Scott Lumen bemutató
Várhegyi Márk – 2023. március 23. – 0 hozzászólás
A Scott is bejelentkezett a könnyű elektromos mountain bike-ok mezőnyébe az új Lumen modellel, amely új mércét állít fel mind a súly, mind az ár tekintetében. De mi az a Lumen? Milyen motorral érkezik? Mekkora a súlya? Mekkora akksi van benne? Ezekre és még egyéb felmerülő kérdésekre is választ kaphatsz következő bejegyzésünkből.
Tartalomjegyzék
Scott Lumen bemutató
A Scott 2022 végén jelentette be új kerékpárját, a Lument. Elmondásuk alapján a világ legkönnyebb elektromos mountain bike-ját dobták a piacra. Mennyire is könnyű pontosan? A Scott által közölt információk alapján a Lumen legkönnyebb darabja a Lumen 900 SL, mindössze 15,5 kg-ot nyom, ami egy elektromos motorral és akkumulátorral felszerelt kerékpártól elképesztő adat. Mi megmértük a szaküzletünkben készleten lévő modellt, ami egy 910-es M-es méretben, ennek a súlya 18 kg.
Persze, ha van olyan márka, amelyik a könnyű e-MTB kategóriában nagyot fog szólni, az biztosan a Scott lesz. Már régóta váratott magára, hogy ők is képviseljék magukat ebben az impozáns „versenyben”. Közel három év telt el azóta, hogy a Specialized bemutatta az első Levo SL-t, majd a feszültség és a versengés egyre jobban fokozódott az Orbea Rise, a Trek Fuel EXe és a Pivot Shuttle SL megjelenésével.
Bár a Scott némileg későn érkezett a könnyű súlyú elektromos kerékpárok világába, minden elképzelhető eszközt elővett arzenáljából a Lumen kifejlesztéséhez, amely a legmodernebb (és legdrágább) kerékpár, amit valaha láttunk a svájci márkától. Elég a szóból, lássuk miről is szól ez az új e-MTB, a Scott Lumen.
A Scott Lumen áttekintése
Első ránézésre a Lumen az új Spark 900 elhízott testvérének néz ki. Ez nem véletlen hiszen annak alapjaira épül, és a valóságban a két kerékpár felépítése nagyon hasonló, az elektromos rásegítésen kívül.
A Lumen 29 colos kerekekkel és 130 mm rugóúttal rendelkezik elöl és hátul egyaránt. A váz teljes egészében karbonból készült, ahol a Scott integrált felfüggesztési megoldását vehetjük észre. Ezáltal a kerékpár nagyon elegáns, modern és áramvonalas megjelenést kapott.
Egy kompakt billenőkaros összeköttetés mozgatja az egyedi gyártmányú FOX Nude 5T lengéscsillapítót, amely a nyeregcsőben van elrejtve. A lengéscsillapító ugyanazt a 45 mm-es löketteljesítményt használja, mint a normál Spark, de az elhelyezésének megváltoztatása progresszívebb rugóáttételt eredményez. A hosszabb lánctartókkal kombinálva a Lumen 10 mm-rel hosszabb hátsó keréktávolságot biztosít a nem motorizált testvéréhez képest.
Az alsó csőnyílás eltávolítható fedele hozzáférést biztosít a hátsó teleszkóphoz, bár mivel magasabban helyezkedik el a kereten belül, a Lumen egy extra szelephosszabbítóval érkezik. Ez teszi lehetővé a lengéscsillapító pumpa egyszerű és gyors csatlakoztathatóságát.
TwinLoc felfüggesztés
Természetesen egyik Scott MTB kerékpár sem érkezhet a TwinLoc vezérlő nélkül. A Lumen rugóstagja és villája is a TwinLoc karba van bekötve, amely lehetővé teszi a három felfüggesztési mód közötti beállítást: Descend (130 mm-es rugóút), Traction Control (90 mm-es rugóút) és Lockout (zárt állás, 0mm-es rugóút).
A távirányítással állítható felfüggesztés évek óta a Scott egyik sajátossága, amire egy ilyen rejtett hátsó tagnál igen sok hasznát veszi az ember, amennyiben kihasználja annak lehetőségeit. Átalában a középső Traction Control üzemmód komoly előnyökkel jár a technikás emelkedőkön. És mivel a Lumen egy könnyű és lendületes elektromos kerékpárként került be a gyártó kínálatába, a Scott arra számít, hogy több kerékpáros felismeri mit rejt magában a TwinLoc rendszer által biztosított plusz lehetőség.
A TQ új apró motorja
A Scott Lumen vázában az új TQ HPR50 motor rejtőzik. Egy korábbi cikkünkben már kiveséztük ennek az újdonságát, de akkor még nem sejtettük, hogy egy Scott kerékpár bemutatójában fogunk erről újra szót ejteni. Ez a meghajtóegység a Trek Fuel EXe-ben debütált, amely a csendes működése, az impozáns teljesítménye és a diszkrét megjelenése miatt vonta magára a figyelmet.
A HPR50 motor akár 50 Nm csúcsnyomatékot is képes biztosítani egy rendkívül kompakt csomagban. A TQ leírása alapján maga a meghajtó egység 1,8 kg-ot nyom. Lehet, hogy nem rendelkezik olyan impozáns nyomatékkal, mint egy Shimano EP8 vagy Bosch Performance Line CX motor, de nem is erre találták ki. Egy ilyen motor a legmegfelelőbb egy könnyű súlyú elektromos kerékpárba. Ha megnézzük a Scott Lumen kerékpárját, meg se lehetne mondani, hogy az első lánckerék egy motort rejt maga mögött.
A TQ a motor mellett egy vékony 360Wh-s akkumulátort is a Scott rendelkezésére bocsájt, amely az alsócsőbe van rögzítve. Az akkumulátor eltávolítható, de ehhez ki kell szedni a motort. Ez ismerős, hiszen az Orbea Rise és a Specialized Levo SL kerékpárok is ilyen elven működnek. Ezzel a megoldással értékes grammokat lehet megspórolni egy kerékpáron, hiszen nem kell külön rögzítési pontokkal és opcionálisan egy zárral is terhelni a kerékpár vázát. Emellett a váz erősítésében is szerepet játszik az, hogy nincsen benne egy úgynevezett megszakítás. Az akkumulátort egyébként a felső és alsó vázcső találkozásánál lévő csatlakozón keresztül lehet tölteni.
Két kulacs is elfér
Az a tény, hogy a Scott mérnökei képesek voltak a Lumen vázába egy hátsó teleszkópot, motort és akkumulátort beépíteni, figyelemre méltó, bár még lenyűgözőbbé teszi ezt az a tény, hogy két kulacs is elfér az első háromszögben. Igen, a Sparkhoz hasonlóan a Lumenen is két kulacsot tudsz szállítani. Nagyon kevés olyan fully (összteleszkópos) e-MTB van a piacon, amely képes erre.
Lehetőség van egy 160Wh-s hatótávnövelő külső akkumulátor (range extender) felszerelésére is, amelyet a Scott külön fog értékesíteni. A hatótávnövelőt úgy tervezték, hogy az alsócsövön lévő, erre a célra kialakított tartóra rögzíthető, így ennek használata során is marad hely egy kulacs elhelyezésére a nyeregcsövön.
Letisztult kijelző és vezeték nélküli kapcsolat
A Fuel EXe-hez hasonlóan a Scott Lumen is a felső csőbe integrálja a TQ alacsony profilú kijelzőjét. A képernyő kulcsfontosságú információkat jelenít meg, beleértve az akkumulátor állapotát, a pillanatnyi sebességet, a becsült hatótávolságot és a teljesítményt.
A TwinLoc távirányító mellett egy vékony vezérlő található, amely lehetővé teszi az Eco, Mid és High rásegítési üzemmódok közötti váltást. A motor támogatási jellemzőit a Scott testre szabta, bár a motor beállítása a TQ E-Bike alkalmazáson keresztül is lehetséges.
Többek között olyan tulajdonságokat módosíthatunk, mint a maximális teljesítmény, a rásegítési erő mértéke és a pedálreakció. Ez a testreszabhatóság már ismerős lehet a Shimano motorokat ismerőknek, hiszen ott is lehetőség nyílik a motor egyénhez való alakítására.
A TQ E-Bike alkalmazás a túrák rögzítésére is használható, és a felső csövön megjelenített információkon túl számos más információval is ellát bennünket. Továbbá a TQ rendszer beépített ANT+ vezeték nélküli csatlakozási lehetőséggel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy párosítható a Garmin, Wahoo vagy Hammerhead GPS egységekkel.
Scott Lumen méretezés és geometria
A Scott Lumen geometriája a Spark RC-re épül, bár van néhány jelentős különbség.
A fejszöge kissé lazább, 65,5°, a reach (elérési távolság) egy kicsivel hosszabb, 446 mm (M-es méret esetén), az ülésszög pedig egy kicsit meredekebb, 77°.
A legnagyobb különbség a két kerékpár között a láncvilla hosszában van, a Lumen minden vázméretnél 450 mm-es hátsó hosszúságot kap. Ez jelentősen hosszabb, mint a Spark esetén (437,5 mm).
A Scott szerint ez annak köszönhető, hogy egy 29×2,6 hüvelykes hátsó gumiabroncsnak is van hely, miközben a főcsapszeghez egy kellően erős és merev láncvillát építettek, és a hűtés elősegítése érdekében minimalizálták a motorház körüli anyagot. Bizonyára sok minden történik odalent!
A Lumen geometriája valahol a Spark és a Genius között helyezkedik el.
A Sparkhoz hasonlóan a rejtett lengéscsillapító is korlátozza, hogy a nyeregcsövet meddig lehet behelyezni a vázba.
Azok számára, akik szeretik a finomhangolást, a Lumen moduláris fejcsővel rendelkezik, amelyek lehetővé teszik a fejszögének 0,6°-os meredekebbé vagy lazábbá tételét. A váz akár 140 mm-es rugóúttal rendelkező első villával is használható.
Scott Lumen súlya
A Scott Lumen a legkönnyebb konfigurációban mindössze 15,5 kg-ot nyom. Ez a szám egy kicsit földöntúlinak tűnhet, különösen, ha összehasonlítjuk néhány versenytársának állítólagos súlyával;
- Scott Lumen eRIDE 900 SL – 15,5kg
- Orbea Rise M-LTD – 15,9kg
- Pivot Shuttle SL Team WC – 16.47kg
- Specialized Levo SL S-Works – 16,9kg
- Trek Fuel EXe 9.9 XTR – 17.47kg
Mint látható, a Lumen a legkönnyebb a kategóriájában. A HMX karbon váz a gyártói adatok szerint önmagában 1,95 kg-ot nyom, és az egycsapszeges flex-stay felfüggesztés kialakítása is segít a grammok csökkentésében. Továbbá az apró TQ motor és a 360Wh-s akkumulátor olyan könnyű, amennyire csak lehet az e-MTB világában.
A csúcsmodell Scott Lumen eRIDE 900 SL súlya 15,5 kg, így minden bizonnyal a legkönnyebb az e-MTB a piacon. És persze egyben az egyik, ha nem a legdrágább is!
Ahhoz, hogy a Lumen eRIDE 900 SL elérje a mérlegen ezt a lenyűgöző számot, a Lumen eRIDE 900 SL természetesen a lehető legkönnyebb felszereltséggel rendelkezik. A nehezebb GRIP2-es villa helyett egy Fox 34-es villát találsz FIT4-es csillapítóval. A Syncros könnyű, egy darabból álló karbon cockpitet biztosít, valamint az ultra egzotikus Silverton SL keréktárcsát. Ezeket Schwalbe Wicked Will abroncsokkal borítják, amelyek ugyanazzal a Super Race burkolattal rendelkeznek, mint a Spark esetén.
Scott Lumen ár és specifikációk
Három Scott Lumen modell érkezik meg Magyarországra 2023-ban. Mindegyik modell ugyanazzal a HMX full carbon vázzal, a TQ HPR50 motorral és 360Wh-s akkumulátorral felszerelt.
Az árak a Lumen eRIDE 910-es modell esetén 6.999 EUR-tól indulnak, az eRIDE 900-as 9.999 EUR, a csúcsmodell Lumen eRIDE 900 SL ára pedig a szívdobogtató 15.999 EUR-ig emelkedik. Ez egy rendkívüli összeg, amely bármelyik Specialized S-Works Levo, Levo SL vagy Kenevo SL árát meghaladja. Ami a népszerűbb márkákat illeti, ez az általunk ismert legdrágább e-MTB.
Lumen eRIDE 910
Váz | Lumen eRIDE Carbon HMX Integrated Suspension Technology Flex Pivot / Adjustable head angle Syncros Cable Integration System TQ HPR50 / UDH Interface / 12x148mm with 55mm Chainline |
Hátsó rugós tag | FOX NUDE 5T EVOL Trunnion SCOTT custom w. travel / geo adj. 3 modes: Lockout-Traction Control-Descend Custom large Air volume / DPS / Reb. Adj. Travel 130-90-Lockout / T165X45mm |
Első villa | FOX 34 Float Rhythm Air Grip 3-Modes / Kabolt 15x110mm axle / tapered steerer 44mm offset / Reb. Adj. / Lockout / 130mm travel |
Hajtás | Scott custom spider / FSA 12Speed 34T chainring |
Hajtókar | FSA Alloy crankset / 175mm / 34T |
Kormánycsapágy | Syncros – Acros Angle adjust & Cable Routing HS System +-0.6° head angle adjustment ZS56/28.6 – ZS56/40 MTB |
Kormány | Syncros Fraser 2.0 DC Alloy 6061 D.B. mini Rise / back sweep 8° / 760mm Syncros Performance XC lock-on grips |
Kormányszár, stucni | Syncros DC 2.0 Syncros Cable Integration System 0° rise / 6061 Alloy / 31.8mm / 1 1/8″ |
Váltókar | Shimano Deore SL-M6100-IR / Rapidfire Plus Ispec EV clamp |
Lánckerék sor | Shimano CS-M6100 / 10-51 T |
Hátsó váltó | Shimano XT RD-M8100 SGS Shadow Plus / 12 Speed |
Lánc | Shimano M6100 |
Láncvezető | e*thirteen / e*spec Slider |
Kerekek | Syncros X-30SE / 32H / 30mm Tubeless ready |
Fékek | Shimano Deore M6120 4 Piston Disc |
Tárcsaméret | 180mm Front /180mm Rear |
Első gumi | Schwalbe Wicked Will 29×2.4″ EVO Super Race / TLE / 67EPI / Addix Speed Soft |
Hátsó gumi | Schwalbe Wicked Will 29×2.4″ EVO Super Race / TLE / 67EPI / Addix Speed Grip |
Nyeregscső | Syncros Duncan Dropper Post 2.0 31.6mm / S, M size 125mm / L size 150mm / XL size 170mm |
Ülés | Syncros Tofino 1.5 Regular, Titanium rails |
Motor | TQ HPR50 Mid Motor drive 50Nm max Torque |
Akkumulátor | TQ Internal 360Wh |
Kijelző | TQ HPR Bluetooth / ANT+ / Dedicated Smartphone app |
Töltő | TQ 100-240V-4A |
Remote | TQ Remote |
Lumen eRIDE 900
Váz | Lumen eRIDE Carbon HMX Integrated Suspension Technology Flex Pivot / Adjustable head angle Syncros Cable Integration System TQ HPR50 / UDH Interface / 12x148mm with 55mm Chainline |
Hátsó rugós tag | FOX NUDE 5T EVOL Trunnion SCOTT custom w. travel / geo adj. 3 modes: Lockout-Traction Control-Descend Custom large Air volume / DPS / Reb. Adj. Travel 130-90-Lockout / T165X45mm |
Első villa | FOX 34 Float Performance Elite Air FIT4 3-Modes with low Speed adj. / Kabolt 15x110mm axle 44mm offset / tapered steerer / Reb. Adj. / Lockout / 130mm travel |
Hajtás | Scott custom spider / SRAM Eagle 34T chainring |
Hajtókar | FSA Carbon crankset / 175mm / 34T |
Kormánycsapágy | Syncros – Acros Angle adjust & Cable Routing HS System Stainless, +-0.6° head angle adjustment ZS56/28.6 – ZS56/40 MTB |
Kormány | Syncros Fraser iC SL DC Carbon 0° rise / back sweep 8° / mini Rise / 760mm Syncros Performance XC lock-on grips |
Váltókar | SRAM GX Eagle AXS Rocker Controller |
Lánckerék sor | SRAM XG1275 / 10-52 T |
Hátsó váltó | SRAM GX Eagle AXS 12 Speed Wireless Electronic Shift System |
Lánc | SRAM CN NX Eagle |
Láncvezető | e*thirteen / e*spec Slider |
Kerekek | Syncros Silverton 1.5-30 CL F: 15x110mm, R: 12x148mm 30mm Tubeless ready rim 28H / XD Driver Syncros Axle w/Removable Lever with 6mm Allen, T30 and T25 Tools |
Fékek | Shimano XT / BR-M8120 4 Piston |
Tárcsaméret | 180mm Front /180mm Rear |
Első gumi | Schwalbe Wicked Will 29×2.4″ EVO Super Race / TLE / 67EPI / Addix Speed Soft |
Hátsó gumi | Schwalbe Wicked Will 29×2.4″ EVO Super Race / TLE / 67EPI / Addix Speed Grip |
Nyeregscső | FOX Transfer Dropper Post 31.6mm / S size 125mm / M size 140mm L size 150mm / XL size 175mm |
Ülés | Syncros Tofino 1.5 Regular Titanium rails |
Motor | TQ HPR50 Mid Motor drive 50Nm max Torque |
Akkumulátor | TQ Internal 360Wh |
Kijelző | TQ HPR Bluetooth / ANT+ / Dedicated Smartphone app |
Töltő | TQ 100-240V-4A |
Remote | TQ Remote |
Lumen eRIDE 900 SL
Váz | Lumen eRIDE Carbon HMX Integrated Suspension Technology Flex Pivot / Adjustable head angle Syncros Cable Integration System TQ HPR50 / UDH Interface / 12x148mm with 55mm Chainline |
Hátsó rugós tag | FOX NUDE 5T EVOL Trunnion SCOTT custom w. travel / geo adj. 3 modes: Lockout-Traction Control-Descend Custom large Air volume / DPS / Reb. Adj. Travel 130-90-Lockout / T165X45mm |
Első villa | FOX 34 Float Factory Air / Kashima FIT4 3-Modes with low Speed adj. / Kabolt 15x110mm axle / 44mm offset Tapered steerer / Lockout / Reb. Adj. 130mm travel |
Hajtás | Scott custom spider / SRAM Eagle 34T chainring |
Hajtókar | FSA Carbon crankset / 175mm / 34T |
Kormánycsapágy | Syncros – Acros Angle adjust & Cable Routing HS System Stainless, +-0.6° head angle adjustment ZS56/28.6 – ZS56/40 MTB |
Kormány | Syncros Fraser iC SL DC Carbon 0° rise / back sweep 8° / mini Rise / 760mm Syncros Performance XC lock-on grips |
Váltókar | SRAM Eagle AXS Rocker Controller |
Lánckerék sor | SRAM XX1 XG1299 / 10-52 T |
Hátsó váltó | SRAM XX1 Eagle AXS 12 Speed Wireless Electronic Shift System |
Lánc | SRAM CN XX1 Eagle |
Láncvezető | e*thirteen / e*spec Slider |
Kerekek | Syncros Silverton SL2-30 CL full Carbon F: 15x110mm, R: 12x148mm / 30mm Tubeless ready rim DT Swiss 240 Ratchet EXP 36 / XD Driver SRAM TyreWiz / Syncros SL Axle w/Removable Lever with 6mm Allen, T30 and T25 Tools |
Fékek | Shimano XTR M9120 4 Piston Disc |
Tárcsaméret | 180mm Front /180mm Rear |
Első gumi | Schwalbe Wicked Will 29×2.4″ EVO Super Race / TLE / 67EPI / Addix Speed Soft |
Hátsó gumi | Schwalbe Wicked Will 29×2.4″ EVO Super Race / TLE / 67EPI / Addix Speed Grip |
Nyeregscső | FOX Transfer Factory Dropper Post Kashima 31.6mm / S size 125mm / M size 140mm L ize 150mm / XL size 175mm |
Ülés | Syncros Tofino Regular 1.0 Carbon rails |
Motor | TQ HPR50 Mid Motor drive 50Nm max Torque |
Akkumulátor | TQ Internal 360Wh |
Kijelző | TQ HPR Bluetooth / ANT+ / Dedicated Smartphone app |
Töltő | TQ 100-240V-4A |
Remote | TQ Remote |
Ahogy a fent látható specifikációkból látható, a Lumen néhány komolyan high-end egzotikummal van felszerelve, és egyértelmű, hogy a Scott a Lumen-t a piac legprémiumabb kerékpárjának szánja. Megéri? Ezt az első tesztek után rövidesen megtudjuk, hiszen üzletünkben már elérhető a Scott Lumen 2023-as modellje!