webshop menü
Elektromos kerékpár hiány #blog #eBike

Lesz még idén elektromos kerékpár?

Egyre nagyobb probléma az alkatrészellátás a világban. Ez a kerékpárgyártókat sem kíméli. De mit hoz a jövő? Kilábalunk ebből a gödörből? Mi történik az elektromos kerékpár piacon? Ezekre a kérdésekre próbálunk meg választ adni személyes tapasztalataink és kutatásaink alapján.

Lesz még idén elektromos kerékpár?

Első és legfontosabb dolog, hogy aki nem reagál időben az lemarad. Nyár közepén járunk, még lenne alkalom arra, hogy vegyünk egy kerékpárt és elkezdjünk sportolni és megkönnyíteni a napi ingázást. Ez egy nagyon jó elképzelés, de beleszól a készlethiány. Ha körbenézünk a legnagyobb gyártók mind készlethiány áldozatai lettek. De miért is fontos erről tudni? Aki, most akar kerékpárt venni az bizony hónapokat is várhat arra, hogy a kiszemelt pédány megérkezzen.

Mi vagy ki a felelős ezért?

Ahogy megérkezett a COVID-19 járvány, egyre többen kényszerültek otthonaikba. Ez a bezártság okozta depresszió és mozgáshiány sokaknál okozott egészségügyi gondokat és felszedtek pár plusz kilót magukra. Majd mikor újra kilehetett menni a szabadba, egyre többen kerülték a tömegközlekedést és más alternatíva után néztek. Azt látjuk, hogy egyre több a rolleres, elektromos rolleres, deszkás, kerékpáros és eBike-os a városban és a környékén is. Ez egy bizonyos szintig minden kereskedőnek jó volt, mivel a készleten lévő kerékpárjaik hamar elfogytak. A fellendülésnek és a lezárásoknak köszönhetően nem tudták ellátni a világot a szükséges mennyiséggel. A probléma azóta is fenn áll. Sok gyártó nem lábalt még ki a COVID miatti intézkedések negatívumaiból.

Derek Fetko, a Kentucky állambeli Louisville-ben található On Your Left Cycles társtulajdonosa elmondta, hogy ügyfelei átlagosan 6 és 18 hónap között várnak egy új kerékpárra. „A láncok, a kazetták, a fékbetétek, a gumik és a hajtás-készletek szintén nagy várakozást igényelnek. Azt mondanám, hogy a helyzet valójában rosszabb lett a járvány előrehaladtával.”

Több elektromos kerékpár a kínálatban

A nagyobb kerékpárgyártók elkezdtek egyre több elektromos kerékpárt gyártani. Nem véletlen, mivel az elmúlt években a kereslet megemelkedett ezek iránt. De az alaktrészhiány miatt nem tudják ezeket időben leszállítani. Ez nem jelenti azt, hogy az analóg kerékpáros gyártása leállna, csak most már két fő kategóriát is ki kell szolgálni.

Tehát mi okozza a folyamatos késéseket? Számos tényező van.

Kutatásaink során sok-sok olyan tényezőre bukkantunk amik ezt a hiányt okozzák. Ezekből szedtünk össze most párat.

Az Egyesült Államok legnagyobb kikötőiben, Los Angeles-ben és Long Beach-en, ahova a tengerentúli import zöme érkezik, hetekkel meghosszabbította a szállítási időt egy torlódás. Chris Holmes, a Marin Bikes cég szóvivője elmondta, hogy a cég jelenleg több ezer kerékpárral rendelkezik „csak az óceánon ülve”.

„Több terméket gyártunk, mint valaha, de a szállítókonténerek mindenhol szűkösek” – mondta Michael Zellmann, az SRAM szóvivője. „A szállítási késések nem csak kerékpáriparban jelen lévő problémák, hanem mindenhol, minden iparágban előfordulnak.”

Ezek a kihívások, valamint a túlterhelt logisztikai támogatás és a munkaerőhiány megnehezítették a termékek polcokra kerülésére irányuló erőfeszítéseket. Az import díjakat is megemelték, ami a megnövekedett kereslet mellett segít megmagyarázni, miért kell többet fizetni az alkatrészekért és a kerékpárokért.

A gyártási oldalon a megnövekedett kereslet továbbra is sok vállalatot sújt. Az alkatrészgyártók egyszerűen nem tudnak lépést tartani a kerékpármárkák és kereskedők igényeivel anélkül, hogy költséges kiegészítő infrastruktúrát építenének ki. A nyersanyagok gyakran drágábbak és nehezebben beszerezhetőek és a feldolgozásuk is nagyobb kihívást jelent.

Zellmann szerint az SRAM milliókat fektetett be további berendezésekbe, több mint 500 új alkalmazottat vett fel mindegyik részlegére, és gyárai továbbra is „100 százalékos kapacitáson túl” dolgoznak. A saját és más gyártók hasonló erőfeszítéseinek ellenére úgy véli, hogy az egész iparágra kiterjedő hiány valószínűleg legalább 6-12 hónapig fennmarad.

A kisebb üzletek és márkák járnak a legrosszabbul

A nagyobb márkák sem mentesek a kerékpárjaik elkészítéséhez szükséges alkatrészhiánytól, de rendeléseik nagysága miatt valamivel könnyebben átvészelik a vihart, mint a közepes és kisebb cégek.

Holmes szerint a Marinnak szerencséje van, hogy saját, dedikált vázgyárral rendelkezik, így nem versenyez más, nagyobb kerékpármárkákkal a futószalagon töltött idő tekintetében. De amint ezek a keretek elkészültek, még fel kell őket építeni. A COVID korai napjaiban a Marin egyes beszállítóitól származó alkatrészekre hét hónapig kellett várni, bizonyos kulcsfontosságú alkatrészek most 900 napos átfutási idővel rendelkeznek. Az elmúlt 18 hónapban a Marin arra kényszerült, hogy alkalmanként hasonló alkatrészeket használjon, mint amilyeneket eredetileg a kerékpárjaihoz írtak.

A járvány előtt a legtöbb helyi kerékpárbolt lecsökkentette készletét, de facto raktárként a gyártót használva. De a vásárlói igények kielégítése érdekében sokan visszatértek a régi módszerhez, hogy több terméket vásároljanak előre. De ha a kerékpárkereslet olyan gyorsan megszűnik, mint ahogy elkezdődött, ezek a kiskereskedők potenciálisan több tízezer eurós raktárkészletet fognak fenntartani.

A szervizelés is megakad

A kerékpárok is rendelkeznek kopóalkatrészekkel, amiket időközönként cseréni kell. Legtöbb esetben a fékbetéteknek nincsenek ellátási problémái, de egy tárcsa esetén már nehezebb ezt elmondani. Ezeket pedig időközönként ki kell cserélni. Az egyik legnagyobb hiányt a láncok okozzák manapság. Ez az egyik legnehezebben beszerezhető szerviztartozék. Olyan extra kiegészítőket is meg kell említeni, mint például a pedálok. A Shimano egyik legkeresettebb pedálja, a PD-EH500 nehezen elérhető, mivel ez egy olyan kétoldalas pedál amit edzés közben és a mindennapokban is kényelmesen lehet használni.

„Határozottan többet fektettünk be [készletbe], így valóban lesz alkatrészünk a kerékpárok javításához” – mondta Fetko. „Több terméken ülünk, mint valaha, ugyanakkor vannak olyan esetek is, amikor termékhiány miatt nem tudjuk megjavítani a kerékpárokat.”

Míg egyes üzletek nehezen találnak alkatrészeket, más kiskereskedők hatalmas mennyiségeket vásároltak fel, és most felfújt áron értékesítik ezeket az alkatrészeket az Amazon-on vagy a Facebook Marketplace-en.

Tippek és trükkök

Tehát hogyan kell kezelni ezeket a folyamatos ellátási problémákat? Jelenleg, ha hozzájutunk egy új vagy egy jó állapotú kerékpárhoz a legelső dolog amit tehetünk, hogy a szükséges megelőző karbantartást elvégezzük vagy elvégeztetjük a megfelelő szervízben.

Eljött az ideje annak, hogy jobban odafigyeljünk a kerékpárunkra. Fontos minden karbantartást időben elvégezni. Tudjuk, hogy stresszes, de érdemes figyelni a készletet és 1-2 darabot elraktározni egy egy lánvból vagy féktárcsából. Így felkészülten várhatod a következő szezont is.

Ha nincsen új elektromos kerékpár, akkor mi lesz helyette?

Most éli felvirágzását a használt piac is. Egyre több hirdetés jelenik meg olyan oldalakon, amik használt kerékpárokkal is foglalkoznak. Ez logikus, hiszen akik új kerékpárhoz jutottak, azok előbb vagy utóbb megválnak a már használt daraboktól. Érdemes a tetsző darabokra minél hamarabb lecsapni, mert nagyon változó most ez a piac. Sosem tudni meddig lesz elérhetp még a kiszemelt kerékpár.

A kereskedők, akiknek sikerült kerékpárt venni még a nagy készlethiány előtt, ők előnyben érezhetik magukat a versenytársakkal szemben. Nálunk még akad pár darab raktáron. Érdemes körbenézni!

Raktáron lévő elektromos kerékpárjaink

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük