#blog #teszt #bemutató #onewheel

Nincs ki a négy kereked! – Onewheel V1 teszt

Megtanultam közlekedni egy elektromos egykerekű gördeszkával! Tessék? Igen, ilyen is létezik, úgy hívják, hogy Onewheel (ejtsd: ‘vanvíl’). Még mielőtt jobban belemélyednék a témába, elöljáróban annyit: a közlekedés soha nem volt még ilyen jó móka! A következő bekezdésekben bemutatom mi mindenre jó e különös deszka, mik az előnyei, hátrányai, ki(k)nek érdemes kipróbálnia! Érdemes végigböngészned az írásom, mert e pár perc olvasással sok-sok első kézből szerzett tapasztalatot megszerezhetsz.

A címben szereplő (szó)játékos kijelentés persze túlzó kicsit, nem kell teljesen őrültnek lenni ahhoz, hogy az ember rámerészkedjen egy elektromos egykerekűre, netán el is induljon vele… Elég ha egy kicsit bátrak vagyunk és szeretünk újdonságokat kipróbálni.

Én is így voltam vele: egyik délelőtt elmentünk a Gesztenyés kertbe Szebkovics őrgróffal, aki először a betonon majd terepen is megmutatta, hogy mit tud egy Onewheel. A gyorstalpaló alkalom elég is volt arra, hogy beoltson az elektromos egykerekűzés szenvedélyével. Kölcsönkaptam a cuccot és ezzel együtt egy teljesen új sportágat, közlekedési formát és életérzést is magammal vittem pár hétre!

Első lépéseim a Onewheel-lel

Az első héten kb. 3 x 1,5 órát gyakoroltam, egyensúlyozgattam és ez pont elég is volt ahhoz, hogy úgy érezzem: óvatosan már a járdára merészkedhetek és közlekedhetek is az eszközzel. Ezután nemsokkal már egy közös Onewheel túrán is résztvettem a Normafán Szebivel, Szabival és Norbival. Erről egy mini szösszenet:

Azóta többször is voltunk fent e csodás helyen és remek ösvényeket lehet felfedezni egykeréken.

Az egykerekűt a Future Motion nevű amerikai cég gyártja. Manapság már szinte különlegességnek számít, de a kaliforniai vállalat ragaszkodott ahhoz, hogy a tervezéstől a gyártásig minden helyben történjen, és ne valahol a Távol-Keleten. Mindez pedig a termékek minőségén is érezhető. A Onewheel egy márkanév és meg kell hagyni, hogy praktikus névadás, hiszen könnyen lehet, hogy pár év múlva köznevesül majd a kifejezés, és minden hasonló elekromos egykerekűt így hívnak majd. Nézzünk is egy kis ízelítőt róluk:

Az alapok

Az egykerekű gördeszka működési elve a következő: a bekapcsológomb megnyomása után a motor és a különféle érzékelők aktiválódnak. A kerék két oldalán állva az egyensúlyozás már könnyebb, mert a motorfék a segítségünkre van. A deszka abba az irányba indul el, amelyik oldalt jobban terheljük a testsúlyunkkal. Ugyanígy, arra kanyarodik amelyik oldalunkra dőlünk.

A deszka egyik oldalán a lap ketté van osztva, amit egy-egy kisebb vonalbemetszés is jelöl. Ahhoz, hogy a deszka motorja bekapcsoljon, fontos, hogy ezen az oldalon lévő talpunk mind a két “térfélen” leérjen. Ha a deszka lelassul és ezen az oldalon felemeljük a sarkunkat, akkor a motorfék kikapcsol.

Egyszer-kétszer tapasztaltam, hogy a deszka menetközben ledobott (ilyenkor egyszerűen előrefutottam kicsit, nem volt nagy esés), nagy valószínűség szerint ez azért volt, mert nem megfelelően érintkezett a jobb talpam a deszkával. (Nekem a jobb talpam van a megosztott oldalon, de annak aki ballábas, lehet fordítva jobb.). Alapvetően persze nem lenne baj menetközben, hogy néha picit elemelkedik a lábunk, a deszka van annyira intelligens és ilyenkor nem áll meg hirtelen. Mégis érdemes odafigyelni, mert az elenyésző 1-2 eset nálam valószínűleg emiatt történt. Illetve azért, mert egy Onewheel V1 volt a tesztalanyom. Ez pedig az egyik első elektromos egykerekű széria volt, amolyan Onewheel prototípus. Az újabb verziókkal, mint a Pint és az XR ilyenek már még kevésbé fordulnak elő.

Mennyit bír?

A legtöbbször ezt a kérdést kaptam meg az álmélkodó és kíváncsiskodó emberektől. Ahogy Nekik is, úgy a kedves Olvasónak is elmondom, hogy kb. 30-40 perc, amíg feltöltődik a ketyere (ha a városban ér minket e meglepetés, pont be lehet ülni egy kávéra addig, a legtöbb helyen jófejek a tulajok és megengedik, hogy töltsük kicsit a járgányt) és 10-12 km-t képes haladni. Viszont ezek csak a Onewheel V1 technikai paramtérei, a Onewheel XR például már lényegesen többet bír, akár majdnem 30 km-t is! A belépő szintű Pint hasonló kaliberű járgány mint a korábbi V1 modell, ez is kb 10-13 km-t tud megtenni egy töltéssel.

Van is egy jó összehasonlító táblázat a Pint és az XR főbb tulajdonságairól – ide kattintva lehet csemegézni!

Közben a napokban kijöttek az újabb modellek is, a Onewheel Pint X és a Onewheel GT, ezeket még hosszabb utakra is elvihetjük és a végsebességük is növekedett… De száguldozni kezdőként nem érdemes, valószínűleg esés lesz belőle. Ha az ember már nagyon magabiztosan uralja a deszkát, akkor is inkább nyílt terepen és puhább felületeken (pl. fű, avar) érdemes próbálgatni a gyorsulást.

Az akkumulátorral kapcsolatban akarva-akaratlan felmerül bennem: no és hány évet bír, hány töltési ciklus van benne? Hány év múlva mondhatjuk azt, hogy ez a Onewheel megérett egy akkumulátorcserére? Fogós kérdés! Ennek még utánajárok és amint érdemi infóm van, jelezni fogom.

Utazás, városnézés Onewheel-lel

Nap végén, ha az embernek marad egy kis ideje meg energiája, remek ötlet rábökni a térképre, kinézni egy viszonylag közeli és ígéretes úticélt, majd turistásat játszani – egykeréken. De lehet ezt persze napindításként is játszani, koránkelők előnyben.

Így született meg bennem a #Magyarországegykeréken hashtag ötlete is, kövessétek Instán! A lényege az, hogy bemutatom milyen szép tájai vannak Magyarországnak, melyek felfedezése önmagában is jó kaland, hát még egy elektromos egykerekű szárnyán! Csúcsszuper. (Nem én vagyok az első, aki erről az oldaláról fogja meg az egykerekűzés élményét: @onewheel_hungary is már ezt teszi évek óta, kövessétek őt is!)

festői tó szigettel, Rédén

Egy festői tó mellett, az őszi öltözékbe bújt fák alatt suhant a Onewheel. A helyszín titkos, de a @onewheel_guide Insta oldalon kinyomozható!

Ha messzebbre gurulnál

Ha egy szervezettebb ember vagy, csinálhatsz egy jó kis vonat + Onewheel túrát, bejárhatod Európát. Egészen más perspektíva így felfedezni egy várost. Hogy egy egész napos gurulás kevésbé fárasztó-e mint gyalog jönni-menni? Igen, szerintem kevésbé, de a több órás egyensúlyozásban is el lehet ám fáradni! Az viszont kétségtelen, hogy sokkal több program fér egy napba, ha gurulunk!

Ha nagyobb rugalmasságra vágysz, akkor az autó + Onewheel az ideális választás.

Ha távolabbi kontinensekre repkednél, akkor már neccesebb a helyzet. Rövidebb távra valószínűleg jobban megérheti, ha a helyszínen bérelsz motoros egykerekűt. Már ha lehet. Az APPSolute Sportnál például már elérhető ez a szolgáltatás, mert gondoltunk a nemzetközi Onewheel-es turistákra!

Ha meg spontánabb vagy, akkor akár egy stoppolós Onewheel túrának is nekivághatsz. Az akku élettartamot kell csak ügyesen beosztanod és jó döntéseket hozni: melyik szakaszon gurulsz egykeréken és melyik szakaszokon nézel inkább egy szimpatikus “négykerekű” után, egy szimpatikus sofőrrel.

Szörfös életérzés, szárazföldön, #surfonwheel 🤙

A ONEWHEEL élménye talán a szörfözés hasonlatával ragadható meg leginkább. Persze ezt elsősorban azok értik, akik szörföztek korábban. Nincs ahhoz fogható érzés mint amikor az ember suhan – már-már repül – a vizen, fújja a szél és minden pillanatban figyelni kell, mert jöhet egy cseles hullám, egy nagy széllökés, egy vízi akadály vagy épp előzhet egy sporttárs váratlanul. A Onewheel-lel pedig egészen hasonló a helyzet, viszont nem kell hozzá egy jókora deszka, nincs szükség méteres vitorlákra és Balaton meg tenger sem kell, elég lemenni a térre. Mehet az ember sima aszfalton, murván, füvön, de rögösebb terepen is, ilyenkor már egy kis kiálló gyökér “keresztbe tehet” nekünk.. Vagy jöhet egy váratlan hupli. Szóval nem szabad elkényelmesedni, figyelni kell. Ezt pedig mi – a módjával adrenalinfüggő, extrémsportokat űző népek – igencsak kedveljük.

Elektromos egykerekű – a XXI. századi kertészjármű 🤠

Néha lejárok a Bakonyba kertészkedni, nemrég is ültettem gyümölcsfákat, gondoztam a meglévőket, illetve sok más apró-cseprő kertészeti teendőt végeztem. Hihetetlen, hogy mennyi energiát és időt lehet megspórolni a kertben is ezzel a kis elektromos járgánnyal. S közben minő élvezet! Az egykerekű akkumulátora egy egész napos kerti jövés-menést kibír (kertmérettől függ persze). Az akksi töltése meg alig több mint félóra. Ha nagyon sokat jönnénk-mennénk, akkor meg érdemes ebédidőben rátölteni kicsit. Álljon itt egy kis bemutatóvideó a kertemről, az egykerekűn közlekedve:

A kutyák is rágerjednek

Többször megfigyeltem, hogy nemcsak az emberek bámulják meg e szokatlan járművet, hanem a kis négylábú pajtásaink is. Sajnos nem volt mindig egyértelmű nekem, hogy nagy örömükben csaholtak a kutyák vagy egy ellenséget láttak bennem. Néha úgy éreztem, hogy nem voltak túl barátságosak. Egyszer-kétszer nekem is ugrottak volna, ha a gazdik és én is nem lettünk volna résen. Persze sokszor elfutottak mellettem a kutyák, nem akarok ijesztgetni senkit sem, de azért nem árt az óvatosság.

Vigyázz, padka!

Onewheel-esként előbb utóbb rááll az ember szeme, hogy hol és milyen lendülettel kell felgördülni a padkákra ahhoz, hogy ne előreugrás legyen belőle. Eddigi 1-2 hónapos “pályafutásom” alatt a legrosszabb ami történt az csak annyi volt, hogy egy-egy padka “nagy falatnak” bizonyult és nem tudtam sikeresen rágördülni, a deszka beleütközött a járda szélébe én meg “előreszökkentem” egy-két lépést. De ilyenkor nem egy földreesésre kell gondolni. Ésszerű sebességgel haladva nagyon kicsi az esélye annak, hogy az ember a földre kerüljön, elessen. Ilyen velem nem is fordult elő soha padkák miatt. Egy rosszul sikerült felmenetelnél inkább csak annyi történik, hogy előreszökkenünk, előreledob minket a deszka 1-2 lépéssel.

Tapasztalatom alapján a nyerő stratégia az, hogyha egy bátor lendülettel megyünk neki a padkának, de amikor már érintjük a padkát akkor nem előre, hanem inkább kicsit visszafele dőlünk. Így kevésbé fogunk előrehuppanni. Budapesten azt tapasztaltam, hogy a padkák 75 %-a Onewheel-barát, de azért még van hova fejlődni. És ilyenkor persze az ember együttérez a mozgássérültekkel is… Milyen régóta küzdhetnek ezzel a problémával, hogy nem mindegyik járdaszegélyre lehet csak úgy rágurulni. De azt hiszem, az újonnan épülő padkáknál ez már alapvető. Reméljük, hogy előbb-utóbb a padkák legjaván könnyen lehet majd közlekedni mindenkinek.

Egyéb gondolatok

Sokat járatom az agyamat újabban a Onewheel körül. Az egyik érdekes dolog ami eszembe jutott, hogy e deszkának van egy óriási előnye a snowboard-dal és a szörffel szemben. Mégpedig az, hogy ez az eszköz (vagy sport) nemcsak az élvezetről szól! A snowboardozáshoz jegyet váltasz egy pályára, beleülsz a felvonóba, majd lecsúszol. És ezt újra meg újra megteszed… egyértelmű, hogy ez csak a szórakozásról szól.

A szörffel, síeléssel ugyanez a helyzet.

A Onewheel-lel viszont munkába járhatsz. Utazhatsz a városban ide-oda, miközben az egész egy nagy buli! Szlalomozhatsz a széles járdákon! (Persze csak ha nincs a közelben járókelő… és csak óvatosan!) Elugorhatsz egy rokont meglátogatni és vissza. Fölgurulhatsz a hegyre kirándulni. Elutazhatsz egy számodra ismeretlen városba és felfedezheted, kulturálódhatsz, egy keréken gurulva. Élvezet szempontjából pedig legalább olyan fantasztikus érzés, mintha szörföznénk!

Egy Onewheel tehát három az egyben:

  • praktikus közlekedési eszköz,
  • kinti, szabadidős játék, szórakozás
  • sportolási forma!

A Onewheel applikáció

E modern közlekedési eszközt egy egyszerű de nagyszerű applikáció teszi még okosabbá. A ONEWHEEL applikáció letölthető Androidra, illetve IOS-re is. Tapasztalataim alapján gyorsan és zökkenőmentesen összekapcsolódik a járgánnyal Bluetooth-on keresztül (iPhone SE2 telefonnal használtam). A főképernyőből egyből kapcsolódhatunk a deszkánkhoz (My Boards), elnavigálhatunk a túráinkhoz (Rides), megtekinthetjük a Onewheel-es közösségranglistáit (Leaderboard), illetve a személyes kis eredményeinket (Achievements).

A jobb alsó sarokban található Academy menüpont pedig hasznos tutorial videókkal segít a kezdő lépésektől kezdve, a Onewheel kiegészítők felszerelésén át egészen a technikásabb manőverek kivitelezéséig szinte mindenben.

A Normafán

A Normafán már négyszer is megfordultam a Onewheellel. Mindenféle terepet kipróbáltam:

  • murvás út – picit nehezebb terep, de bele lehet jönni, fontos a lendület és a határozottság, hogy merre tartunk!
  • poros járda, út – oda kell figyelni, hogy ne csússzon ki az ember és picit fogjuk vissza a sebességet
  • gyökerekkel barázdált erdei utat – kőkemény taktikázás, a gyors reakcióidő életbevágó :P
  • sík, hibátlan felületű aszfalt – ez kényelmes és élvezetes volt
  • gumi borítású futópálya  – szintén pompás érzetet nyújt, de ezt a terepet hagyjuk meg a futóknak!
  • avarral teli erdei út – fantasztikusan lehet suhanni rajta, de lehetnek meglepetések, kövek, gyökerek…

A járókelők reakciói

A legáltalánosabb reakció ez volt:

Mr Bean Omg GIF - Find & Share on GIPHY

Szavakban pedig:

“Apa, nézd, de menő!” (3 éves kislány)

“Eeeez mennyi volt?” (2 huszonéves srác, szinte egyszerre)

“De menőőő!” (kisfiúk, rendszeresen)

“Ez meg mi a rosseb?” (a társasház gondnoka)

“Na ezzel én jól elzúgnék, hahaha!” (Józsi, kihajolva a Ladából)

“Hű, ez este milyen jól nézhet ki!” (egy szembejövő csinos nőci)

“Azta, nézd az milyen deszka!” (5 éves bicikliző kisfiú)

Pár hasznos tipp

Még csak pár hete dolgoztatom ezt a motorkereket de már ezalatt is sok apró dolgot megtanultam. (Hamarosan megjelenik majd mégegy Onewheel-es cikkem is, kifejezetten kezdőknek!)

Indulás előtt

A bekapcsolás után érdemes picit megtolni a deszkát, ha nem akar mozdulni akkor ráállhatunk. Ha még könnyen odébbgurul, akkor még nem aktív a járgány, ilyenkor még ne álljunk rá. Kézenfekvő és alap tipp, köszönet érte @xabesbaratai-nak, aki az első közös Normafás túrán hintette el az igét.

Első a biztonság!

Használjunk bukósisakot, csuklóvédőt, térdvédőt és könyökvédőt! A mindennapi használat és városi közlekedés során a bukósisakot és a csuklóvédőt mindig használni szoktam (lassan megyek és 95%-ban járdán haladok), és persze a másik két kiegészítő sem árt, annak aki merészebb manőverekkel közlekedik. Illetve mindenképpen ajánlott az erdei ösvényekre is a könyök- illetve térdvédő.

Túltöltöttség ellen

A Onewheel lejtőn lefelé képes tölteni is magát. Így ha 100%-os töltöttséggel egy lejtőn lefelé indulnánk el, egy szokatlan értesítést fogunk kapni: a “Regeneration Alarm”-ot! Erre a problémára azt a megoldást találta ki a gyártó, hogy ha egy hegy tetején lakunk, akkor beállíthatjuk a deszka alkalmazásában, hogy csak 90%-ra töltse fel a deszkánkat. Ez azoknak praktikus akik hegytetőn laknak!

“Szörfözz bárhol, bármikor!”

Prófécia: már látom is magam előtt, hogy a következő években mondjuk a Telenor óriásplakátján a fenti szlogen fog virítani egy Onewheel-ezős srác dinamikus mozdulataival. (Vállalom a felkérést.)

Onewheel-lel menni ugyanis tényleg majdnem olyan mintha szörföznénk, csak annyi a különbség, hogy nincs a sok macera a szörffelszerelés szállításával és bárhol, bármikor “repülhetünk”, dőlhetünk be az ívekbe, szlalomozhatunk, gyorsulhatunk, trükközhetünk. Nem kell hozzá se szél, se Balaton, se tenger, se nehezen szállítható felszerelés. Új távlatok!

Az egykerekű ára

Nem egy olcsó eszköz, bár igaz, hogy minden viszonylagos. A Pint árából 2-3 elektromos roller is kijön, az XR-éből akár 4-5 is. Igaz az e-roller élménye meg sem közelíti a Onewheel-ét szerintem. De bármelyik árából már egy olcsóbb használt autóra is futná. Viszont ha úgy nézzük, hogy két év alatt csak a benzinköltségből összejönne egy Onewheel, akkor meg már megéri egy kicsit félretenni a kocsit, igaz?  (Természetesen a városon belüli közlekedésre gondolok elsősorban. És tudom, nem mindenkinek olyan a munkaköre, hogy félreteheti az autót…)

A végső kérdés úgyis az, hogy kinek melyik jelent nagyobb használati értéket. Ha valaki péládul úgy dönt, hogy oda-vissza is egykeréken suhan a munkába és közben élvezi az egész utat, a napsütést, s mindezt egész évben megteheti.. s mindemellett még a BKV jegyet is megspórolja az ember…

Vagy ha 3 hét franciaországi snowboardozás helyett az ember egész évben átélheti szinte ugyanazt az élményt szárazföldön és még csak nem is kell hozzá az Alpokba utaznia? Ez így már megint másképp hangzik. Persze ha úgy gondoljuk, elutazhatunk a Onewheel-lel bárhová, az Alpokba is.

Azt hiszem, hogy aki szeret szörfözni vagy snowboardozni és aki ezt az érzést akár napi szinten átélné, az előbb vagy utóbb ki fogja próbálni ezt az elektromos masinát. És ha ez megtörtént, onnan nincs visszaút. Akkor majd a kedves olvasó visszatér erre a blogbejegyzésre, és megkeresi az árakkal kapcsolatos viszonyítási alapjaimat, melyekkel majd megmagyarázhatja odahaza a nem szokványos költekezést. Én is már próbálgatom magamban, hogy melyik lesz a legjobb magyarázat, viszonyítás :D

Van benne anyag

Nehéz egy dög, na. A Onewheel V1 11kg, a Pint 10,5 kg, az XR pedig 12,5 kg-ot nyom. Viszont az idő 98%-ában rajta állunk, ritkán kell cipelni. Ilyen cipelős helyzetek lehetnek amikor valami miatt le kell szállnunk:

  • lépcső, kerülőútvonal nélkül
  • nagyon erősen göröngyös terep (sokfelé és sokféle terepen járva azt mondhatom, hogy ez ritka)
  • ha villamosra, buszra szállnánk
  • magasabb padka miatt

Ha mégis cipelni kell, az nem a kedvencem, de azért nem is vészes a helyzet. Remélem azért idővel lefaragnak majd kicsit a súlyából a Onewheel manufaktúrában.

Onewheel vagy görkerék?

Létezik a Onewheel-re megfelelő magyar szó? Felmerülhet az egykerekű, de a legtöbbünknek erről az egykerekű bicikli ugrik be. Az elektromos gördeszka kifejezésben viszont nincs benne az, hogy egy keréken gördülünk. Szóval szívesen fogadunk nyelvújító javaslatokat lent a cikk alatt, a hozzászólásokban! :)

Az én javaslatom:

görkerék, igeként: görkerekezni

(További próbálkozásaim: e-kerék, villkerék, gördülény, viller, villgör, görvill, moto-kerék, motorkerék, görmotor, motorék, motoros deszka, moto-deszka, deszkerék, motoros deszkerék, e-deszkerék, motordeszka, e-deszka)

Summázat

Viszonylag könnyen belejöttem a gurulásba, és bár lehet, hogy korábbi windszörfös tapasztalataim segítettek a gyors tanulásban, úgy gondolom, hogy egy-két hét alatt bárki magabiztosan elsajátíthatja ezt az új hobbit, sportot, vagy közlekedési formát. Nem hiszed? Írj itt hozzászólásban vagy az APPSolute Sport elérhetőségén és egy szervezett oktatás keretében szívesen tartunk egy ízelítőt, vagy akár egy pár alkalmas gyorstalpalót is! Aztán ha már jól megy, csatlakozhatsz szervezett Onewheel-es túrákhoz is! Pár hetente szokott lenni egy-egy csoportos gurulás, vagy ahogy az applikációban írva vagyon, “group ride”.

Remélem, hogy felkeltettem az érdeklődésedet! Abban egészen biztos vagyok, hogy amíg nem próbáltad ki, fogalmad sincs arról, hogy milyen jó móka! Bátorítalak, hogy próbáld ki, nem fogsz csalódni! :)

Üdv,

Bazsi

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.


Olvasnál még?

Ha tetszett ez a cikk, akkor ezek is érdekelhetnek:


Címkék

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük