MAXXIS gumiabroncsok APPSolute Sport módra
Várhegyi Márk – 2022. május 12. – 0 hozzászólás
Korábban egy posztban kiveséztük a Specialized által gyártott gumikínálatot. De most beszélgessünk egy másik gyártóról is. A MAXXIS gumiabroncsok sokak által kedvelt és körülbelül etalonnak tekinthető márka a kerékpáros piacon. Nem véletlen hiszen a mai napig gyárilag ezekkel szerelnek méltán híres kerékpárokat és a szakma nagyjai is ilyennel hasítanak, mint pl. Nino Schurter, a SCOTT-SRAM MTB Racing Team tagja is.
Tartalomjegyzék
MAXXIS gumiabroncsok
A tajvani gumiabroncs-óriás, a MAXXIS, a kerékpáros világ szerves részévé vált. A MAXXIS az egyik legszélesebb körben elterjedt gumiabroncs márka a csúcskategóriás Mountain Bike szektorban. A MAXXIS évek óta folyamatosan jó minőségű termékeket szállít, így sok kerékpáros kedvenc márkájaként vált ismertté. Itt az ideje, hogy ezeket a gumikat közelebbről is megvizsgáljuk.
Burkolat
A MAXXIS gumiabroncsok között számos különböző konstrukció közül választhatunk. Az EXO, EXO+ és DoubleDown burkolatok különösen érdekesek a Trail és Enduro versenyzők számára. Az EXO+ a MAXXIS portfóliójának legújabb fejlesztése, és azt ígéri, hogy megszünteti az EXO és a DoubleDown verziók közötti hatalmas szakadékot.
EXO
Az EXO burkolat a MAXXIS legkönnyebb opciója a Trail és Enduro versenyzők számára. A hasított test szövete egy további réteggel van megerősítve az oldalfalban, a vágások elleni védelem érdekében. Az EXO betét a gumiabroncs peremétől az oldalfal közepéig terjed. Kanyarokban előfordulhat a gumi meggyűrödése és becsípődése, ennek eredményeként a 90 kg feletti felhasználók számára nem sok értelme van, különösen a hátsó keréken.
EXO+
Az EXO+ bezárja a hatalmas űrt a könnyű EXO és a nehéz DoubleDown burkolatok között. Súlyát tekintve az új EXO+ váz csak valamivel nehezebb, mint az EXO modell. Az oldalfalban lévő EXO betéten kívül a MAXXIS a SilkShield bélést használja, amely peremtől peremig átnyúlik, hogy lefedje a gumiabroncs teljes felületét. Ez fokozott védelmet nyújt a becsípődések ellen. Az EXO+ teljesítménye lényegesen közelebb áll az EXO verzióhoz, mint a DoubleDown-é, bár ez azt is jelenti, hogy meglehetősen könnyű opció.
DoubleDown
A DoubleDown karkasz minden enduro versenyző által előnyben részesített opció. A becsípődés elleni védelme szinte a legjobb a piacon. A gumiabroncsok csillapítása és a kanyarstabilitás is kiváló szinten van. Ennek köszönhetően egy súlyosabb terméket kapunk. A DoubleDown abroncs hátsó felszerelése különösen a nehezebb versenyzők számára ajánlott, és EXO+ első gumiabronccsal kombinálva a teljes beállítás továbbra is viszonylag könnyű lesz. A tömlő nélküli DoubleDown abroncs könnyen felfekszik a felnire.
Downhill
A Downhill burkolat már több ezer alkalommal bizonyított a világkupa versenypályájáin. A MAXXIS legnehezebb burkolata kiváló csillapítást biztosít a legjobb becsípődés elleni védelem mellett. Azoknak a különösen agresszív versenyzőknek, akik sok gyors, sziklás ösvényen haladnak optimális választás. A 100 kg alatti versenyzők többségének a Downhill burkolat teljesen felülmúlja az Enduro kerékpárokat. A gördülési ellenállás és a súly is negatívum lehet.
Gumivegyületek
Csúcskategóriás abroncsaik esetében a MAXXIS a háromkomponensű keverékekre összpontosított. A 3C MaxxGrip és 3C MaxxTerra keverékek különösen alkalmasak Trail és Enduro kerékpárokon való használatra. A MAXXIS kettős keveréket is használ egyes hátsó gumiabroncsokhoz.
DualCompound
A MAXXIS kettős keveréke csak a Trail és Enduro kerékpárok hátsó abroncsára alkalmas. A keverék viszonylag kemény, szupergyorsan gördül bármilyen felületen és meglehetősen lassan kopik. Ezek a gumik kímélik a péntárcát is, különösen akkor, ha hajlamosak vagyunk meredek és sziklás terepen közlekedni. A keverékből azonban hiányzik a tapadás az első gumiabroncsként való használathoz, különösen nedves körülmények között. Itt a DualCompound nem teljesít elég jól sem a középső futófelületen, sem a vállgombokon.
3C MaxxTerra
A 3C MaxxTerra a MAXXIS gumiabroncsok közbenső hármas vegyülete. Trail versenyzők számára ez optimális választás az első és a hátsó kerekekhez egyaránt. A középső gombok alacsony gördülési ellenállása megfelelő az emelkedőkön és mérsékelten lejtős pályákon. Az első abroncs vállgombjainak összetétele lehetne egy kicsit lágyabb, ha extra tapadást szeretnénk az igazán kemény Enduro használathoz. Ennek ellenére a 3C MaxxTerra keverék ideális kompromisszumot kínál a hosszú élettartam, a tapadás és a párnázás között. A legtöbb kerékpármárka egyetért azzal, hogy az abroncsokat a 3C MaxxTerra keverékkel szerelik fel a legtöbb konstrukciójukra.
3C MaxxGrip
Tapadás, tapadás és még több tapadás: ez találóan jellemzi a MAXXIS legpuhább hármas keverékét. Féktávokon, kanyarokban, poros vagy nedves körülmények között, valamint kemény talajon a MAXXIS 3C MaxxGrip abroncsok mindig találnak valamit, amibe kapaszkodhatnak. A puha gumikeverék rengeteg párnázást is kínál. A gombok olyan puhák meleg körülmények között, hogy kis kövek tapadhatnak rákjuk. Persze ennyi tapadás a gördülési ellenállás rovására megy. A MAXXIS gumiabroncsok keményebb keverékei sokkal lassabban kopnak, mint a 3C MaxxGrip. Mindazonáltal a puha keverék elég sokáig kitart több kerékpárpark látogatáshoz anélkül, hogy kétnaponta cserélni kellene. Legjobb választás első kerékre.
Futófelület minta
Egyetlen más gumiabroncsmárka sem kínál annyi Mountain Bike gumiabroncsot, mint a MAXXIS. A nagyon speciális körülményekhez való gumiabroncsokon kívül sok mindenre kiterjedő választási lehetőség is van. A gyorsan gördülő XC abroncsoktól a szuper tapadású sárgumikig a MAXXIS mindent tartalmaz. De tényleg végtelen a kínálat, így két felhasználási formára bontottuk szét Enduro/Trail és XC/CrossCountry. Tapasztalataink alapján ezek a leginkább keresett/használt gumiabroncsok.
Enduro/Trail
HighRoller II
A HighRoller második generációja már több éve a piacon van. Különösen jól teljesít laza talajon és nedves körülmények között. A nyitott futófelület mintázata a bütykök közötti nagy hézagokkal jó öntisztító tulajdonságokat biztosít. A viszonylag keskeny, de magas vállbütykök puha talajba kapaszkodnak. A középső bütykök esetében a MAXXIS elkeskenyedett a vezető éltől, ami jelentősen csökkenti a gördülési ellenállást. Szélességük ellenére a középső bütykök alacsony profilmagasságuk miatt nem biztosítják a legjobb fékezési tapadást. A középső és a vállbütykök közötti átmenet hiánya azt jelenti, hogy a biciklit agresszíven a kanyarokba kell dönteni a tapadás megőrzése érdekében, ami egy kis kihívást jelenthet a kezdőknek. De ezt kitanulva a HighRoller II hihetetlen mennyiségű tapadást képes generálni a kanyarokban.
Minion DHR II
A Minion DHR II-t egykor hátsó Downhill abroncsként fejlesztették ki. Azóta kiváló univerzális guminak számít, legyen szó elöl, hátul vagy mindkettőről. A MAXXIS portfóliójában egyetlen más abroncs sem létezik ennyi változatban. Szinte minden elképzelhető méret, burkolat és gumikeverék közül választhatunk. Pontosan ugyanazokkal a vállbütykökkel rendelkezik, mint a Minion DHF. Ez az egyik oka annak, hogy ennyire népszerű. Annyira szélesek és jól megtámasztottak, hogy szinte lehetetlen becsípni ezeket, így a Minion DHR II kezelése gyerekjáték keményebb talajon is. WT (Wide Trail) változatban is kapható, speciálisan 30 és 35 mm közötti felniszélességre optimalizált profillal. A WT változat profilja valamivel szögletesebb a normál Minion DHF-hez képest, így vállbütykei nagyobb tapadást biztosítanak laza talajon. A puha erdei talaj azonban nem a Minion erőssége: laza kavicsos és csúszós kerékpárparki pályákon teljesít a legjobban.
Dissector
A MAXXIS Dissectort Troy Brosnannal együttműködésben fejlesztették ki, aki egy méggyorsabban gördülő abroncsot akart létrehozni kemény talajra. Bár a középső bütykök közötti nagy hézagok mást sugallnak, de a rövid fülek miatt egy rendkívül gyorsan gördülő gumiabroncs. A középső és a vállgbütykök között jól meghatározott átmenetnek köszönhetően a Dissector hasonló kanyartulajdonságokkal rendelkezik, mint a HighRoller II. Ez azt is jelenti, hogy aktívan be kell dőlni a kanyarokban, ha azt szeretnénk, hogy az abroncs a nyomvonalba mélyedjen. A HighRoller II-vel ellentétben a Dissector vállbütykei nem csattannak olyan könnyen, és megkönnyítik a bicikli irányítását gyors kanyarokban. A Dissector jó választás mind természetes ösvényeken, mind kerékpárparkokban. Nedves körülmények között is jobban ontja a sarat, mint az Agressor, köszönhetően a szélesen elhelyezett bütyköknek és az alacsony profilnak.
Assegai
A MAXXIS Assegai-t a downhill legenda, Greg Minnaar tervezte. Egyesítette a MAXXIS abroncsok összes pozitív tulajdonságát, azokból amiket használt, hogy tökéletes terméket alkothasson. A vállbütykök a HighRoller II és az Aggressor érdekes keveréke. A középső futófelület egyetlen nagy központi bütyökből áll, amely két kisebb bütyökkel váltakozik. A fékezési tapadás felülmúlhatatlan, és még az erős fékezés során is megállja a helyét a nem dőlt szakaszokon. A gördülési ellenállásból kikövetkeztethető, hogy az Assegai-t hegyről lefelé csapatós abroncsnak tervezték. Mindazonáltal ma már az összes könnyebb burkolatú változatban is elérhető, így remek választás az Enduro kerékpárok első abroncsaként.
APPSolute Sport ajánlása
Elől | Hátul |
Assegai | Dissector |
Assegai | Minion DHR II |
Dissector | Minion DHR II |
Assegai | High Roller II |
Dissector | High Roller II |
Kis érdekesség, hogy az Orbea a Rise-okon gyárilag elől MAXXIS Dissector, hátul MAXXIS Rekon gumiabroncsok vannak. Ezzel annyi tapasztalatunk már van, hogy a Rekon hátsó keréken képes a kanyarokban megcsúszni és instabillá válni. Egyes kerékpárosoknak ez nem okoz problémát, de szerintünk a megbízhatóbb választás átszerelni a gyári gumikat úgy, hogy hátulról levesszük a Rekon-t, az első keréken átváltunk Assegai-ra és az innen lekerült Dissector-t feltesszük hátulra. Ezzel meg is születik táblázatunk legelső ajánlása. Persze ezt lehet cifrázni akár egy Minion DHR II-vel is, de mi úgy gondoljuk a Rekon gumik jobban felelnek meg a CrossCountry stílusnak, mint a Trail-ezésnek.
XC
Rekon
A Rekon gumiabroncs talán az egyik leginkább kielemzésre váró abroncs, mivel nincsen még olyan régóta a piacon. Lehet, hogy nem olyan klasszikus, mint a többi Maxxis XC abroncs, de minden bizonnyal nagyszerű tapadást biztosít. A Rekon egy kicsit agresszívebb felhasználóknak készült, mint az Ikon, de némi kiegészítő gumitechnológiával. Úgy néz ki, mint egy Maxxis High Roller II és Maxxis Minion kombinált XC változata. A középső futófelület inkább a High Roller II karcsúsított változata, míg az oldalsó bütykök a Minion-t utánozzák, és olyan irányítást biztosítanak, amit egy XC abroncstól nem is várnánk el. Nagyszerű fékezési tapadás biztosítanak az L alakú oldalsó bütykök.
Rekon Race
A Rekon Race egy félig slick gumi, amelyet XC versenyekhez terveztek. Ez azt jelenti, hogy középen alacsony profilú bütykök találhatóak az alacsony gördülési ellenállás érdekében, a kanyarban való tapadást növelve az abroncs vállán valamivel nagyobb bütykökkel kombinálva. Ez egy gyors XC abroncs, amely ideális lenne hátsó abroncsnak, egy tapadósabb első abronccsal, mint a hagyományos Rekon. Első abroncsként is futtatható, de egy képzett versenyző kell ahhoz, hogy megfelelő tapadást találjon, és csak bizonyos körülmények között lesz megfelelő.
Aspen
A MAXXIS Aspen vitathatatlanul a márka egyik leggyorsabb abroncsa, sőt talán A leggyorsabb abroncsa a kínálatban. Ahogy az egy XC versenygumitól elvárható, a futófelület blokkjai rövidek, középen lejtős bütykökkel, a szélén pedig kissé agresszívabb bütykökkel. Az Aspen emellett nagyon jól eltakarítja a sarat, és bár lehet, hogy nem éri el egyes sárgumik teljes magasságát, az egymástól távol elhelyezkedő futófelület nagyobb takarítást tesz lehetővé, ha a szennyeződés megvastagszik. Nemrégiben egy kicsit megújult egy szélesebb, 29 x 2,25-ös burkolattal.
Forekaster
A MAXXIS gumiabroncsok közül a Forekaster egy igazán laza körülményekre és sárra tervezett termék. Közepes magasságú, majdnem négyzet alakú bütykei az abroncson elég nagy távolságra van elhelyezve, így a lehető legközelebb van egy XC gumihoz. A tüskeszerű kialakítás mellett a legtöbb bütyök vagy tüske nagyvonalú lamellákkal is rendelkezik, így biztosítva, hogy ezek a magas gombok mindenhez illeszkedjenek. Ahogy az egy laza körülményekre és sárra tervezett abroncstól elvárható, a futófelület széles, a Forekaster pedig olyan abroncs, amelyet szívesen rakunk fel előre.
APPSolute Sport ajánlása
Elől | Hátul |
Aspen1 | Aspen1 |
Forekaster | Forekaster |
Rekon | Rekon |
Rekon Race2 | Rekon Race2 |
1: Nino Schurter a SCOTT-SRAM MTB Racing Team csapatában például, ezzel az összeállítással versenyez.
2: A SCOTT Spark RC kerékpárokat gyárilag ezekkel a gumikkal szerelik.