webshop menü
#bemutató #blog #eBike #eBike kiegészítő #fejlesztés

Bosch e-Bike System újdonságok 2022

A Bosch nem újított nagyot 2021-re és ez az alábbi 2022-es frissítéssel (találóbb a frissítésként, mintsem újításként megnevezni) ez is így marad. Ennek legfőbb oka a Bosch e-Bike rendszerek kiforrottsága és piacvezető fölénye, de természetesen a Covid és annak kerékpáriparra gyakorolt hatásait sem szabad figyelmen kívül hagyni.

A most, iskolakezdésre bejelentett újítások „The new Smart System” égisze alatt futnak. Egy új, a Bosch által elektromos kerékpárokra fejlesztett rendszer, amely tartalmaz applikációt, LED kijelzős irányító panelt, a Kiox kijelző újabb, 300-as verzióját, a 4. generációs Performance Line CX motor szoftveres frissítését, valamint az eddigi legnagyobb, 750Wh-ás akkumulátort. A Bosch még ide sorolja az új 4A -es töltőjét is, de inkább hívhatnánk külső ráncfelvarrásnak mint újításnak.

Hivatalos Bosch e-Bike szervizként folyamatosan hírt kapunk a német gyártó fejlesztéseiről, illetve azok alkalmazásáról a kerékpáriparban. Igaz, minket legjobban a Scott modellek érdekelnek, de nem megyünk el más gyártó modellpalettája mellett sem. Több, mint 20 bejegyzést készítettünk a témában, természetesen a 2021-es újdonságokkal is anno hosszabban foglalkoztunk.

Smart System 2022

2022-es modellévre a fent már említett új Smart System részeként már egyedi kompatibilitásról is beszélhetünk (LED Remote, Kiox 300 kijelző), de összefoglalván egy gyorsabb és felhasználóbarátabb rendszert alkotott a Bosch, amellyel még inkább személyre szabható az elektromos kerékpározás, pontosabban fogalmazva az elektromos kerékpárunkkal való kapcsolat.

Bosch-eBike-Visual-Group-FlowApp-iOS-PerformanceLineCX-PowerTube750-Kiox300-eMTB-LEDRemote-MY2022_EN-Screen

eBike Flow applikáció

Az eddigi, gyári Bosch eBike Connect applikáció is számos lehetőséget kínált, hogy megkönnyítse elektromos kerékpárunkkal való kommunikációnkat, navigációt, illetve frissítési lehetőségek elérését. Az új eBike Flow esetében sincs ez másképpen, annyival kiegészítve, hogy ez már csak a 3. generációs rendszerektől felfelé kompatibilis. Újítás, hogy más applikációkat bevonva (mint például Apple Health) lehet automatikusan szinkronizálni az adatokat.

Bosch-eBike-FlowApp-iOS-HomeScreenBosch-MY2022-EN-Screen

Frissítés és lopásvédelem

A Bosch kiemeli továbbá, hogy folyamatos frissítési lehetőséget kínál az e-Bike rendszerére, illetve rendelkezik lopásvédelmi funkcióval, ami viszont nagyon hasznos dolog. Kár, hogy ezt nem fejtették ki részletesebben, hogy miként kell elképzelni, de gps alapon követni lehet a kerékpár útját, ha eltulajdonítják.

Gyártóspecifikus app design

Finomítás, és akik hűek a kerékpárjuk márkájához, örülni fognak, mert a Bosch lehetőséget adott a gyártóknak, hogy a saját képükre tervezzék az appot. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy letöltést követően, amint megadjuk a kerékpár márkáját, átugrik a design és általános Bosch helyett például Scott háttéren használhatjuk az alkalmazást.

eBike és mi

Informatív és hasznos, hogy mindig láthatjuk, mennyit mentünk, mikor lesz aktuális ismét szervizbe vinni a bringát, valamint azt is, hogy milyen alkatrészekkel van ellátva. Szóval az eBike Flow applikációval sokkal jobban megismerhetjük a nyereg alatt guruló elektromos kétkerekűt, ezáltal még inkább hozzánk nő(het).

Elérhető iOS és Android rendszerekre egyaránt, csak egyelőre nem tudni, pontosan mikor.

LED Remote

A Bosch úgy fogalmaz, hogy az új LED remote egy központi irányító, ami amellett, hogy esztétikus, nagyon könnyű és élvezetes a használata. Legnagyobb előnye, hogy jól látható, függetlenül a fényviszonyoktól (fényre sötétedik-világosodik), időjárástól és útvonaltól. Az éppen használt rásegítési mód pedig különböző színű LED-ek segítségével jelenik meg. Aki használt-látott már Fazua vagy Giant elektromos kerékpárt, annak ez nem nagy újdonság, de annyit meg kell jegyezni,hogy utóbbiaknál nincs kijelző, hanem csak remote, így a Bosch, igény esetén kvázi duplán szórakoztat a LED-es remote-al (egyedül az új, 2022-es Smart System-el kompatibilis Kiox 300-as kijelzővel lehet csak használni, így a korábbi Kiox, vagy új Nyon, SmartphoneHub, stb. esetén nélkülözni kell a LED Remote-ot).

Bosch-eBike-LEDRemote-MY2022-Screen

Kijelző nélkül

Újítás! Mármint lehet a Bosch rendszert külön kijelző nélkül is használni, csupán a LED Remote-al, ami más, fentebb említett gyártóknál már bevett, viszont eddig példa nélküli a Bosch részéről (érdekes is, hogy miért pont most jöttek ki vele). Mivel kijelző nélkül is irányíthatjuk a kerékpárt a LED Remote segítségével, az új eBike Flow applikáción jeleníthetjük meg azokat az adatokat, amit eddig a display-en láttunk. Sőt, többet is, mert mint azt fentebb taglaltuk, számos infó áll rendelkezésre az új applikáció által, valamint frissíteni is tudjuk az elektromos kerékpárt a LED Remote és az új alkalmazás segítségével.

Walk assist

Külön gomb van a „séta funkciónak”, ami szintén nem nagy újdonság, viszont tovább erősíti a kijelző feleslegességét, hiszen minden visszajelzés a LED Remote segítségével tud megvalósulni.

Design

Nem mehetünk el szó nélkül a design mellett sem, mert letisztult, ergonomikus és a kormányba leginkább illeszkedő remote-ról beszélünk. Szubjektív vélemény, de a Bosch ilyen, szinte már a kormányrúdba integrálható irányító panelt még nem tervezett. Eddig mindegyik kilógott itt-ott, ennél a LED Remote-nál viszont tökéletes az illeszkedés.

Energiaforrás – elemes (?!)

Fontos azonban felhívni rá a figyelmet, hogy a Remote nem a kerékpár akkumulátoráról tölt és veszi az energiát, hanem egy „long-life” elem biztosítja a működését. Ennek merülését természetesen jelzi maga a Remote, illetve ha van, az eBike Flow applikáció is, viszont a cseréjét szervizben kell elvégeztetni, ami annyira viszont nem felhasználóbarát.

Kiox 300

A Bosch úgy fogalmaz, hogy az igazán atletikus elektromos kerékpárosoknak lett tervezve, amely támogató társ lehet a keményebb tekerések, edzés-adatok, valamint sport-teljesítmény alkalmával.

Bosch-eBike-Kiox300-eMTB-MY2022-p1-EN-Screen

Miben más, mint az előző Kiox?

Új változata az e-MTB kijelző néven is elhíresült Kiox-nak, amely kompakt, sportos és a digitális világgal való kapcsolatot is jelentette a megjelenésekor még 2018-ban. A 300-as verzió nagyobb (még így is kompakt méretűnek mondanánk, szóval kisebb, mint az új Nyon), valamint eltűntek alulról a kis bekapcsoló és lámpa-gombok. Teljes mértékig illeszkedik a kormányba, valamint víz- és por álló, illetve színes kijelzőjének köszönhetően erős napfényben (is) tökéletesen leolvashatók az adatok. A tartója ugyanúgy mágneses, mint a korábbinak, viszont a dőlési szöge állítható, ami így még inkább elősegíti az optimális olvashatóságot.

Smart System 2022 kiemelt komponense

Fontos kiemelni, hogy a Kiox 300 az egyetlen kijelző, amely kompatibilis az új, 2022-es Smart System-el, valamint a fent már részletesen bemutatott LED Remote-al. Elég jó kis elegyet alkotnak, bár lehet, hogy zavarunkban már nem tudnánk mire nézzünk és honnan olvassuk le, amit akarunk. Mondjuk személy szerint szívesen megbirkóznék ezzel a problémával.

Új Performance Line CX motor

85Nm nyomatékú, ízig-vérig eMTB motor, ami nagyobb teljesítményre ösztönöz és nem utolsó sorban kompatibilis az új 2022-es Smart System-el. Jól jön az erő, főleg a szűk kanyarokban, vagy alacsony pedálfordulatnál, amikor hirtelen kell felfelé másznunk. Sőt, ennek ellenkezőjekor, amikor sprintelnénk, ugyanúgy adja a rásegítést. Persze a nagy nyomaték azért igényel némi tapasztalatot, mert talajtól függően azért ki is pöröghet a kerék. Azonban aki ült már elektromos bringán, kicsit saras útvonalon haladva, tudja, miről van szó.

Bosch-eBike-PerformanceLine-CX-DriveUnit-MY2022-p1-Screen

eMTB, a sportos tekerés módja

A Bosch eddig is előtérbe helyezte a CX motorok kapcsán, de most teljes fókuszt kapott az eMTB mód. Ezzel is a dinamikus, akár edzés-értékű használatot támogatják, tovább erősítve az e-Bike sportértékét. Sokan még a mai napig lenézik azt elektromos kerékpárhoz szükséges teljesítményt. Való igaz, hogy lehet úgy is tekerni, hogy minimális megerőltetés nélkül haladjunk (max. sík terepen tudjuk megtenni), de bőven mászhatunk és kerekezhetünk le és fel nagyobb wattértékek pedálozásával, ami közelít egy hagyományos kerékpáros edzéshez.  Az eMTB-vel úgy adagol a motor, hogy a trail-en tökéletesen irányítható legyen a bringa és kihozza a maximumot.

ConnectModule

A jövő elektromos kerékpározásában nagy szerepet kap a ConnectModule, mely lehetővé teszi például az eBike Flow applikációnál már említett lopásvédelmet. Maga a modul fizikailag a motorhoz lesz rögzítve és lopáskísérlet esetén úgy működik majd, mint egy riasztó, valamint az eBike Flow alkalmazással nyomon lehet követni a kerékpár útját, ha eltulajdonítják. Lesznek gyártók, akik valószínűleg már ezzel együtt szerelik a bringát, de később külön is lehet telepíttetni.

PowerTube 750

A Bosch ismét elsőként és egyedüliként hozta létre a 750Wh-ás akkumulátort, amely 125Wh-val több, mint a már szintén nagy kapacitásúnak számító 625Wh-ás, így nagyjából 20%-al nagyobb távot tudunk menni, mint eddig.

Bosch-eBike-PowerTube750-pivot-vertical-MY2022-Screen

Letisztult design

Akkumulátor esetében picit furcsa formatervről beszélni, de tény, hogy az új 750-es kecses kialakításának köszönhetően tökéletesen integrálható a vázba amellett, hogy az eddigi legnagyobb kapacitással bír.

Megbízható energia-forrás és felhasználóbarát működés

A Bosch BMS (Battery Management System) segítségével az új 750-es akkumulátor csakúgy, mint az előzőek, teljesen biztonságosak. A kialakított rendszernek hála nem melegszik túl, nem tudjuk túltölteni és mindig a lehető legoptimálisabban használja fel az energiát. A vázból könnyű eltávolítani a már jól megszokott ABUS zárszerkezet segítésével, így mind a kerékpáron, mind külön is könnyű tölteni.

4A töltő

Nem sokban különbözik, inkább csak küllemében az eddigi legnépszerűbb, 4A Standard eBike töltőtől. Gyors töltés, könnyen, modernebb design-ban (apróság, de az ínyenceknek számít, hogy a töltő hogy néz ki). Kompakt méret és viszonylag könnyű, szóval magunkkal is vihetjük egy hosszabb tekerés alkalmával. Példának okáért az előbb említett 750Wh-ás akksit 6 óra alatt tölti fel 100%-ra nulláról, két órán belül pedig 50%-ra.

Bosch-eBike-4A-Charger-MY2022-Screen

Vélemény

A bevezetőben már némileg sugalltuk, hogy a 2022-es modellévvel a Bosch nem robbant innovációs bombát, de meg kell hagyni, hogy a lehetőségekhez képest valamit újítottak. Mivel -érthető okokból- meg akarják őrizni iparág és piacvezető szerepüket, gondolniuk kell az eddig már jól bevált elektromos kerékpár-rendszerek gyártására is, ennek és a Covid által megnehezített kapacitás tükrében óvatosan kell új komponensekkel előrukkolni (illetve győzni az ahhoz szükséges gyártást). Véleményem szerint a LED Remote és 750Wh akkumulátor jelenti a legfőbb újítást, valamint előremutató a lopásvédelmi funkció az applikáció és modul segítségével. Persze a LED Remote is inkább „Bosch szemszögből” új, mivel Fazua, Giant, Mahle, Yamaha rendszerek már használják egy ideje. A Kiox 300 nem fúl forradalmi, főleg az új Nyon tükrében, amit a megjelenése óta nem lehet beszerezni a gyártótól.  Egy szó, mint száz, valami kis újat kaptunk, de mégsem. Viszont a 750Wh-ás akksival azért jóval többet mehetünk, mint eddig!

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

2 hozzászólás

    Vélemény, hozzászólás?

    Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük