Fazua fX mood #blog #eBike #bemutató #fejlesztés

Új Fazua Ride 50 trail-street system

Az eddig már bizonyított és a könnyű e-Bike kategóriában elismert müncheni Fazua gyártó Ride 50-es rendszere került továbbfejlesztésre és kapott -felhasználástól függően- trail vagy street jelzőt. A gyártó szerint az új rendszer energikusabb, ennek ellenére sikerült megtartania a Fazua motorokra jellemző természetes tekerési élményt.

Az új Ride 50 növeli a motor teljesítményét 10%-al, viszont a nagyobb teljesítmény 6%-os súlycsökkenéssel is járt, ami összességében még több pluszt jelent.  Sőt, amitől mi is sokat várunk, az egy új szabadonfutó 67%-al több foggal, ami ezzel a megoldással finomít és egyben növeli a motor élettartamát (kicsit később ezt bővebben kifejtjük).

Melyek az új rendszer komponensei? Miben tér el az eredeti Ride 50-től? Mit jelent a külön trail és street rendszer? Lejjebb görgetve kiderül.

Fazua Ride 50 rendszer

Mint minden Fazua rendszer, a Ride 50-es is három összetevőből áll:

  1. Bottom brocket, vagyis a középmotor, ami a Fazua-nál nem egyenlő magával a motorral, mert az a Drivepack-ben helyezkedik el, az akkumulátor alatt.
  2. Drivepack, ami egyben van az előbb említett motorral és a 250X akkumulátor fogadásár alkalmas. Fontos, hogy a Drivepack eltávolítható a vázból az akkumulátorzár segítségével, míg a bottom brocket nem.
  3. Energy 250X akkumulátor, mint az energiáért felelős komponens.

Bottom Brocket

Vagyis a rendszer lelke: a középmotor. Vázba integrált hajtás, amely kétoldalú nyomatékszenzorának és pedálfordulatmérőjének köszönhetőn gyorsabb és finomabban adagol, mint az elődje, halkabb és természetesebb élményt nyújt a több-fogú szabadonfutónak köszönhetően.

A bevezetőben ígértünk egy rövid magyarázatot az előbb említett szabadonfutóval kapcsolatban. Példának az egyik legnagyobb kerékpár-kerék gyártó DT Swiss technológiáit tudjuk felhozni. A ratchet systemnek (racsni) köszönhetően a több fog finomabb adagolhatóságot, valamint biztosabb pedálozást biztosít és ugyanez köszön vissza a Fazua új motorjában is, 67%-al növelve az említett előnyöket. Ugyanakkor szintén a DT Swiss-nek van a pawl system megoldása, ami úgynevezett “három kalapácsos” a több foggal szemben, így sokkal kisebb adagolhatóságot, valamint élettartamot jelent. Sokan tudják, de azok kedvéért, akik még nem találkoztak ezzel a különbséggel elmondjuk, hogy ha a hátsó kerék megpörgetésével, “szabadon futásával” racsni hangot hallunk, akki ratchet systemmel van dolgunk. Ezzel ellentétben a pawl system szinte hangtalan. Kivételesen itt a hang jelenti a fejlettebb technológiát.

Rásegítési módok

A motoron belül szólnánk pár szót a rásegítési módokról, amelyből három van (akárcsak a Fazua rendszer részei). Külön kiemelendő az új Attack funkció, amely a rásegítési módtól függetlenül 350 Wattra növeli a teljesítményt.

  1. Breeze: maximum 100 Wattos hátszél, ami finoman támogat alacsony pedálfordulaton is. Zöld színben pompáznak a kis LED-ek.
  2. River: maximum 210 Wattos hátszél, ha gyorsabban haladnánk és egyben edzenénk. A rásegítés erejét a motor a szenzorok segítségével a saját pedálozásunk alapján adagolja. Így valóban ki tudjuk hozni a maximumot magunkból és a bringából. Kék szín jelzi a LED-eken keresztül, stílusosan a “river” világát idézve.
  3. Rocket: maximum 250 Wattos erőteljes hátszél, ami átsegít a legmeredekebb emelkedőkön és kemény szakaszokon. Narancssárgába borulnak a LED-ek, kilövésre készen áll a bringa.

Drivepack

A Fazua-nál egyedi módon a drivepack magába foglalja a motort, ami közvetlenül csatlakozik a bottom bracket-hez, illetve helyet ad az Evation 250X akkumulátornak. A vázból az akkumulátorzár segítségével könnyen ki- és betehető. 300W, valamint az attack funkciónak köszönhetően rövid ideig 350W teljesítményre képes 58 Nm nyomatékkal, mindezt 1.8 kilogrammos súllyal.

A bevezetőben írt kétféle Drivepack csupán a hűtőfunkcióban, vagyis a bordák sűrűségében különbözik. A hűtés pozitívan befolyásolja a motor és az akkumulátor teljesítményét. Hogyan? A Fazua Ride 50 Street nevéből adódóan a sima aszfaltos, gyorsabb haladást veszi alapul, így sűrűbb a bordázata és nagyobb sebességnél látja el optimálisan a hűtést. Ezzel szemben a Fazua Ride 50 Trail kimondottan e-MTB-re lett tervezve, vagyis durvább talajon, nem egyenes haladást és magasabb átlagsebességet vesz alapul. Jóval ritkább a bordázat, mint a “street” esetében így még mászásnál is hűti a motort.

Energy 250X akkumulátor

Pontosabban 252Wh akkumulátor kapacitás, 36V teljesítmény és mindössze 1,4 kilogramm. Letisztult forma és könnyű kezelhetőség -búcsút mondott a Fazua a “régi módinak”, amikor csak az akkumulátoron keresztül lehetett ki-be kapcsolni a kerékpárt úgy, hogy ki kellett venni. Már a remote-on történik mindez, az akkumulátor működését pedig a Battery Management System végzi, amely megvédi a túltöltéstől, túlmelegedéstől, valamint a rövidzárlattól.

Fazua 50 battery_energy-250x

Irányítás immáron egy helyről – Fazua Remote bX, rX, fX

Remote bX

Mindegyik Fazua rendszerrel kompatibilis és a három (Breeze, River, Rocket) módot, valamint a legújabb, fentebb már részletezett Attack funkciót is támogatja. Letisztult, modern designja mellett érintős és nyomógombos egyszerre, valamint Bluetooth kapcsolattal rendelkezik. Pehely, 75 grammos súlya pedig észrevétlen a kormányon. Elsősorban e-MTB-ken látni, mert a kormányról vezérelhetőség ott első szempont -nem nyúlkálnánk a felső vázcsőre, mint az e-országútinál a Remote fX esetében.

FAZUA_Remote BX

Remote rX

Ultrakönnyű (61 gramm!), 3D nyomtatott részekből, kombinálva a legújabb gyártási technikával készült rX a stucni bal oldalára került, teljesen beleolvadva így a kormányba. A letisztultság már szinte kötelező design-követelmény a Fazua-nál, amit az rX is hoz, kiegészítve a kis LED csíkokkal. 250X akkumulátor erről is kapcsolható és csakúgy, mint a BX, szintán a három módot és a legújabb Attack funkciót is támogatja, illetve Bluetooth kapcsolattal is rendelkezik. Felhasználás szempontjából eléggé univerzális, mert ugyanúgy jó vele e-MTB-t irányítani, mint a remote bX-el, viszont e-országúti, vagy akár még e-gravel kontrolljára is tökéletes.

FAZUA Remote rX

Remote fX

A legkönnyebb, 40 grammos, remote, amely a vázba (leginkább a felső vázcső kormányhoz közeli részére) lett integrálva. A bX, rX-hez hasonlóan ő is mindent tud, design szempontjából talán ez a legfazuásabb a kis Fazua logó visszaköszönése, illetve a legelterjedtebb használat miatt. Nem véletlen az elterjedése, mivel a Fazua elsősorban e-Road bringákra gyártotta a rendszerit és az összes a remote fX-et kapta.

Fazua fX mood

Fazua Applikáció

A Fazua rendszerek letisztultságát követve készült el az applikáció, amit folyamatosan frissítenek, felhasználóbarátabbá tesznek. Segít személyre szabni a rásegítési módokat (vagy akár finomhangolásnak is nevezhetnénk), illetve külön profilt tudunk létrehozni, amiben minden adatunkat elmenti. Ez nagy segítség lehet, ha komolyan vesszük az e-bikeozást és edzésadatokat szeretnénk viszontlátni, kielemezni.

Fazua Rider Mobile App

Összegzés

A müncheni Fazua egy unikum a maga nemében. Ők kezdték el a “könnyű e-Bike rendszerek” gyártását és több gyerekbetegség után immáron bizakodók vagyunk, hogy az új Ride 50 valóban hozza az elvártat és esetükben, a német minőség nem csak szállóige. Nagy gyártók szavaztak neki bizalmat szinte minden kategóriában, érdemes azért egy pillantást vetni rájuk:

  • e-Road: Canyon, Look, Pinarello, Trek
  • e-Gravel: Bergamont, Centurion, Fuji, Look, Pinarello
  • e-MTB: Lapierre, Nox, Trek
  • e-Urban: Canyon, Focus, Look, Nox, Velo de Ville

Azért a fentiekből látszik, hogy az elektromos országútik és gravel bringák vannak túlsúlyban (micsoda ellentmondás :)), illetve ezek városi cirkálói. e-MTB téren picit karcsú a lista, ott a konkurensek olyan alternatívát kínálnak, például a Bosch Performance Line CXBrose S Mag, vagy a Shimano EP8 esetében, amit nem könnyű megugrani. Országútra, túrára, városba viszont tökéletes a mérete, súlya, illetve tekerési élmény természetessége miatt. Nem utolsó sorban a vázba való integrációja is az utóbbiakat támogatja és viszont. Sokszor a Fazua rendszerrel szerelt elektromos kerékpárokat nehéz megkülönböztetni a hagyományostól és ez egyre többször már a tömegükben is visszaköszön. Szóval bíztatunk mindenkit, aki az említett felhasználásokra szeretne e-Bike-ot vásárolni, hogy gondolkozzon Fazua-ban és főleg az új Ride 50 rendszerben!

FAZUA_ride 50 panorama

A gyártói oldalt az új Ride 50 rendszerről itt lehet elérni.

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük