OPEN MIN.D. blogpost #blog #teszt #fejlesztés

OPEN MIN.D. teszt

A gravel kategória forradalmasítását követően a svájci OPEN alapító-tulajdonos-tervező-mérnök “mindenesei” Andy Kessler és Gerard Vroomen még 2020-ban létrehozták a MIN.D. országúti vázat, amely nem kisebb célt tűzött ki maga elé: ugyanazt az átütő megjelenést, mint amit a gravel piacon elértek az U.P. és U.P.P.E.R. valamint WI.DE vázaikkal.

Persze az országúti kategóriában érvényesülni, illetve áttörő sikert elérni jóval nagyobb falat, mint gravel vonalon, amely igencsak fiatalnak mondható egy, az előbb említett kategóriával szemben. Grammvadász, rendkívül érzékeny és minden részletre adó közönség az országútis, így nem kis fába vágta a fejszéjét az OPEN alapító párosa.

Miben más egy MIN.D., mint egy normál, karbonvázas országúti? Milyen élmény vele tekerni? Mik a paraméterek és miért számít pehelysúlynak? Minden kiderül, ha tovább kattintasz!

Modern országúti – minimál design

Névválasztásban (is) elég erős az OPEN.  Olyan fantázianeveket követve, mint az U.P. és WI.DE., tökéletesen illeszkedik a sorba a MIN.D., ami egyszerre jelenti a “minimál design-t”, valamint a márkanévvel összeolvasva “nyitott gondolkodásmódot, fogékonyságot, felszabadult elmét”. Kvázi az OPEN-re jellemző letisztultság és a jó értelemben vett minimalitás alapjával határ a csillagos ég. A költői túlzásokat háttérbeszorítva a MIN.D. egy klasszikus vonalat képvisel a legmodernebb mérnöki megoldásokkal (és itt nem csak a vázról beszélünk, hanem azokról az alkatrészekről is, amelyeket képes fogadni).

Természetesen olyan bringákat, mint a Specialized Roubaix vagy a Trek Domane SLR09 elég nehéz felülmúlni, de az OPEN tervezőpárosának nem is ez volt a célja. Ahogy a gravel-nél is, a fogadható kerékméretekkel kínálnak alternatívát, nyújtanak újat. Úgy hiszik, hogy a jövőben a kerékpárokat kerékméret alapján fogják kategorizálni, így 700x32C méretig egyértelműen országúti, 700x42C-ig országúti és gravel, valamint ezen felül már egyértelműen off-road bringákról beszélhetünk, elsősorban MTB-ről, de félig a trekking kategória is itt köthet ki (persze a kerékpárgyártás élvonalában ez úgymond “lakossági” kategória, de az eladások számát és felhasználókat figyelembe kell venni). Érdekes feltevés, és ha két ilyen tapasztalattal rendelkező kerékpáros mondja (Andy a BMC vezetője volt hosszú ideig, Gerard pedig nem kisebb márkát, mint a Cervélo-t alapította meg), elgondolkodtató az igazság-tartalma. A MIN.D. célcsoportjaként saját magukat vették alapul, kompromisszumok nélküli tervezéssel létrehozva egy olyan kerékpárt, ami esztétikailag a klasszikus vonalat követi, kényelmes, gyors, jól kontrollálható és az alkalmi bringázástól egy Alpokon keresztül vezető túráig mindenre alkalmas legyen. Vázgeometria tekintetében ez nem kis kihívásnak tekinthető!

OPEN MIN.D.

MIN.D.-en a részleteken múlik

Érdekes, hogy amikor a világ legnagyobb kerékpárgyártói egyértelműen a gravel-re fókuszálnak és azt fejlesztik tovább, az OPEN, aki már érzése szerint elérte ott a “csúcsot”, visszatér a legősibb, országúti tervezéshez. Egy elegáns, karbonvázas kerékpárhoz, amely 700x32C kerékszett fogadására alkalmas és az aerodinamika mellett (vagy helyett?) a kényelemre fekteti a hangsúlyt. Gyors és kényelmes, amely mind a geometrián áll vagy bukik és nagy szerep van benne az vázzal egybeöntött nyeregcsőnek.

OPEN MIND

OPEN MIN.D. vázszett a klasszikusság jegyében fényes és nem matt feketében.

Ezzel a megoldással a cél egy rendkívül kicsi, mindössze 25mm-es (30mm a minimum ahhoz, hogy egy 27,2mm-es nyergcsövet bele tudjunk rakni) átmérő biztosítása. Ez az átmérő teszi igazán kényelmessé a vázat, valamint biztosítja a folytonosságot. A nyeregcső gallér bilincse nagyon minimalista, egyedileg tervezett, szinte láthatatlan, 0-15mm között állítható darab. Az előzetes feltételezés szerint (ami utólag be is igazolódott) az egybeöntött nyeregcsővel pont a hagyományos nyeregvázcső és nyeregcső találkozásából adandó felesleges merevséget tudják kiküszöbölni. Felmerülhet itt a kérdés, hogy mi van a magasság-állítással? A MIN.D. nyeregcsövét méretre kell vágni, szóval érdemes jól beállítani a magasságot! Persze van egy olyan nyeregcső bilincs is, amely 15-35mm-es mozgatást enged, így nem kell kvázi véglegesnek venni az előbb említett vágási folyamatot.

OPEN MIN.D. nyeregváz cső

A nyeregcső mellett a fékek felfogatási pontjai is egybe lettek öntve a vázzal. Akárcsak a gravel-en alkalmazott “U-Turn” villa, a MIN.D. “R-Turn” villája is a szabadalmazott Smartmount technológiával készült (itt jegyeznénk meg, hogy az R-Turn a legkönnyebb villa, amely átütőtengelyes és tárcsafék fogadására alkalmas, mindössze 335 gramm). Ez annyit jelent, hogy nincs szükség külön adapterre, hanem a féknyerget közvetlenül a villába lehet rögzíteni átütőcsavarral (maximum 160mm-es tárcsákat tud fogadni).

OPEN MIN.D. Fork

R-Turn villa a maga 335 grammjával.

A MIN.D. tesztkerékpár felszereltsége

Adott maga a váz, amely kérhető fényezve, a kívánt színben, viszont fényezés előtti állapotban is. Utóbbinál azért fel kell kössük a felkötendőt, mert rendkívül igényes és precíz fényezésű vázak hagyják el a gyártó raktárépületét, szóval nem árt megbízható alternatíva után nézni, ha full-full egyedire akarjuk a kinézetet.

A tesztbringa mi mással, mint 2×12 SRAM Force eTap AXS szettel (első-hátsó-váltó, fék, 10–28T kazetta, fékváltókar), DT Swiss CRC 1400 SPLINE DB 24 felnivel és Schwalbe Pro One TLE tires 700 x 32C gumival, valamint a csúcs ENVE kormánnyal, stucnival és a legújabb Fizik Antares nyergével van szerelve.

Szerintem nincs olyan kerékpáros, aki az előbbi felsorolást végigolvasva ne morzsolt volna el egy könnycseppet, mert ilyen bringára ráülni sajnos legtöbb esetben álom marad.

MIN.D.en a geometria

Fentebb már érintőlegesen szóltunk a MIN.D. vázgeójáról, ami a tervezők szerint még komfortos, de már sportos is egyben. Az autóiparból, és nem kisebb márkától, mint a BMW vették a mottójukat, ami annyit tesz eredetiben, hogy “valódi vezetési élmény“. A kerékpáros így otthonosan és kényelmesen érzi magát a bringán, anélkül, hogy ne tapasztalná az ízig-vérig országútis-életérzést. 90% országút, 10% terep (abból is a finomabb vonal). Habár az OPEN a MIN.D. tervezésekor sokban támaszkodott a korábbi, gravel vázakra, a geometriája szigorúan követi az országútis normát (L-es méretű váz esetében) 405mm-es láncvillával, 72,5 fokos fejcsővel és 998 mm-es tengelytávval. Itt fontos újra megemlíteni a vázzal egybeöntött  73,5 fokos nyeregcsövet, amellyel pont a sportos-komfortos elegyet érték el a tervezők még az állíthatóság nélkül is. Ezt úgy kell érteni, hogy a 184mm-es fejcső és 73,5 fokos nyeregcsőnek köszönhetően a kormány olyan magasságban van, ami kényelmes a nem profi bringások számára is.

Első tekerések a MIN.D. nyergében

Ahogy elindulunk, érződik, hogy a minimalista design mögött egy igaz országúti kerékpár rejlik, amely szinte azonnal arra ösztökél, hogy gyorsabban, és gyorsabban tekerjünk vele. Itt tennénk hozzá, hogy az elért sebességet is különösebb erőfeszítés nélkül lehet tartani, ami szintén a hosszútáv előnyére válik (a vázgeometria mellett). Olyannyira könnyen, hogy rövid időn belül unalmassá is válik, szóval nem árt, ha van az útvonalban némi emelkedő, amit szintén elég hatékonyan teljesít a MIN.D.

További menettulajdonságok

Lenyűgöző, hogy milyen szinten lehet sprintelni a MIN.D. nyergében akár kanyarban, akár hosszú egyenesben. Sőt, kb. az éles kanyarokra specializálódott (ezt a szót mindig furcsa kerékpártesztben írni másik márkánál). A legjobb, ha egyenesben szabadjára engedjük -magunkat is- és picit odatekerünk. A gyors és biztos irányíthatósága révén nem áldoz fel teljesítményből a kényelem oltárán és végig engedi a pontos úttartást még a váratlan szituációkban is. A bringa határait tesztelve nagyon fontosnak tartjuk kiemelni a guminyomást, amely alapvetően befolyásolja a menettulajdonságokat. Érdemes kicsit kísérletezni, hogy miként viselkedik magas és kevésbé magas nyomáson, illetve a használt terepeken. Ha be tudjuk lőni, hogy mi az a bar-tartomány, ami a leginkább fekszik nekünk, akkor érhetjük el igazán a fentebb már sokszor hangoztatott kényelmes és egyben sportos tekerési élményt legyen szó aszfaltról, vagy könnyebb gravel útról.

open MIND_gravel ut

Könnyebb gravel útvonalon is komfortos az R-Turn villa, valamint az egész váz rezgés-elnyelő tulajdonságának köszönhetően.

Összegzés

Elnézést a szójátékért, de a kerékpárban MIN.D.-en benne van, amit elvárunk egy modern országútitól. Sportos karakter, komfortos üléspozíció, aminek az együttesével kilométereket eszik reggelire. Mindez kombinálva a minimalista design-al és modern technológiával, az OPEN nagyon magasra tette a lécet. Pont az általános felhasználhatósága teszi izgalmassá a MIN.D.-ot, mert sok-sok közös útra van szükség ahhoz, hogy igazából kitapasztaljuk és értékeljük (!) azon túl, hogy már az első alkalommal bele lehet feledkezni. Olyan versenytársak, mint a Trek Domane SLR 09 vagy Specialized Roubaix maximum annyiban nyújtanak többet, hogy van a vázba integrált kis tárolórekesz, semmi több.

Open-MIND-2021-30-1140x760

Nem beszélhetünk azonban olyan forradalmi újításról, mint mondjuk az U.P. esetében, de tény, hogy a kényelem és sportosság együttesét így megfogni nem kis mérnöki vívmány, főleg, mivel aszfalton kívül kisebb gravelre is alkalmas a MIN.D. A vázszett egy rendkívül jó alapot kínál az álomkerékpár megépítésére, de fontos azt is megjegyezni, hogy bike fitting előtt ne nagyon vásároljuk meg, mert a nyeregcső levágását követően viszonylag kevés mozgásterünk marad az állításra.  Aki hajt az egyediségre, amely közelít a tökéleteshez, annak ajánljuk igazán a MIN.D.-ot, ugyanis -a jó értelemben véve- sosem lesz belőle sorozat-gyártott kerékpár.

A bejegyzéshez alapként a Gran Fondo kerékpáros magazin tesztjét használtuk.

Az OPEN-ről több részletet találtok az APPSolute Sport-on a dedikált márkaoldalon.

A MIN.D. termékoldala tartalmaz egy specifikációt, hogy milyen alkatrészekkel, felszereltséggel ajánlott birtokba venni a kerékpárt. A lényeg, hogy mindenből a legjobb kell neki!

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük