Fazua fX mood #blog #eBike #bemutató #fejlesztés

Új Fazua Ride 50 trail-street system

Az eddig már bizonyított és a könnyű e-Bike kategóriában elismert müncheni Fazua gyártó Ride 50-es rendszere került továbbfejlesztésre és kapott -felhasználástól függően- trail vagy street jelzőt. A gyártó szerint az új rendszer energikusabb, ennek ellenére sikerült megtartania a Fazua motorokra jellemző természetes tekerési élményt.

Az új Ride 50 növeli a motor teljesítményét 10%-al, viszont a nagyobb teljesítmény 6%-os súlycsökkenéssel is járt, ami összességében még több pluszt jelent.  Sőt, amitől mi is sokat várunk, az egy új szabadonfutó 67%-al több foggal, ami ezzel a megoldással finomít és egyben növeli a motor élettartamát (kicsit később ezt bővebben kifejtjük).

Melyek az új rendszer komponensei? Miben tér el az eredeti Ride 50-től? Mit jelent a külön trail és street rendszer? Lejjebb görgetve kiderül.

Fazua Ride 50 rendszer

Mint minden Fazua rendszer, a Ride 50-es is három összetevőből áll:

  1. Bottom brocket, vagyis a középmotor, ami a Fazua-nál nem egyenlő magával a motorral, mert az a Drivepack-ben helyezkedik el, az akkumulátor alatt.
  2. Drivepack, ami egyben van az előbb említett motorral és a 250X akkumulátor fogadásár alkalmas. Fontos, hogy a Drivepack eltávolítható a vázból az akkumulátorzár segítségével, míg a bottom brocket nem.
  3. Energy 250X akkumulátor, mint az energiáért felelős komponens.

Bottom Brocket

Vagyis a rendszer lelke: a középmotor. Vázba integrált hajtás, amely kétoldalú nyomatékszenzorának és pedálfordulatmérőjének köszönhetőn gyorsabb és finomabban adagol, mint az elődje, halkabb és természetesebb élményt nyújt a több-fogú szabadonfutónak köszönhetően.

A bevezetőben ígértünk egy rövid magyarázatot az előbb említett szabadonfutóval kapcsolatban. Példának az egyik legnagyobb kerékpár-kerék gyártó DT Swiss technológiáit tudjuk felhozni. A ratchet systemnek (racsni) köszönhetően a több fog finomabb adagolhatóságot, valamint biztosabb pedálozást biztosít és ugyanez köszön vissza a Fazua új motorjában is, 67%-al növelve az említett előnyöket. Ugyanakkor szintén a DT Swiss-nek van a pawl system megoldása, ami úgynevezett “három kalapácsos” a több foggal szemben, így sokkal kisebb adagolhatóságot, valamint élettartamot jelent. Sokan tudják, de azok kedvéért, akik még nem találkoztak ezzel a különbséggel elmondjuk, hogy ha a hátsó kerék megpörgetésével, “szabadon futásával” racsni hangot hallunk, akki ratchet systemmel van dolgunk. Ezzel ellentétben a pawl system szinte hangtalan. Kivételesen itt a hang jelenti a fejlettebb technológiát.

Rásegítési módok

A motoron belül szólnánk pár szót a rásegítési módokról, amelyből három van (akárcsak a Fazua rendszer részei). Külön kiemelendő az új Attack funkció, amely a rásegítési módtól függetlenül 350 Wattra növeli a teljesítményt.

  1. Breeze: maximum 100 Wattos hátszél, ami finoman támogat alacsony pedálfordulaton is. Zöld színben pompáznak a kis LED-ek.
  2. River: maximum 210 Wattos hátszél, ha gyorsabban haladnánk és egyben edzenénk. A rásegítés erejét a motor a szenzorok segítségével a saját pedálozásunk alapján adagolja. Így valóban ki tudjuk hozni a maximumot magunkból és a bringából. Kék szín jelzi a LED-eken keresztül, stílusosan a “river” világát idézve.
  3. Rocket: maximum 250 Wattos erőteljes hátszél, ami átsegít a legmeredekebb emelkedőkön és kemény szakaszokon. Narancssárgába borulnak a LED-ek, kilövésre készen áll a bringa.

Drivepack

A Fazua-nál egyedi módon a drivepack magába foglalja a motort, ami közvetlenül csatlakozik a bottom bracket-hez, illetve helyet ad az Evation 250X akkumulátornak. A vázból az akkumulátorzár segítségével könnyen ki- és betehető. 300W, valamint az attack funkciónak köszönhetően rövid ideig 350W teljesítményre képes 58 Nm nyomatékkal, mindezt 1.8 kilogrammos súllyal.

A bevezetőben írt kétféle Drivepack csupán a hűtőfunkcióban, vagyis a bordák sűrűségében különbözik. A hűtés pozitívan befolyásolja a motor és az akkumulátor teljesítményét. Hogyan? A Fazua Ride 50 Street nevéből adódóan a sima aszfaltos, gyorsabb haladást veszi alapul, így sűrűbb a bordázata és nagyobb sebességnél látja el optimálisan a hűtést. Ezzel szemben a Fazua Ride 50 Trail kimondottan e-MTB-re lett tervezve, vagyis durvább talajon, nem egyenes haladást és magasabb átlagsebességet vesz alapul. Jóval ritkább a bordázat, mint a “street” esetében így még mászásnál is hűti a motort.

Energy 250X akkumulátor

Pontosabban 252Wh akkumulátor kapacitás, 36V teljesítmény és mindössze 1,4 kilogramm. Letisztult forma és könnyű kezelhetőség -búcsút mondott a Fazua a “régi módinak”, amikor csak az akkumulátoron keresztül lehetett ki-be kapcsolni a kerékpárt úgy, hogy ki kellett venni. Már a remote-on történik mindez, az akkumulátor működését pedig a Battery Management System végzi, amely megvédi a túltöltéstől, túlmelegedéstől, valamint a rövidzárlattól.

Fazua 50 battery_energy-250x

Irányítás immáron egy helyről – Fazua Remote bX, rX, fX

Remote bX

Mindegyik Fazua rendszerrel kompatibilis és a három (Breeze, River, Rocket) módot, valamint a legújabb, fentebb már részletezett Attack funkciót is támogatja. Letisztult, modern designja mellett érintős és nyomógombos egyszerre, valamint Bluetooth kapcsolattal rendelkezik. Pehely, 75 grammos súlya pedig észrevétlen a kormányon. Elsősorban e-MTB-ken látni, mert a kormányról vezérelhetőség ott első szempont -nem nyúlkálnánk a felső vázcsőre, mint az e-országútinál a Remote fX esetében.

FAZUA_Remote BX

Remote rX

Ultrakönnyű (61 gramm!), 3D nyomtatott részekből, kombinálva a legújabb gyártási technikával készült rX a stucni bal oldalára került, teljesen beleolvadva így a kormányba. A letisztultság már szinte kötelező design-követelmény a Fazua-nál, amit az rX is hoz, kiegészítve a kis LED csíkokkal. 250X akkumulátor erről is kapcsolható és csakúgy, mint a BX, szintán a három módot és a legújabb Attack funkciót is támogatja, illetve Bluetooth kapcsolattal is rendelkezik. Felhasználás szempontjából eléggé univerzális, mert ugyanúgy jó vele e-MTB-t irányítani, mint a remote bX-el, viszont e-országúti, vagy akár még e-gravel kontrolljára is tökéletes.

FAZUA Remote rX

Remote fX

A legkönnyebb, 40 grammos, remote, amely a vázba (leginkább a felső vázcső kormányhoz közeli részére) lett integrálva. A bX, rX-hez hasonlóan ő is mindent tud, design szempontjából talán ez a legfazuásabb a kis Fazua logó visszaköszönése, illetve a legelterjedtebb használat miatt. Nem véletlen az elterjedése, mivel a Fazua elsősorban e-Road bringákra gyártotta a rendszerit és az összes a remote fX-et kapta.

Fazua fX mood

Fazua Applikáció

A Fazua rendszerek letisztultságát követve készült el az applikáció, amit folyamatosan frissítenek, felhasználóbarátabbá tesznek. Segít személyre szabni a rásegítési módokat (vagy akár finomhangolásnak is nevezhetnénk), illetve külön profilt tudunk létrehozni, amiben minden adatunkat elmenti. Ez nagy segítség lehet, ha komolyan vesszük az e-bikeozást és edzésadatokat szeretnénk viszontlátni, kielemezni.

Fazua Rider Mobile App

Összegzés

A müncheni Fazua egy unikum a maga nemében. Ők kezdték el a “könnyű e-Bike rendszerek” gyártását és több gyerekbetegség után immáron bizakodók vagyunk, hogy az új Ride 50 valóban hozza az elvártat és esetükben, a német minőség nem csak szállóige. Nagy gyártók szavaztak neki bizalmat szinte minden kategóriában, érdemes azért egy pillantást vetni rájuk:

  • e-Road: Canyon, Look, Pinarello, Trek
  • e-Gravel: Bergamont, Centurion, Fuji, Look, Pinarello
  • e-MTB: Lapierre, Nox, Trek
  • e-Urban: Canyon, Focus, Look, Nox, Velo de Ville

Azért a fentiekből látszik, hogy az elektromos országútik és gravel bringák vannak túlsúlyban (micsoda ellentmondás :)), illetve ezek városi cirkálói. e-MTB téren picit karcsú a lista, ott a konkurensek olyan alternatívát kínálnak, például a Bosch Performance Line CXBrose S Mag, vagy a Shimano EP8 esetében, amit nem könnyű megugrani. Országútra, túrára, városba viszont tökéletes a mérete, súlya, illetve tekerési élmény természetessége miatt. Nem utolsó sorban a vázba való integrációja is az utóbbiakat támogatja és viszont. Sokszor a Fazua rendszerrel szerelt elektromos kerékpárokat nehéz megkülönböztetni a hagyományostól és ez egyre többször már a tömegükben is visszaköszön. Szóval bíztatunk mindenkit, aki az említett felhasználásokra szeretne e-Bike-ot vásárolni, hogy gondolkozzon Fazua-ban és főleg az új Ride 50 rendszerben!

FAZUA_ride 50 panorama

A gyártói oldalt az új Ride 50 rendszerről itt lehet elérni.

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

2 hozzászólás

  1. bobet on

    j’ai un vélo VAE de marque Canyon endurace 7.0 de 2020.
    avec noteur Fazua et des batteries fazua evation 2.0.
    je voudrais savoir quel est le système de commande au guidon qu’il me faut.
    Certains fournisseurs me disent le remote BX d’autres le remote RX.
    Mon guidon à un diamètre de 31.8 mm.
    pourriez vous me renseigner
    Par avance Merci.

    Válasz

    Vélemény, hozzászólás?

    Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük