webshop menü
#blog #eBike #teszt

Orbea Rise M10 teszt – kis motor, nagy erő

A kevesebb néha több? Ezt hivatott alátámasztani az Orbea a Rise sorozattal. Hogy is nevezzük ezt a kategóriát amit képviselnek? Low-power, lightweight vagy talán low-fat? Mindenki hívja úgy ahogy a leginkább gondolni tud rá. De nézzük meg mit és hogyan képvisel az Orbea ebben a kategóriában. Ennek jártunk utána singletrackworld.com oldalon olvasott teszt segítségével.

Kisebb akkumulátorteljesítmény, kevesebb súlyt eredményez. A kevesebb súly viszont sokkal jobban visszaadja a hagyományos analóg kerékpárok nyújtotta élményt. Nem az Orbea az első akik ezzel a koncepcióval dolgoznak. Pár éve a Focus piacra dobta a Jam2-es kerékpárjukat amiben egy full power Bosch motor mellett egy 375Wh-ás akkumulátor kapott helyet. Majd a Specialized is előállt a Levo SL szériával, ami nem csak egy kisebb 325Wh-ás akkumulátoros eMTB volt, hanem az első amely egy jóval kisebb, de játékosabb 35Nm-es motort használt. A Lapierre ekkor egy Fazua 250Wh-ás kapacítású energiaforrással látta el FS kerékpárjait, míg a Focus is megjelentette a Raven névre keresztelt szuperkönnyű elektromos MTB-ját. Ezután érkezett el az Orbea Rise széria, ami igaz kicsivel több befektetett erőt kíván, de az eredmény a természetes tekerés érzete.

Orbea Rise M10

Az M10-es modell a Rise karbonvázas szériájának középkategóriás szintje. De nem lehet ezáltal azt gondolni, hogy egy keveset tudó alapfelszereltségű sporteszközről van szó. A legkiválóbb prémium FOX Factory 36 Kashima villa és FLOAT X Factory szintén Kashima hátsó tag felel a terepek egyenetlenségének csillapításáért. Shimano XT és Race Face felszerelése által egy nagyon korrekt és kiváló minőségű kerékpárt kapunk. Hasonló árkategóriában a Specialized Comp Carbon Levo SL, Fox Rhythm villával és taggal lett szerelve, a SRAM NX rendszer mellett.

A motor

A Rise M10 rásegítését, mint a többi Rise-ot is, a Shimano EP8 motor biztosítja, ami eddig főleg a nagyobb full eMTB-ok egyik ismert kiegészítője volt. A standard EP8 motor 85Nm-es nyomatékot és 500W-os maximális teljesítményt képes leadni. Ezzel szemben az RS verzió motorja csak 60Nm-es. Ezt miért csinálták? Az Orbea kiáll amellett hogy a 85Nm nyomatékkal rendelkező motor nehezen kezelhető boost módban és egy ilyen könnyű váz mellé ez túl sok is lenne.

EP8 RS motor

Shimano EP8-RS motor

A hipotézis az az, hogy egy „pehelysúlyú” eMTB-hoz elegendő egy valamivel gyengébb motor, hogy ugyanazt a teljesítményt elérjük, mint egy full power esetén. Ráadásul ezek mellett az intelligens szoftverek is lehetővé teszik, hogy a legmesszebb juss a 360Wh-ás akkumulátorral. Hiába lett módosítva a nyomaték, még így is majdnem kétszer olyaa erős mint a Kenevo SL 35 Nm-es motorja.

Kompatibilitás

Az Orbea Rise M10 egy nagyon egyszerű és minimalista rásegítési mód kapcsolót és „kijelzőt” kapott. Ezeknek az előnye, hogy a súlyt minimalizálni tudják. Egy LED felel azért, hogy a készülék milyen töltöttségi szinten van, bár konkrétan semmit nem tudunk meg ebből csak azt hogy mikor esik 20 százalék alá. A másik LED felel azért, hogy lássuk melyik módban tekerünk éppen. Az Orbea oldalán rendeléskor szinte bárhogy személyre lehet szabni a kerékpárt, másik villa, hajtás vagy a kár egy extra kjelző. A rendesze maga rendelkezeik Bluetooth és ANT+ támogatással, ami kompatibilissé teszi főleg Garmin készülékekkel. Egy korábbi cikkünkben bemutattuk, hogyan is lehet aktiválni.

Orbea RS Toolbox

Az Orbea RS Toolbox működés közben

Geometria

A geometria szempontból egy mindenre terepere is használható trail bike-ot kapunk. Nem állítható 65,5 fokos head angle és a 76,5 fokos üléscső. A 450 mm-es Reach érték nem teszi hosszúvá, de egy egészen komfortos kerékpár, ami inkább hosszabb utakra lett tervezve a hegyekben, nem pedig arra, hogy egy pályán körözgess vele. A 450 mm elsőre nem tűnik túl hosszúnak, de kiegészítve a 445mm-es láncvillával biztosít arról, hogy nagy sebességnél és a technikás szakaszokon is stabilan tudd megülni a kerékpárt. A kiváló komponensek kiválasztása egy prémium high-end kerékpárt eredményez, persze ezért az árért az ember nem is várna mást. A Shimano XT fékek is a legjobb minőséget hivatottak képviselni.

Orbea Rise M10 geometria

Orbea Rise M10 geometria

Az eredeti teszt írója megemlíti, hogy korábban nem ült még olyan elektromos rásegítésű kerékpáron ami inkább hasonlít egy nomrál kerékpárra, mintsem egy eBike-ra. Ezt az egyedi stílust és kialakítást a kis kapacitású, hosszú és karcsú akkumulátor adja. Az EP8 RS motor, méretei ellenére is láthatatlanul bújik meg a váz alján. Csak hasonlítsuk össze ezt a területet egy Specialized Levo-val.

Súly

Külön ki kell emelni a súlyt, amit a Rise képvisel. Az M10 verzió épphogy eléri a 19 kg-ot, pedálokkal együtt. A Thule tetőre szerelhető kerékpárszállítója, aminek a felső súlykorlátozás 20 kg, tökéletes, hogy magunkkal vigyük bárhova szeretett eszközünket. Emellett bármely akadályt könnyen át lehet „ugrani”, hiszen egy ilyen kerékpárt bárki könnyebben meg tud emelni. Persze senki sem akarja cipelni, de hajtani is bőven egyszerűbb ekkora súly mellett.

A rendszer

Eco módban éppen annyi extra erőt ad le, hogy meg se érezzük azt, hogy egy elektromos rásegítésű Mountain Bike-ot hajtunk. Egyenes terepen és utakon szimplán tekerehetünk úgy is, hogy a rásegítés ki van kapcsolva, nem igazán fogod megérezni, hogy nem egy analog kerékpárt hajtasz. Ezzel a lehetőséggel csak növelni tudod a túrád és akkumulátorod élettartamának a hosszát. De ha ez sem győzött meg, természetesen beszerezhtő ehhez is a szükséges Range Extender, amit a kulacs helyére lehet felhelyezni, ezáltal megnövelve a teljes kapacitást 612Wh-ra, a hatótávot meg közel 100km-re is

A rendszer hatékonysága és az, hogy nincs szükség a boost rásegítés használatára, azt jelenti, hogy a kisebb akkumulátor nagyon jó munkát végez, és ugyanolyan hosszú ideig bírja, mint a nagyobb motorok nagyobb akkumulátorai, és az a tény, hogy az EP8 RS motor még mindig elég magas, 60 Nm-es nyomatékszintnél van, azt jelenti, hogy lépést tudsz tartani szinte bármely más gyártó kerékpárosaival.

Talán egy kicsit problematikus, vagy legalábbis néha felesleges egy eMTB hegymászó képességeiről nyilatkozni – bármelyik eMTB-t trail üzemmódba kapcsolva megkönnyíti az emelkedőkön történő haladást. De a Rise és annak csökkentett teljesítménye miatt a hegymászási képességei figyelemre méltóak. Az ülés szöge is szerepet játszik, mivel ahelyett, hogy csak hagynád, hogy a motor felfelé hajtana téged, inkább a kezedben lévő teljes sebességfokozatot használod. Gyakran olvassuk, hogy a 12 sebesség egy full fat eMTB-n eléggé pazarlás, de a Rise esetében a motor és a váltó összhangja visszaadja a természetes tekerési élményt.

Összegzés

Az Orbea készített egy prémium minőségű kerékpárt egy kisebb plusz súllyal, de annál nagyobb erővel. A tökéletesen válaszott felfüggesztés, prémium minőségű hajtásrendszer és a természetes hajtás élmény háttérbe fogja szorítani az analog kerékpárokat.

A low power eMTB-ok jelentik a jövőt? Nem feltélten, hiszen a legtöbben még mindig szeretnék messzebb és messzebb eljutni, ezért vásárolunk nagoybb akkumulátort. De tapasztalataink alapján aki meglovagol egy hasonló kerékpárt, nehezen akar visszaülni egy nagyobb testvérre.

Az eredeti cikk írója a Kenevo SL-re is kitér. A Low-Power kerékpárok közül a legkisebb tömeggel büszkélkedhet, és teljesítménypotenciáljának megfelelő alkatrészeket tartalmaz. Aki mindig egyedül túrázik, ott nem látunk problémát, de ha gyakran teker csoportban valaki, akkor tényleg mindenkinek szüksége van 35 Nm-es max nyomatékkal rendelkező SL motorra.

A Levo-nak nincs ilyen problémája. 90 Nm-es forgatónyomatéka több, mint egy Bosch vagy Shimano rendszer tulajdonsága. Csoportos tekerések esetén szükséges lehet a maximális nyomaték csökkentésére. A Levo sok tanulságot levon a Kenevo és a Levo SL tapasztalataiból – továbbra is olyan e-bike-ot kap, amely elegánsabb, mint egyes piacon kapható modellek, és kevésbé tűnik e-MTB-nek, de nagyobb teljesítményt és lényegesen nagyobb motort kap nagyobb akkumulátorral.

Az Orbea nagyon okosan járt el a Rise megalkotásánál. Ahelyett hogy saját motort fejlesztettek, mindent a Shimano-ra és az EP8-as motorra bíztak, és az így megmaradt összeget a kerékpár további alkatrészeire tudták költeni ami mérhető különbség egy Specihez képest.

Mi várható a jövőben? Mikor érjük el azt amikor egy analog és egy ebike között alig 1-2 kilogramm lesz a különbség? Megszűnhet az analog eBike-ok piaca? Ezekre a kérdésekre nehéz választ adni, hiszen az elektromos kerékpárok egy nem mindenkinek elérhető termékek a magas áraikkal. De az idő nemsokára megadja a kérdésekre a választ.

Ha érdekelnek Orbea Rise-al és egyéb light eMTB-kel kapcsolatos kulisszatitkok és szeretnél egy jó közösség tagja lenni, akkor ne habozz, csatlakozz privát Facebook csoportunkhoz!

Az eredeti teszt, ami alapján a cikket írtuk itt megtaláltható.

 

 

 

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük