webshop menü
eBike rendszer összehasonlító cikk #blog #eBike #összehasonlítás

Melyik a legjobb eBike rendszer?

Bosch, Brose, Yamaha, Shimano, FAZUA, Specialized és még sorolhatnánk. Összehasonlítjuk a piacvezető eBike rendszereket. Manapság a teljes ökoszisztéma minden részlete szerepet játszik a teljesítményben és a vezetési élményben. Tapasztalt kerékpárosokként már azonnal érezzük, hogy mi a különbség egyes rendszerek között. Emellett sokéves szerviztapasztalatunk is szerepet játszik abban, hogy jól kiismerjük magunkat a eBike gyártók világában.

Melyik a legjobb eBike rendszer?

Ha gyors és egyszerű választ keresel arra, hogy melyik a legjobb elektromos rendszer, akkor most csalódást kell okoznunk: nem létezik egyértelműen legjobb. Az eBike motorok és akkumulátorok legújabb fejlesztéseinek köszönhetően számos olyan rendszer létezik, amely megfelel a különféle eBike koncepcióknak és a felhasználók igényeinek. Emiatt már nem kérdezheted meg, hogy melyik a legjobb, hanem inkább azon kell gondolkodni, hogy melyik a legmegfelelőbb számodra.

A motorok

Ebben az összehasonlító cikkrészben szeretnénk bemutatni a piacon elérhető legrelevánsabb és leginnovatívabb motorokat is. Ennek eredményeként a Bosch, Brose, Yamaha, Shimano, FAZUA és Specialized legújabb motorjaira fogunk összpontosítani.

Az alacsony fogyasztású low power motoroktól, a nehézsúlyú erőgépekig terjed a skála. A teljes rendszer azonban magán a motoron kívül az integráltságának, az ergonómiájának, az értelmes akkumulátor megoldásnak, a támogatási módok testreszabhatóságának és természetesen a motor méretének és súlyának az összessége. A teljes koncepció és annak megvalósítása a legfontosabb. Mi értelme van a legerősebb motornak, ha csak túl magas pedálozási ütem mellett szabadítja fel teljes erejét, ahol soha nem tudod igazán kihasználni? Mit ér a természetes érzéssegítés, ha a motor használata a rossz integráció és ergonómia miatt nem intuitív? Az olyan új motorokkal, mint a Specialized SL 1.1 vagy a Shimano EP8-RS, valamint az egyre növekvő számú házon belüli fejlesztéssel, egyedi megoldásokkal és motormodellekkel a piac olyan sokféleképpen szétágazik, hogy lehetetlenné vált az egy az egyben való összehasonlítások. Tehát nem fogunk győztest hirdetni, csak bemutatni a különböző rendszerekbe rejtett potenciált és emellett feltárjuk az előnyöket és hátrányokat is.

GyártóModellNyomaték [Nm]Motor súlya (kg)
BoschPerformance Line CX852,9
BroseDrive S Mag902,9
FAZUARide 60601,96
ShimanoEP8-RS602,6
SpecializedSL 1.1351,95
YamahaPW-X3852,75

Melyik eBike motor a legerősebb?

A fenti táblázatra pillantva azonnal látható néhány jelentős különbség a különböző motorok között. A Specialized SL 1.1 az egyik leggyengébb, mindössze 35 Nm nyomatékot produkál, míg a legerősebb motor, a Brose Drive S Mag 90 Nm-es nyomatékkal. Ez semmiképpen sem jelzi, hogy ezek a motorok mennyire jók vagy rosszak. Ehelyett ezek a különbségek teljesen más koncepciók eredményei: a kompakt FAZUA Ride 60  és Specialized SL 1.1 motorok a könnyű eMTB-k kategóriájába tartoznak – ezek azok a motorok, amelyek feleslegessé tehetik az analóg mountain bike kerékpárokat. Az Orbea fejlesztéseinek köszönhetően a Shimano EP8-RS is csatlakozik ez előbb említett csoporthoz.

A Bosch Performance Line CX és Yamaha PW-X3 motorok jelentik a sokoldalúságot. A Brose Drive S Mag is ebbe az eMTB-kategóriába tartozik, bár észrevehetően erősebb, mint a Shimano vagy a Bosch, ezáltal nyomatékosabban adja át az erőt a hajtókaroknak. Azonban ezekre a rendszerekre építve általában nehezebb kerékpárok születnek, mivel robusztusabb és nagyobb akkumulátort igénylő alkatrészekkel kell őket összeilleszteni.

Mennyi erőre van valójában szükséged?

Fontos megjegyezni, hogy a legjobb motor csak olyan jó lehet, mint az a kerékpár, amelybe be van építve. Emellett a motort az akkumulátor kapacitásához képest is figyelembe kell venni. Hiába a legerősebb motor, ha csak ECO-ban használhatod.

A kérdés fontosságának jobb megértése érdekében gondosan elemeztük a fórumokban olvasottakat és kikérdeztük ügyfeleink véleményét is. Azt találtuk, hogy a felhasználók kis százaléka használja eBike-ja legerősebb rásegítési módját. A leginkább elterjedt mód a takarékosabb Eco vagy Tour fokozat. Mi úgy gondoljuk, hogy ha nem használod ki a rendelkezésére álló erőt, akkor ne cipelj magaddal felesleges súlyokat. Nem véletlen irányítottuk figyelmünket az elmúlt időben a gyengébb, de könnyebb motorral és kisebb akkumulátorral rendelkező kerékpárokra.

A kerékpár úttartása tekintetben ismét a kisebb és könnyebb rendszerek vannak előnyben. A Specialized SL 1.1, a FAZUA Ride 60, sőt idesorolható még a Shimano EP8-RS motorja is, ezek azok, amik inkább közelebb állnak egy analóg kerékpárokhoz. Egy könnyű kerékpárt kikapcsolt motorral is viszonylag könnyű tekerni. A Shimano és Specialized intelligens rendszerek rásegítési módjai teljes mértékben testreszabhatóak. Nem probléma a kisebb akkumulátor sem ezeknek a kerékpároknak.

Ha átgondoltan integrálják őket, és megfelelő akkumulátor megoldással illesztik őket, a klasszikus univerzális motorok nagyszerű kezelhetőséget és sok-sok mókát biztosítanak az utakon. A Bosch, a Brose és a Shimano legjobb sokoldalú motorjai azonban nem korlátozódnak az agresszív trail-ezésre. Ugyanolyan jól teljesítenek hosszú utakon, mint a napi ingázás során. A cargo kerékpárok esetén is Bosch motorok vannak előtérbe helyezve.

eBike motorok tuningolása

Az eMTB-k tuningolása továbbra is egy hevesen vitatott téma. Akár az ingázásról, akár a munka utáni gyors ride-ról legyen szó, sokan szeretnének még egy kicsivel gyorsabban menni, mint amit a törvényes határérték megenged, ami Európában és a legtöbb más országban 25 km/h. Természetesen az eMTB-vel 25 km/h-nál gyorsabban is haladhatsz, ha kellően fitt vagy. A motor azonban többé nem nyújt támogatást, és kizárólag a lábaid erejére kell támaszkodnod. Fontos megemlíteni, hogy a Bosch motorok esetén rengeteg panasz érkezik arra, hogy a motor nem folyamatosan, hanem hirtelen csökkenti a rásegítést. Ezt nevezzük szakmai nyelven „fal effektusnak” és konkrétan olyan, mintha egy falba ütköznél, ami elveszi az erődet. Ennek eredményeként a tuning kézenfekvő megoldásnak tűnhet a kevésbé fitt vagy ambiciózus felhasználók számára.

Egyes motorok könnyen hangolhatók egy alkalmazáson keresztül, vagy márkától és modelltől függően akár speciális hardvert is vásárolhatunk, amely manipulálja a sebességérzékelő jelét. Sok felhasználó úgy gondolja, hogy ezek a változtatások erősebbé teszik az eBike-jaikat. Ez azonban nem így van – egyszerűen lehetővé teszi, hogy gyorsabban haladhass. A motor továbbra is segítséget nyújt a 25 km/h küszöb felett, ami akár 35-50 km/h sebesség elérését teszi lehetővé sík terepen. A tuning egyáltalán nem számít meredek emelkedőkön, ahol amúgy sem érnéd el a 25 km/h-s küszöböt.

VOLspeed eBike tuning az összes eddigi Bosch motorhoz, 2014-től 2020-ig

VOLspeed eBike tuning az összes eddigi Bosch motorhoz, 2014-től 2021-ig

A tuning nem ismeretlen téma számunkra. Részletesebb információt a következő linkre kattintva szerezhetsz: eBike tuning

Erő és irányítás

A kerékpár menetérzete nem csak a motorrendszertől függ, hanem attól is, hogy melyik kerékpárba építették. A különböző fully kerékpárok nagy különbségeket kínálnak a pedálozás hatékonyságában. A hátsó felfüggesztés egy része észrevehetően billeg a pedálozás közben, és elnyeli az energiát, ahelyett, hogy a kerekekre kerülne. Más felfüggesztési kinematika lényegesen jobb hatásfokot kínálhat. Ennek eredményeként, még ha azonos motorral is rendelkeznek, nincs két egyforma kerékpár. Az olyan alkatrészek, mint a gumiabroncsok és a kerekek vagy a hajtáslánc és annak áttételi arányai szintén befolyásolhatják a motor menetérzetét. Az összes komponens közül a hajtókarok hossza különösen érezhető hatással lehet a motor menetérzetére.

A legnagyobb eltéréseket a motorok jellemzőiben tapasztaltuk, ahol a kerékpárgyártók maguk is képesek hangolni a motort. A Brose és a Yamaha nagy szabadságot ad a kerékpárgyártóknak a támogatási módok számának, az egyes támogatások százalékos arányának és a rásegítés be- és kikapcsolásának személyre szabásában. Egyes kerékpárgyártók sokkal jobban sikeresek, mint mások. Példaként említhető, hogy a Brose Drive S Mag számos kerékpárban olyan természetes menetérzetet biztosít, amely másoknál nincs meg. Itt a kerékpárgyártó szoftverbeállításai nagyban befolyásolják a motor kezelését.

Az eBike motor teljesítménye wattban van megadva. Az átlagos teljesítmény, az úgynevezett névleges teljesítmény nem haladhatja meg a 250 W-os átlagos teljesítményt 30 perc alatt, ahogy azt az EU és számos EU-n kívüli ország jogszabályai előírják. Az általunk itt felsorolt motorok gyártói szerint mindegyik megfelel ennek a szabványnak. A Specialized SL 1.1 motor 240 W-ot ad le, ami a listán a legkevesebb teljesítmény.

A nyomatékot newtonméterben (Nm) adják meg, ami azt a forgási erőt írja le, amelyet a motor képes előállítani. Az elektromos kerékpárok legerősebb motorja a TQ, amely 120 Nm-re is képes. Az összes motort különböző méretű újratölthető akkumulátorok táplálják. A hatótávolság a teljesítményétől és a motor fogyasztásának mértékétől is függ. Az akkumulátor kapacitása vagy az akkumulátor „mérete” wattórában (Wh) van megadva. Egy 500 Wh-s akkumulátor 2 órát bírna, ha egy folyamatosan 250 W-os motort kellene táplálnia. Legalábbis papíron így néz ki. A gyakorlatban számolni kell a különböző komponensek hatékonyságának veszteségeivel is, ezért egyértelműen nem lehet kijelenteni, hogy két órát biztosan kibír.

TQ HPR 120S

TQ HPR 120S – 120 Nm

Milyen hangos az eBike motor?

A motor által keltett zaj mértéke hatással van a menetminőségre. A csendes motor sokkal kellemesebb az ösvényeken, és hozzájárulhat a természetes menetérzet hangsúlyozásához. A motor zümmögése mellett más zajok is hallhatók, mint például a FAZUA motor belsejében lévő szabadonfutó mechanizmus, amely jól hallható, amikor bekapcsol. A gyártás változékonysága és tűrései miatt az azonos gyártmányú és modellű motorok esetenként nagyon eltérő hangzásúak lehetnek. A Bosch és Shimano motorok belsejéből érkező fémes zörgés egyes modelleken nagyon hangos és jelen van, másokon pedig alig észrevehető. A Brose motorok zaja is meglehetősen változó. Nem csak a motor, hanem a váz kialakítása is jelentősen befolyásolhatja a motor hangerejét.

Milyen egy jó motor?

Dióhéjban: egy motor akkor jó, ha a rendszer egésze, beleértve az akkumulátort, az integrációt, a teljesítményt és a menetérzetet, megfelel annak a kerékpárnak, amelybe be van építve. Mindannyian különböző dolgokra használjuk az eBike-okat, és különböző módon közlekedünk velük. Ahogy korábban említettük, kötelező, hogy a kerékpár, a motor, a szoftver és az egész rendszer összhangban legyen a kerékpárossal. Ha nincsen meg az összhang akkor az egész mit sem ér. Az évek során tényleg rengeteg motorral találkoztunk és mindegyiknél találkoztunk rengeteg egy kis hátránnyal. De nem véletlen tartanak ott, ahol jelenleg is. Nem véletlen választják a legnevesebb kerékpárgyártók ezeket a motorokat.

Ne csak a jóról beszéljünk, egy későbbi cikkben elővesszük majd a különböző motorok leggyakrabban előforduló hibáit is.

Az akkumulátor nem csak az eBike hatótávolságát befolyásolja

Általában az akkumulátor egy elektromos kerékpár egyik legnehezebb alkatrésze. Súlya és a kerékpáron való elhelyezése miatt nem csak a hatótávot határozza meg, hanem a kezelhetőséget is nagyban befolyásolja. Az általunk árusított kerékpárok 320 Wh és 700 Wh közötti kapacitású akkumulátorokkal vannak ellátva. Ahogy maguk a motorok, itt is sokféle megközelítést alkalmazhatnak a gyártók.

A kisebb akkumulátor azt jelenti, hogy a kisebb tömeg jól illeszkedik egy kisebb teljesítményű motorhoz. A FAZUA Ride 50 Evation a végletekig emelte ezt a koncepciót 252 Wh-s akkumulátorával, amely a legalacsonyabb kapacitás a jelenlegi piacon. Most az új FAZUA Ride 60 majdnem duplájára emelte a kapacitást. Bár ezzel együtt a súly is növekedett. Ide sorolhatók még az Orbea Rise M kerékpárjai is, ahol a rásegítést egy 360 Wh-ás akkumulátor táplálja. A Specialized SL 1.1 motorjának 320 Wh-val kell beérnie.

Ha valakinek gyenge lenne a beépített akkumulátor akkor bizonyos esetekben használható egy extra vagy egy kiegészítő akkumulátor is. Például a Bosch DualBattery rendszere akár 1250 Wh teljes kapacitást is biztosíthat. Ezt általában a cargo kerékpárok használják ki. Olyan rendszerek esetén amelyet az Orbea és a Specialized is használ lehetőség van egy úgynevezett Range Extender felszerelésére. Ezeknek a kapacitása nem egyenlő a kerékpárban lévő akkumulátorok kapacitásával. De elegendő értékkel növelik a hatótávolságot. Emellett pozitív tulajdonságuk, hogy a kulacstartó helyére kell felhelyezni, és maga az eszköz is egy kulacstartóban helyezkedik el. Ha nincsen nálad a plusz akksi, akkor ugyanúgy vihetsz magaddal plusz folyadékot.

Melyik akkumulátorrendszer a legmegfelelőbb?

Annak érdekében, hogy a legtöbbet hozhasd ki eBike-odból anélkül, hogy negatív hatással lenne a kezelhetőségre, az akkumulátornak a lehető legkisebbnek kell lennie. A kérdést itt fel kell tenned magadnak, hogy hogyan, hol és mennyi ideig szeretnél rendszeresen tekerni. Azt is mérlegelned kell, hogy milyen az eBike-od töltési infrastruktúrája a helyi ösvényeken, és melyik akkumulátorrendszert részesíti előnyben. Sok kerékpár és kerékpáros fordul meg nálunk. Általában nem csak átvesszük az eszközt, hanem szóba is elegyedünk a tulajdonosával. A leggyakrabban általunk feltett kérdés: miért pont ezt a kerékpárt vetted? A válaszok alapján két fő csoportot tudtunk alkotni. Nézzük is meg a válaszok alkotta csoportokat.

„Könnyű és hasonlít egy sima kerékpárra”

Igen ez egy nagyon fontos szempont, hogy a kerékpár milyen súlyban van. Ahogy a korábbi táblázatban is látható, két motor is van, ami kevesebb mint 2 kilogrammot nyom. A Specialized a Turbo Levo SL és Creo SL kerékpárjaiba építette ezt a fajta „gyengébb” típust. A FAZUA Ride 60 esetén még nincsenek konkrét kerékpárok, ha minden igaz augusztusban érkeznek majd az első fecskék. Hiába kisebb az akkumulátor kapacitása egy-egy modell esetén, a kerékpár súlyából adódóan jóval könnyebb kezelni és tekerni is. Emiatt kevesebb energiát használsz el a túráid során.

Orbea Rise M10 - mood

Az Orbea Rise M darabjai sem haladják meg a 20 kg-os súlyt.

„Nem akarok se leizzadni, se figyelgetni mennyi akksim van még”

Teljes mértékben érthető ez a megközelítés is, mivel vannak olyan felhasználók, akik csak munkába járásra használják a kerékpárt, főleg aszfalton. Nyári hónapokban akkor is elég meleg van, ha az ember közben nem teker. Egy nagyteljesítményű kerékpárt igazából alig kell tekerni ahhoz, hogy elvigyen a célodig. Ilyen esetekben nem probléma már a motor súlya sem. Hiszen van elegendő erő és akkumulátor kapacitás a plusz teher cipeléséhez.

Scott Patron eRide 920

A Scott Patron eRide egy igazi terepgyilkos gépezet.

Igazából mindkét fél álláspontja teljes mértékben elfogadható. Saját eszközeink inkább a lightweight csoportot erősítik, hiszen korábban is könnyű analóg kerékpárokat használtunk. Nekünk ez a fajta menetérzet fontosabb a mindennapokban. Inkább a kerékpározást választjuk az „utazás” helyett. Ezzel szemben a legtöbb eBike kölcsönző a nagyobb teljesítménnyel rendelkező eBike-okat részesíti előnyben, mivel itt nem az edzés, hanem az utazási élmény a fontosabb.

Kompakt akkumulátorok

Az akkumulátorok elhelyezkedése a kerékpáron egy igen fontos téma a tervezés és gyártás során. Vázon belül vagy vázon kívül legyen? Kivehető legyen vagy ne? Néhány évvel ezelőtt az elektromos kerékpár kifejezés hallatán teljesen más forma ugrott be legtöbbünknek. Nem is hasonlítottak a ma használt koncepciókra. Szerencsére sok előrelépés történt mind a megjelenés, mind a funkcionalitás tekintetében. Egyre több márkát látunk, amely integrálja az akkumulátort, és elrejti az alsócsőbe. A Bosch a mai napig rendelkezik olyan rendszerekkel, ahol a kerékpárokon kívül látható az energiaforrás. Ez természetesen az eltávolíthatóság miatt egy nagyon fontos szempont. Emellett az integrált akkumulátorok is kivehetőek. A Specialized vagy a Shimano rendszerrel szerelt Orbea sem teszi lehetővé ezt a fajta „kényelmet”. Előny vagy hátrány? 

Ehhez nagyban hozzájárul a motorok mérete és integrálhatósága. Ha egy motor egyértelműen nem integrálható jól a vázba, akkor az akkumulátor sem lesz ehhez kompakt.

Melyik kijelző és távirányító a legjobb?

A kijelző és a távoli lehetőségek a minimalista megoldásoktól egészen a teljes értékű irányítóközpontokig terjednek. A Bosch, FAZUA, Shimano és Specialized rendszerek esetében a kerékpármárkáknak a motor szabványos távirányítóját és kijelzőjét kell használniuk. Ezzel szemben a Yamaha és a Brose szabadságot ad a kerékpárgyártóknak, hogy saját megoldásokat tervezzenek. Ennek ellenére a Shimano számos lehetőséget kínál, lehetővé téve az ügyfelek számára, hogy keverjék és párosítsák a plug and play komponenseket, hogy személyre szabják a kerékpár „műszerfalát”. A Specialized a saját Turbo Connect Unit (TCU) elnevezésű vezérlőjét alkalmazza, amit telefonnal vagy Garmin és Wahoo GPS eszközökkel problémamentesen lehet vezeték nélkül összekötni. Az új Nyonnal a Bosch egy nagy és innovatív navigációs rendszert integrált az eBike kijelzőbe. A motor és az okostelefon közötti kommunikáció szinte minden rendszer alapfunkciója. A kapcsolódó alkalmazások funkcionalitása azonban az egyszerű útvonalkövetéstől egészen a motor beállításainak hangolásáig terjed, motortól és gyártótól függően.

Bosch kijelzők

Intuvia, Kiox és a SmartphoneHub. A Bosch kijelzőcsalád legelterjedtebb darabjai.

A rendelkezésre álló megjelenítési lehetőségek széles skálája ellenére még mindig három fő problémával találkozhatunk:

  • A távirányító gyakran olyan nehezen elérhető vagy olyan terjedelmes, hogy nehezítik a használatot.
  • A kijelző vagy a távirányító gyakran úgy van felszerelve, hogy hajlamosak megsérülni egy-egy esés következtében.
  • Egyes kijelzők olvashatatlanná válnak a közvetlen napfényben.
Mastermind TCU

A jelenlegi piac egyik legkifinomultabb eBike agya, a Mastermind TCU.

A motor szoftverének és hardverének szinkronban kell lennie

A hatalom kontroll nélkül semmit sem ér. Hiába a legerőseb motor, ha nem tudod irányítani, vagy nem reagál kellően gyorsan amikor szükséged van a segítségre. A motornak gyorsan, de simán kell bekapcsolnia, elegendő segítséget nyújtva ahhoz, hogy rángatás nélkül használható legyen. A motor érzése három fő tényezőtől függ: a hardvertől, a szoftvertől és a kerékpározó személytől.

Rengeteg eBike rendszerrel találkoztunk már az évek során. Mindegyikben ott van az a kis valami, amin még mindig lehetne finomhangolni. Vegyük az Orbea kerékpárjait. A Shimano EP8-RS amire épül az egész koncepció, egy kiválóan teljesítő motor. Erős, megbízható és az eTube alkalmazás segítségével szabadon „tuningolható”. De az összképet rontja a külső eszközökkel történő integrálása. Ami nem mindenkinek hiba, de olykor irigykedve tekintünk a Bosch rendszerek nyújtotta lehetőségekre. Miről is beszélünk? A Bosch számos kijelző lehetőséget kínál a felhasználónak. Az Intuvia, a Purion, a Nyon, a Kiox ezek mind-mind információkkal bombázzák a felhasználót. Ezzel szemben a Shimano kitalált egy nagyon elegáns, de semmitmondó „kijelzőt”. Két adatot lehet leolvasni róla, a rásegítési szintet és az akkumulátor hozzávetőleges töltöttségét. Az utóbbi esetén, ha a LED piros, akkor 20% alatt van az akkumulátor töltöttsége, ha zöld, akkor 20% felett. Se a sebességet, se a pontos töltöttséget, se a megtett vagy hátralévő távolságot sem tudjuk kiolvasni innen. Apple készülékekre található egy STUnlocker Ride nevű alkalmazás, amit már mi is tesztelünk, Garmin készülékekre pedig az RS Toolbox amit már egy cikkünkben bemutattunk. Utóbbi elég sok fejfájást okozott nekünk és sok más felhasználónak is. De ha erre nincsen szükség, akkor is egy jó minőségű és jól vezethető eMTB-t kapunk, valós menetérzettel.

A motorszoftver befolyásolja a menetérzetet

Intelligens szoftverre van szükség ahhoz, hogy kisimítsa az átmenetet az ember és a gép által hajtott kerékpározás között, valamint a harmóniát és a legtermészetesebb élményt kell adni a kerékpárt hajtónak. Erre a harmóniára utalunk, amikor természetes menetérzetről beszélünk. Így a rásegítés zökkenőmentesen kapcsol be, és szinte észrevétlenül áll le, ha abbahagyod a tekerést vagy ha eléred a 25 km/h-rás limitet. Ahelyett, hogy azonnal lekapcsolna, a motornak folyamatosan kell elvenni a teljesítményt, szépen fokozatosan. Itt is sok tapasztalattal rendelkezünk már és olykor találkozunk olyan motorokkal, amik konkrétan kilőnek amikor pedálozni kezdünk. Ez még betonon elfogadható lenne, de egy lazább szerkezetű talajon teljes mértékben használhatatlan. Konkrétan állsz egyhelyben a hátsókerék meg csak forog és forog. Nem kifejezetten jó párosítás. Ezért is fontos, hogy a motor, a rendszer és a felhasználó is szinkronban legyenek.

Támogatási módok

Minden rendszer saját támogatási módokkal rendelkezik, még ha ezek neve meg is egyezik. A legmagasabb üzemmódban 410%-os rásegítéssel a Brose Drive S Mag motor megnégyszerezni a kerékpáros teljesítményét. Minél több támogatási módot kínál egy gyártó, annál finomabban tudja a helyzethez igazítani a rásegítést. Az Eco módban érhető el a legnagyobb távolság, a legkisebb rásegítési mód mellett. A kiválasztott támogatási mód ereje nagyban befolyásolja a menetérzetet és az akkumulátort. Vannak olyan rendszerek, ahol magadnak tudod állítani milyen százalékban segítsen a motor a különböző résegítési módok kiválasztásakor.

A motor általában természetesebbnek tűnik Eco üzemmódban minimális rásegítéssel, mint a legmagasabb támogatási módban. A helyzethez dinamikusan alkalmazkodó intelligens módok használata a legtermészetesebb és legintuitívabb. Az integrált szenzoroknak köszönhetően a rendszer képes felismerni, hogy éppen mekkora erőfeszítéssel jár a pedálozás és ehhez igazítja a szükséges rásegítést. Minél több az erőfeszítés, annál több segítséget nyújt a motor. Az ilyen intelligens módok szinte szükségtelenné teszik az üzemmódok közötti manuális váltogatást. A Bosch progresszív eMTB üzemmódja a Tour (140%) és a Turbo mód (340%) között állítja be a rásegítést a pedálokra kifejtett erő mértékétől függően. A Shimano és a Specialized finomhangolását szinte a végletekig személyre lehet szabni telefonos applikáció segítségével. A Shimano esetén már készítettünk egy bemutató cikket.

Bosch eBike rendszer assist módjai

Bosch eBike rendszer rásegítési módjai

Szóval melyik a legjobb eBike rendszer?

A piac túlságosan differenciáltá vált, és a számtalan változó és testreszabási lehetőség miatt nincs mód győztest hirdetni. A legjobb rendszer csak annyira jó, mint az a kerékpár, amelybe be van építve. Ha a kerékpár alapkoncepciója nem működik, még a legjobb rendszer sem lesz képes arra, hogy jó kerékpárt csináljon belőle. Vásárlás előtt alaposan át kell gondolni, hogy mire is akarod használni az adott elektromos kerékpárt. Ha nem tudsz dönteni akkor nyugodtan keress minket valamely elérhetőségünkön, vagy nézd meg a nálunk kapható kerékpárok bemutatóit és tesztjeit. Ha még mindig nem sikerült dönteni, akkor jelentkezz és gyere el velünk tesztelni.

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük