#bemutató #blog #teszt

Scott és MET bukósisakok – melyiket és miért?

A bukósisakokkal kapcsolatban egy biztos: kell, de az a jó, ha nincs rá szükség. Ami viszont különböző, az a felhasználási kategória, amire szánta a gyártó, valamint a minőségük, árfekvésük. A kerékpáriparra és kerékpáros kiegészítőkre, alkatrészekre sajnos egyre jellemzőbb a magas ár, nincs ez másképp a sisakoknál sem. A fejünk védelme viszont a legfontosabb, így számításba vettük a nálunk (is) elérhető kínálatból, hogy mik a különbségek, vásárláskor mire kell odafigyelni, illetve a használat során mely forma a leghatékonyabb.

Nézzük, miből élünk!

Scott bukósisakok

Elkötelezettek vagyunk a Scott márka mellett és ez nem csak a kerékpárokra, e-Bike-ra igaz, hanem a kiegészítőikre is. Ezért is táraztunk be Scott sisakokból a belépőtől (Supra) egészen a felsőbb kategóriákig (ARX Plus, Vivo Plus). Nem titok, hogy elsősorban montis bukók vannak a felhozatalban (némi gravel behatással), ami annak is betudható, hogy szervizen belül a többségnek erre húz a szíve. Akár a Scott, akár a MET, akár bármelyik bukó, az alapja az úgynevezett In-Mould technológia, ami annyit tesz, hogy a külső héj alá nagy nyomással és magas hőfokon fecskendezik be a habot, hogy tökéletesen illeszkedjenek egymásba: ez garantálja a stabilitást és könnyedséget.

Mit tud az alap? Dupla annyiért a védelem is dupla? Vegyük szépen sorban.

Scott Supra

A Scott belépő bukója 18.990 forintért -saját megfogalmazásuk szerint- multisport felhasználásra (elsősorban formáját tekintve és a kiterjesztett tarkóvédelem miatt). Lehetsz montis, ingázós, trekkinges vagy csak simán mindenes (országútit kivéve), a Supra In-Mould technológiával, polikarbonát mikro héjjal és MRAS SOLO finom-állító rendszerével biztos társad lehet a fejvédelemben. Mivel egy méretű, nagy a hangsúly az előbb említett állító/szorító rendszeren. Általa kényelmes tartással rögzíthető, fejmérettől függetlenül. A maga 280 grammjával nem a legkönnyebb sisak, de a felhasználást nézve nincs is grammvadászatra szükség. Szellőzés tekintetében nem az a szélcsatornában, aerodinamikaliag tesztelt darab, de engedi a levegőt, sőt, rovarhálóval is el van látva, ami a nyári tekerésekkor nem utolsó szempont. Kis extra a levehető napellenző, embere válogatja kinek van rá szüksége és kinek nem (akár az esztétikai oldalt is nézve).

Supra Silver

Scott Supra SilverAkár a mindennapokra, akár hétvégi túrázásokra, a Supra egy ár-érték arányban teljes mértékig kifizetődő bukósisak, ami funkcionális, ráadásul jól néz ki.

Termékoldal itt – gyártói oldal ott.

Scott ARX

2021-es, új fejlesztésről van szó, ami a maga 29.990 forintos árával tulajdonképpen a Supra multisport vonalát tökéletesíti. Ugyanaz az In-Mold technológia és polikarbonát héj hívta életre, viszont tömegét tekintve 230 grammra csökkent a Supra 280 grammjához képest, valamint a pontosabb méretezés miatt S-M-L skálán, MRAS állítással finomhangolhatunk. Szellőzésben is plusz csatornákat kapunk, a levehető napellenző itt is tartozék. A témára kicsit érzékenyebb országútis társadalomnak finoman megjegyeznénk, hogy az ARX súlyát és kialakítását tekintve, akár még nekik is alkalmas lehet. Gyártói véleményt is tolmácsoltunk az előbb, de inkább az MTB-s, trekkinges közönség a célcsoport, elsősorban az országúti-kerékpáros aerodinamikai követelmények hiánya miatt.

Scott ARX blue

Egy mondatban összefoglalva, kiváló trekking és MTB bukóról van szó, amit akár még országútra is használhatnak a kacérkodók.

Termékoldal itt – gyártói oldal ott.

Scott Vivo

Magasabb árfekvés, felugrunk 34.990 forintra, viszont MTB kategóriában az egyik legmegbízhatóbb és legjobb bukót kapjuk. Mérete, geometriája, szellőzése és a tarkóra kiterjesztett védőfelülete a biztonság mellett a komfortérzetet is támogatja. A Supra-val ellentétben itt már S-M-L méretekben próbálhatunk, melyet az MRAS állító rendszerrel igazíthatunk még pontosabban a fejméretünkhöz. Súlyát tekintve ez sem egy könnyű darab, 20 grammal nehezebb, mint a Supra, de kb. pont ennyivel is nyújt nagyobb védelmet. A szellőzése a több csatornának köszönhetően jobb, kompaktabb kialakítása miatt pedig esztétikailag is ott van a szeren.

Scott Vivo white

Házon belül nem egy-ketten használjuk ezt a sisakot, így ha kérdésed merül fel, szívesen állunk rendelkezésre.

Termékoldal itt – gyártói oldal ott.

Scott Vivo Plus

A névben szereplő és az „alaphoz” képest plus az úgynevezett MIPS rendszert jelenti, amely a Multi-directional Impact Protection System rövidítése. Ez arra hivatott szolgálni, hogy ütés esetén engedi elmozdulni a fejet a sisakhoz viszonyított szögben egy plusz, kis súrlódású rétegnek köszönhetően. Ezáltal jobban eloszlik a fejre mért ütés erejének centruma, ezzel (is) csökkentve az agy károsodásának a lehetőségét.

Scott Vivo Plus black

A bukósisak felhasználási kategóriája (MTB), méretei (S-M-L), geometriája mind megegyeznek a Vivo-val, egyedül a súlya lett több, 320gramm a vége. A MIPS-nek köszönhetően pedig designosan biztonságosabb.

Termékoldal itt – gyártói oldal ott.

Scott ARX Plus

Ha már a Vivo-nak van, kellett az ARX-nek is egy Plus kategória és ebben az esetben is a MIPS rendszer jelenti a hozzáadott többletet, amit az imént taglaltunk. Viszont nem jegyeztük meg, hogy az említett multisport kategóriába szerintünk a gravel ugyanúgy beletartozik, főleg a sötétebb zöld színű darab. A súlya talán a legkönnyebb az összes közül, 250gramm, remekül szellőzik és a tarkót is védi. Erdei, gravel utakon ez nem utolsó szempont.

Scott ARX Plus green

Termékoldal itt – gyártói oldal ott.

MET Bukósisakok

Az olasz gyártó csak és kizárólag bukósisakokat készít, ami igen hitelessé teszi a kerékpáros iparban. Sajnos a szállítás már nem annyira minőségi, mint a termék, mert kb. fél éve nem tudunk rendelni, de úgy néz ki, augusztus végére megtörik a konténer ajtaja és elkezdenek potyogni a sisakok MTB-re, országútra, városra és gravel-re egyaránt.

A bemutatás sorrendjét itt is -csakúgy, mint a Scott bukóknál- ár szerint határoztuk meg, talán így a legátláthatóbb, hogy milyen védelmet és milyen áron kaphatunk.

MET Idolo Road

Nevéből adódóan országúti kategóriára szánt sisak belépő darabja 21.990 forintért. Az ilyenkor szokásos In-Mould technológiával, polikarbonát külsővel, viszont EPS belső héjjal. Érdekesség, hogy két méretet gyártott a MET, M és XL-es fejekre, viszont a Safe-T Orbital Fit Systemnek köszönhetően pontosan fejméretre lehet szabni függőlegesen is. Belső légcsatornák, kézzel mosható könnyű, belső betét támogatja a komfortot és a plusz biztonságról LED hátsó lámpa is gondoskodik.

Olasz márka, így a jó design magától értetődő. Már a belépő kategóriában is mind a színek, mind a kialakítás egy plusz éke lehet a kerékpárosnak és kerékpárjának. Stílusosan, országúton, Idolo-ban.

Termékoldal itt – gyártói oldal ott.

MET Strale Road

A Strale szintén országútra lett tervezve, mondhatjuk, hogy az Idolo továbbgondolt változata, avagy a következő árlépcső a MET országútis kínálatában 29.990 forintért. Mindennel rendelkezik, amivel az Idolo (kivéve a hátsó LED lámpát) és pontosan annyira is állítható függőlegesen is. Amiben eltér, az aerodinamikai tulajdonságok. A gyártó úgy fogalmaz, hogy „channel in the wind”, amivel egyértelműen utal a tökéletes szellőzésre (középső nagy szellőző, kisebb oldalszellőzőkkel együtt), valamint a légellenállás kijátszására. Formára nagyon hasonlít az Idolo-ra, az olasz mérnökök külcsín szeretet itt is visszaköszön a kobakon.

MET Strale black-red

Termékoldal itt – gyártói oldal ott.

MET Allroad

Minden kategóriára egy valóban megbízható, kényelmes és design-os bukósisak. Sőt, a minap egy Onewheel XR-t vásároltak nálunk és kiegészítőnek ezt a bukót kérték hozzá, így bátran állítható, hogy gördeszkához is kiváló választás. Persze a legtöbben városi, kerékpáros közlekedéshez választják. Levehető napellenző, LED lámpa hátul és remek szellőzés gondoskodik a komfortról, variálhatóságról és biztonságról. Egy igazi kis városi mindenes kis tömeggel, de helyzet esetén rendkívül erős polikarbonát héjjal.

MET Allroad

Termékoldal itt – gyártói oldal ott.

MET Terranova

A maga 35.900 forintos árával az első, igazi montis -szabad fordításban-, „új út” sisak, ami egyszerre all-mountain és trail felhasználásra ajánlott. A klasszikus MTB bukók és a díjnyertes Roam alapjaira épül, csak nagyobb felületen védi a fejet. A MET sisakokra jellemző horizontális és függőleges 360° fokos Safe-T DUO Fit System állítással ezt is teljesen a fejünkre tudjuk gyógyítani. Apróság és egyben találékonyság a beépített szemüveg rögzítő, valamint a kézzel állítható napellenző, amely ütés esetén teljesen felxibilis, így csökkentve a fejre ható erőket egy esetleges baleset következményeként.

MET Terranova Gray

MET Terranova grey

Termékoldal itt – gyártói oldal ott.

MET Roam

Akárcsak a Terranova, a Roam is egy ízig-vérig all-mountain / enduro bukósisak, amire túlzások nélkül mondhatjuk, hogy az olasz gyártó zászlóshajója, ha MTB kerékpározásról van szó. Annyiban tud többet, mint a kistestvér, hogy extra védelmet nyújt a halánték és nyakszirt környékén és mindezt viszonylag könnyen, M-es méretben a maga 335grammjával teszi 53.990 forintért. Szinte mindegyik MET bukónál kiemelhetnénk, de itt halmozottan érvényes a rendkívül eltalált színskála és formaterv. Montizni biztos nem voltál még ilyen stílusos fejfedővel, beépített szemüvegrögzítő klipsszel és állítható napellenzővel.

MET Roam MTB bukósisak legio blue sand

MET Roam MTB bukósisak legio blue sand

Ajánljuk figyelmetekbe Szabó Bence tesztjét, ahol élesben, sajnos eséssel tesztelte a bukót (szerencsére jó lett a vége!).

Termékoldal itt – gyártói oldal ott.

MET Parachute

Az első „full face” bukó a felsorolásban, amit többek között a legkönnyebb Enduro sisaknak titulálnak, mivel csupán 700 grammot nyom. A súly azért is fontos, mert nem csak lefelé megyünk, így mászásnál sem terheli a nyakat és jól szellőzik (13 szellőzőnyílás engedi a levegőt). Beléptünk a „verseny kategóriába”, mert az UCI Downhill versenyeihez szükséges AMTS tanúsítvánnyal rendelkezik. A fejre-igazításról itt Safe-T Advance rendszer gondoskodik, de van benne cserélhető állvédő párna és „Double-D” csatt. Nem kell tovább erősíteni, hogy a maga 79.900 forintjával ez már tényleg versenyre való.

MET Parachute Enduro bukósisak Anthracite Black

MET Parachute Enduro bukósisak Anthracite Black

Termékoldal itt – gyártói oldal ott.

MET Parachute MCR

Elérkeztünk a király kategóriához, a top enduro full face sisakhoz, ami annyiban különbözik az előbbi „sima” Parachute-tól, hogy lecsatolható az állrésze, vagyis nem full face-ként is használható. Kvázi kettő az egyben 118.900 forintért. Sokat számít mászásnál vagy finomabb terepeken, amikor jól jön a szellőzés, a mínusz súly, a nem teljes bezártság, ami egy csattintással érhető el. Mindezt a praktikumot a névben szereplő MCR “Magnetic Chinbar Release” jelenti és az általunk is forgalmazott Fidlock-al közösen fejlesztett ki.

MET Parachute MCR MTB Enduro bukósisak_Black

MET Parachute MCR MTB Enduro bukósisak

Termékoldal itt – gyártói oldal ott.

Összegzés

Bármelyik sisakot is választod (nyilván annak függvényében, hogy milyen kategóriában pedálozol), biztos lehetsz benne, hogy amennyire bukótól telik, meg fog védeni. A legtöbb kerékpárosra igaz, hogy nem bánja, ha jól is mutat a fejfedő, aggódni egy percet sem szabad, hozza a design-t mind a Scott, mind a MET.

Az általunk forgalmazott bukósisakokat ezen a linken éred el. Scott-ból van készletünk, színválasztékkal, viszont fontos, hogy a MET szállítmányt augusztus végére várjuk. Addig is ha érdekel valamelyik modell, írj vagy hívj minket és előjegyezzük a részedre.

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük