Scott Patron eRide_action #blog #eBike #hegyi kerékpározás #bemutató

Az új Scott Patron eRIDE

“Urald a trailt!” -ezzel a felütéssel kezdődik a legújabb Scott Patron eRIDE elektromos fully bemutatása, a felső vázcsőbe integrált hátsó taggal, a legújabb 2022-es Bosch Smart System komponenseivel, mint a Performance Line CX motor, Bluetooth kapcsolattal rendelkező Kiox 300 kijelző, az irányító LED remote és a 750Wh (!?), eddigi legnagyobb teljesítményű akkumulátorral.

Annyira új, hogy eddig nem is létezett, még nevet is kellett adni neki. A Scott szerint egyébként akár egy svájci bicska, keményebb trail-en is hasít, felfelé-lefelé. Elől-hátul 160mm-t mozog, így pont a Genius eRide és Ransom eRide között csillapít. A TwinLoc rendszernek köszönhetően pedig a kezelhetősége inkább cross-country irányba viszi, amellett, hogy az enduro-hoz is közel áll. A mérnökök a teljesítményre helyezték a hangsúlyt és nem csatlakoztak be a manapság erősen trendi lightweight e-Bike fejlesztésekbe. Nézőpont kérdése persze, hogy ez mennyire jó vagy sem, illetve később nem jönnek-e ki valami hiper-szuper új vázzal és elektromos-rendszer integrációval, de jelenleg egyértelmű, nem ez a cél.

Na de mégis, mik azok a részletek, melyek miatt az elektromos rendszer és alkatrészintegráció iskolapéldájának írja le a Scott? Megkíséreljük bemutatni.

Háttér – Bold Cycles innováció – Scott Spark RC

Nemrég írtunk egy hosszabb bejegyzést a Bosch 2022-es újdonságairól. Őszintén szólva, akkor még nem is gondoltuk volna, hogy pont egy elektromos Scott fully esetében köszön vissza a rendszer minden komponense. Ráadásul milyen fully-ban? Amikor a Scott felvásárolta a Bold Cycles-t, amely a rejtett hátsó tag apropóján szerzett hírnevet, sejteni lehetett, hogy az ottani innovációt át fogja ültetni a saját modelljeibe. Nem kellett sokat várni, 2021. júniusában bemutatták az új Spark RC-t, amelynek a vázgeometrián túl pont a rejtett hátsó tag volt a fő újítása. Az immáron 9szeres MTB világbajnok, Nino Schurter is ezzel a bringával gurult be a történelmi győzelmet jelentő célvonalon.

N1no-2021-xco-world-champion-Scott Spark RC

N1no Schurter magasba emeli az egyedi Scott Spark RC bringáját, immáron 9x XCO világbajnokként

Scott Patron eRide

A Scott a Patron eRide személyében továbbgondolta a Spark RC integrációját és a hátsó tagon kívül az egész elektromos rendszerre alkalmazta a technológiát. Azért is volt fontos megemlíteni, hogy “bajnok kerékpárból” építkeztek, mert ebből látszik, hogy jó ideje kikísérletezett újítások eredményét alkalmazták. Az alábbi “csontváz-ábrán” látható pontosan, hogy milyen precízen lett kialakítva a váz, valamint a forgó pontok a rendszer integrációjával. A Spark RC rejtett hátsó tagjához képest nagy különbség, hogy itt a felső vázcsőbe lett integrálva, nem pedig az alsó ponthoz. Ehhez igazították magának a motornak is a felfogatását, valamint beépítését. Szintén az ábrából derül ki, hogy a 750Wh akkumulátort körülöleli az alsó vázcső, amelyet egy alsó szerelő-nyíláson lehet kivenni a vázból.

Scott Patron eRide_skeleton

Scott Patron eRide csontváz – jól látható integráció

Rejtett hátsó tag

Talán a legszembetűnőbb tervezési vívmány, a 160mm-t mozgó hátsó teló. Ezzel a megoldással nem csak a teleszkóp van elrejtve, hanem helyet biztosít a motornak, amelynek a felfogatása szintén megér egy külön bekezdést. Sőt, külső akksi és kulacs is elfér/megfér mellette, ami apróság ugyan, de annál fontosabb. A külön kialakított szerelőnyílásnak köszönhetően könnyen hozzáférhető, illetve meg kell említsük a TwinLock rendszert is, amivel a kormányról vezérelve 3 állásban tudjuk  használni.

750Wh Bosch akkumulátor

A legújabb akkumulátor a piacon, szintén a legújabb fejlesztéseket implementálva, rendkívül nagy hatótávot biztosítva. Természetesen a Battery Management System is a legfrissebb rajta. Eco módban például 100 km-t lehet 2000m szinttel elmenni, Turbo-ban ennek a felét. A Scott ráadásul úgy alakította ki a vázat, hogy mérettől függetlenül elférjen benne, így az S-es méretnek sincs gondja, ha fogadnia kell a 750Wh-t. Nem csak a hátsó tagnál, itt is található egy szerelőnyílás, amelyen keresztül könnyen eltávolítható az akkumulátor, az alábbi videóban ez jól látszik.

Hozzá tartozik a mérnöki vívmányhoz, hogy az akkumulátor úgy illeszkedik a vázba, mintha egy kesztyűbe bújnánk bele, tökéletesen körülöleli. Teszi a váz mindezt úgy, hogy a rendszer legnehezebb komponensét kell tartsa, valamint megoldani a rögzítését úgy, hogy szerszám nélkül eltávolítható legyen.

Scott Patron eRide_akksi eltavolitas

A csontvázábrán jól látszik, hogy milyen könnyű kivegyük az akksit szerszám nélkül.

A legújabb, 2022-es Bosch Performance Line CX motor és annak integrációja

Külsőleg szinte alig változott, sőt, szintén 4. generációs az a Bosch Performance Line CX motor, ami a német gyártó legújabb, 2022-es Smart System-ének a lelke és a Patron eRide-ba került. Teljesen új szoftver működteti, ami kihozza belőle a maximumot akár 340%-os rásegítéssel, 85Nm nyomatékkal és mindezek mellett még a tekerési élmény természetességét sem kell elengednünk -legutóbbi azért némileg vithatható, mert teljesen más a hagyományos kerékpározást szimuláló Shimano EP8 motor egy Orbea Rise-on, mint a Performance CX óriás nyomatéka egy 25 kilogrammos bringán.

Mint az elektromos rendszer legfontosabb részét, a Scott mérnökei úgy tervezték a Patron eRide vázát, hogy megvédje azt mindenféle külső behatástól. Egy rendkívül érdekes, első ránézésre furcsának tűnő függőleges felfogatással integrálták egy külön erre a célra kialakított fészekbe. Magát a borítást pedig szellőző-résekkel látták el, hogy a motor felső része is levegőhöz jusson, ezzel növelve a teljesítményt és élettartamot. A levegő így nem csak hűt, hanem egy folyamatos ventillációt biztosít a motor számára, amivel tisztít és szárít is egyben.

Scott Patron eRide_motor_hutes

A szintén csontváz ábrán jól láthatók a szellőző-rések, amelyek folyamatos ventilláció alatt tartják a motort.

Kormány – integrált kábelvezetéssel

Az elektromos kerékpároknál, főleg az e-MTB esetében a kormány tele van zsúfolva kábelekkel. Fékek, dropper, váltó, motor, remote és TwinLock -ez viszonylag soknak mondható. A Syncros mérnökei a Scott csapattal közösen egy olyan letisztult megoldást fejlesztettek, amely direkten a a kormányba vezeti el a kábeleket. Design és felhasználás szempontjából sem utolsó, mert a versenykategóriából kölcsönzött “1 darabos karbon stucni”-kormány kombináció küllemében és geometriájában is sportos hatást kölcsönöz.

Minden kézre áll!

A trail-ek pont eléggé technikásak ahhoz, hogy ne legyen időnk szemmel keresgélni a kapcsolókat és szinte vakon váltsunk, szabályozzuk a telónkat vagy állítsuk a rásegítést. A Scott, karöltve a Syncros mérnökeivel egy “irányítóközpontot” csinált a kormányból úgy, hogy az ujjunk apró mozdulataival a másodperc tört része alatt leadhatjuk a parancsot. Újítás és segítség például a TwinLoc kar kombinálása a dropper karral, ami amellett, hogy hatékonyabb, plusz helyet enged a kormányon, valamint letisztultabbá is válik tőle. Menet közben tudjuk a finomabb, keményebb, valamint zárt helyzetet állítani, ami nem utolsó szempont. A SRAM e-MTB váltógombja, valamint a Bosch legújabb LED remote-ja szintén ebbe a tökéletesen kézreálló rendszerbe illeszkedik.

Scott Patron eRide_kormany_iranyitocenter

Központi iránytó letisztultan, ahol minden kézre áll.

Világítás

Elektromos MTB esetében szokatlan, ezzel ellentétben a Patron eRide alaptartozéka az első és hátsó sárvédő. Természetesen külön erre a kerékpárra tervezve a tökéletes illeszkedésért mind formailag, mind esztétkialiag. A biztonságot figyelembe véve a hátsó sárvédők integrált LED világítást is kaptak, ráadásul mindkét oldalon, párban, és egyenesen az akkumulátorból nyerik az energiát. Első világítást, vagyis inkább úgy fogalmaznánk, hogy első lámpát nem kapott a Patron eRide, viszont a kábelezést kialakították, valamint a fogadására is alkalmas kormány. Szóval igény esetén, eBike szervizben pikk-pakk kiegészülhet a bringa első világítással. Itt említenénk meg, hogy a lámpán kívül a “túramonti” jellegét erősíti a Patron eRide-nak, a külön, a vázhoz fejlesztett Syncros kitámasztó, hátsó csomagtartó (utólag beszerezhető), vagy akár egy GoPro konzol.

Új Bosch Kiox 300 kijelző és LED remote

A Bosch 2022-es vadiúj Smart System-ének a 750Wh akkumulátor mellett a legszembetűnőbb újításai az új Kiox 300 kijelző, amely a Patron eRide esetében a stucniba lett integrálva, illetve egyedüliként kompatibilis az irányításért önmagában is elégséges LED remote-al. Pontosabban fogalmazva a LED remote segítségével kijelző nélkül is lehet irányítani az elektromos rásegítést és a színes LED-ekből tudjuk, hogy milyen fokozatban is vagyunk. Sőt, Bluetooth segítségével a telefonunkkal is párosíthatjuk és a gyári, 2022-es Smart System részeként fejlesztett Bosch eBike Flow applikáción keresztül láthatjuk a részletes adatokat, mindezt kijelző nélkül.

A Kiox 300 nagyobb, mint az elődje, érintőképernyős, fényre sötétedik-világosodik, viszont ugyanúgy színes. Megjeleníthetők rajta a szokásos adatok, mint sebesség, kilométer, szint, pedálfordulat, watt, stb., és Bluetooth kapcsolattal rendelkezik, amivel könnyen párosítható a fent említett eBike Flow applikációval.

Patron eRide paletta – felszereltségek, árak

Nyolc modell készült, a különbségek nem az elektromos rendszerben (mindegyik a bevezetőben részletesn taglalt 2022-es Bosch Smart System komponenseit, illetve az egész rendszert kapta), hanem a váz anyagában (alumínium és karbon) mechanikus alkatrészekben keresendők. A nyolcból két Contessa, vagyis női vázas eRide készült, a 900 és 910-es felszereltséggel, valamint a 920-as férfi bringák csak színükben különböznek. A csúcs Patron eRide 900 Ultimate 11.000 Euro (3.850.000 forint), a belépő Patron eRide 920 pedig ennek közel a fele, 6.000 Euro (2.100.000 forint).

Váz tekintetében a 920, 910 alumínium, míg a 900-as “sima” alu és karbon,valamint a 900 Tuned és Ultimate full karbon vázasok. A 920-ast kivéve, ahol az első teló RockShox Domain, mindegyik bringa FOX-al szerelt. Első csillapításhoz a 160mm-t mozgó FOX 38 Factory, Performance és Performance Elite villáit, míg hátra szintén a FOX Float, Nude, Nude Evol és Nude Evol Factory szintén 160mm-t mozgó tagjait szerelték. Mindegyik modell 4 dugattyús Shimano SLX, XT és XTR fékeket kapott, váltás tekintetében pedig szintén Shimano XT-Deore, sima XT, valamint SRAM XX és X01 Eagle van a palettán.

Szösszenet a végére

Aki kicsit is jobban érdeklődik az elektromos kerékpárok iránt, illetve a fejlődésüket figyelemmel kíséri, annak lehet igazán érdekes a Patron eRide. Nem azért, mert 160mm-t mozgó FOX összteló van rajta egy SRAM XX vagy Shimano XT váltóval és 4 dugattyús Shimano fékekkel. Hanem a legújabb Bosch Smart System komponensei, valamint a vázba való integrálása miatt (kvázi a váz itt a nagy kuriózum). Az elektromos rendszer minden elemének a helye a legapróbb részletig meg van komponálva, tökéletesen illeszkedik a vázba legyen szó a legújabb CX motorról, a 750Wh akkumulátorról vagy a Kiox 300 kijelzőről. A LED-remote talán nincs integrálva, de olyan újdonsága a Bosch-nak, amit nagyon kipróbálnánk már élesben. Szóval mérnöki mércével mérhető darab a Patron, megannyi innovációval és technikai finomsággal, amit tuti, hogy elviszünk egy komolyabb tesztre, amint lehetőségünk nyílik rá. Természetesen majd arról is beszámolunk!

Scott Patron eRide_action

Scott Patron eRide és a trail

A gyártói oldal itt érhető el, érdemes kicsit bóklászni rajta, elég jól megcsinálta a Scott.

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük