webshop menü
SRAM-xplr-groupset #bemutató #blog #fejlesztés

SRAM XPLR – a Gravel szett

Az első, dedikáltan gravel szettet a Shimano dobta piacra a GRX formájában, viszont a SRAM gondolta tovább, így ismét feladta a leckét a nagy konkurensnek. Az úgynevezett SRAM XPLR szett része az elektromos váltás, valamint az első teleszkóp. Ez a konstrukció elkezdett olyan hibrid kerékpárokat teremteni, amelyek valóban elmossák a határokat a terep és aszfalt felhasználásra gyártott kerékpárok között.

Persze nem valószínű, hogy a 30mm-t mozgó gravel bringával downhillezünk a közeljövőben, viszont az első villa csillapításának megjelenésével egyre több jel mutat arra, hogy „az egy kerékpár minden terepre” jelige kezd valósággá válni. A végén igaza lesz az OPEN-t alapító és gravel vázat csúcsra járató Andy Kessler-nek és Gerard Vroomen-nek, hogy kerékméret alapján fogjuk osztályozni a kerékpárokat és nem felhasználástól függően (pont nemrég emlékeztünk meg ezen kijelentésükről az OPEN MIN.D.-ról írt tesztben).

A gravel kerékpárokról már több ízben szóltunk, számos aspektusból megközelítve a divatjukat, felhasználásukat, elszállt áraikat, stb. Azonban tény és való, hogy ennek a kategóriának köszönhetően indult el egy olyan hibrid mozgalom a hagyományos kerékpárok piacán, amely felhasználástól független kétkerekűt próbál létrehozni. Korábban a hibrid jelzőt az elektromos bringákra használta az ipar, mára inkább a legújabb, kategóriákat összevonó fejlesztésektől hangos ez a megnevezés.

Ami viszont minden kerékpárnál meghatározó tényező, legyen szó országúti, MTB, stb. bringáról, az a vázgeometria, üléspozíció, kerék-szélesség (legfőképpen gravel-nél), valamint a váltással, hajtással együtt a hátsó kazetta és az első lánckerék(ek) fogkiosztása. A SRAM úgy fogalmaz, hogy az igazi gravel-élményt biztosítják a legújabb XLPR szettjükkel, amelynek 1 első lánckerekes veriója érhető el RED, Force és Rival eTap AXS szettekkel.

Nézzük, mire alapozzák ezen kijelentésüket!

CX/Gravel versenyszint

A szett tervezésekor a kazetták és első lánckerekek fogkiosztásából indult ki a SRAM, ugyanis a cyclocross versenyszintű kerékpárjainál nagyon kevés a fogak közötti távolság, valamint a fogaskerekek is ezt a szűk áttételi tartományt követik le. Példának okáért a legutóbbi elektromos eTap AXS szetteket a SRAM 10-28 vagy 10-33-as hátsó sorokkal és 36,38 vagy 40 fogas első lánckerekekkel kombinálja, amivel lefedi az említett cyclross versenyszíntű teljesítményhez szükséges tartományt. Természetesen az elektromos váltás mellett a mechanikus is ugyanolyan fontossággal bír, ott a számok kicsit eltérnek a 11-32/11-36 fogas kazettával és 38-42 fogas első lánckerekekkel. Utóbbiak kicsit szélesebb kiosztással rendelkeznek, de ez betudható az eTap AXS finomságának, valamint a mechanikus nyersebb váltásának.

SRAM_gravel_10-33 hatul_40 vagy 36 elol_trek_cervelo

A kimondottan erős bringásoknak, akik gravel versenyeken (is) résztvevők a 10-36 vagy 10-44 fogas kazettákat ajánlja a SRAM a megfelelő első lánckerékkel, hogy az áttétel megfelelően variálható legyen a terepviszonyok tükrében. Előbbi  inkább a fitness-jelleggel bringázóknak fekszik jobban, utóbbi pedig azoknak, akik szeretik megtalálni az aranyközepet a nagy kiosztás és kis fogaskerekek között. DE! Mindegyik tökéletes összhangban működik a fentebb már említett RED, Force, Rival eTap AXS rendszerekkel.

Bikepacking és extrém gravel

Mivel rendkívül széles felhasználási kört kell lefednie, a gravel csakúgy, mint az MTB fokozatok esetében, támogatnia kell a nagy fogkiosztású kazettákkal a mászást, meredeken versenyzést, valamint a csomagokkal való túrázást egyszerre. A mechanikus 1×11-es hajtásrendszerek alapjaiban változtatták meg a gravel kategóriát, immáron 5 éve. Egy 10-42-es hátsó kazetta párban egy kis lánckerékkel eléri a 420%-os tartományt.

Ha a 420% még mindig kevés, az elektromos Eagle AXS montira tervezett hátsó váltóját társítva az országútis eTap AXS váltófékkarokkal, valamint egy Eagle hátsó sorral, nem kevesebb, mint 500%-os tartományban lehet (ki)használni a hajtást. Ehhez egy 38-42 fogas első lánckerék adja a habot a tortára.

SRAM XPLR_Santa Cruz_S-WorksÉs mindez, amit az előbb részleteztünk miben támogatja a bikepacking és extrém gravel párosítást? A nagy tartomány a mászásban, túrázásban, ezzel együtt a csomagok „cipelésében” ad rendkívül nagy segítséget. Nem mindegy, hogy -elektromos kerékpároknál használt terminussal élve- mennyire segít rá a bringa, amikor hajtjuk, főleg számos plusz kilónál. Extrém gravel? Nos, a 420% vagy méginkább az 500%-al lehet szó akár lefelé, akár felfelé menetelről, mindenhol a leggyorsabbat tudjuk kihozni a bringából és persze magunkból. Ha jó a vázunk, felnink, kerekeink, akkor a hajtáson már nem fog múlni, hogy versenykörülmények között is megálljuk a helyünket.

Kerékpár minden terepre: aszfalt-földút-saras talaj

A legtöbben örülnénk egy olyan bringának, ami minden terepre jó…ilyen persze nem létezik, mert a gravel hiába a legszélesebben felhasználható kategória, sosem fogja kiváltani a fully-t vagy akár a geometriában nagyon közel álló, szigorú értelemben vett országútit, netalán időfutam bringát. Technikaliag kihívást jelentő erdei, downhill útvonalakon sem a kos kormányt fogjuk választani merev vagy akár 30mm-t mozgó villával. Azonban, ha nem megyünk le ilyen szintig a felhasználás specifikációjába, számtalan módra használhatjuk a gravel-t és ezt támogatja az eTap AXS 46-33 vagy 43-30 első lánckerékkel a hátsó 10-33 vagy 10-36-os hátsó kazettával kombinálva. Kb. lefed mindent, ami túra, sport sokféle talajon, sokféle útviszonyon, hosszú és rövid-távon, kényelmesen és keményen, valamint fókuszban a teljesítménnyel.

SRAM_Gravel_10-33 hatul_46-33 elol_open_giant

Az országúti már nem egyértelműen országúti

Mint a legklasszikusabb kerékpár kategória, adja magát a folyamatos változtatásra, kísérletezésre. Alkategóriája az endurance, időfutam, alapja a gravel és cyclocrossnak, valamint a mai napig a legnívósabb versenyek főszereplője. Viszont bármennyire is klasszikus, bármilyen mértékben alap, kiejtve a kategória nevét az előbb felsoroltak mindegyike eszünkbe jut.

SRAM_gravel_colorado

XPLR kollekció

SRAM, Rockshox és Zipp -három olyan márkanév, ami önmagában (is) garancia a minőségre, de együttesen csak jó sülhet ki belőlük. Az előző bekezdésekben bemutattuk, miért és miként jutott el idáig a SRAM, a kollekció darabjainak részletes leírásával pedig egyértelművé válik, hogy új fejezet kezdődik a gravel történetében egy rendkívül magas szintre emelve.

SRAM xplr-collection

SRAM XPLR AXS hajtás

Gravel bringásoknak fejlesztve 1szeres első hajtással, XPLR AXS vezeték nélküli elektromos váltóval és 10-44 fogas, a hátsó váltóval passzoló hátsó sorral. Nagy tartomány, mászás-támogatás és nem utolsó sorban gyors reakcióidő, ami pedig a mindenre kiterjedő sebességet támogatja.

SRAM-xplr-cassette-derailleur-sr_combo_red

XPLR AXS hátsó váltók

Minek újat létrehozni, ha már megvannak a jól bejáratott és bizonyított nevek? A SRAM is így gondolta, pont ezért tették oda a már igen nagy népszerűségnek örvendő RED, Force és Rival eTap AXS vezeték nélküli elektromos váltói mellé az XPLR címkét. Persze ennyivel még nincs elintézve, mert a külcsín csupán formalitás. Utóbb felsorolt hátsó váltók XPLR „edition” tükrében 1szeres első hajtásra lettek hangolva a bevezetőben már említett 10-44 fogas hátsó sorral kiegészülve. ÉS ha már hangolás, a váltót úgy állították be gyárilag, hogy minden terepre alkalmas legyen és megfelelő láncfeszítéssel úgy válthass és akkor, amikor arra szükség van.  Mindez persze párosul az elektromos váltók precizitásával, könnyedségével és a vezeték nélküliség letisztult képével.

SRAM-axs-xplr-hátsó váltók

Pár szóban a hajtást támogató technológiáról: X-SYNC 1szeres, teljesítményfókuszú első lánctányér négyzetesre, valamint keskenyre csiszolt fogvégekkel, annak érdekében, hogy gyorsabban kapja fel a láncot, mint a hagyományos lánckerekek. Sőt, kimondottan gravel-barátként úgy tervezték, hogy jobban dobja le a sarat, mint mezei társai. Úgynevezett ORBIT technológia felel a hátsó váltó, ezzel együtt a lánc rázkódásának-csökkentéséért. Folyékony szilikon felhasználásával finomít a mozgáson, ezzel éri el a kívánt hatást. Az elektromos eTap AXS váltókról, rendszer történetéről bővebben írtunk korábban, illetve specifikusan is belementünk a részletekbe, így itt nem taglalnánk a számtalan előnyt, finomságot, pontosságot, csupán megemlítjük. Végül az X-Range-el zárjuk a sort, amely az AXS váltók hangolását hivatott finomítani, országútira -így gravelre is- szabni ahhoz, hogy minél gyorsabban és nagyobb tartományban tudjunk váltani.

XPLR 10-44T kazetta

Akár 440%-os áttétel lehet használni az egész XPLR rendszert, többek között a XPLR 10-44 fogas kazettájának köszönhetően. Mondani sem kell, hogy gravelre lett tervezve, szóval nem gond neki a sár, kosz, sőt, le is veti azokat az erre csiszolt fogak öntisztító kialakításának köszönhetően. Úgy támogatja a mászást, akár egy montis sor, valamint az áttételnek köszönhetően országúti sebességgel lehet vele aszfalton csapatni. Természetesen az elektromos váltás is figyelembe lett véve a fogak kialakításánál, szóval amikor meghalljuk a kis elektro-hangot és boldogan konstatáljuk a lánc pillanatok alatt való átkúszását egyik kazetta sorról a másikra, úgy nem csak a hátsó váltót kell dicsérjük, hanem az erre kialakított sort is.

SRAM-xplr-cassettes

Első lánckerékbe integrált hajtókar

A SRAM úgy fogalmaz, hogy az általuk kitalált 1szeres első hajtás innovációja a RED és Force első lánckerekeiben teljesedik ki. Egyszerre könnyűek és kemények, 38-46 fogas kivitelben, integrált karbon hajtókarokkal, hogy még a legminimálisabb problémákat is elkerülhessük. A fent már részletezett X-SYNC technológiával létrehozott keskeny-széles fogaknak köszönhetően helyén tartja a láncot, ezzel együtt biztosítja, hogy tisztán is maradjon (persze az adott körülményektől függően).

RockShox Rudy XPLR első teleszkóp és Reverb XPLR elektromos dropper

Gravel teleszkóp -fura még leírni is, pedig van és egyre több létjogosultsága lesz még a 30mm-es csillapítás tükrében is (pont annyit csillapít, amennyi egy gravel-nek szükséges). A SRAM által bekebelezett RockShox készítette el és Rudy névre keresztelte, amely kiegészül az XPLR címkével.  Egyszerűbb kezelhetőséget biztosít, a saját „Solo Air” technológiának köszönhetően állítható, zárható a teló, valamint bizonyos terepeken gyorsabbá teszi a haladást mindamellett, hogy jobban megkíméli a csuklót, a kart, és kényelmesebb üléspozíciót enged (főleg a kis elbújt, hirtelen bukkanók okozta erőt segít eloszlatni). Sőt, a csillapításban szerepet játszik a kicsit furcsa elnevezésű Charger Race Day damper,  amely egy ultrakönnyű rezgéselnyelő szerkezet, így kimondottan versenyzésre is ajánlottá teszi a villát. Esztétikailag is próbál a gravel/országúti vonalba illeszkedni, még a sárvédő elhelyezésével is arra törekszik, hogy ne legyen elütő és hajazzon az MTB-re. Fontos megemlíteni -főleg APPSolute Sport szempontból-, hogy elektromos gravel bringákra is kifejezetten ajánlott a Rudy.

 

Akárcsak a megjelenésekor, a Reverb AXS kiegészülve az XPLR jelzővel most is -a gyártó szerint- paradigmaváltó. Mármint abban az értelemben, ha letérünk az aszfaltról és szükségünk van a teljes kontrollra a nyeregcsövünk felett. Az elektromos AXS technológiával kiegészülve gyors és azonnali reakciót kapunk és választhatóan 50 vagy 75mm mozgást.

Zipp XPLR kerékszett

Akárcsak a többi komponens esetében, a Zipp is kimondottan gravel felhasználásra gyártotta a 101 XPLR kerékszettet. Ugyan kölcsönöztek egy keveset az MTB-nél jól bevált technológiából, mégis egyedi kialakításról beszélhetünk. Kiegészítve a szintén Zipp G40 XPLR gumijaival, a gyártó szerint már ezzel a kombinációval úgy érezhetjük magunkat tekerés közben, mintha varázsszőnyegen ülnénk (tubelessesítve és alacsony nyomáson persze). És itt nem állunk meg, mert a kormányairól is híres gyártó az SL 70 XPLR kormánnyal olyan komfortot teremt, ami megelőzi a fáradtságot és sok-sok plusz órát eredményezhet a nyeregben.

A gravel természetéből adódik a felfedezés, járatlan utak bejárása, így sokszor nem tudjuk, milyen terepviszony adta nehézséggel kell megküzdjünk. Pont ebben próbál támogatást nyújtani a Zipp felnije, biztosítva a hosszú távú, sok-sok kilométeres célok gyors és fáradtságmentes(ebb) elérését. Meg kell említenünk a ZR1 agyat, ami 66 pontos rögzítésével tovább növeli a fent írtakat.

Zipp_101_XPLR_gravel_

Pár szóban a fent említett technológiáról, melyet úgy hívnak, hogy MOTO: egyfalú felni, amelynek kialakításánál azt vették figyelembe, hogy igazodjon az éppen aktuális talajviszonyokhoz, kvázi bokamozdulattal csillapítson (a gyártó után szabadon használt kifejezés) és nyelje el a rezgéseket. Mondhatjuk úgy is, hogy a felni a gumival együtt hajol és veszi fel párhuzamosan az út egyenletlenségeit. Talán az alábbi ábrán látható leginkább, hogy miről is beszélünk:

Zipp_MOTO Technology

Jól látható a bal oldali ábrán pirossal a felni mozgása a gumiabroncshoz, illetve a talaj egyenletlenségéhez.

Zipp G40 XPLR gumiköpeny

Említve már volt, bemutatva még nem. A kimondottan 101 XPLR felnire és 40mm szélesre álmodva a G40 XPLR gumi még gravel tekintetben is kimondottan gyorsnak számít. A végeredményhez a Zipp ismét az MTB-hez kanyarodott vissza, XC stílusú bütyközéssel a széleken (sárban is haladjunk, ha arról van szó), és ahogy haladunk beljebb, simábbak, valamint más geometriával készülnek. Ettől lesz gyorsgumi úgy, hogy megfelelő tapadást is biztosít, adott szituációban. Defektvédelemmel és egy kemény, de ugyanakkor alkalmazkodó keverékkel semmi sem megy a teljesítmény rovására. Szóval ebből is látszik, hogy a biztonság elég fontos szempont volt a Zipp részéről, mert gravel guminál, szinte nem lehet elég sok mindenre felkészülni. Annyit azért még hozzátett a gyártó, hogy a szélesebb, 303-as felnivel lehet csúcsra járatni a G40-et.

Zipp_g40-xplr-tire

Zipp SL-70 XPLR kormány

A gyártó all-road kormánynak hívja, amely multi-felhasználásra lett tervezve. Ha gyorsan tekerünk, úgy biztosítja az országúti-testhelyzetet, nehezebb útviszonyok között, akár sárban jól és könnyen irányítható, illetve támogatja a hosszútávú bringázásokat, túrákat. Az anyaga rendkívül könnyű alumínium, ami erősebb, mint a karbon, pont ezért alkalmasabb gravel-terepre.

Zipp-xplr-sl70-handlebars

A Zipp magabiztosságát mi sem bizonyítja jobban, mint az élethosszig tartó garancia. Igaz, megkérik az árát, de afelől nincs kétség, hogy az élethossz elég kifizetődő.

Testetölt az XPLR rendszer a Canyon Grizl CF SLX 8 eTap Suspension képében

Pontosabban fogalmazva csak részben, mert a Zipp kerékszett (helyette Reynold ATR felnik és a jól bevált Schwalbe G-One gumik) és kormány ennél a kerékpárnál nem kapott helyet, viszont a hajtás, váltás, valamint csillapítás igen. A Canyon pontosan úgy írja le a bringa előnyeit, mint a SRAM az egész XPLR szettjét -ezért nem is részleteznénk, mivel ugyanazt taglalnánk, mint a fentiek során. Viszont kiemelendő különbség, hogy összesen 3 Grizl modellje van a Canyonnak, ebből az egyik női és csupán a CF SLX 8 eTap rendelkezik XPLR rendszerrel. A másik kettő a Shimano GRX gravel szettjével áll össze és az XPLR csupán a RockShox Rudy első teleszkóp képében jelenik meg a kerékpárokon. Nyilván árban is nagy a különbség, mert amíg utóbbi kettő 1,2 milliót, úgy az XPLR szettes CF SLX 8 eTap közel 2 millió forint. Elég horror, de 2021-es újításokról van szó eléggé high-end alkatrészekkel.

Canyon-grizl-02

A nagy konkurens Shimano GRX

Nem cél a japán gyártó GRX szettjének részletes bemutatása, viszont nem mehetünk el szó nélkül a létezése mellett, főleg mert ez volt az első, dedikáltan gravel-re fejlesztett hajtás. 400600800-as széria különböző modelljei érhetők el, ebből a 800-as már az elektromos Di2 váltással (ez sajnos nem megegyező a SRAM eTap AXS-el, mivel vázon belül bújnak meg a kábelek, nem úgy, mint az eTap-ok esetében, ami wireless). Mindhárom széria tartalmaz első lánckereket, integrált hajtókarral, első-hátsó váltót, fékváltókart, féket, valamint a 600 és 800-as ugyanazt a RX-570 felnit is. Az XPLR annyiban ad többet, hogy benne van az első teleszkóp, valamint dropper. Igaz, mivel a SRAM alá tartozik a RockShox, adta magát a dolog. Vannak a sramosok és shimanosok, ami szembenállás valószínű, hogy a gravel szetteknél is megmarad. A SRAM-ra mindig azt mondják, hogy pontatlanabb és nyersebb, mint a Shimano, de az eTap esetében egyszerűen képtelenség lenne pontatlanságról vagy nyers váltásról beszélni. A GRX, mivel első volt a gravel útvonalon, így előnnyel indul, a Shimano látta meg először a kategóriában rejlő potenciált és az űrt, amit első körben a váltóval, majd az egész szettel töltöttek be. Reális kritikát, illetve összehasonlítást akkor lehetne végezni, amennyiben mind a GRX, mind pedig az XPLR szetteket huzamosabb ideig használnánk. Ez egyelőre még nem történt meg, de hátha. Minden esetre a GRX-ről is tervezünk egy hasonlóan részletes bemutatást, mint azt az XPLR esetében tettük.

Vélemény-árak

A SRAM elektromos, vezeték nélküli váltóit, minőségi alkatrészeit, valamint a RockShox külön erre a kategóriára fejlesztett csillapítását és a Zipp kerékszettet látva, könnybe-lábadt szemmel vágyakozunk az XPLR rendszerrel felszerelt kerékpár után. Külön-külön is élményszámba mennek a komponensek, de együtt olyan élményt adhatnak (sajnos egyelőre még nem próbáltuk ki), hogy inkább a bringán ülnénk, mint máshol.

A beszerzés oldalát nézve a kerékpáros társadalom már sajnos hozzá kellett szokjon a csillagászati összegekhez, főleg, ha a belépő szettektől felfelé gondolkodunk. Az XPLR összértékét nézve (persze ezen belül is van tól-ig), minden jóérzésű bringás dob egy hátast. A Rival még egész elfogadható, de a RED esetében már elég erősen fog a ceruza. Alább egy lista forintban, aktuális árfolyammal számolva a kíváncsiság kedvéért (Euróban mindig kevesebbnek tűnik, ezért váltottuk át).

  • RED eTap AXS XPLR hátsó váltó: 240.000 forint, amihez első lánckerék integrált hajtókarral 245.000 – 260.000 forint.
  • Force eTap AXS XPLR hátsó váltó: 115.000 forint, amihez első lánckerék integrált hajtókarral 88.000 – 155.000 forint.
  • Rival eTap AXS XPLR hátsó váltó: 93.000 forint, amihez első lánckerék integrált hajtókarral 48.000 forint
  • Kétféle XPLR kazetta 56.000 és 79.000 forintért
  • RockShox Rudy XPLR teleszkóp: 300.000 forint és a Reverb 210.000 forint.
  • Zipp 101 XPLR kerékszett: 305.000 forint és 340.000 forint.
  • Zipp SL-70 XPLR kormány: 45.000 forint.
  • Zipp G40 XPLR gumi: 25.000 forint/darab.

XPLR szett RED eTap AXS-el: nagyjából 1,5 millió forint

XPLR szett Force eTap AXS-el: nagyjából 1,3 millió forint

XPLR szett Rival eTap AXS-el: nagyjából 1,1 millió forint

Bármelyik szettet is nézzük, a RockShox első teló és dropper kb. fél milliós költsége viszi el a legtöbbet (indokolatlanul sokat). Ha ezt levesszük és mondjuk a Rival mellett tesszük le a voksunkat -annak ellenére, hogy maradunk a Zipp szettnél- barátibb végösszeget kapunk. Igaz, ha hozzádobunk egy valamirevaló karbonvázat és az építés költségét, még a Rival esetében is hipp-hopp két millió forint felett zárhatjuk a költségvetést. De itt most nem ez a lényeg. Prémium bringának, prémium alkatrészekkel prémium is az ára. A fejlesztést, a jövőbemutató és új mérföldköveket pedig meg kell csodálni és arra gondolni, hogy egyszer, talán nekünk is lesz egy ilyen.

sram-xplr_mood

A fenti cikkhez forrásként használtuk a gyártó oldalán az ide vonatkozó bemutatást, XPLR kollekció leírását, valamint a szettből kiemelt RED XPLR eTap AXS hátsó váltó anyagát.

Az XPLR kollekció teljes termékpalettáját a gyártó oldalán lehet elérni.

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük