#blog #eBike #hegyi kerékpározás

A Specialized Turbo Levo útja napjainkig

A Specialized név hallatán mindenki tudja, hogy milyen kerékpárról is beszélünk. Sok évtizedes tapasztalattal a hátuk mögött és versenyképes kerékpárjaik révén válták azzá az etalon márkává, ami meghatározza a kerékpáros piacot. Az eBike-ok gyártásából ők sem maradhattak ki, így született meg a Specialized Turbo Levo. Ennek a történetét fogjuk most egy kicsit körbejárni.

A Specialized Turbo Levo útja

2012. március – A Turbo színrelép

2012 – ben a Specialized bemutatta legelső elektromos rásegítéssel rendelkező kerékpárját a Turbo-t. Igaz, nem terep, hanem városi felhasználásra tervezték ekkor még. Stílusos, elegáns, gyors és nagyon kényelmes volt. A Turbo lenyűgözte a közönséget a részletekre való odafigyeléssel és a kiemelkedő menettulajdonságokkal. A Specialized Turbo eBike-ot egy 250 W-os hátsó motor hajtja, a hátsó kerekek regeneratív fékrendszerként működnek. Ez a fékrendszer be- és kikapcsolható, így a felhasználók energiát takaríthatnak meg. A váz alumíniumból készült, a féktárcsák pedig szénszálból készültek. Képről meg sem lehetne mondani, hogy egy 10 éves kerékpárról van szó.

A legelső Turbo eBike

A legelső Turbo eBike

2015.július – Az első Turbo Levo

2015. július 5-én a mountain bike megváltozott. Ez volt az a nap, amikor a Specialized bemutatta az első Turbo Levót. A Specialized minden kerékpárgyártó számára megemelte a lécet, és azt nagyon magasra sikerült. A Turbo Levo újradefiniálta az eMTB fogalmát. Az egyik csúcspont a cserélhető akkumulátor volt. Az akkumulátor integrálása, egy speciálisan kifejlesztett alkalmazás és a nagyon természetes vezetési érzés különösen lenyűgöző volt akkoriban. Ekkor még nem volt kijelző vagy remote a kormányon, így a rásegítést a vázon lehetett állítani.

Specialized Turbo Levo

Az első Specialized Turbo Levo

2016. január – Bluetooth kapcsolat

Röviddel a Levo piacra dobása után a fórumok nyüzsögtek az utasításoktól, hogyan távolítsuk el a Turbo Levo pedál-asszisztens sebességkorlátját minden további hardver nélkül, kizárólag az okostelefon használatával. Természetesen amellett, hogy ez illegális, érvényteleníti is a garanciát, mégis számtalan felhasználó létezik, akik arról beszéltek, hogyan tették gyorsabbá a kerékpárjukat.

2016. július – Több lehetőség, több elégedett ügyfél

A Specialized Turbo Levo futótűzként terjedt el a vásárlók körében és nagyon rövid idő elfogyott a teljes készlet. Sok vásárló és kereskedő azonban valami kevésbé agresszív kerékpárt szeretett volna. A széles abroncsok és a hosszú rugóút elriasztotta őket. Hiányzott egy kerékpár a könnyebb, erdei utakhoz

Ez vezetett a Specialized Turbo Levo ST megszületéséhez. Rövidebb tengelytávval és meredekebb fejszögével egy kevésbé termetes alternatívának ígérkezett „kövérebb” testvéréhez képest.

A Specialized a Turbo Levo ST mellett két női modellt (egy ST és egy 6Fattie) mutatott be 2016 júniusában. Azonban csak az érintkezési pontokat igazították a nők speciális igényeihez a férfi modellel megegyező vázon. Végül a portfóliót egy megfizethetőbb 6Fattie modellel egészítették ki.

A Specialized Turbo Levo ST

2017. július – Carbon Turbo levo

A Specialized 2017. júliusában egy vadonatúj kerékpárt mutatott be. A karbonváz csak egy volt a sok újdonság között. A Turbo Levo Carbon volt az első kerékpár, amely az új Turbo 1.3-as motorral és az új, minimalista kapcsolóval lett szerelve. Karbon felépítésének köszönhetően a váz mintegy 650 grammal könnyebb volt.

Az új szezon legjobb eMTB kategória nagy tavaszi csoporttesztjén a Specialized Turbo Levo FSR S-Works Carbon végzett az élen, ezzel megszerezve a „Legjobb eMTB 2018” címet.

Specialized Turbo Levo FSR Carbon

Specialized Turbo Levo FSR Carbon

2017. július – Az új Specialized Turbo 1.3 motor

Az első Turbo Levo 2015-ös kiadása óta a Specialized több mint 3 millió kilométernyi adatot gyűjtött a Mission Control App segítségével. Ez az információ segített az amerikai márkának felismerni, hol és hogyan közlekednek ügyfeleik, ezen felül, hogy előfordulnak-e problémák. Ez az információ döntő szerepet játszott az új Turbo 1.3 motor fejlesztésében. A Specialized is, mint néhány másik gyártó, Brose motorokat használt, viszont a szoftverfejlesztők elkötelezett csapata gondoskodott a motor vezérlőegységéről. A 2017 júliusában bemutatott Turbo 1.3 motor, amely a Brose Drive S-re épül, lényegesen erősebb volt, jobb volt a hőkezeléssel, ugyanakkor jobb modulációt és nagyobb hatótávolságot kínált, és még jobban adaptálható volt saját preferenciáihoz. A szoftverfrissítés számos előnyt elérhetővé tett a Levo meglévő ügyfelei számára is.

A Brose Drive-S nagyteljesítményű motor

Egy másik fontos frissítés, amelyet a vásárlók izgatottan vártak, egy minimalista remota, amely az új generáció alapfelszereltsége volt, és végül „séta” funkcióval is felszerelték.

Az első kormányra szerelt remote, egy Turbo Levo-n.

2017. július – A Kenevo megjelenése

Miután a Specialized 2016-ban lefelé bővítette portfólióját a Levo ST-vel, 2017-ben eljött az ideje, hogy egy másik utat válasszanak, és kerékpárt gyártottak azoknak, akik nagyobb downhill teljesítményre vágynak. Az eredmény: a Turbo Kenevo. A kerékpár bemutatása óta csak egy változatban kapható. A downhill geometria, a teljes 180 mm-es mozgás, a lengéscsillapító és a rengeteg megbízható alkatrész teszi valódi fenegyerekké.

180 mm-es első villa, ez a Turbo Kenevo

2018. szeptember – Turbo Levo generációfrissítés

A vázzal a Specialized átvette új Stumpjumper trail kerékpárjának számos elemét. Mindenekelőtt ott van az aszimmetrikus merevítő az elülső háromszögben, amelynek célja, hogy jelentősen növelje a keret merevségét. Az új Brose motorral és a speciális motorrögzítő rendszerrel együtt mintegy 800 g súlymegtakarítást értek el.

Az új Specialized Turbo Levo új agya a felső csőben található: a Turbo Connect Unit (TCU). Jelzi az akkumulátor töltöttségi állapotát, a rásegítési módot és a kerékpár ki-/bekapcsolójaként működik. Az egység Bluetooth-on vagy ANT+-on keresztül kommunikál külső eszközökkel, például Garmin készülékkel és a Mission Control okostelefon-alkalmazással.

A vadonatúj Specialized 2.1 motor hardvere a Brose Drive S Mag-ra épül, és akár 410%-os rásegítést nyújt. 90 Nm maximális forgatónyomatékával az egyik legerősebb motor, és speciális érzékelőinek köszönhetően még alacsony pedálfordulatszámon is bőséges támogatást nyújt. Az akkumulátor kivehető, vagy közvetlenül a kerékpáron tölthető.

 

Specialized Turbo Levo

A Turbo Levo 2. generációja

2019. július – SL 1.1 motor

A Specialized lépett egy váratlan és bemutatott egy könnyített motor kompozíciót. Az SL 1.1 rendszer 35 Nm nyomatékot és 100%-os maximális támogatási szintet kínál, ami megduplázza a ráfordítást Turbó üzemmódban. Az SL 1.1 rendszer akkumulátora az alsó csőben van rögzítve, kapacitása 320 Wh.

A Specialized motor gyorsan reagál, de mégis lágyan indítja meg a rásegítést. Eco és Sport üzemmódban a hajtás finom marad, miközben elegendő erőt biztosít ahhoz, hogy egy kicsit nagyobb tempóval haladhass. Turbó üzemmódban a rendszer elegendő erőt fejleszt ahhoz, hogy fáradt lábakkal is felmehess a hegyi hágókon.

Specialized Turbo Levo SL 1.1 motor

A szuperkönnyű Specialized Levo SL 1.1 motor

2020. február – Bemutatkozik a Turbo Levo SL

A Turbo Levo SL az eMTB-ok új és könnyű fajtája, amely forradalmasított a kerékpáripart.

Azt a motort használja, amellyel létrehozták a márka híres Creo SL e-road kerékpárját. Míg egyéb eBike-ok szokásos receptje a nagyobb teljesítmény és a nagyobb akkumulátor, a Specialized Colin Chapman – a Lotus Cars alapítója – megközelítését választotta: „Egyszerűsíts, majd adj könnyedséget.”

Több helyett a Specialized kevesebbet használ az új, 150 mm-es 29er e-bike-ján. Egy könnyebb és kisebb teljesítményű motorhoz könnyebb és kisebb akkumulátorra van szükség. Ez a képlet segítette az SL kerékpárokat abban, hogy elérjék megdöbbentő 18 kg-os súlyukat egy közepes motoros eMTB esetében. Emellett rendkívül stílusos kerékpárt kapnak azok, akik az analógokhoz közelebb álló modellt választanának.

Specialized Turbo Levo SL

Specialized Turbo Levo SL, Specialized SL 1.1 motorral szerelve

2021. március – Az újgenerációs Turbo Levo

A vadonatúj Turbo Levo minden tekintetben a társai fölé emeli a Specialized márkát. Az egyedi hangolású hátsó felfüggesztést és állítható geometriát kínáló kerékpár olyan vezetési élményt nyújt, amit eddig még nem tapasztalhattunk meg. A Turbo Full Power 2.2 motor házassága a MasterMind Turbo (TCU) vezérlőegységgel, biztosítja, hogy játszi könnyedséggel és a legkisebb erőfeszítéssel hódíthasd meg a legdurvább terepeket is. A hihetetlen motor mellé egy 700 Wh-ás akkumulátor társult.

Az egyedi kialakításában nagy szerepet vállalt a mullet felépítés, azaz a dedikált vegyes kerékméret. Ezt azt jelenti nem egyforma méretű kerekeket szereltek fel a kerékpárra. A hátul lévő kisebb, 27,5 hüvelykes kerék lehetővé teszi, hogy a rövidebb láncvillával játékosabb futást érj el, míg a 29 hüvelykes első kerék mindent akadályt elhárít, ami az útjába kerül.

A fejcső szöge 63 és 65,5 fok között állítható, míg az alsó konzol magassága gyorsan és egyszerűen 7 mm-rel felfelé vagy lefelé mozgatható. Legyen szó könnyű pályákról vagy nagyon durva sziklás terepekről, a megfelelő beállítás mindig veled lesz.

Turbo Levo Expert 2022

Specialized Turbo Levo Expert 2022

Hamarosan egy kiadós Turbo Levo szállítmánnyal fogunk gazdagodni, úgyhogy érdemes körbenézni a választható kerékpárjaink között és már most leadni az előrendeléseket.

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.