Shimano 2023 – Új motor, új váltórendszer
Várhegyi Márk – 2022. augusztus 17. – 0 hozzászólás
Kijelenthető az, hogy a Shimano éve lesz a 2023-as? Az idei év rengeteg újdonságot és meglepetést hozott már eddig is az elektromos kerékpárok világában. A Bosch-t már kiveséztük és most a Shimano kerül porondra, az EP801 motorral, a Shimano EP8 hajtás frissítésével, az új belépő szintű EP6 motorral, valamint az XT Di2 és az új CUES Di2 elektronikus váltórendszerek integrált automatikus funkciójával.
Tartalomjegyzék
Shimano 2023: EP801 motorfrissítés, új EP6 eMTB motor és új XT Di2 elektromos váltó automata funkcióval
A Shimano EP801 az új testvér a Shimano eMTB motorok között

Vizuálisan nem sokat változott az új Shimano EP801 termékcsalád. Az új motor nagyrészt megegyezik az elődjével.
Az új Shimano EP801 alapvetően egy adaptált Shimano EP8 motor. A legújabb EP801-es verzióval a motort alkalmassá teszik ugyanannak a cégnek az új elektronikus váltótechnológiájához. Ezenkívül a Shimano elforgatta a tárcsát az erőleadáson: a 85 Nm-es maximális nyomatékot most szélesebb ütemtartományban kell alkalmazni. Az egyéni felhasználók örülni fognak az E-TUBE alkalmazás FINE TUNE funkciójának. Az ismert három ECO, TRAIL és BOOST támogatási szint helyett akár 15 egyénileg állítható rásegítési mód is elmenthető.

A FINE TUNE MODE az E-TUBE PROJECT alkalmazásban lehetővé teszi akár 15 különböző szintű támogatás létrehozását.
EP6, a megfizethető Shimano motor
Az új Shimano EP6 motor a Shimano EP801 motor olcsóbb alternatívája. A legfontosabb teljesítményadatok szinte megegyeznek a Shimano EP801 csúcsmodellével: 85 Nm nyomaték 250 watt folyamatos teljesítmény mellett. Csak a 3,0 kg-os össztömeg körülbelül 300 g-mal nehezebb, mint a 2,7 kg-os EP8 rendszer. Az EP6 az új FINE TUNE MODE funkcióval is rendelkezik, 15 testre szabható támogatási szinttel, és kompatibilis az új XT Di2 és CUES Di2 elektronikus eBike sebességváltókkal.
Az új Shimano EP6 motor erősen hajaz az EP801 motorra. A legszembetűnőbb különbség a 300 grammos többletsúly. Az EP6 motor mellé egy új, valamivel nagyobb kijelző is érkezik.
Új váltórendszerek: DEORE XT Di2 és CUES Di2
A DEORE XT Di2 legújabb generációjával a Shimano két újdonságot hoz a piacra. A FREE SHIFT technológiával lehetővé válik a fokozatváltás pedálozás nélkül. A rendszer úgy működik, hogy a motor a kerékpáros beavatkozása nélkül hajtja meg a lánctányért, amíg a váltás be nem fejeződik. Ez állítólag lehetővé teszi a zökkenőmentes sebességváltást még szabadonfutás vagy gyorsan változó útvonalszakaszokon is, így simább vezetési élményt nyújt.
Az új AUTO SHIFT funkcióval a Shimano egy lépéssel tovább megy: az új EP hajtások elemzik a sebességet és a ritmust, és automatikusan kiválasztják a megfelelő fokozatot. Ha az áramkör rosszul mérte fel a helyzetet, a sebességfokozatokat manuálisan lehet váltani, mint korábban. Az áramkör a fő akkumulátorból nyeri az áramot.
Az új XT Di2 Hyperglide változatként 12 sebességes kazettával és váltással, valamint Linkglide változatként egy robusztusabb, 11 sebességes kazettával kapható. A Shimano emellett a CUES Di2 váltószettet is piacra dobja, mint 10 és 11 sebességfokozatú elektronikus eBike készletet, kifejezetten a városi és trekking kerékpárszektor számára. A CUES Di2 az új FREE SHIFT és AUTO SHIFT technológiával is rendelkezik, akárcsak a sportos DEORE XT Di2 váltás. A korábbi Shimano EP8 motor vagy más Shimano motor visszafelé nem kompatibilis az új elektromos váltókészletekkel.
Az új váltórendszerek új elektromos váltókapcsolót is kaptak. Ha az automata sebességváltó hibázik, akkor Te magad is könnyedén tudod állítani a fokozatokat.
AUTO SHIFT
A Shimano a forradalmi AUTO SHIFT rendszer minden részét házon belül fejleszti, lehetővé téve számukra, hogy célzott értéket teremtsenek a különféle kerékpározási stílusokhoz. Az eCity és eTrekking AUTO SHIFT funkciója a kerékpáros által meghatározott egyenletes tempóval és intenzitással fokozza a közlekedés élvezetét. Az AUTO SHIFT az eMTB-hez úgy lett kialakítva, hogy segítse a trail versenyzőket megőrizni a lendületet, miközben felfelé vagy lefelé haladnak.
Új automatikus váltórendszer az automata funkciós kényelmet a kézi vezérléssel egyesíti. A Shimano AUTO SHIFT úgy lett kialakítva, hogy minden pillanatban a megfelelő sebességfokozatban legyen a kerékpárod, ugyanakkor lehetővé teszi a kézi váltást bármikor, amikor felül akarod írni a váltási algoritmust.
Az AUTO SHIFT az eCityhez és az eTrekkinghez kényelmes pedálozást biztosít az egész út során, és kiküszöböli a sebességváltás okozta stresszt. Az átgondolt váltás segít sima és egyenletes tempóban haladni az emelkedőn, szembeszélben, vagy ha már fáradtabbnak érzed magad.
Hogyan működik?
Az AUTO SHIFT egy automatikus váltási technológia, amely figyeli a pedálozás dinamikáját, hogy a megfelelő sebességfokozatban tartsa a kerékpárt.
Több rendszerérzékelő folyamatosan figyeli a pedálozási ritmust, a nyomatékot és a sebességet, hogy automatikusan az optimális sebességfokozatba kapcsoljon anélkül, hogy manuálisan kellene váltanod.
Ahogy a sebesség és a pedálfordulat lelassul, a nyomaték pedig növekszik, a rendszer könnyebb fokozatot választ. Amikor elkezdesz pedálozni és felgyorsulsz, a rendszer magasabb fokozatba kapcsol, így mindig a megfelelő sebességfokozatban lehetsz a megfelelő időben.
Az eMTB-hez készült AUTO SHIFT egy olyan váltó, amely segít sima és egyenletes ütemben tartani mászás, ereszkedés vagy ösvényeken való haladás közben. Élvezd a barátokkal való csevegést, vagy gyönyörködj a természet pompájában, miközben ez az átgondolt rendszer biztosítja, hogy készen állj a kényelmes és kontrollált pedálozás újraindítására.
Mikortól lesznek elérhetőek és mennyibe fognak kerülni?
Az új eBike motorok és váltórendszerek a piaci bevezetéskor csak komplett kerékpárokban lesznek elérhetők. Az első új Shimano motorokkal szerelt elektormos kerékpárok 2023 tavaszán kerülnek forgalomba. Az alkatrészek árairól egyelőre még nincsen semmilyen megerősített információ.