Két csavar tartja a műanyag pozicionáló elemet. #szerviz #blog

Sram X01 Eagle AXS elektromos váltó javítás

Pörögnek az események a Sram háza táján is, ismét elérhetőek a GX Eagle AXS váltószettek, amikről a napokban kaptunk értesítőt, hogy beérkeztek az európai disztribútorhoz, és készen állnak a kiszállításra. A GX AXS rendszer egy jól sikerült slágertermék, aminek köszönhetően egyre több hegyikerékpároshoz eljut a vezeték nélküli elektromos váltás. Azonban mint minden elektromos rendszer, ez is több hibalehetőséget rejt, mint az EAGLE család mechanikus tagjai. Ebben a bejegyzésben megmutatjuk, hogyan javítottunk meg egy hibás X01 AXS váltót.

Egyszer csak megállt, azóta nem ad életjelet

A fenti hibajelenséggel vettük fel a munkalapot. De hogy is kezdődött a sztori? Norbi munkatársamhoz befutott egy érdeklődés, GX EAGLE AXS váltó iránt. Szeretjük ezt a rendszert és aktív használói is vagyunk, ezért igyekszünk folyamatosan készleten tartani az Upgrade kit-et. Norbi pár szóban bemutatta a vezeték nélküli család legfiatalabb tagját, amire érkezett is a válasz, hogy “köszönöm szépen a részletes tájékoztatást, de már hosszú távú tapasztalatom van a rendszerrel”. Tovább folyt a beszélgetés és kiderült, hogy a GX váltó pótdarab lesz, amíg a Sporttárs nem talál egy olyan szervizt, aki megvizsgálja a hibás X01 Eagle elektromos váltót. Norbi felvetette, hogy szívesen átnézzük a váltót és ha javítható, ajánlatot adunk a munkára. Ugyan sosem szereltünk még elektromos váltót, de sikeresen javítottunk már eBike motorokat alaplapi szinten, valamint Apple részlegünk hatalmas rutinnal rendelkezik mikroelektronikai javítások terén. Hamar körbe ért cégen belül a hír, hogy érkezni fog egy hibás Sram AXS váltó, Mac részlegünk le is csapott a munkára.

Több akkumulátorral is tesztelve

A hibás váltót első körben teszt akkumulátorunkkal próbáltuk ki, majd Norbi munkatársunk GX Eagle AXS váltójából is kikerült az akku, amivel szintén nem volt bekapcsolható a váltó. Előszőr arra gyanakodtunk, hogy a sok ütés miatt (látható a váltótesten) lehetséges, hogy alaplapi a meghibásodás, de az is előfordulhat, hogy az elektromotor, ami fogaskerekeket hajtja az hibásodott meg. Aztán Attila munkatársam is átnézte a váltót, és kiderítette, hogy itt bizony érintkezési hibáról van szó, pontosabban a váltó nem kommunikál az akkumulátorral.

Rugós csatlakozók amik könnyen sérülnek?

Rengeteg típusú rugós érintkező létezik, és rengeteg készüléknél előszeretettel használják. Egyszerűen és stabilan képes fenntartani az érintkezést még rázósabb körülmények között is.

A célja is pont ez, mivel a rugóerő folyamatosan nyomja az érintkezőket a kontakt felülethez, így csökken annak a lehetősége, hogy egy ütődés következtében a kapcsolat megszakad a két felület között. A folyamatos feszültség miatt előfordul, hogy a rugó, vagy a támasztása eltörik, így kontakthiba alakul ki. Ez egyébként nagyon jellemző volt az Apple Magic Mouse-okra is.

Másik ismertebb hibajelenség az, amikor minimálisan megszakad az érintkezés, akár egy ütődés miatt, ekkor kis ívet is képes húzni az elektromosság a két érintkező között, ettől a kettő felületen (leegyszerűsítve) “nem vezető” rétegek képződhetnek, ami egy tisztítással orvosolható.

Forrasztás és tesztelés

Mint kiderült, a két rugós csatlakozó közül az egyikben eltörött a belső rugó, azonban javasoltuk mind a két alkatrésznek a cseréjét, hiszen nem tudni, hogy a másikban mikor fogja megadni magát ez a mini spirálrugó. A javítás négykezes, rutint és nyugalmat igényel, mivel a motorba vezetett két rézvezeték rövid, így a forrasztás során közel kerül (de nem érhet hozzá!) a 300+ fokos pákahegy a műanyag és karbon alkatrészekhez. A rugókat pozicionáló műanyag és a vízgátló gumimembrán kiépítése után, elérhető az a nyáklap amibe a két rugós tüske van beágyazva. Miután ezeket kiforrasztottuk és a furatot ónszippantóval tisztítottuk, helyükre kerültek az új alkatrészek, amiknek a beültetése és forrasztása teljesen “gyárira” sikerült.

Összeszerelés után bepattintottuk az akkumulátort és a váltó azonnal bekapcsolt, tökéletesen működik azóta is. Kíváncsiak vagyunk, mennyi ideig fogja bírni az aktív montis igénybevételt az új rugós csatlakozókkal ez az Eagle AXS váltó, de abban bízunk, hogy ez inkább egy egyedi hiba lehetett, minthogy jellemző meghibásodás.

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.


Olvasnál még?

Ha tetszett ez a cikk, akkor ezek is érdekelhetnek:


Címkék

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük