb-től, hogy hosszabb az alsó láncvilla 5mm-el (!), vagyis a sztenderd 440mm helyett 445mm-el van dolgunk. Ennek köszönhetően (mármint a sztenderd geo-nak) a Rise pontosan úgy viselkedik a trail-en, mint egy hagyományos fully. Pont úgy lehet irányítani, trükközni vele, főleg technikás és durvább talajon (is), sőt ugrálás és nagy sebességgel kanyarodás sem jelent problémát. Az egyensúly és motor-nyomaték együttesét is itt említenénk meg, mert teljes biztonságban kontroll alatt lehet tartani a bringát és a kerék sem pörög ki alólunk, ha kiállunk és úgy próbáljuk erővel a pedálozást (ami például egy 85Nm-es nyomatékú Bosch Performance Line CX motorról nem mondható el).

Orbea Rise M20_trail_geometry

Vol3. Akkumkátor

Battery management a töltés optimális felhasználásához. A maga 360Wh-jával jóval a Bosch által képviselt 500-625Wh helyett a Sepcialized SL 1.1-es motorokhoz szerelt 320Wh-hoz áll közelebb, de az a 40Wh plusz számít és nem csak hatótávban, hanem az egész rendszer működési elvét nézve. Hogy még konkrétabb legyen a példa egy Specialized Turbo Kenevo SL-el hasonlították össze a teljesítményt. Két rider ment ugyanúgy, egyikük az utóbbi Specivel, másikuk a Rise M10-el: felfelé Trail módban, lefelé Boost-ban 22 kilométeren keresztül. A Rise töltése még 60%-ot mutatott, míg a Kenevo SL 10%-al kevesebbet úgy, hogy a Rise nagyobb teljesítményű motort kell megmozgasson. Sőt, a már nem könnyű kategóriának számító Specialized Turbo Levo Pro-val (SuperLight SL betű-kettős itt hiányzott) is összehasonlították 30 kilométeres ride-on keresztül, ahol a Rise-nál 20%-on állt meg a töltés, amit a piros kis LED már jelzett is, míg a Turbo Levo 61%-on volt. Nem kérdés, hogy a „hagyományos” e-Bike akksija többet bír, de a Rise hatótáv bővítésével ugyanott vagyunk, csak több élménnyel és természetességgel. Viszont a plusz 252Wh-ás kulacsnak kinéző hatótáv bővítő akkumulátorral már jóval nagyobb, 612Wh-ról beszélhetünk, ami már a geo és súlyelosztás miatt bőven túlmutat a Bosch 625Wh-áján.

Vol4. Pozitív összegzés

Olcsóbb, mint a Specialized és hozza azokat a számokat mind rásegítésben, mind teljesítményben, mind pedig hatótávban, amit egy könnyű e-Bike-nak kell. Persze felmerül a márka-hűség kérdése, az örök összehasonlítási alap Specialized Turbo Levo és Kenevo SL-el, mert aki Sepci kerékpárral rendelkezik és szeretne (illetve meg is teheti) a lightweight kategóriába belekóstolni, valószínűleg lojális marad. Viszont! Aki most gondolkodik váltáson, annak a legjobb választás az Orbea. Mondjuk nem egy és kettő példa van rá, akit jobban meggyőzött a Rise, mint a az Turbo SL.

Negatívumok

Vol1. Kijelző

Több bringás egyértelműen a kijelző hiányát nevezte meg, mivel csupán egy LED kezd pirosan világítani, ha 20% alá megy le az akkumulátor töltése, valamint nem lehet látni, hogy milyen módban tekersz. Pozitívum a negatívumban, hogy a Rise vásárlásánál az Orbea opcionálisan választhatóvá teszi a kijelzőt, mármint lehet kérni SC-EM800 kijelzővel is a kerékpárt. Ha utólag gondolnád meg magad, és beszereznél egy újat, mi is szívesen vállaljuk a beépítését szerviz-részlegünkön. Megosztó egyébként a belépő szinten is kétmillió forintos elektromos kerékpárnál megspórolt kijelző esete. Ennek persze lehet a bringára jellemző „természetesség” az oka, ami a kormányrudat és kábelezést illeti (van, aki ezt is kifejezetten szereti benne), de elenyésző plusz súlyt és minimális esztétikai többletet jelent a digitális display (főleg a Shimano-nak ez a picinyke, színes kijelzője, ami nagyon passzol a kormányrúdhoz). Persze ott van még a gyári Shimano e-Tube applikáció, amin minden adat megtalálható, viszont bringázás közben senki sem szeretné (főleg ilyen felhasználási körülmények között) előkapkodni a telefonját, ellenőrizve a státuszt.

Vol2. Hangok

A Shimano EP8 motor kattogását is sajnos meg kell említeni, amivel itt találkoztunk először. Ahogy a talaj váltakozik és random jönnek a bukkanók, a motor elkezd kattógó hangot adni, kicsit ahhoz lehetne hasonlítani, amikor a hátsó váltó nem akar fel vagy lefelé váltani. Természetesen ez a hang csakúgy, mint a bukkanók, random módon jelentkeznek és nagyon ritkák, nem is lehet vele mit kezdeni, viszont meg kell említeni. Az egyébként rendkívül halk középmotor 30 km/h-ás rásegítés állításnál (amerikai modellről van szó, ahol 32 km/h a rásegítési alap az európai 25 km/h-val ellentétben) a rendszer nem tudja eldönteni, hogy 29-30 km/h környékén adjon még vagy elvegyen, ami kisebb elektromos plusz és mínusz hangot eredményez.

Shimano rásegítési módok

Vol3. Hajtókar

Még 2021. áprilisában az Orbea kiadott egy közleményt, melyben felhívták a figyelmet a Rise-on is található e*thirteen alumínium hajtókar gyárilag nem megfelelő rögzítésére. Kérték, hogy minden Rise tulajdonos keresse fel a kereskedést-szervizt, ahol vásárolta a kerékpárt és -természetesen- garanciálisan végeztesse el a hajtókar előfeszítő csavarjának rögzítését. Egy nálunk landolt garanciális Rise M20 szervizéről még áprilisban, azon melegében bejegyzést készítettünk.

Az előfeszítő csavart óvatosan betekerjük.

Az előfeszítő csavart óvatosan betekerjük.

A hivatalos közlemény szerint „a csavar nem megfelelő rögzítése idővel kis játékhoz,valamint idő előtti kopáshoz, vagy akár a hajtókarok, állítócsavar lazulásához vezethetnek”. Elég finoman fogalmazott kórtörténet-eshetőségek, mert nem egy-két ízben az spd cipő pedállal és hajtókarral marad a bringás lábán a ride közben. Erre egyébként azt írta az Orbea, hogy „a kerékpár felhasználója nincs veszélyeztetve, de a hajtáslánc élettartama károsodhat”.

A szóban forgó hajtókar előfeszítő csavarját egyébként ragasztóval kellett rögzíteni (persze megadták, hogy milyennel), rendkívül precízen, nehogy megismétlődjön a probléma.

Csavarrögzítőzés folyamatban.

Csavarrögzítőzés folyamatban.

Minden esetre elég bagatell hiba egy kezdőáron is 2,2 millió forintos kerékpár esetében.

Vol4. Hatótáv

Azér hagytuk a végére, mert pozitívumként és negatívumként is fel szokták hozni. Részünkről és a legtöbb teszter részéről pozitív, viszont aki 625 Wh-ás Bosch akksikhoz szokott, nem tud a belépő 360Wh-ás, range extender nélküli akkumulátorral mit kezdeni. Természetes, hogy mindenki szeretné kimaxolni a hatótávot és nem foglalkozni az újratöltéssel, de annak nem a Rise-ot ajánljuk (illetve nem is az e-MTB-t, mint kategóriát, hanem az erre alkalmasabb e-Trekking vagy e-Road bringákat). Kell némi rutin és e-Bike tapasztalat ahhoz, hogy valóban értékelni tudjuk a Rise-ot, mert a sokszor taglalt természetesség is azt nyeri meg igazán, aki hagyományos MTB-n szocializálódott és nem áll távol tőle a mászás, illetve a jól megérdemelt downhill. Egy szó, mint száz, sportra, hobbira minden további nélkül tökéletes akár a 360Wh is, hosszabb túrára csak bővítéssel vagy más kerékpárral.

Összefoglalás

Kijelenthető, hogy az összes-neves fórum, köztük a német e-mountainbike magazin, az amerikai Vital MTB mind felmagasztalják a Rise-ot. Hiánypótlónak írják le, amely elmossa a határokat és a könnyű eMTB kategóriában a Specialized Turbo SL modellek mellett egy alternatívát teremt. Sportos és egyben kemény trail bringa, ami a kisebb nyomaték ellenére felfelé ugyanúgy hasít, mint sok kilós, nagyobb nyomatékú társai, sőt súlyából adódóan még jobban is. Kiemelendő még a variálhatósága, mármint a korábban már többször kiemelt alkatrész-cserélhetőség a megrendeléskor. Tényleg személyre szabható a villa, hajtás, dropper, fék, hatótáv bővítéshez plusz akkumulátor, stb. kiválasztásával. A jövő már itt van, csak szállítsák is ki :)!

Bejegyzésünket természetesen, amint lehet, saját tapasztalatokkal, képekkel bővítjük, így is törekedve arra, hogy teljes képet adjunk az Orbea Rise-ról, mint a könnyű e-Bike kategória koronázatlan királyáról.

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Egy hozzászólás

    Vélemény, hozzászólás?

    Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük